Gå til innhold

Flytte til Drammen eller Tønsberg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kommer veldig an på hva dere ønsker? Jeg har bodd i Drammen, og ellers Vestfold rundt. Positivt og negativt i alle byene. Så definer hva dere ønsker. Kjøp/lei en bil og ta ferien i byene, så får dere mer feeling på hva dere ønsker. Småbyene imellom er også veldig koselige, men mangler jo mye av livet dere kanskje ønsker? 

Så skriv ned hva som er viktig for dere, så er det lettere for oss å hjelpe dere. 

Anonymkode: c0d7d...e62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne også likt å vite mer om dere. Hvor gamle er barna og hva liker de/ dere å gjøre på fritiden og hva er viktig for dere? 

Det er ganske stor forskjell mellom de forskjellige bydelene i Drammen.  Med litt mer info kan vi komme med enda bedre råd om områder dere må se nærmere på i Drammen. 

Anonymkode: 09632...1e2

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, fru Alving said:

Det er rett og slett to ulike byer. 

Tønsberg har nok mer småbysjarm og uteliv om sommeren mens Drammen har mer tilbud og er nærmere Oslo.

Det er mange som har mye stygt å si om Drammen, det er nesten utelukkende folk som ikke bor eller har bodd her. Du kan gjerne sende meg en PM om du lurer på ulike strøk, skoler eller andre ting om byen.

Drammen har en annen type sjarm og identitet enn byene i Vestfold, vi er en gammel arbeiderby som har gjennomstått i moderne drakt, åpent opp mot elva og det bygges mye leiligheter i sentrum så der er det masse spisesteder, gallerier og scener. Elva er ren, du kan bade der og det er et romiljø med aktiv klubb.

Vi har to slalåmbakker og har du kort i den største har du og adgang i Kongsberg og Tryvann, vi får om et år et tipp topp moderne sykehus på Brakerøya, vi har eget universitet, teater, bryggeri og fotballklubb på høyt nivå. Det er og talentsatsing under Strømsgodset og jeg kjenner mange familier som har barn som går der. Det er en egen danseskole Attic som har stort tilbud om alt fra småbarns dans til kompani på ganske høyt nivå. Det er et museum som ligger midt i byen og Drammensbadet som i fjor hadde gratis adgang for barn hele skoleferien noe som tiltrakk seg besøk fra hele østlandet.

Det som er negativt med byen er at den har ikke særlig god økonomi, det spares inn og de kommunale avgiftene er høye. Det er og en by med storby utfordringer og store ulikheter mellom de som bor her.

Om dere blir kjent kommer nok mye an på dere selv, er dere vanlig sosiale mennesker så tenker jeg det er mulig å finne et nettverk på her og der.

Tar gjerne imot tips på strøk å bo i, eventuelt unngå 😊 Du skryter hvertfall byen fint opp, så tanken på å bo her forsvinner ikke 

... 

Vi er en familie med to små barn, eldste begynner på skolen nå til høsten. En som har et par år igjen i bhg. 

Vanskelig å si hva som er viktigst for oss. Men vi liker båtliv og havet. Det er en stor ting som trekker mot Tønsberg. Vet ikke hvordan Drammenselva og drammensfjorden er for båtliv. Vi liker å kunne gå ut å spise en god middag i ny og ne. Da gjerne noen hakk over Egon. Går gjerne på ski, så har sett at Drammen har et par skibakker. Det er pluss. Vi er ikke utpregede friluftsmennesker. Men liker tanken på å hvertfall ha mulighet til å kunne ta en tur i naturen. Både, ski, båt, skog, fjell er innafor med natur. 

Men i bunn å grunn et sted barna får venner. Kan trives og vokse opp. 

.. 

God ide å teste ut byene med bil og hotell eller noe. Kanskje vi skal bruke litt av sommerferien på det. 

Tar gjerne imot tips på se, spise, gjøre 😊

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg kunne også likt å vite mer om dere. Hvor gamle er barna og hva liker de/ dere å gjøre på fritiden og hva er viktig for dere? 

Det er ganske stor forskjell mellom de forskjellige bydelene i Drammen.  Med litt mer info kan vi komme med enda bedre råd om områder dere må se nærmere på i Drammen. 

Anonymkode: 09632...1e2

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker det kommer veldig an på hva dere ønsker? Jeg har bodd i Drammen, og ellers Vestfold rundt. Positivt og negativt i alle byene. Så definer hva dere ønsker. Kjøp/lei en bil og ta ferien i byene, så får dere mer feeling på hva dere ønsker. Småbyene imellom er også veldig koselige, men mangler jo mye av livet dere kanskje ønsker? 

Så skriv ned hva som er viktig for dere, så er det lettere for oss å hjelpe dere. 

Anonymkode: 3471f...e41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tar gjerne imot tips på strøk å bo i, eventuelt unngå 😊 Du skryter hvertfall byen fint opp, så tanken på å bo her forsvinner ikke 

... 

Vi er en familie med to små barn, eldste begynner på skolen nå til høsten. En som har et par år igjen i bhg. 

Vanskelig å si hva som er viktigst for oss. Men vi liker båtliv og havet. Det er en stor ting som trekker mot Tønsberg. Vet ikke hvordan Drammenselva og drammensfjorden er for båtliv. Vi liker å kunne gå ut å spise en god middag i ny og ne. Da gjerne noen hakk over Egon. Går gjerne på ski, så har sett at Drammen har et par skibakker. Det er pluss. Vi er ikke utpregede friluftsmennesker. Men liker tanken på å hvertfall ha mulighet til å kunne ta en tur i naturen. Både, ski, båt, skog, fjell er innafor med natur. 

.. 

God ide å teste ut byene med bil og hotell eller noe. Kanskje vi skal bruke litt av sommerferien på det. 

Hvis sjø og båtliv er noe som trekker, så ville jeg uten tvil valgt Tønsberg. Skjærgården i Vestfold er ikke annet enn fantastisk. 

Anonymkode: cff28...d6e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan godt komme med tips, men det er mange fine boområder.  Spørs om dere vil ha gangavstand til sentrum eller om dere ønsker å bo litt mer unna, for eksempel på Konnerud. De som bor der oppe har tre barneskoler å velge i og der er er det nesten kun eneboliger og rekkehus, egentlig en del av byen som er ganske homogen med typisk familiekultur og idrettsfokus. På Konnerud er det fredelig og mange ressurssterke mennesker og noen mener det er litt klikkete. Bor du der må du være forberedt på å kjøre opp og ned bakkene og at vinteren varer litt lenger, til gjengjeld kan du spenne på deg skia nesten utenfor døra mange steder siden marka ligger rundt bebyggelsen. Konnerud er et paradis for friluftsinteresserte og er den delen av Drammen det er flest etnisk norske.

Nede i byen, der jeg bor, er det som andre har sagt mye åser. Bragernesåsen er solsiden, mens vi som bor på andre siden og har sol frem til 20.30 der jeg bor. Her jeg bor kan jeg gå til stasjonen på under 15 minutter, vi har flott utsikt og bor fredelig i et etablert villastrøk. De fineste områdene i Drammen er etter min mening Marienlyst/Nybyen, Danvik,Smithestrøm, Øren og Bragernes. Underlia er og fint, der har du sol og utsikt til tusen. 

Liker du marka så er det badevann på begge sider henholdsvis Landfalltjern og Blektjern, det er begge steder anlagt strand og badebrygge. Det er og mange fine hytter i marka og Bragernesåsen har et nett av spaserstier, der finner du blant annet Hamborgstrømpaviljongen som har en spennende tarzanløype for barna og du kan gå langs åsen bort til Åspaviljongen da har du flott utsikt over byen og går på en spennende vei med steinur nedenfor og over, bare hold ungene godt i hånden.

Noen av mine favorittsteder i byen er restauranten Frukt og Grønt som har rimelig gourmetmat i Tollbugata og isbaren Darios på Grønland, det beste stedet i Drammen😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (1 time siden):

På Konnerud er det fredelig og mange ressurssterke mennesker og noen mener det er litt klikkete. Bor du der må du være forberedt på å kjøre opp og ned bakkene og at vinteren varer litt lenger, til gjengjeld kan du spenne på deg skia nesten utenfor døra mange steder siden marka ligger rundt bebyggelsen. Konnerud er et paradis for friluftsinteresserte og er den delen av Drammen det er flest etnisk norske.

I tillegg er det mye mer snø der når det kommer snø og husene står tett-i-tett så det er vanskelig å få snøen bort, det er ikke noen steder å legge det fra seg.

Enig at Nybyen er fint. Det er omtrent midt i byen, men samtidig ganske rolig og stille. Det eneste vi hørte innimellom var unger som lekte i gata utenfor. Og en hane som galte til alle tider på døgnet... hehehe 
Men, Nybyen er langt unna vann, båt eller ski, så da utgår det dersom det er viktig. 

Øren er kjempefint. Her er det også ganske rolig. Hører omtrent ikke noe bråk utenfor her heller, jeg liker bedre å bo her for her er det sol og lyst mye lengre. Og så er Spiralen "i nærheten" dersom man ønsker å gå turer. Det er litt lengre å gå til byen, men ikke veldig mye lengre enn Nybyen. 

Hvis båtlivet er viktig og man har to små barn så er det ikke sikkert Drammen er det beste alternativet. Må være på Muusøya da. Vet ikke hvilken barneskole den sogner til. Gulskogen eller Rødskog, kanskje? Anbefaler virkelig ikke å bo i skolekretsen til Rødskog. 

Anonymkode: bf5e0...764

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

... 

.. 

Men du sier fortsatt lite om dere?

Kjenner mange som har båt i Drammen også, tar vel 10 min å tøffe fra elva og ut på fjorden.
Alle stedene har flotte turområder, noen rett utafor døra, andre må du kjøre 10 minutter. 
Vil dere bo sentrumsnært/gangavstand til alt, eller er det OK å kjøre ett lite stykke? 
Må dere bo i en av disse byene, eller vil småbyene imellom være OK? Tar sjelden mer enn 20 min å kjøre fra småbyene til byene. 

Om det viktigste er barna og dems oppvekstvillkår, tror jeg de får det bra overalt utenom på Fjell (Drammen). 

Ting å se:

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I tillegg er det mye mer snø der når det kommer snø og husene står tett-i-tett så det er vanskelig å få snøen bort, det er ikke noen steder å legge det fra seg.

Enig at Nybyen er fint. Det er omtrent midt i byen, men samtidig ganske rolig og stille. Det eneste vi hørte innimellom var unger som lekte i gata utenfor. Og en hane som galte til alle tider på døgnet... hehehe 
Men, Nybyen er langt unna vann, båt eller ski, så da utgår det dersom det er viktig. 

Øren er kjempefint. Her er det også ganske rolig. Hører omtrent ikke noe bråk utenfor her heller, jeg liker bedre å bo her for her er det sol og lyst mye lengre. Og så er Spiralen "i nærheten" dersom man ønsker å gå turer. Det er litt lengre å gå til byen, men ikke veldig mye lengre enn Nybyen. 

Hvis båtlivet er viktig og man har to små barn så er det ikke sikkert Drammen er det beste alternativet. Må være på Muusøya da. Vet ikke hvilken barneskole den sogner til. Gulskogen eller Rødskog, kanskje? Anbefaler virkelig ikke å bo i skolekretsen til Rødskog. 

Hvis båt og sjø er det viktigste for TS så ville jeg nok satset på Tønsberg fremfor Drammen. 

Det er båthavn i Drammen, flere steder. Bor du langs elvebredden enkelte steder så kan du og ha tomt ned mot vannet og ha båt på tomta. Jeg kjenner folk som bor sånn til at de kan bade fra hagen sin. Og det var da voldsomt så mye du har imot Rødskog skole😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

... 

.. 

Flytt til Åskollen! Helt supert miljø for barn, god skole, inkluderende idrettsmiljø, buss til byen. Og mulighet for båtplass, vi bor 150 meter fra båten 😅

• Liker 2
Skrevet

Aldri bodd i hverken Drammen eller Tønsberg, men har venner som har bodd der, og har vært på besøk der. Så jeg kan ikke si noe om hvordan det er å bo der selv. Men en ting kan jeg si om Drammen, for ett eller to år siden var jeg på en lengre jobbreise i Osloregionen, og endte opp med å bo på hotell i Drammen, siden jeg skulle litt rundt i det distriktet også. Og jeg hadde positive forventninger etter å ha hørt om at byen hadde fått så mye liv, og at en del kjendiser hadde flyttet dit med familien. 

Men fytti for et høl! Joda, deler av byen har blitt visuelt oppgradert i sentrum, greit nok - men for en utrolig døll by å være i. Skal sies at jeg har noen kolleger som trives godt med å bo i Drammen, men de slår meg ikke som mennesker som bruker byen så alvorlig mye, at de heller holder seg hjemme. 

Tønsberg har jeg også noen kolleger som bor i, og har som sagt vært litt på besøk der. Trivelig liten by med masse liv om sommeren og ikke så mye om vinteren. Virker ganske snobbete på sommeren, og mye som virker å koste ekstra rundt havnen i den tiden. 

Selv ville jeg ikke valgt Drammen fordi jeg ikke liker byen, og kanskje heller ikke Tønsberg fordi jeg ville syntes det ble for langt unna happenings i Oslo, som konserter, messer etc. Men trivsel med å være på besøk så gir jeg Tønsberg 7/10, Drammen 3/10. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (9 timer siden):

Flytt til Åskollen! Helt supert miljø for barn, god skole, inkluderende idrettsmiljø, buss til byen. Og mulighet for båtplass, vi bor 150 meter fra båten 😅

Enig at Åskollen er bra. God utsikt over fjorden hvis man bor litt opp i "bakken" også. 

Har ikke hatt barn på skole der, men har også hørt at Åskollen har en bra skole. Og innen barna til TS skal på ungdomsskolen så ser det ut som de skal få på plass ny ungdomsskole på Åskollen også. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke flytt til Mjøndalen. Der kaster folk egg på bilene og det gjorde de mot meg så jeg måtte flytte derfra. Hjalp ikke å kontakte politiet.

Anonymkode: 318d3...297

AnonymBruker
Skrevet
Kinksten skrev (9 timer siden):

Aldri bodd i hverken Drammen eller Tønsberg, men har venner som har bodd der, og har vært på besøk der. Så jeg kan ikke si noe om hvordan det er å bo der selv. Men en ting kan jeg si om Drammen, for ett eller to år siden var jeg på en lengre jobbreise i Osloregionen, og endte opp med å bo på hotell i Drammen, siden jeg skulle litt rundt i det distriktet også. Og jeg hadde positive forventninger etter å ha hørt om at byen hadde fått så mye liv, og at en del kjendiser hadde flyttet dit med familien. 

Men fytti for et høl! Joda, deler av byen har blitt visuelt oppgradert i sentrum, greit nok - men for en utrolig døll by å være i. Skal sies at jeg har noen kolleger som trives godt med å bo i Drammen, men de slår meg ikke som mennesker som bruker byen så alvorlig mye, at de heller holder seg hjemme. 

Tønsberg har jeg også noen kolleger som bor i, og har som sagt vært litt på besøk der. Trivelig liten by med masse liv om sommeren og ikke så mye om vinteren. Virker ganske snobbete på sommeren, og mye som virker å koste ekstra rundt havnen i den tiden. 

Selv ville jeg ikke valgt Drammen fordi jeg ikke liker byen, og kanskje heller ikke Tønsberg fordi jeg ville syntes det ble for langt unna happenings i Oslo, som konserter, messer etc. Men trivsel med å være på besøk så gir jeg Tønsberg 7/10, Drammen 3/10. 

Det tar en drøy time med tog fra Tønsberg til Oslo. Ikke all verden mtp konserter. Folk som bor i Tbg pendler til Oslo til jobb. 

Anonymkode: cff28...d6e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, Kinksten said:

Spennende observasjon. Hvilken by ville du vurdert? Oslo er ikke aktuelt og vil vil på den siden av Oslofjorden. Det er et veldig vanskelig valg. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, Petra200 said:

Det høres deilig ut 😊 Har sett noen hus til salgs på den siden. Men er det ikke litt "skyggeside" at sola går tidlig ned? 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det høres deilig ut 😊 Har sett noen hus til salgs på den siden. Men er det ikke litt "skyggeside" at sola går tidlig ned? 

Vi har sola fra den står opp bak Engersand til den går ned bak Kollen, så omtrent å mye som det går an å få!

AnonymBruker
Skrevet

Tønsberg uten tvil.

Anonymkode: c3cc6...515

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 10.52):

Tok meg en tur til Drammen en sommerdag i fjor for å utforske byen. Er jammen meg den kjedeligste byen jeg har vært i.

Gikk litt langs vannet på en grusvei og litt opp i gatene der. Dro hjem etter kort tid.

Er som de sier, bedre med en dram i timen enn en time i Drammen.

Anonymkode: 4ef4b...028

Kunne ikke vært mer enig, byen er gørr kjedelig, sommer som vinter. Dødt i gatene trist og livløs by rett og slett. 

Anonymkode: 281bc...82e

• Liker 1
Skrevet

En innlandsbygd i Vestfold, 30min kjøring til Sandefjord, 30 min kjøring til Tønsberg, 30min kjøring til skjærgården, 30min kjøring til fjellet, skogen rett utenfor døra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kunne ikke vært mer enig, byen er gørr kjedelig, sommer som vinter. Dødt i gatene trist og livløs by rett og slett. 

Anonymkode: 281bc...82e

Drammen er nok ikke noen utpreget turistby og heller ikke en studentby med mye liv og røre. Hvis noen skulle på ferie så er det nok ikke byen jeg hadde anbefalt.

Det er kvaliteter her som du først ser når du bor her og som gjør at mange trives svært god som elva og bymarka som er tilgjengelig for alle som bor i byen nesten uansett hvor du bor.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...