Gå til innhold

Tips til sommer dessert eller kaketips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vil anbefale noe forholdsvis enkelt å servere? Annet enn jordbær med fløte😊

Enten en sommerlig dessert eller er litt sommerlig kake? 

Skal ha en lett lunsj og desserten står jeg helt fast på. 

Anonymkode: e7ef9...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe med rabarbra. En rabarbrakake for eksempel.

Anonymkode: b7ae4...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktsalat med krem eller vaniljesaus og hakkede nøtter og sjokolade eller en terte (med rabarbra,blåbær,bringebær, jordbær)

Anonymkode: c71a9...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panna cotta med coulis av friske norske jordbær, og noen ekstra jordbær til pynt. Enda bedre med coulis av bringebær, men de norske bringebærene kommer jo ikke før om en stund. Alltid enkelt fordi det kan lages klar i god tid.

Alternativt, hvis du har et bra bakeri i nærheten: Gode gammeldagse napoleonskaker servert med en liten haug friske jordbær til hver på tallerkenene. Dryss litt melis over bærene. Dette er faktisk en supergod kombinasjon, og min personlige guilty pleasure på denne tiden av året.

Ellers enig i tipset om rabarbrapai/ kake. Jeg liker å bruke lave crème brûlée-former til å lage porsjonssmuldrepaier med rabarbra (og gjerne noen jordbær også), og servere varme med en kule vaniljeis på toppen av hver. Et annet tips er å bruke en vanlig eplekakeoppskrift, en sånn der man stikker eplebåter nedi røren i springform, og så bare bytter ut eple med rabarbrabiter. Kaken kan da lages tidligere på dagen eller kvelden før, evt lunes litt i ovnen før servering, og serveres med is til.

Anonymkode: 66c2b...e37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste tips fra meg: Hvis du pleier/ liker å lage brownies kan det lett gjøres sommerlig ved å legge stykker i en haug på midten av et stort serveringsfat (gjerne det største fatet fra et fint middagsservise), og så fylle opp med friske jordbær og moreller (med stilker på) rundt alle kakestykkene. Så et lite melisdryss på browniesene. 

Man forsyner seg da med et stykke om noen bær, og det blir friskt og lekkert sammen. Superfint som søt avslutning på en sommerlig lunsj for mange, særlig om man sitter ute på en terrasse eller i hagen. På denne tiden må det jo bli importerte moreller, men det gjør nytten.

Anonymkode: 66c2b...e37

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorbet! Med litt div topping.

Anonymkode: cd945...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips❤️ Tar med meg alle videre🥰

Anonymkode: e7ef9...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eton mess, som @Arkana nevner. Den beste sommerdesserten, syns jeg.

Et annet alternativ er Hennig-Olsen sitronis med saus av rørte jordbær og litt knust marengs på toppen. Syrlig, søtt og sommerlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorbet er alltid godt! 😋

Hjemmelaget jordbær og rabarbrasyltetøy med vanilje som har fått en runde i fryseren så det er godt og kalt, servert med vaniljekesam og mer jordbær, er også rågodt 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grille ananas med litt honning og servere med vaniljeis.

Kan spices opp med ørlite chili og/ eller mynte i honningmarinaden. 

Smakte også nettopp «dekonstruert pavlova», veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorbet eller en god fløteis. Bær på siden eller fruktsalat. 

Fruktsalat med krem. Gjerne mer tropisk frukt og ikke epler og bananer.

Porsjons-pavlova 

Iskake 

Sitronfromasj 

Anonymkode: ffd1c...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er godt å kjøpe den ferdige kremen som skal piskes til pavlova og ha litt av den i en fruktsalat :)

I salaten bruker jeg gjerne jordbær, blåbær, faste, søte druer, litt ananas eller mango og kuttet nektarin/ fersken.  Har over kremen og knuser marengs over til slutt. Blir friskere enn selve kaken, mer frukt og mindre krem :)

Anonymkode: 29282...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...