Gå til innhold

Hvorfor elsker du Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg som kommer utenfra er det en by uten sjarm, men vil gjerne høre fra de som kjenner byen hvorfor de aldri kunne tenkt seg å bodd et annet sted.

Anonymkode: 87fd7...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bor ikke i en by på grunn av sjarmen. Du bor der fordi byen tilbyr et liv som ingen andre byer i Norge kan tilby.

Sjarm er viktig når du velger feriedestinasjon. Ikke bosted.

Anonymkode: 1842f...626

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de første og beste tingene jeg kommer på. 

- Det skjer alltid noe i Oslo, konserter, utstillinger, museer, cafeer.. you name it, det er alltid noe på gang

- Man kan fint for eksempel gå i pysjen til jobb, folk er så opptatt med sitt at de knapt legger merke til andre. Så selv om det er mye folk så stikker man seg mer bort i mengden og blir mer privat.

- Man kan møte folk uten å nødvendigivs møte dem igjen. 

- Man kan vente så lite som 7 minutter på neste buss/bane, i stedet for å måtte vente helt til neste dag (som vi må her jeg bor nå). 

- Det er et hav av jobbmuligheter og bare fantasien setter grenser for hva man kan søke på og ikke. Her jeg bor nå kjenner man alle, så om du søker så vet alle hvem du er og det blir en stor snakkis at du har tenkt å bytte jobb. 

- Det er mange fine parker man kan henge i på god-værsdager. 

- Selv om det er by, så er det ikke langt til nærmeste skog. 

- Om man kjeder seg, er det bare å sette seg ned et sted å observere mennesker, det er alltid noe action på gang. 

- Nye trender oppstår som regel i de største byene først. Ikke bare relevant for Oslo, men fremdeles gjeldende. 

- Det er mange ulike kulturer og mennesker samlet på forholdsvis små steder, så man får et helt annet verdensbilde enn man vil ellers. (i hvertfall om du er interessert i det).

 

Jeg elsket å bo i Oslo, men om jeg skulle flyttet dit igjen nå tror jeg at jeg hadde trengt å venne meg til Oslo på nytt. Så mye larm, og bråk og folk og dyr over alt. Jeg synes fortsatt det er godt å være i Oslo, men det er alltid godt å dra igjen også ;)

  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok se litt mer av Oslo. Rodeløkka, Bygdøy, parkene, Sagene, Maridalen, Sørkedalen, marka - men hva er sjarm for deg? Gamle trehus? Det har vi selvsagt, mange steder, og nært sentrum. Natur? Det har vi selvsagt også, rett utenfor stuedøren for alle som ikke bor innenfor ring 1. Sjarmerende mennesker? Det er selvsagt forskjellig, som alle andre steder på kloden, men de fleste er inkluderende, hyggelige og intelligente mennesker. Oslo preges av mange små lokalmiljøer. Barnehager, skoler, parker, hver med sine folk man blir kjent med. Folk utenfra ser jo ingenting av dette.


Hvis du kan si noe om hva sjarm er for deg, er det lettere å si noe relevant.

Anonymkode: 3dd86...1ed

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du bor ikke i en by på grunn av sjarmen. Du bor der fordi byen tilbyr et liv som ingen andre byer i Norge kan tilby.

Sjarm er viktig når du velger feriedestinasjon. Ikke bosted.

Anonymkode: 1842f...626

Tull, selvfølgelig er sjarm viktig i valg av bosted. Og Oslo er virkelig ikke et sjarmerende sted. Byen kan kanskje tilby noe mer enn de mindre byene i norge (hovedsakelig karriere), men for veldig mange mangler Oslo det som skal til for å bosette seg der. Jeg har bodd i Oslo i 4 år og sett det byen har å by på. Fra nå av holder det med en helg, si hvert 10. år? Hvis jeg tilfeldigvis mellomlander der og skal fly videre… 

