AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #1 Skrevet 25. juni 2024 Har en 7 klassing og har skjønt at mange foreldre i klassen har allerede vist visse filmer til sine barn som det er høyere aldersgrense på. Eksempel; Forrest Gump, Titanic. Hvilke tanker har dere om å vise slike filmer med høyere aldersgrense (13-15 års grense) til barn? Anonymkode: f4a72...385
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #2 Skrevet 25. juni 2024 Jeg har vist filmer/serier med høyere aldersgrense til jentungen, der jeg vurderer at filmen/serien ikke inneholder noe hun tar skade av å se. Jeg mistenker f.eks at Titanics veiledende aldersgrense er satt pga nakenhet/sex, og jeg mener at mitt barn helt fint hadde tålt å se et par nakne pupper og sexscenen i Titanic før hun var 'gammel nok'. Forrest Gump hadde jeg vært mer skeptisk til pga krigsscenene. Aldersgrensene er veiledende og sier noe om hva som skildres, i motsetning til aldersgrensene for tobakk/alkohol som er lovfestede og absolutte. Anonymkode: cec9c...410 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #3 Skrevet 25. juni 2024 Jeg vurderte filmene ut fra innhold. Titanic ble sett av en på 12-13, men hjemme i stua. Dette var en engstelig en som synes Harry Potter-bøkene var for skumle, men ved å velge filmer jeg selv har sett, kunne jeg vurdere om vi kunne se bort fra aldersgrensen. Aldri snakk om volds- eller skrekkfilmer. Anonymkode: 43d6e...4da 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #4 Skrevet 25. juni 2024 Mine var 7 og 9 da de fikk se første film med 13 årsgrense. Mi på nå 9 (hun som var 7) skal få se Titanic når vi får tid (hun har hatt om skipet på skolen). Jeg har ikke problemer med å vise filmer/serier med høyere aldersgrense, så lenge jeg vet hva de ser på. De ser aldri noe jeg ikke har sett først om aldersgrense er 12/13+. Mine liker hovedsakelig dramafilmer, så er hovedsakelig snakk om kyssing og sånt noe som setter aldersgrense. Dette tåler mine barn veldig greit. Ser noen nevner Harry Potter, og mine har sett film 1-3, men lest alle bøkene. Jeg synes nok bøkene er litt mørke etter nr 3. og blir mørkere utover hver bok, så vi avventer å se filmene. Anonymkode: 1e0d5...694 2
tussi84 Skrevet 25. juni 2024 #5 Skrevet 25. juni 2024 Ser ikke problemet så lenge barnet er modent nok og ikke blir redd. På kino er det vel lov som voksen/foresatt å ha med seg en 12 åring på en film med aldersgrense 15 år. Er kun der det er 18 års grense at det ikke er lov. Selv så jeg og venninner alene på filmer som skrik, fryktens sommer og andre grøssere alene da vi var 12/,13 år. Filmene hadde 15 års grense. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #6 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vist filmer/serier med høyere aldersgrense til jentungen, der jeg vurderer at filmen/serien ikke inneholder noe hun tar skade av å se. Jeg mistenker f.eks at Titanics veiledende aldersgrense er satt pga nakenhet/sex, og jeg mener at mitt barn helt fint hadde tålt å se et par nakne pupper og sexscenen i Titanic før hun var 'gammel nok'. Forrest Gump hadde jeg vært mer skeptisk til pga krigsscenene. Aldersgrensene er veiledende og sier noe om hva som skildres, i motsetning til aldersgrensene for tobakk/alkohol som er lovfestede og absolutte. Anonymkode: cec9c...410 Sant nok- hadde glemt krigsscenene i Forrest Gump, men de er jo litt brutale. Det er noen brutale scener i Titanic også forøvrig, spesielt der folk ramler ned fra båten når den knekker og en blir skutt av Murdoch. Anonymkode: f4a72...385 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #7 Skrevet 25. juni 2024 Det blir for voldsomt for mitt barn men jeg tenker at voksne ser an barnet og vet hva som går. Det er jo også lov å ta med yngre barn på kino hvis voksne er med, og hjemme (med voksne) blir ikke inntrykkene så sterke som på kino tenker jeg. Anonymkode: 46c06...2ea 1
Arkana Skrevet 25. juni 2024 #8 Skrevet 25. juni 2024 (endret) Vi vurderer innholdet og så følger vi regelen kinoene har om at man kan se en film med aldersgrense opptil tre år mer enn barnet er hvis man er i følge med en vokse (altså hvis vi ser sammen med barnet). Hvis barna har besøk av venner eller har f.eks. filmbursdag følger vi derimot aldersgrensene slavisk så fremt vi ikke vet helt spesifikt at vennene får lov å se den filmen. Endret 25. juni 2024 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #9 Skrevet 25. juni 2024 Da jeg så Oppenheimer på kino var det en mor som hadde med seg to gutter i 10-12 års alderen. Jeg tenker det er en film som ikke passer for barn da den vil være vanskelig å forstå, i tillegg til nakenscener og et dystert bakteppe som generelt . Men klar over at mange sikkert er uenige med meg der. Når man hører om 10-åringer som får se Squid game på Netflix kan man imidlertid begynne å lure på hva slags foreldre de har. Anonymkode: d6e42...410 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #10 Skrevet 25. juni 2024 Vurderer innhold frem for aldersgrense når vi ser film hjemme. Har valgt å avslutte film som var innenfor aldersgrense, da innholdet ikke passet for vårt barn. Tenker det viktigste er å se an sine egne barn, samt å se filmene sammen med barna. Anonymkode: 7bd89...20e 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #11 Skrevet 25. juni 2024 Det er en anbefalt aldersgrense. Barn/ungdommer er forskjellige, og vi vet selv hva våre unger tråler og ikke tåler. Også må man ta med en klype salt hva unger sier de får lov til å se. Husker selv jeg og en venninne så haugevis av skrekkfilmer sommeren da vi var 10-12år (fant storebrors VHS-samling). For en spennende sommer det var! Anonymkode: 03408...28f 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #12 Skrevet 25. juni 2024 Aldersgrensen er bare veiledende. Se an barnet og hva dem tolererer. Mitt barn så Titanic i 4 klasse, da hadde dem om emnet på skolen. Så ble litt naturlig å se filmen. Mitt barn blir ikke redd av action filmer, men er skeptisk til Harry potter.. Anonymkode: 67d7c...