Callista Skrevet 25. juni 2024 #21 Del Skrevet 25. juni 2024 (endret) Susanne82 skrev (5 timer siden): Hvor mange daglige sammenstøt mellom ulike gruppering av mennesker er det ikke? Det skrives så vidt om drap i eget land, hvordan tenker du at media skal dekke et gateslagsmål i USA? Nei alvorlig talt, er da fult forståelig at dette ikke ble valgt ut blant de tusenvis av mye mer alvorlige hendelsene. Det betyr ikke at media ikke brys seg om at jøder blir angrepet. En ny bølge av hat mot jøder skyller over verden som følge av krigføringen i Gaza. Vi har sett flere pro-palestinske demonstrasjoner i blant annet USA, men det vises sjelden vold mot jøder. En undersøkelse i VG viser også skjevfordelingen mellom aktuelle nyhetssaker som gjelder jøder og palestinere. Langt flere saker har et hovedsakelig palestinsk enn et israelsk perspektiv. 38 prosent av VGs dekning har hatt et palestinsk perspektiv. Bare 15 prosent av sakene har et dominerende israelsk perspektiv. Endret 25. juni 2024 av Callista La til setning. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 25. juni 2024 #22 Del Skrevet 25. juni 2024 Svava skrev (39 minutter siden): Jeg har aldri hørt om voldelige pro-israelske demonstrasjoner i Norge. Kan du vise til noe? Det har derimot vært flere tilfeller av vold fra pro-palestinske demonstranter siste tiden: https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/05/16/steinkasting-mot-israel-venner-i-stavanger/ https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/angrep-journalist-under-demonstrasjon-i-skien-1.16822524 https://www.minerva.no/israel-kvinnedagen/de-lop-etter-og-sparket-ham-ned-i-bakken/443273 https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/gw7549/israels-nasjonaldag-palestina-aktivistene-oppfoerte-seg-ikke-voldelig-og-truende-under-israel-markeringen-i-byparken-14-mai Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 25. juni 2024 #23 Del Skrevet 25. juni 2024 1 minutt siden, Motstrømmen said: https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/gw7549/israels-nasjonaldag-palestina-aktivistene-oppfoerte-seg-ikke-voldelig-og-truende-under-israel-markeringen-i-byparken-14-mai Jeg får ikke lest saken da den er bak betalingsmur. Men det heves at pro-palestinske aktivister som kastet stein ikke oppførte seg voldelig? Folk ble truffet av steiner. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vma Skrevet 25. juni 2024 #24 Del Skrevet 25. juni 2024 Det skjer gjennomsnittlig litt over 1 drap i uken i Los Angeles. Hvor mange av dem har blitt slått opp i norske aviser? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 25. juni 2024 Forfatter #25 Del Skrevet 25. juni 2024 (endret) Vma skrev (41 minutter siden): Det skjer gjennomsnittlig litt over 1 drap i uken i Los Angeles. Hvor mange av dem har blitt slått opp i norske aviser? Drap i USA er ikke så interessant for nordmenn. At jøder angripes i USA et land der jøder har vært trygg helt siden grunnleggelsen av landet er absolutt noe som bør vekke mye mer oppsikt enn at jøder angripes i Europa der det nærmest er blitt dagligdags og bør komme i medier internasjonalt også i Norge Endret 25. juni 2024 av Sommer2464 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 25. juni 2024 #26 Del Skrevet 25. juni 2024 Sommer2464 skrev (3 timer siden): Drap i USA er ikke så interessant for nordmenn. At jøder angripes i USA et land der jøder har vært trygg helt siden grunnleggelsen av landet er absolutt noe som bør vekke mye mer oppsikt enn at jøder angripes i Europa der det nærmest er blitt dagligdags og bør komme i medier internasjonalt også i Norge Da må vi og huske å gi spalteplass til alle som opplever diskriminering som muslim, sikher, assyrere og la angrep på de som både religøse og utseende messig blir utsatt for vold, hets bare for å eksistere. Om en som er jødisk går ned en gate i Norge, med mindre ortodokse kan jeg ikke skille de ut fra folkemengden. Beklager de som får slengt hat mot seg, for noen er det daglige bare for at de er melanin rik,religion,utseendet. Men å kritisere en stat og ideologi er ikke antisemittisk. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odhrán Ó Máille Skrevet 25. juni 2024 #27 Del Skrevet 25. juni 2024 Det er faktisk umulig å nevne alt som skjer her i verden. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 25. juni 2024 #28 Del Skrevet 25. juni 2024 Odhrán Ó Máille skrev (33 minutter siden): Det er faktisk umulig å nevne alt som skjer her i verden. Klar over det, men å se bilder av en blodig jødisk kvinne i LA gjorde inntrykk. Enig med @Sommer2464 i at det er oppsiktsvekkende at den jødiske minoriteten i USA nå plutselig blir angrepet. Derfor er det rart at MSM ikke skriver om dette. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 25. juni 2024 #29 Del Skrevet 25. juni 2024 5 hours ago, Madame Butterfly said: Det er jo knapt i norsk media om jøder som har blitt angrepet i sånne demonstrasjoner her i landet. Ja, eller det nevnes og dysses ned til ingenting. Slik som 8. mars da en gruppe jødiske kvinner opplevde å få tilrop som "horer", "barnemordere" og "skadedyr". Av NRK omtalt som slagord. https://www.nrk.no/norge/markerte-stotte-til-jodiske-kvinner-_-fikk-ikke-delta-i-8.-mars-toget-1.16796604 Quote (...) ropte etter hvert slagord til støtte for Palestina mot gruppen 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 25. juni 2024 #30 Del Skrevet 25. juni 2024 42 minutter siden, Svava said: Ja, eller det nevnes og dysses ned til ingenting. Slik som 8. mars da en gruppe jødiske kvinner opplevde å få tilrop som "horer", "barnemordere" og "skadedyr". Av NRK omtalt som slagord. https://www.nrk.no/norge/markerte-stotte-til-jodiske-kvinner-_-fikk-ikke-delta-i-8.-mars-toget-1.16796604 NRK laget debatt, hvor de som nektet disse kvinnen tilgang til 8. mars toget en plattform til å berettige sine forkastelige handlinger og holdninger. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 26. juni 2024 #31 Del Skrevet 26. juni 2024 On 6/25/2024 at 3:12 PM, Druid said: Det første kan vi til dels være enig om, men den er neppe anti-semittisk : dette handler i stor grad om Gaza og Palestina: de er stort sett alle semitter, og det jødiske folket er en demokratisk gruppe; det er ikke alle som støtter opp under Israels handlinger. Uttrykket kan likevel være antisemittisk. Det var promotering av eiendommer for salg i Israel som skulle holdes i en synagoge. Palestinagruppen påstod det var okkupasjon av palestinsk land, og møtte opp maskert og bevæpnet for å hindre jøder i å delta. Er det ikke antisemittisk å prøve å hindre jøder fra å kjøpe eiendom i Israel? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 26. juni 2024 #32 Del Skrevet 26. juni 2024 Svava skrev (19 minutter siden): Uttrykket kan likevel være antisemittisk. Det var promotering av eiendommer for salg i Israel som skulle holdes i en synagoge. Palestinagruppen påstod det var okkupasjon av palestinsk land, og møtte opp maskert og bevæpnet for å hindre jøder i å delta. Er det ikke antisemittisk å prøve å hindre jøder fra å kjøpe eiendom i Israel? Jeg ville kalt det kriminelt: «Hindre næringsvirksomhet ved bruk av trusler og vold» Gitt at det strengt tatt ikke har noe som helst å gjøre med om personene er a. Religiøse eller b. Jøder av semittisk avstamming (en reell faktor i USA) Siden jeg ikke kjenner noen detaljer her, kan det jo være salg av eiendom i okkupert områder, og det i seg selv er brudd på folkeretten. Men en evt hindring av det, selv i usa, kan kun kan gjøres av politiet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 27. juni 2024 #33 Del Skrevet 27. juni 2024 13 hours ago, Druid said: Jeg ville kalt det kriminelt: «Hindre næringsvirksomhet ved bruk av trusler og vold» Gitt at det strengt tatt ikke har noe som helst å gjøre med om personene er a. Religiøse eller b. Jøder av semittisk avstamming (en reell faktor i USA) Siden jeg ikke kjenner noen detaljer her, kan det jo være salg av eiendom i okkupert områder, og det i seg selv er brudd på folkeretten. Men en evt hindring av det, selv i usa, kan kun kan gjøres av politiet. Nei, det var salg av eiendom i Israel innenfor anerkjente grenser. For meg er det klart at problemet for disse demonstrantene var at kjøperne av eiendommene var jøder - eller sionister som de liker å kaller dem. De hadde neppe demonstrert om eiendommene ble promotert for arabere i en moské. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 27. juni 2024 #34 Del Skrevet 27. juni 2024 Svava skrev (4 minutter siden): Nei, det var salg av eiendom i Israel innenfor anerkjente grenser. For meg er det klart at problemet for disse demonstrantene var at kjøperne av eiendommene var jøder - eller sionister som de liker å kaller dem. De hadde neppe demonstrert om eiendommene ble promotert for arabere i en moské. "Hei : la meg selge deg tilbake den eiendommen som ble tatt fra forfedrene dine ..." Vet du, jeg tror den gjengen hadde klart å opparbeide seg en god del aggresjon i det scenarioet også. 🙂 Og det uten å begynne å reflektere over at handlen pågår i et gudshus : Jeg har ingen anelse, men jeg tror Muslimene ligner mer på Kristne i det perspektivet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 27. juni 2024 #35 Del Skrevet 27. juni 2024 (endret) 7 hours ago, Druid said: Vet du, jeg tror den gjengen hadde klart å opparbeide seg en god del aggresjon i det scenarioet også. 🙂 Der tror jeg du har helt rett. *Folk som maskerer seg og bevæpner seg for å gå å plage fremmede mennesker. Har nok overskudd av aggresjon, gjelder bare å finne en unnskyldning for å la den få utløp. *les: Bøller Endret 27. juni 2024 av Madame Butterfly 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 27. juni 2024 #36 Del Skrevet 27. juni 2024 8 hours ago, Druid said: "Hei : la meg selge deg tilbake den eiendommen som ble tatt fra forfedrene dine ..." Vet du, jeg tror den gjengen hadde klart å opparbeide seg en god del aggresjon i det scenarioet også. 🙂 Og det uten å begynne å reflektere over at handlen pågår i et gudshus : Jeg har ingen anelse, men jeg tror Muslimene ligner mer på Kristne i det perspektivet. Ja, det er slik disse palestina-aktivistene ser det. Men du tror altså de ville angrepet palestinere som skulle kjøpe eiendom i Israel og kalt de for rasistiske og voldelige sionister? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nefarian Skrevet 27. juni 2024 #37 Del Skrevet 27. juni 2024 Eh.. hvor mange ble drept? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 28. juni 2024 #38 Del Skrevet 28. juni 2024 Svava skrev (14 timer siden): Ja, det er slik disse palestina-aktivistene ser det. Men du tror altså de ville angrepet palestinere som skulle kjøpe eiendom i Israel og kalt de for rasistiske og voldelige sionister? Na, "argumentene" ville nok vært mere knyttet til den spesifikke situasjonen, som forædere og opertunister som undergravde den hellige kampen ved å støtte israelere 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 28. juni 2024 #39 Del Skrevet 28. juni 2024 6 hours ago, Druid said: Na, "argumentene" ville nok vært mere knyttet til den spesifikke situasjonen, som forædere og opertunister som undergravde den hellige kampen ved å støtte israelere Nettopp 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 30. juni 2024 Forfatter #40 Del Skrevet 30. juni 2024 Nefarian skrev (På 27.6.2024 den 20.59): Eh.. hvor mange ble drept? Må jøder bli drept før du synes det er ille at de blir angrepet? 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå