Gå til innhold

Vanlig havregrøt til baby på 7 mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det en grunn for at en baby ikke kan spise vanlig  havregrøt kokt på vann sammen med litt fruktmos? Må det være hirse, økologisk rugflak fra Afrika og fandens oldemor? Eller grøt kjøpt på butikken? 

Anonymkode: c1dab...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da min skulle begynne med grøt, spyttet han det ut. Vi testet grøt for alle aldere og alle merker. Han bare spyttet det ut. Til slutt kokte jeg vanlig havregrøt og det gikk ned som bare det. Han var 9-10 mndr og fullammet til det. Ikke noe dilldall, helt normal havregrøt uten fruktmos eller noe. 

Han har aldri fått barnemat fra glass heller. Han fikk samme mat som oss, så jeg har kanskje ikke vært helt konvensjonell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg forstår det så handler det om jern og det å få mest mulig jern og næringsstoffer ut av maten. Havren bør males til mel og bløtlegges i et døgn eller noe før 6mnd, og etter 6mnd kan man sakte droppe malingen. Men bløtleggingen og næringsstoffene er poenget uansett om det er havre eller hirse.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint lage vanlig havregrøt. Poenget er bare at du bør velge jernrike kornslag. Både havre og hirse har mye jern, og det blir tatt opp mer jern fra havremel enn havregryn. Hvis bløtleggingen skal ha noen effekt, bør du også tilsette litt av et fytaserikt mel som hvete, rug, spelt eller emmer. Da frigjøres flere næringsstoffer. Og server med en c-vitamin kilde, det kan være så enkelt som å presse appelsin eller sitronsaft i grøten. Disse rådene er nok laget for de som lager grøt ofte, da er det jo viktigere at den er "riktig" sammensatt. Ingen krise om man dropper det innimellom.

Anonymkode: 9a7ef...1df

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele jerndebatten er veldig rar. Hovedargumentet for at unger MÅ spise kjøpegrøt er at den er tilsatt jern. Men kjøpegrøten består og av veldig mye melk, og kalsium hemmer jernopptak… 

Har gitt havregrøt til alle mine, i den grad de har spist grøt. Vi har starta med kokte grønnsaker og egg i diverse former heller.

Anonymkode: 5a2fe...f91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte havregrøt, hirseflak og hvetekli i blenderen, da var det like lett som kjøpegrøt hver gang vi skulle ha en porsjon. De har gått vekk fra å anbefale bløtlegging

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville kokt på morsmelk (eller MME) heller enn vann! Ellers går det helt fint. Litt aprikosmos er fint for både sødme og vitaminer 😊

Anonymkode: f3c9d...185

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å ikke gi babyer grøt på havregryn og vann, men min erfaring er at er de vant med kjøpegrøt liker de det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (Akkurat nå):

Det er ingen grunn til å ikke gi babyer grøt på havregryn og vann, men min erfaring er at er de vant med kjøpegrøt liker de det ikke.

Min har ikke fått kjøpegrøt enda, jeg har malt opp hirse, havre, rug og sesam. Nå hadde jeg ikke igjen så mye så lurte på om det virkelig er nødvendig. Kokte vanlig havregrøt og det gikk ned det også, så kanskje det funker like så greit? 

Anonymkode: c1dab...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min har ikke fått kjøpegrøt enda, jeg har malt opp hirse, havre, rug og sesam. Nå hadde jeg ikke igjen så mye så lurte på om det virkelig er nødvendig. Kokte vanlig havregrøt og det gikk ned det også, så kanskje det funker like så greit? 

Anonymkode: c1dab...dc8

Ja da funker det vel greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hele jerndebatten er veldig rar. Hovedargumentet for at unger MÅ spise kjøpegrøt er at den er tilsatt jern. Men kjøpegrøten består og av veldig mye melk, og kalsium hemmer jernopptak… 

Har gitt havregrøt til alle mine, i den grad de har spist grøt. Vi har starta med kokte grønnsaker og egg i diverse former heller.

Anonymkode: 5a2fe...f91

Ja, og eneste grunn til at den er tilsatt jern er fordi den er så bearbeidet at det naturlige jerninnholdet forsvinner, eller blir utilgjengelig for kroppen - eller noe sånt. (I følge en britisk lege jeg så intervju med på TV, ergelig at jeg ikke finner kilde!) 

Anonymkode: 24379...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal variere kostholdet og sørge for at barnet får i seg nok av viktige næringsstoffer. Serverer du kun havregrøt uten noe annet så sørger du ikke for et bra nok kosthold. Varier hva barnet spiser. Grøt med jernrike kornsorter. Frukt og bær for å hjelpe til med jernopptaket. Andre matvarer som leverpostei og potet har også jern i seg. Gi potetmos/ rotmos, brødskive med leverpostei etterhvert. 

Nå er barnet vårt ett år, men vi har alltid hatt varierte måltider fra hun startet med fast føde. Grøt til frokost. Vi bruker kjøpegrøt, men hadde jeg laget egen grøt hadde jeg hatt Smoothie eller rørte bær til. Hun får også en skive med leverpostei, rørte bær eller makrell i tomat på. Til lunsj er det middagsrester eller middagsglass. Litt frukt eller smoothie. Til middag får hun det vi spiser eller middagsglass. Til kvelds er det grøt eller egg og avokado. 

Hun spiste fulle måltider ved 8 mnd alder + noe flaske. Da kjørte vi omtrent samme plan, bare at det var mer mos og matvarer tilpasset den alderen. Kunne nok fint gitt vanlig grøt også, da hun får i seg jern fra andre matvarer. Noen dager vil hun ikke ha så mye grøt. Men hun elsker leverpostei og grønnsaker, så jeg er ikke bekymra.

Anonymkode: 628aa...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har alltid fått vanlig havregrøt om morningen. Laget til de samtidig sommerferie har laget til meg selv.

Anonymkode: b82d6...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du skal variere kostholdet og sørge for at barnet får i seg nok av viktige næringsstoffer. Serverer du kun havregrøt uten noe annet så sørger du ikke for et bra nok kosthold. Varier hva barnet spiser. Grøt med jernrike kornsorter. Frukt og bær for å hjelpe til med jernopptaket. Andre matvarer som leverpostei og potet har også jern i seg. Gi potetmos/ rotmos, brødskive med leverpostei etterhvert. 

Nå er barnet vårt ett år, men vi har alltid hatt varierte måltider fra hun startet med fast føde. Grøt til frokost. Vi bruker kjøpegrøt, men hadde jeg laget egen grøt hadde jeg hatt Smoothie eller rørte bær til. Hun får også en skive med leverpostei, rørte bær eller makrell i tomat på. Til lunsj er det middagsrester eller middagsglass. Litt frukt eller smoothie. Til middag får hun det vi spiser eller middagsglass. Til kvelds er det grøt eller egg og avokado. 

Hun spiste fulle måltider ved 8 mnd alder + noe flaske. Da kjørte vi omtrent samme plan, bare at det var mer mos og matvarer tilpasset den alderen. Kunne nok fint gitt vanlig grøt også, da hun får i seg jern fra andre matvarer. Noen dager vil hun ikke ha så mye grøt. Men hun elsker leverpostei og grønnsaker, så jeg er ikke bekymra.

Anonymkode: 628aa...ce8

Takk for tips! 😊
Jeg har da så klart annen mat. Det burde ikke være nødvendig å nevne, men da er det nevnt. 

 

Anonymkode: c1dab...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonym6789 skrev (19 timer siden):

Vi kjørte havregrøt, hirseflak og hvetekli i blenderen, da var det like lett som kjøpegrøt hver gang vi skulle ha en porsjon. De har gått vekk fra å anbefale bløtlegging

Dette stemmer ikke

IMG_9192.thumb.jpeg.e80899d5fa56ed383d00af3299dc0af0.jpeg

 

screenshot fra Helse-Norge:

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode/

Anonymkode: 1eb3b...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for tips! 😊
Jeg har da så klart annen mat. Det burde ikke være nødvendig å nevne, men da er det nevnt. 

 

Anonymkode: c1dab...dc8

Ja jeg regnet med det. Men ikke stress med grøten. Om du har i hirse eller ikke eller om du gir kjøpegrøt, eller om du dropper det. Noen gir ikke barna sine grøt i det hele tatt, og det går bra. Gi hva du vil så lenge barnet har et variert kosthold :)

Anonymkode: 628aa...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...