Gå til innhold

Hvorfor elsker du Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I motsetning til mange andre i Oslo, så er jeg i fra Oslo. Født og oppvokst. Bodd ulike steder (Høyenhall, Risløkka, Torshov, Smestad).

Ble dritt lei, pakket sekken, solgte og flyttet ut av Oslo for få år siden.

Jeg bor ca 15 minutter unna Oslo sentrum, men utenfor Oslo. Er i Oslo 1-4 ganger i året etter jeg flyttet.

Anonymkode: 6848f...a56

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oslo i seg selv et en fin by å bo i. Det som ødelegger Oslo er vold, kriminalitet, overflod av tiggere og innvandrere som snylter på Nav. 
dette er ikke byen sin feil, men de som styrer.  latterlige straffer, mangel på retur av kriminelle til hjemland. politikere og une. Jeg er født og oppvokst der, men flyttet for 20 år siden da det var et stort problem da også. 
har aldri sett meg tilbake igjen. Sist jeg var der skulle en tro en var på ferie i Mogadishu. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Herregud så butthurt dere ble fordi jeg utfordret hallelujah-stemningen her inne basert på park og marka, samt kom med en oppramsning av det som faktisk er unikt negativt med byen deres opp mot resten av Norge. 🤣 Virker som dere sliter med å se det negative selv, eventuelt har blitt immun mot det? Uansett, siden temperaturen i motsvarene deres ble så høy, og kun det, så har jeg lusket sakte ut av tråden. Gidder ikke et basketak over så lite. Så bare kos dere i gryta deres. :knegg: 

Anonymkode: 363b4...738

Du overbeviser oss ikke med hysteriske latter-emojis og påtatt munterhet. Innleggene dine var så gjennomsyret av generell surhet og negativitet langt utover alminnelig synsing om en by, så det ingen som tror på at du er spesielt lett til sinns og har det bra med deg selv, verken på bygda eller i byen. 🤣 (hysterisk latter-emoji, satt inn for effekt).

Anonymkode: 90cd2...a38

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i Oslo,men elsker likevel  byen. Og det er på grunn av Botaniske hage, Frogner parken, og andre parker i byen. Det er så mye å oppleve der,blant annet Akershus festning hvis du er historisk intressert.

Etter en kommentar lenger opp her, kan jeg tenke meg å gå en tur ved Akerselva,det virker så koselig.

Anonymkode: e549e...6fb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Opplever du ikke at det er for mange folk til å nyte tingene du nevner? Alle tilbudene og Aker brygge på en finværsdag. Jeg bare synes det er så sinnsykt mange mennesker der, uansett hvor jeg snur meg

Anonymkode: 87fd7...877

Å, så du er asosial? Såklart, om du ikke liker mennesker så er jo ikke en hovedstad stedet for deg...

Anonymkode: f414b...96d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg liker best med Oslo er at man er anonym. Man glir helt inn i mengden. Ingen titter to ganger på deg, bryr seg om hva du har på deg, eller bryr seg om hva du gjør. 

Man ser aldri/sjelden folk man ikke vil møte igjen. Jeg har vært på noen (mindre vellykkede) dates i Oslo, og jeg har aldri sett disse mennene siden. 

Det er folk overalt. Kan gå hjem midt på natten, og det er folk overalt og ingen grunn til å være redd. Samtidig er det som regel store folkemengder overalt, som kan være litt irriterende når man skal finne bord en fredagskveld, stå i lang kø for å komme inn et sted, ol. 

Nærhet til sjøen, øyene, parker, turområder. 

Det jeg savner, som jeg hadde f.eks i Bergen, er byfjell. Oslo har ikke den type natur. Samtidig, hadde Oslo hatt byfjell så hadde kanskje også været vært preget av mer regn. Men jeg savner å gå en liten fjelltur. 

Anonymkode: 76c07...95f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jeg liker best med Oslo er at man er anonym. Man glir helt inn i mengden. Ingen titter to ganger på deg, bryr seg om hva du har på deg, eller bryr seg om hva du gjør. 

Man ser aldri/sjelden folk man ikke vil møte igjen. Jeg har vært på noen (mindre vellykkede) dates i Oslo, og jeg har aldri sett disse mennene siden. 

Det er folk overalt. Kan gå hjem midt på natten, og det er folk overalt og ingen grunn til å være redd. Samtidig er det som regel store folkemengder overalt, som kan være litt irriterende når man skal finne bord en fredagskveld, stå i lang kø for å komme inn et sted, ol. 

Nærhet til sjøen, øyene, parker, turområder. 

Det jeg savner, som jeg hadde f.eks i Bergen, er byfjell. Oslo har ikke den type natur. Samtidig, hadde Oslo hatt byfjell så hadde kanskje også været vært preget av mer regn. Men jeg savner å gå en liten fjelltur. 

Anonymkode: 76c07...95f

Ingen fjell i Oslo, men bl.a Nordmarka og Østmarka med helt vanvittig turterreng er heller ikke så dumt. 

Anonymkode: b6e7e...d5c

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/25/2024 at 12:37 PM, AnonymBruker said:

Herregud så butthurt dere ble fordi jeg utfordret hallelujah-stemningen her inne basert på park og marka, samt kom med en oppramsning av det som faktisk er unikt negativt med byen deres opp mot resten av Norge. 🤣 Virker som dere sliter med å se det negative selv, eventuelt har blitt immun mot det? Uansett, siden temperaturen i motsvarene deres ble så høy, og kun det, så har jeg lusket sakte ut av tråden. Gidder ikke et basketak over så lite. Så bare kos dere i gryta deres. :knegg: 

Anonymkode: 363b4...738

Lol.

Som om ikke du lagde førsteposten med det formål å skape drama.

Anonymkode: 8bb0d...ca6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne TS, for det er klart om man kommer fra f.eks Lofoten, med ramsalte mennesker, National Geographic natur og så sikkert at du kan gå uten å låse døra i 10 år i strekk - ja den typen sjarm syntes også jeg Oslo mangler. Nå har jeg ikke bodd i Oslo, men vil nok enda opp med å gjøre det om ikke så lenge. Bor nå i en middels stor by, som har utrolig mange flotte kvaliteter og en enestående natur. Men mange flotte kvaliteter har også Oslo - det er bare hva du søker. 

Ved å bo på en liten plass så må du følge saueflokken, er du f.eks singel og ikke vil ha barn når du er 40 år, så får du fort et ensomt liv. Liker du ikke å gå på fjelltur? Da deler du ikke hobby med 95% av de du bor sammen med. Har du en annen legning? Kanskje ikke så stort utvalg. Liker du kulturtilbud, så får du gå å se tegnekonkurransen til klasse 5B på en liten plass. 

Som besøkende i Oslo så har jeg sett mye sjarm! Bading på Sørenga. Konserter. Avslapping i parker, samtidig som man kan se på digge damer. Fylla med kompiser på Ekeberg med solnedgangen over Oslofjorden. Pizza på Mamma Pizza. I korte trekk syntes jeg det geniale med Oslo virker å være at du kan egentlig fylle alle behovene dine der, selv om naturen visuelt sett er litt døll, så var det der Lars Monsen startet husk. 

Og ja - karrieremuligheter! Du får jo et helt annet utvalg i jobber, og så og si alle som blir noe, blir det i Oslo. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 10.19):

Du bor ikke i en by på grunn av sjarmen. Du bor der fordi byen tilbyr et liv som ingen andre byer i Norge kan tilby.

Sjarm er viktig når du velger feriedestinasjon. Ikke bosted.

Anonymkode: 1842f...626

Dette, jeg elsker ikke Oslo, men jeg hater ikke byen heller. Eneste grunnen til at jeg bor her er pga at det er den eneste byen i Norge hvor jeg har karrieremuligheter med min utdanning.

Anonymkode: 789ef...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt utrolig glad i Oslo. Allsidig by som endrer seg enormt avhengig av hvor man er og hva man gjør. Det er et miljø for det meste, mye god mat å oppleve, dekker de vanligste shoppingbehovene og har både fine bibliotek, museer og andre aktiviteter. Skjer generelt mye gøy her, alt fra lokale pop-up-markeder til verdens morsomste loppemarkedsesonger, fine parker og enkel tilgang til konserter. Kollektivt som flyter greit har de også. 

Jeg flyttet hit på grunn av interesser det ikke fantes noe miljø for hjemme og storkoser meg! Deilig å kunne løpe en tur i marka og hente takeaway-sushi tjue minutter senere.

Anonymkode: f29e0...ee9

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har blitt utrolig glad i Oslo. Allsidig by som endrer seg enormt avhengig av hvor man er og hva man gjør. Det er et miljø for det meste, mye god mat å oppleve, dekker de vanligste shoppingbehovene og har både fine bibliotek, museer og andre aktiviteter. Skjer generelt mye gøy her, alt fra lokale pop-up-markeder til verdens morsomste loppemarkedsesonger, fine parker og enkel tilgang til konserter. Kollektivt som flyter greit har de også. 

Jeg flyttet hit på grunn av interesser det ikke fantes noe miljø for hjemme og storkoser meg! Deilig å kunne løpe en tur i marka og hente takeaway-sushi tjue minutter senere.

Anonymkode: f29e0...ee9

Ikke glem alle narkisene i alle gatene i sentrum.

Anonymkode: 789ef...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke glem alle narkisene i alle gatene i sentrum.

Anonymkode: 789ef...979

Klart at de hører med i en storby😊 jeg har i alle fall ikke noe hatforhold til de, Oslo er for alle❤️

Anonymkode: 408b1...1bf

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke glem alle narkisene i alle gatene i sentrum.

Anonymkode: 789ef...979

Narkiser er det på små øysamfunn også

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Oslo har ikke sjarm, grå og stygg by..."

Har du ruslet oppover Telthusbakken? Langs Akerselva, Alnaelva eller Lysakerelva? Hatt en picnic på plenen ved festningen? Tatt båten ut til øyene, spist is på Tjuvholmen? Ruslet rundt på Torshov og Sagene? Besøkt kolonihagene? Botanisk hage og museene der? Tatt trikken opp til Frognerseteren og akt ned Korketrekkeren?

Selv kommer jeg fra et lite sørlandssted, og klart, trehusbebyggelsen der er veldig sjarmerende. Men GUD for et dørgende kjedelig sted det er å bo...

Nei takke med til Oslo, som har mange fine perler innimellom de grå og kjedelige byggene, masse gøy å finne på hele året, og masse fine folk! 

Anonymkode: 69a06...834

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Anonymkode: 36f95...943

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 12.46):

Jeg elsker byens liv og anonymitet. Det å kunne sitte timevis på en kafé og bare slappe av, uten at noen der kjenner meg. 

Jeg synes det er trivelig å møte kjentfolk når jeg skal på cafe og slappe av.

Anonymkode: 1e50b...a72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er trivelig å møte kjentfolk når jeg skal på cafe og slappe av.

Anonymkode: 1e50b...a72

Vedkommende du siterte spesifiserte at hen likte anonymitet, dette handler ikke om deg. 

Anonymkode: fe3a4...0be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 15.53):

"Oslo har ikke sjarm, grå og stygg by..."

Har du ruslet oppover Telthusbakken? Langs Akerselva, Alnaelva eller Lysakerelva? Hatt en picnic på plenen ved festningen? Tatt båten ut til øyene, spist is på Tjuvholmen? Ruslet rundt på Torshov og Sagene? Besøkt kolonihagene? Botanisk hage og museene der? Tatt trikken opp til Frognerseteren og akt ned Korketrekkeren?

Selv kommer jeg fra et lite sørlandssted, og klart, trehusbebyggelsen der er veldig sjarmerende. Men GUD for et dørgende kjedelig sted det er å bo...

Nei takke med til Oslo, som har mange fine perler innimellom de grå og kjedelige byggene, masse gøy å finne på hele året, og masse fine folk! 

Anonymkode: 69a06...834

Å takk for flere tips til hva en kan utforske i Oslo.

Anonymkode: e549e...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mildred skrev (På 25.6.2024 den 11.23):

Gnåle om hersketeknikk er litt slitsomt.

Ja, det er mye fin natur i resten av Norge, men poenget mitt, som du hopper over, er hvor tilgjengelig det er i Oslo kontra resten av Norge og verden. Man kan ta tbane rett ut i naturen og tilbake.

Det er vanvittig mye fint i byen. Mange arkitekturiske perler, for de som er interessert i slikt. Museumer, kinoer, biblioteker osv osv osv. 

Du har bestemt deg for å ikke like Oslo. Greit nok det. Da får du bare finne deg i å bli kalt kunnskapsløs.

Her er jeg en kort spasertur unna både sjøen og fjellet. Her er det hverken trikk,t-bane eller tog.

Anonymkode: e549e...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...