Gå til innhold

Kalorier i sushi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor mye kalorier sånn cirka det er i ulike ruller med sushi? Gjerne kappa maki eller med avokado. Er ikke så glad i hverken frityr eller rå fisk. 
 

Anonymkode: 97b70...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge Beller inneholder én makirull (den runde sushibiten med tang) mellom 290 og 350 kalorier

Anonymkode: ccca0...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ifølge Beller inneholder én makirull (den runde sushibiten med tang) mellom 290 og 350 kalorier

Anonymkode: ccca0...7d6

Det er bare tull. Her fra Lifesum

 

IMG_8141.jpeg

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (3 timer siden):

Det er bare tull. Her fra Lifesum

 

IMG_8141.jpeg

Takk, men denne her tror jeg ikke stemmer. Laks og kremost, og 100g, og kun 41 kalorier. Garantert med ris også. Her må det være feil. Uansett takk for at du tok deg bryet med å svare 🙏🏼😊

Anonymkode: 97b70...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ifølge Beller inneholder én makirull (den runde sushibiten med tang) mellom 290 og 350 kalorier

Anonymkode: ccca0...7d6

Jeg vil tro dette stemmer mer enn det under her. Takk for hjelpen. 😊 

Anonymkode: 97b70...f77

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk, men denne her tror jeg ikke stemmer. Laks og kremost, og 100g, og kun 41 kalorier. Garantert med ris også. Her må det være feil. Uansett takk for at du tok deg bryet med å svare 🙏🏼😊

Anonymkode: 97b70...f77

Den veier ikke 100 g, én bit?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror 100 g er 2-3 biter.

About 2-3 pieces of sushi typically contain 93-190 calories, but the calorie count varies based on the type of ingredients used.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pidla skrev (8 minutter siden):

Den veier ikke 100 g, én bit?

 

Pidla skrev (3 minutter siden):

Tror 100 g er 2-3 biter.

About 2-3 pieces of sushi typically contain 93-190 calories, but the calorie count varies based on the type of ingredients used.

Jeg så på hva som stod på bildet som ble delt her, og der stod det 100g. Jeg aner ikke hva en rull veier, men tipper mer enn 100g. Uansett så er ikke 100g sushi 41 kalorier, særlig ikke med laks og kremost, som jeg skrev over. Takk for innspill. 
Skal ikke være helt lett å finne ut hvor mye det blir 🤣🙈 Godt jeg ikke er storspist, så får det heller gå. 

Anonymkode: 97b70...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi er kaloririkt. 

Derfor er sushi noe man kan spise innimellom, og da ikke skal telle kalorier og slikt. Men ikke ukentlig om å regulere/redusere vekt er målet. 

Anonymkode: f65bf...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sushi er kaloririkt. 

Derfor er sushi noe man kan spise innimellom, og da ikke skal telle kalorier og slikt. Men ikke ukentlig om å regulere/redusere vekt er målet. 

Anonymkode: f65bf...216

Takk! Ikke spist siden 2022, så kan ikke si jeg spiser så mye av det. Jeg foretrekker å spise hjemme, men skal ut å spise med noen, og det er jo hyggelig å gjøre av og til 😊

Anonymkode: 97b70...f77

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektklubb har en oversikt:

Sitat

Næringsinnhold i de vanligste sushi-ingrediensene

per 100 gram
Laks: 224 kcal, 20 g protein, 16 g fett og 0 gkarbohydrat
Kveite: 155 kcal, 14 g protein, 11 g fett og 0 g karbohydrat
Scampi: 111 kcal, 23 g protein, 1,8 g fett og 0,8 g karbohydrat
Kamskjell: 81 kcal, 17,9 g protein, 1,1 g fett og 0 g karbohydrat
Tunfisk: 105 kcal, 24 g protein, 1 g fett og 0 g karbohydrat.
Smørfisk (Escolar): 186 kcal, 27 g protein 8 g fett og 0 g karbohydrat.
Sushiris (tilberedt): 162 kcal, 2,8 g protein, 0,2 g fett og 35,9 g karbohydrat. Mengden på en maki (ca 20 g) = 32 kcal.
Avokado: 196 kcal, 1,9 g protein, 19,6 g fett og 0,5 g karbohydrat
Vårløk: 32 kcal, 2,3 g protein, 0,4 g fett og 4 g karbohydrat
Syltet ingefær: 30 kcal, 0,6 g protein, 0,2 g fett og 6,3 g karbohydrat
Wasabi: 109 kcal, 4,3 g protein, 0,6 g fett, 4,8 g karbohydrat. Per teskje = 3 kcal
Soyasaus: kcal, 3 g protein, 0 g fett og 8,2 g karbohydrat. Per spiseskje = 11 kcal.
Makipapir: 255 kcal, 7,9 g protein, 0,5 g fett og 54,8 g karbohydrat. Per ark = 7 kcal.
Majones: 735 kcal, 1,2 g karbohydrat, 80 g fett og 2,5 g karbohydrat
Kremost: 279 kcal, 6 g protein, 27 g fett og 3 g karbohydrat

Jeg fant det som står over på denne siden.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Ikke spist siden 2022, så kan ikke si jeg spiser så mye av det. Jeg foretrekker å spise hjemme, men skal ut å spise med noen, og det er jo hyggelig å gjøre av og til 😊

Anonymkode: 97b70...f77

Da skal du selvfølgelig ut og spise sushi. Akkurat de bitene du vil. Gjerne også med et glass vin til. 

