Gå til innhold

Hvorfor vil folk bo i Oslo, spesielt med barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Til dere som enten bor i Oslo og har tidligere bodd et annet sted i landet, og dere som har bodd i Oslo og nå bor et annet sted: hvorfor bo i Oslo når man kan bo et roligere, mer oversiktelig og finere sted? Hva har Oslo som ikke mindre byer som Stavanger, Bergen, Trondheim har? Hva liker dere best ved å bo i Oslo? 

Hilsen en som har en mann som har fått jobb i Oslo, men som aldri selv har synes at det har fristet

Anonymkode: e6084...426

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi Oslo er den beste byen å bo i. Oslo har alt av tilbud for dem som liker et liv med varierte inntrykk og kultur. Samtidig som naturen er utenfor stuedøren. Fjord og skog er ofte i gangavstand, og det er en kort tur til skikkelige fjell. Et knutepunkt også hvis man har jobber som krever reise. Det er mer interessante jobber her. Hyggelige mennesker fra alle lag i samfunnet. Jeg liker meg ikke så godt på mindre steder fordi folk bryr seg mye mer om andre, på en negativ måte. 

Det store minuset er dyre boliger. Fordi «alle» vil bo her.

Anonymkode: 16cee...a6b

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet kan du jo stille om alle byer, folk bor ofte der de er vokst opp/får jobb osv, hva er så mye roligere med stavanger/Bergen enn Oslo egentlig?

Finnes mange litt mer avsideliggende plasser i Oslo og om det er det man foretrekke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bodd flere steder i Oslo og jeg elsker det. Flott natur rundt byen. Vært på mange fine turer i marka. Yrende folkeliv, museer, teater, kafeer og strender. Gode skoler for barna og sentralt til alt med tanke på reise. Kommer aldri til å flytte herfra. Har også bodd i Bergen og Trondheim tidligere, og været i Oslo er et klart pluss! Stavanger kjenner jeg ikke til. Har tre barn som trives godt her, og har mange venner og aktiviteter de er glad i. Kunne aldri tenke meg å bo på et lite sted.

Anonymkode: 79f8b...c04

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når er jo Oslo så mangt. Selv bor jeg på Ljan, og har skog, strand og slalåmbakke i nærmiljøet mitt. Veldig oversiktlig og fint, selv om det bare er en 10 min togtur til Oslo S. Oslo har et rikt og mangfoldig kulturliv og masse bra restauranter, et klima jeg trives i og ikke minst mange muligheter når det kommer til jobb.

Anonymkode: ad65d...825

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi Oslo er den beste byen å bo i. Oslo har alt av tilbud for dem som liker et liv med varierte inntrykk og kultur. Samtidig som naturen er utenfor stuedøren. Fjord og skog er ofte i gangavstand, og det er en kort tur til skikkelige fjell. Et knutepunkt også hvis man har jobber som krever reise. Det er mer interessante jobber her. Hyggelige mennesker fra alle lag i samfunnet. Jeg liker meg ikke så godt på mindre steder fordi folk bryr seg mye mer om andre, på en negativ måte. 

AMEN! Kunne ikke sagt det bedre selv😊

Anonymkode: 2c836...2b6

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange fine steder å bo i Oslo, som også er rolige. Oslo er mer enn bare et bråkete sentrum. Kunne fint bodd der fortsatt med barn hvis det ikke hadde vært for boligprisene, har flere venner med barn som bor der enda. 

Likte å bo i Oslo fordi det var et rikt tilbud av kultur, spisesteder, butikker osv. Litt mer som skjer rett og slett. 

Anonymkode: 5522e...08f

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er bergenser i Oslo, og først og fremst er jo klimaet ekstremt mye bedre her i Oslo enn i Bergen. Vi er en familie som tilbringer veldig mye tid ute i marka - på ski, med sykkel, eller gående. Jeg plages ikke av regnet i Bergen, men om jeg skulle flyttet tilbake, ville jeg virkelig savnet skisesongen her i Oslo. Samme med Stavanger, som vi også bodde noen år. Vi bor rett ved marka, samtidig som vi bor sentralt, og det ville ikke vært mulig i Bergen eller Stavanger. 

Oslo er dessuten mer mangfoldig og mer inkluderende enn både Bergen og Stavanger. Større by, lettere å finne et miljø som passer oss. Kulturtilbudene er mange flere her. I Bergen savner jeg også skikkelig gode spisesteder, og steder å sette meg ned og ta en kaffe. 

Om du virkelig ikke ønsker å bo i Oslo, er det jo mange forsteder hvor det er lett for mannen din å pendle inn til Oslo. Lørenskog, Nittedal, Ski, Skedsmo, Lillestrøm osv.

Anonymkode: c87f6...33c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes Oslo er en fin by, mange ulike muligheter uansett interesse og behov både for jobb og fritid.

Jeg har for eksempel hatt langt flere gode naturopplevelser og møter med ville dyr i Oslomarka enn i sunnmørsbygda jeg kommer fra.

Oslo er mer mangfoldig på alle vis enn de andre byene jeg har bodd i (Bergen, Bodø og Trondheim). 
Oslo har ikke akkurat storbyfeelen som de faktiske store byene i verden men man får nok storbyfølelse til at det holder for min del ihvertfall. Jeg bor på bygda i groruddalen, det er bare 15 min med toget inn til Oslo så jeg kan altså problemfritt nyte naturen på formiddagen, dra til sentrum på ettermiddagen og fortsatt ha kvelden åpen til hva det enn skulle være, ro i hagen, kulturliv eller nye impulser. Ikke trenger jeg bil heller og jeg kan ha hund som får brukt kropp og hue i skogen. Oslo har alt jeg trenger og mye mer så jeg trives veldig godt.

Anonymkode: 9a27f...76a

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De vil bo i Oslo av samme grunner som du vil bo de stedene du liker.  Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 81c57...c72

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bodd rundt omkring i landet, blant annet i både Oslo, Bergen, Tromsø og en del mindre byer. Hvis kritikken din mot Oslo går på at det er for lite rolig, for lite fint og for lite oversiktlig tror jeg ikke du skal bekymre deg all verden.

Oslo er langt mer oversiktlig enn mange (men selvfølgelig ikke alle) norske byer, den bare er større. De aller fleste boligområder i Oslo er rolige og fredelige, og det er massevis av kjempefine områder. Urolig, stygt og uoversiktlig er sikkert inntrykket man kan få om man vandrer i sentrum eller enkelte drabantbyer uten å være kjent, men det vil nok gi seg i løpet av noen få måneder i byen. Og de beskrivelsene er selvfølgelig ikke dekkende for Oslo som helhet. Lett å si at Oslo bare er attraktivt fordi mange attraktive arbeidsplasser ligger der, og det er ikke feil, men det er heller ikke tilfeldig at Oslo har blitt såpass dominerende. Det er ikke høna eller egget, det er litt av begge deler.

Massevis av tilbud, gode forbindelser til det meste, kjempegodt klima i norsk målestokk og alle slags både folk og nabolag å finne. Det finnes ulemper ved Oslo, ingen tvil om det, men det finnes selvfølgelig en haug med fordeler også.

Anonymkode: d3e1a...8ff

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er bergenser i Oslo, og først og fremst er jo klimaet ekstremt mye bedre her i Oslo enn i Bergen. Vi er en familie som tilbringer veldig mye tid ute i marka - på ski, med sykkel, eller gående. Jeg plages ikke av regnet i Bergen, men om jeg skulle flyttet tilbake, ville jeg virkelig savnet skisesongen her i Oslo. Samme med Stavanger, som vi også bodde noen år. Vi bor rett ved marka, samtidig som vi bor sentralt, og det ville ikke vært mulig i Bergen eller Stavanger. 

Oslo er dessuten mer mangfoldig og mer inkluderende enn både Bergen og Stavanger. Større by, lettere å finne et miljø som passer oss. Kulturtilbudene er mange flere her. I Bergen savner jeg også skikkelig gode spisesteder, og steder å sette meg ned og ta en kaffe. 

Om du virkelig ikke ønsker å bo i Oslo, er det jo mange forsteder hvor det er lett for mannen din å pendle inn til Oslo. Lørenskog, Nittedal, Ski, Skedsmo, Lillestrøm osv.

Anonymkode: c87f6...33c

Må bare si meg uenig i mye du sier om Bergen (men nå er jeg Bergenspatriot til beinet). Synes nærhet til natur og sentrum er helt unikt her. Hvis du bor i Fjellsiden, Haukeland, Kalfaret, Solheimsviken, Damsgård, Sandviken, Laksevåg har du fantastiske fjell ved dørstokken, samtidig som du både har kafeer i nærmeste nabolag og max 10 min til sentrumskjernen. Synes det er flust av gode kafeer og restauranter, men syntes det er en fordel at man faktisk har oversikt over de. På samme måte som det er mange gode restauranter i Oslo, er det også mange dårlige (det er det også i Bergen), og ser for meg at hvis man ikke vet hvor man skal så kan man fort gå på en blemmert. Kanskje noe av det jeg synes er vanskelig med uoversikteligheten. 

Litt det samme med menneskene kanskje. Hører flere sier at det er "folk for alle" i Oslo. Mange ulike miljø, lett å finne et sted man passer inn. Jeg tror jeg hadde blitt så overveldet av å måtte forholde meg til alt. 

Anonymkode: e6084...426

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bor i Oslo, har skogen som nærmeste nabo og leke plasser rett ved, bilfri skolevei og blindvei opp til huset. 

Et ressurssterkt nabolag med hyggelige og oppegående folk.

Mange ulike fritidstilbud i nærheten så barna får brukt sine evner og interesser og ikke bare det som tilfeldigvis er tilgjengelig😊

Anonymkode: d1607...c0f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra USA og har bodd på Vestlandet, en landsby i Østlandet og i Oslo. Selv om vi må bo strammere ettersom huset er dyrt, jeg trives best i Oslo. Været og marka er topp, skoler er bra, og jeg føler ikke så isolert fra resten av verden. Jeg vokst opp på en gård i en liten landsby og jeg husker det var kjedelig når jeg var ungdom. Vil helst har byliv til barna mine. Barna føler seg helt norske og vi har ingen planer å flytte utenfor Oslo men noen ganger drømmer jeg om hage og hus istedenfor leilighet 😊

Anonymkode: e2b52...736

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du har vært for lite rundt i Oslo, det er masse rolige steder.

Aldri langt unna aktiviteter og like langt til skog og mark som til sentrum. 

Anonymkode: 4cf62...03a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Alt dette + klimaet. Alle alternativene som TS nevner i HI har mye dårligere klima enn Oslo😊 hvis valget står mellom Oslo og andre «stor» byer så ville jeg lett valgt Oslo bare for klimaet. 

Anonymkode: 049fd...307

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Når er jo Oslo så mangt. Selv bor jeg på Ljan, og har skog, strand og slalåmbakke i nærmiljøet mitt. Veldig oversiktlig og fint, selv om det bare er en 10 min togtur til Oslo S. Oslo har et rikt og mangfoldig kulturliv og masse bra restauranter, et klima jeg trives i og ikke minst mange muligheter når det kommer til jobb.

Anonymkode: ad65d...825

Åh, Ljan er dødsfint! En bortgjemt perle❤️

Anonymkode: 049fd...307

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er svært mye TS, jeg synes det høres ut som om du har litt fordommer.

Oslo er barnevennlig til tusen, mange fine rolige steder der. Nordberg er akkurat stemt frem som det beste nabolaget i hele landet. Områder som Kjelsås og Tåsen er bynære men ligger nær marka. Groruddalen og Oslo syd har mange fine barnevennlige steder som ligner til forveksling på andre steder i Norge, men du har storbyen i nær rekkevidde.

I Oslo finner du stort sett Norges bredeste fagmiljøer. Du finner nesten alt av utdanningsmuligheter. Du har en variert befolkning med folk fra både øst og vest i byen, men og minoritetsmiljøer. Det er kort vei både til Sverige og med båten til Danmark og du har to flyplasser du kan reise fra.

Er du opptatt av kultur og tilbud så har du det meste innen rekkevidde. Uansett hva barna dine vil interessere seg for så vil de kunne få muligheten til å prøve det ut og skolene ligger tett så det er kort vei. I Oslo er det all slags folk og du finner mer alternative miljøer som ikke like lett får fotfeste i mindre byer.

Du har marka rundt hele byen, sjøen og kort vei til nærmeste slalåmbakke.

Jeg har også bodd i Bergen og Trondheim og må si at klimaet er er langt fra det du finner på Østlandet, her har du fine varme somre og ordentlig vinter. selv liker jeg å gå på ski, det kan du selvsagt i Trondheim, ikke like mye i Bergen.

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette. Vi bor ikke i sentrum, men Østkanten, og trives veldig godt. Stille område og kort tur inn til sentrum med haugevis av ulike kulturtilbud. 

Anonymkode: ec569...833

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...