Gå til innhold

Hva sier man til barnet ved ammeslutt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på litt over 2 år som ammes i søvn og om natten, det er veldig knyttet til puppen😅 Gruer meg til ammeslutt men er så sliten av det nå, hvordan bør jeg best gå frem og hva sier jeg til barnet?

Det kommer til å bli veldig lei seg.

Anonymkode: abd21...fef

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

man sier "nå er du så stor at nå er det slutt på pupp om natta.. 🤦‍♀️

Anonymkode: 49d70...ec5

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

man sier "nå er du så stor at nå er det slutt på pupp om natta.. 🤦‍♀️

Anonymkode: 49d70...ec5

🤦🤦🤦

Anonymkode: abd21...fef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har et barn på litt over 2 år som ammes i søvn og om natten, det er veldig knyttet til puppen😅 Gruer meg til ammeslutt men er så sliten av det nå, hvordan bør jeg best gå frem og hva sier jeg til barnet?

Det kommer til å bli veldig lei seg.

Anonymkode: abd21...fef

Smør litt sitron på så trenger du ikke si noe. Vil da slutte helt frivillig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulltank skrev (10 minutter siden):

Smør litt sitron på så trenger du ikke si noe. Vil da slutte helt frivillig. 

Har prøvd både det, eddik og soyasaus, ungen bare sutter det vekk og fortsetter på melka😅😅😅

Anonymkode: abd21...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har prøvd både det, eddik og soyasaus, ungen bare sutter det vekk og fortsetter på melka😅😅😅

Anonymkode: abd21...fef

Og du må være den voksne og si NEI.

Anonymkode: 8b9f1...789

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa bare nei det er tomt for melk nå. Godtok det kjapt. Var vel 19 mnd når vi kuttet siste kveldsamming.

Anonymkode: a86d1...d20

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Og du må være den voksne og si NEI.

Anonymkode: 8b9f1...789

Selvfølgelig, men ungen går fysisk løs på puppen, så noe må jeg gjøre, tenker å ta på en trening bh så barne tikke får tilgang. Vi samsover 

Anonymkode: abd21...fef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi er 18 mnd har samme problem, mine andre to sluttet av seg selv ca 14 mnd

Anonymkode: 96c26...12f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tror at det bare er å si nei, dere har ikke ammet «store» barn. Føler veldig med deg. Det er en tøff prosess. Mye vanskelige enn å avvenne et lite barn på 1,5 år eller mindre. 

Anonymkode: f2d0f...9c9

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte at nå er det tomt til mine og la meg på en annet rom to netter. Måtte også bruke stramme t skjorter en uke eller to etterpå på natt da de ofte kom inn til oss i løpet av natten.

Anonymkode: f2387...71c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i Amming Uten Grenser på FB, der får du masse gode tips fra kvinner med erfaring og kunnskap om dette. ❤️

Anonymkode: dfa9f...1a8

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SportsBH og teskjorte. «Puppen er tom. Du er stor gutt nå og skal heller få litt vann av den nye kule storguttkoppen.»

Endret av BobbySocks
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (11 minutter siden):

SportsBH og teskjorte. «Puppen er tom. Du er stor gutt nå og skal heller få litt vann av den nye kule storguttkoppen.»

Barnet dier ikke for veske så å tilby vann er meningsløst, det dier for tryggheten og at det er søvndyssende. 

Barnet blir bare sint om vann tilbys, for barnet der det helt urelatert til ammingen. 

Anonymkode: abd21...fef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnet dier ikke for veske så å tilby vann er meningsløst, det dier for tryggheten og at det er søvndyssende. 

Barnet blir bare sint om vann tilbys, for barnet der det helt urelatert til ammingen. 

Anonymkode: abd21...fef

Men da dropper du å si det da. Hjelpes. :ler: 
 

Det funket for oss. Vann var gørr. Barnet sov. Men om du uansett har fasiten, så er det merkelig å be om råd av andre.

Endret av BobbySocks
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøv å forberede barnet noen dager i forveien. Lag en nedtelling eller noe også minner du barnet på hver dag i 2-3 dager at nå skal vi snart slutte å amme. 

Når dagen kommer må du være konsekvent og minne barnet på at dette har dere snakket om, men barnet kan få en stor kos i stede.

Når det gjelder natten sender du konsekvent inn pappaen til det blir slutt på spørsmål om amming. For oss tok det 2 netter med pappa før barnet skjønte at det ikke var noe poeng.

Jeg ammer forøvrig fortsatt på dagtid fordi både jeg og barnet synes det er koselig :) 

mamma til 2-åring 

Anonymkode: 6b4de...036

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt som var 20mnd da vi nylig sluttet amming. Jeg hadde store planer om å trappe ned litt og litt, men da det heller funket dårlig og gikk andre veien (ungen ville ha oftere og oftere, omtrent halve/hele natten) orket jeg ikke mer og det ble bråslutt.

Hadde jeg visst hvor lett det skulle gå hadde jeg gjort det for lenge siden. Han var veeeldig knyttet til puppen og jeg trodde det skulle ta uker og måneder før han var over det. 

Vi måtte gjøre stor innsatsfor å avlede, pappen lekte mye med han, ut i skogen, besøk av bestemor etc på dagtid, nettene tok pappaen. Jeg tok han da ikke på fanget for å kose eller lese bok de første dagene, det gjorde andre i familien. Ville blitt veldig sårt og vanskelig å avvise i den situasjonen. Sa det var tomt for melk og at han ikke kunne få puppen.

Det ble mye mas og litt gråt dag1, dag2 litt mindre. Og etter det var det mer sporadisk, 1-2 uker etter helt glemt. Så jeg vil bare si at det er et vanskelig valg, men ungen kan vise seg å takle det bedre enn man tror når de forstår at det er helt slutt og at det ikke nytter å mase for mamma har bestemt seg. 

Anonymkode: 59e06...f03

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet begge mine barn frem til de var over to og et halvt. Vi snakket om det før avslutningen skulle skje, typ "Nå begynner du å bli så stor, at du kan drikke melk fra koppen istedenfor. Du kan få pupp i dag, men i morgen er puppen tom" feks.

Ved selve slutten, ble jeg nødt til å sove med t-skjorte, så ikke barna tok seg til rette på natten (samsov). Det ble en del protest og gråt, men jeg var veldig tydelig på at mamma er her, og gjentok at puppen er tom, men du kan få vann/melk. Og jeg er alltid tilgjengelig for kos.

Jeg avsluttet ammingen med sistemann nå for under en måned siden, og han spør fremdeles av og til om pupp, men da gjentar jeg at puppen er tom, men tilbyr kos. Det virket uansett som at kosen var det viktigste ved puppen på slutten. I starten ville han ikke ha kos og dyttet meg vekk, men nå tar han gjerne kosen istedenfor 😊

Anonymkode: 4a885...5c0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi avsluttet begge ved at pappaen tok nettene, og "nå er du stor, så nå har du drukket opp all melka. Mammamelk er bare for babyer, og du er ikke baby lenger."

På dagtid, godt påkledd, passet jeg samtid på å gi ekstra mye kos.

Det tok en uke der pappaen knapt sov på natta, men så var det slutt på nattamming.

Anonymkode: 72d1d...804

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...