Anonymkode: 7f39f...53d

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sjarmerende områder i Oslo! Da har du ikke vœrt nok rundt om du ikke syns det. Jeg bor like utenfor men jobber i Oslo. Perfekt syns jeg. Liker at det er så godt kulturelle tilbud, museer, teater, konserter, musikaler osv. Mange gode restauranter og små cafeer. Mange fine turområder i parker og i marka.  Aker brygge er så fint på sommeren og også å ta båten ut til øyene. Oslo har mye fint å by på!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må nok se litt mer av Oslo. Rodeløkka, Bygdøy, parkene, Sagene, Maridalen, Sørkedalen, marka - men hva er sjarm for deg? Gamle trehus? Det har vi selvsagt, mange steder, og nært sentrum. Natur? Det har vi selvsagt også, rett utenfor stuedøren for alle som ikke bor innenfor ring 1. Sjarmerende mennesker? Det er selvsagt forskjellig, som alle andre steder på kloden, men de fleste er inkluderende, hyggelige og intelligente mennesker. Oslo preges av mange små lokalmiljøer. Barnehager, skoler, parker, hver med sine folk man blir kjent med. Folk utenfra ser jo ingenting av dette.


Hvis du kan si noe om hva sjarm er for deg, er det lettere å si noe relevant.

Anonymkode: 3dd86...1ed

For meg er nok ikke sjarm en konkret ting. Det har sikkert noe med følelsen byen gir meg, og det er selvfølgelig individuelt, men preget av ting som estetikk, helhet, stemning osv. Mulig jeg bare har vært ekstremt uheldig, men føler at hvis jeg går til høyre i stedet for venstre havner jeg i en skummel sidegate og at det generelt oppleves som litt bråkete og skittent. Alltid fulle og svette trikker, som for meg gjør det krevende å føle at jeg kan komme meg enkelt rundt. 
 

Men jeg har nok vært hvor mye i sentrumskjernen, selv om jeg også har vært mange av stedene du nevner. 

Anonymkode: 87fd7...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carolini skrev (3 minutter siden):

Mange sjarmerende områder i Oslo! Da har du ikke vœrt nok rundt om du ikke syns det. Jeg bor like utenfor men jobber i Oslo. Perfekt syns jeg. Liker at det er så godt kulturelle tilbud, museer, teater, konserter, musikaler osv. Mange gode restauranter og små cafeer. Mange fine turområder i parker og i marka.  Aker brygge er så fint på sommeren og også å ta båten ut til øyene. Oslo har mye fint å by på!

Opplever du ikke at det er for mange folk til å nyte tingene du nevner? Alle tilbudene og Aker brygge på en finværsdag. Jeg bare synes det er så sinnsykt mange mennesker der, uansett hvor jeg snur meg

Anonymkode: 87fd7...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har bodd her hele mitt liv. 

Anonymkode: 31e0c...2f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Opplever du ikke at det er for mange folk til å nyte tingene du nevner? Alle tilbudene og Aker brygge på en finværsdag. Jeg bare synes det er så sinnsykt mange mennesker der, uansett hvor jeg snur meg

Anonymkode: 87fd7...877

Enig at det kan være mye folk. Men det er det jo i storbyer... Derfor jeg er glad for å bo litt utenfor så jeg ikke har det sånn hver dag. Museer og slikt kan godt brukes på andre årstider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det virkelig ikke. Om det ikke var for alle jobbmuligheter...

Anonymkode: 0fab8...690

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er en stygg by

styggeste i europa

 bare slum og tiggere

slitsom dialekt

ooshhhloo

 

Anonymkode: a3a8e...be4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interessant at dere nevner parker og marka som grunn til at dere elsker Oslo. 

Det er vel parkene og marka som egentlig ikke er Oslo, men en oslosk smak av hvordan verden er utenfor Oslo...

Så elsker dere parker og marka, så burde dere elske Norge utenfor Oslo enda mer.

Anonymkode: 363b4...738

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oslo er en by som kombinerer det urbane med natur. Jeg bor et stenkast unna marka. Jeg kan ta båten ut til øyene. Samtidig som jeg har et enormt tilbud av kultur, restauranter, kollektivt og alt annet mann kan forvente av en by.

Det er så enkelt å få tilgang på de tingene mann ønsker. Det er mange steder i byen som er utrolig sjarmerende. Enkelte plasser er idylliske. Det nye som er bygget på Sørenga, Bjørvika mangler sjel. Det skal jeg si meg enig i.

Jeg kunne aldri bodd i en mindre by en Oslo. Jeg trenger den friheten storby livet gir. Samtidig setter jeg pris på å reise i Norge og oppleve storslått natur. Kunne vi kombineret Oslo med enda mer natur hadde det ikke eksistert en bedre plass på jord.

Anonymkode: 236a7...ea8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mildred skrev (7 minutter siden):

Jeg har bodd over hele Norge og et par andre steder i verden.

Parkene i Oslo er et særpreg for byen. Du virker litt kunnskapsløs som ikke vet dette? Nærheten til naturen (Marka) likeså. Alt er innen kort rekkevidde og lett tilgjengelig for alle, både de med eller uten bil, noe du ikke finner i like stor grad i de fleste andre hovedsteder i verden. Det er heller ikke like tilgjengelig i mange av tettstedene her i Norge. Man er avhengig av bil.

Men noen har bare bestemt seg for å mislike Oslo. Da får de bo i en liten bygd i stedet da. Null stress det, folk er forskjellige. For meg ville det vært et mareritt å bo i et av de mange tettstedene i Norge jeg har bodd eller jobbet i.

Du klarte ikke svare uten å ty til hersketeknikk? Selvfølgelig vet jeg om disse såkalte "særpregene", som for øvrig er oppblåst til de grader. Så fint er ikke ting at det er unikt, men det er fint i Oslo fordi det er en smak av verden utenfor. Naturen i marka er virkelig ikke så unikt og fint - det er dette hele Norge ellers byr på.

Jeg bare reagerer på at når dere skal rose Oslo, så nevner dere ting som er fint med Oslo som er atypisk Oslo og typisk verden ellers. Så så fint var det i Oslo, liksom...

Men ja, jeg misliker Oslo. Et multikulturelt, voldelig, truende, lokkende, belastende, stressende og grått samfunn. Vold, rus og psykiatri. Med høy terrorfare. Kapitalisme. Grådighet. Egoisme. Oslo er den siste plassen i Norge jeg kunne bodd i. 

Anonymkode: 363b4...738

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mildred skrev (5 minutter siden):

Jeg har bodd over hele Norge og et par andre steder i verden.

Parkene i Oslo er et særpreg for byen. Du virker litt kunnskapsløs som ikke vet dette? Nærheten til naturen (Marka) likeså. Alt er innen kort rekkevidde og lett tilgjengelig for alle, både de med eller uten bil, noe du ikke finner i like stor grad i de fleste andre hovedsteder i verden. Det er heller ikke like tilgjengelig i mange av tettstedene her i Norge. Man er avhengig av bil.

Men noen har bare bestemt seg for å mislike Oslo. Da får de bo i en liten bygd i stedet da. Null stress det, folk er forskjellige. For meg ville det vært et mareritt å bo i et av de mange tettstedene i Norge jeg har bodd eller jobbet i.

Det er nok mange som ikke har fått med seg noe som  helst av Oslo og tror de er eksperter fordi de har vært innom eller bodd på et begrenset område i byen. Jeg er selv oppvokst og bodd i byen i mange år, og det er flaut å si det, men det tok mange år før jeg f.eks tok en spasertur langs Akerselva. Ble faktisk fullstendig tatt på senga over hvor utrolig koselig, sjarmerende og flott det er om man går langs Akerselva fra Thorsov ned til sentrum. Stien, slynger seg langs elva gjennom en oase av frodige trær og grønne lunger med små broer, benker og enkelte utesteder som ligger rett i "fossefallene".

Selv bor jeg veldig landlig til i utkanten av Oslo, men nydelig utsikt over fjorden. Her er det stille, rolig og fredelig. Jeg bor i et nabolag som minner om Bakkebygrenda med sine velstelte småhus og lave rekkehus. Det er et nettverk av små, velpleide stier og småveier gjennom et nabolag som ligger tett ut mot fjorden og skogen. 

Føler jeg har alt tilgjengelig i Oslo. Selv om jeg bor landlig til kan jeg få take away på døra innen en halvtime. Kjører jeg til jobben kjører jeg forbi et jorde med geiter, hester eller griser (avhengig av de har sluppet av den dagen). 

Oslo er en perfekt blanding av by og bygd. Men det er nok ikke like "tilgjengelig" og synlig for de som bare har vært på besøk eller bodd ett eneste sted i byen og har hatt en begrenset omgang med byen.

Anonymkode: 90cd2...a38

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du klarte ikke svare uten å ty til hersketeknikk? Selvfølgelig vet jeg om disse såkalte "særpregene", som for øvrig er oppblåst til de grader. Så fint er ikke ting at det er unikt, men det er fint i Oslo fordi det er en smak av verden utenfor. Naturen i marka er virkelig ikke så unikt og fint - det er dette hele Norge ellers byr på.

Jeg bare reagerer på at når dere skal rose Oslo, så nevner dere ting som er fint med Oslo som er atypisk Oslo og typisk verden ellers. Så så fint var det i Oslo, liksom...

Men ja, jeg misliker Oslo. Et multikulturelt, voldelig, truende, lokkende, belastende, stressende og grått samfunn. Vold, rus og psykiatri. Med høy terrorfare. Kapitalisme. Grådighet. Egoisme. Oslo er den siste plassen i Norge jeg kunne bodd i. 

Anonymkode: 363b4...738

Du ha bestemt deg for å være litt vrang? Ser ingen nevne kun natur men at Oslo er både/og. 

Men helt greit at du ikke vil bo der, er mange med deg;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull, selvfølgelig er sjarm viktig i valg av bosted. Og Oslo er virkelig ikke et sjarmerende sted. Byen kan kanskje tilby noe mer enn de mindre byene i norge (hovedsakelig karriere), men for veldig mange mangler Oslo det som skal til for å bosette seg der. Jeg har bodd i Oslo i 4 år og sett det byen har å by på. Fra nå av holder det med en helg, si hvert 10. år? Hvis jeg tilfeldigvis mellomlander der og skal fly videre… 

Anonymkode: 7f39f...53d

Hvordan? Jeg har bodd i Oslo i snart 40 år og oppdager nye ting hele tiden. Det er en veldig stor by, med mye forskjellig å by på. 

Anonymkode: 04123...050

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mildred skrev (2 minutter siden):

Det er vanvittig mye fint i byen. Mange arkitekturiske perler, for de som er interessert i slikt. Museumer, kinoer, biblioteker osv osv osv. 

For å snu ditt argument: dette finner du overalt ellers også. Oslo er da ikke unik på dette.

mildred skrev (1 minutt siden):

Du har virkelig ikke peiling, har du vel?

Dette finner du overalt på alle steder i verden.

På landsbasis er Oslo helt unik på akkurat disse tingene jeg ramser opp i negativ forstand. Du finner ikke lignende ellers. 

Men for all del, kos dere i sausen i Oslogryta. Det er det det er, en gryte. 

Anonymkode: 363b4...738

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du klarte ikke svare uten å ty til hersketeknikk? Selvfølgelig vet jeg om disse såkalte "særpregene", som for øvrig er oppblåst til de grader. Så fint er ikke ting at det er unikt, men det er fint i Oslo fordi det er en smak av verden utenfor. Naturen i marka er virkelig ikke så unikt og fint - det er dette hele Norge ellers byr på.

Jeg bare reagerer på at når dere skal rose Oslo, så nevner dere ting som er fint med Oslo som er atypisk Oslo og typisk verden ellers. Så så fint var det i Oslo, liksom...

Men ja, jeg misliker Oslo. Et multikulturelt, voldelig, truende, lokkende, belastende, stressende og grått samfunn. Vold, rus og psykiatri. Med høy terrorfare. Kapitalisme. Grådighet. Egoisme. Oslo er den siste plassen i Norge jeg kunne bodd i. 

Anonymkode: 363b4...738

Du er relativt ufin i innleggene dine selv, så jeg ser ikke helt hva du syter for. For øvrig var dette en tråd om hva som er positivt med Oslo. Men det virker som altfor mange har en slags personlig vendetta mot Oslo som om byen har krenket de personlig, og de kommer alltid stormende inn som et stygt, brautende bygdedyr for å ytre sitt mishag. 

Litt pussig også at du skal protestere på de positive trekkene ved Oslo fordi det mener det er "atypisk" Oslo. Det er det absolutt ikke. Det er nettopp disse variasjonen som er typisk Oslo. Hva er poenget med at du skal komponere din egen personlige klipp & lim-variant av Oslo etter ditt eget, forbitrede sinn? Oslo er ikke en collage du kan sette sammen etter eget forgodtbefinnende, slik du later til å tro.

Anonymkode: 90cd2...a38

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...