Reduser gjerne frokost og lunsj litt den dagen, eller ta deg en ekstra lang treningstur. Eller dropp det og, om det ikke passer for deg. 

Vektnedgang er ikke bærekraftig for deg om du skal tenke fornuft og kalorier i alt du gjør. Bare ikke la "kosen" bli hver fredag og lørdag, høytid, og en gang innimellom også. 

Anonymkode: f65bf...216

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 minutt siden):

Vektklubb har en oversikt:

Jeg fant det som står over på denne siden.

Tusen takk! 😁😁😁 Da kan jeg lage et overslag ihvertfall, for jeg ante ikke hvor mye ris osv i en maki, men det står jo her. 

Anonymkode: 97b70...f77

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk! 😁😁😁 Da kan jeg lage et overslag ihvertfall, for jeg ante ikke hvor mye ris osv i en maki, men det står jo her. 

Anonymkode: 97b70...f77

Men husk, som ab over her også sier, det er lov å kose seg av og til og mat er ikke det verste man kan kose seg med! Håper du får en fin kveld :D

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere. Jeg skal så absolutt kose meg, men vil også ha et bevisst forhold. Jeg vil heller ha avokado som jeg elsker, selv om det er mye mer kalorier enn f.eks agurk. Det er så sjelden jeg spiser det så det gjør ikke noe sånt sett.
Det handler mest om bevissthet. 

Anonymkode: 97b70...f77

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva du spiser og hva du har til. Mye av det som spise i Norge tilsvarer kalorier som man får av det man tenker som typisk junkfood. 

Men går man for sashimi og vanlig soyasaus så er det bra. Nigiri er noe verre, men bedre enn maki med altfor mye ris, stappet med mye rart og dyppet i chilimajones. Men for all del, det smaker godt.. 

Anonymkode: 52ae6...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det kommer helt an på hva du spiser og hva du har til. Mye av det som spise i Norge tilsvarer kalorier som man får av det man tenker som typisk junkfood. 

Men går man for sashimi og vanlig soyasaus så er det bra. Nigiri er noe verre, men bedre enn maki med altfor mye ris, stappet med mye rart og dyppet i chilimajones. Men for all del, det smaker godt.. 

Anonymkode: 52ae6...5f8

Takk! Jeg pleier å gå for vegetar-maki, da det er det jeg liker best og jeg spiser det så sjeldent. Spiser ikke majones, wasabi, kremost eller frityr. Jeg liker det ikke, så er pga det. Spiser både ingefær og soyasaus. Går ellers mest i ulike med avokado. Hender ulike steder har med hjertesalat, gulrot, paprika, mango, søtpotet osv utenom agurk og avokado, men spiser der folk flest vil. Har gjerne edamamebønner til, og hender jeg har med meg egen tofu, eller tilsetter tofu når jeg spiser det hjemme. Sånn blir det litt mer balansert. 

Sushi kan jo virke som et «lettere» valg, men lett å bli litt lurt. Er ingen krise her, og skal ikke ned i vekt, men liker som jeg skrev over å ha et bevisst forhold til hva jeg spiser, og her var jeg blank. Godt når en kan få litt hjelp 😊

Anonymkode: 97b70...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 11.08):

Takk! Jeg pleier å gå for vegetar-maki, da det er det jeg liker best og jeg spiser det så sjeldent. Spiser ikke majones, wasabi, kremost eller frityr. Jeg liker det ikke, så er pga det. Spiser både ingefær og soyasaus. Går ellers mest i ulike med avokado. Hender ulike steder har med hjertesalat, gulrot, paprika, mango, søtpotet osv utenom agurk og avokado, men spiser der folk flest vil. Har gjerne edamamebønner til, og hender jeg har med meg egen tofu, eller tilsetter tofu når jeg spiser det hjemme. Sånn blir det litt mer balansert. 

Sushi kan jo virke som et «lettere» valg, men lett å bli litt lurt. Er ingen krise her, og skal ikke ned i vekt, men liker som jeg skrev over å ha et bevisst forhold til hva jeg spiser, og her var jeg blank. Godt når en kan få litt hjelp 😊

Anonymkode: 97b70...f77

Om du ikke skal ned i vekt kan du spise den sushien du vil den ene dagen i halvåret. 

Anonymkode: 767e4...79e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sikkert nok av svar her allerede, men "sushi" er da så mangt. Noe er magert, andre ting er kaloribomber.

Det er stor forskjell på en enkel makirull eller sashimi som i hovedsak består av kokt ris, til "dobbel frityrstekt tempuramaki" som dynkes i store mengder chilimayo.

Jeg skal ikke påstå at sushi er ideelt som slankemat, for det er jo mye sukret ris som sikkert gir lite metthetsfølelse. Men unngår man de store kaloribombene, så er sushi et ganske så magert alternativ til mye annen mat. Jeg spiser ihvertfall sushi med helt grei samvittighet.

Anonymkode: cddfc...d20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...