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #13 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Da jeg så Oppenheimer på kino var det en mor som hadde med seg to gutter i 10-12 års alderen. Jeg tenker det er en film som ikke passer for barn da den vil være vanskelig å forstå, i tillegg til nakenscener og et dystert bakteppe som generelt . Men klar over at mange sikkert er uenige med meg der. Når man hører om 10-åringer som får se Squid game på Netflix kan man imidlertid begynne å lure på hva slags foreldre de har. Anonymkode: d6e42...410 Jeg er usikker på om det er et stort antall tiåringer som får se Squid Game - antallet tiåringer som har fri tilgang til streaming på egen enhet uten at en voksen følger opp og dermed ser akkurat hva de vil er nok langt større. (Det minner meg på at det er på tide jeg kikker innom 13-åringens Netflix bruker igjen for å sjekke hva som er blitt sett.) Anonymkode: cec9c...410
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #14 Skrevet 25. juni 2024 Vi har håndtert filmer og spill med aldersgrense på samme måte hjemme som det man gjør på kino. 15 års aldersgrense er OK fra 12 år, om det sees sammen med en av oss foreldre, og vi har gjort en vurdering på forhånd. Mens 18 års aldersgrense er 18 års aldersgrense. 12 års aldersgrense er OK fra 9 år, hvis filmen sees første gang sammen med en av oss foreldre. Når det gjelder Harry Potter, så har jeg lest alle bøkene og sett alle filmene selv. Og sett at fra bok 4, så går disse fra å passe for barn, til å bli ganske mørke, og passe bedre for ungdom. Jeg har derfor hatt som prinsipp at bøkene skal leses før vi ser filmen. (Jeg leste de første for dem, og så leste de videre selv. ) Det gjør at de vet hvordan historien ender. Og det hjelper en del i de skumle scenene. Vi har to barn som har reagert på helt forskjellige ting i filmer. Så det har vært en del forskjell på hvilke filmer de fikk se tidlig og ikke. Det den ene tålte å se som 9-åring, måtte den andre vente med til denne var 12år. Og motsatt på noen filmer. Anonymkode: 1dcf8...108 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #15 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sant nok- hadde glemt krigsscenene i Forrest Gump, men de er jo litt brutale. Det er noen brutale scener i Titanic også forøvrig, spesielt der folk ramler ned fra båten når den knekker og en blir skutt av Murdoch. Anonymkode: f4a72...385 Og der kommer vi til det med ulike typer modenhet. Noen reagerer mer på grafiske inntrykk, andre på emosjonelle inntrykk. En ulykke der mange faller (Titanic) kan også gjøre ulikt inntrykk avhengig av om det er basert på en sann historie eller ikke. Det er også forskjell på krig og ulykke - at folk dreper hverandre gir en helt annen stemning rundt de visuelle inntrykkene enn en ulykke - selv om mengden blod/skader kan være temmelig lik. Hva barn er 'vant til' å se, vil også påvirke hva de tåler av inntrykk. For en 15-åring som er vokst opp i et strengt hjem der man ikke får se noe skumlere enn Løvenes Konge (tegnefilmen) kan både Titanic og Forrest Gump bli for voldsomme for eksempel. Det er derfor jeg tenker man bør vurdere filmer/seriers innhold opp mot det individuelle barnets modenhet og robusthet fremfor å slavisk følge grensene. Anonymkode: cec9c...410
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #16 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har en 7 klassing og har skjønt at mange foreldre i klassen har allerede vist visse filmer til sine barn som det er høyere aldersgrense på. Eksempel; Forrest Gump, Titanic. Hvilke tanker har dere om å vise slike filmer med høyere aldersgrense (13-15 års grense) til barn? Anonymkode: f4a72...385 mitt er 11 år og jeg følger kinoene, der får hn se til og med 14 år,men få filmer som har det er jo mest 12 og 15, hn får se filmer som er 15-16 års grense for eksempel hai sommer, spiderman og batman, men foreldre bør jo bestemme selv og de som vet hva barnet tåler. hn prøvde titanic og pearl habor,men synes de var kjedelige Anonymkode: 3a506...ee8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #17 Skrevet 25. juni 2024 Avgjør ikke hvilke filmer barna får se basert på gitt aldersgrense på filmen - men etter filmens innhold og barnets modenhet. Så her har barna sett filmer med høyere aldersgrense så og si hele livet. Men de får så klart ikke se filmer med vold, seksualiserende innhold etc av den grunn. Mange filmer/serier har høyere aldersgrense enn hva jeg personlig tenker den passer til. De 3 første Harry Potter filmene har 9 år, mens de 5 andre har 12 års grense - de er blitt endret på da alle filmene først hadde 11 års grense. Men her har selv 7åringen sett de filmene. Kommer langt med sunn fornuft. Anonymkode: ea370...c06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå