Gå til innhold

Å kvitte seg med negative/ dårlige venninner


Diana

Anbefalte innlegg

Jeg har i 8 år vært god venninne med ei. Vi har funnet på masse sammen og barna våre er gode venner. Det siste året har jeg tatt mer avstand, faset henne mer og mer ut. Planen var å la vennskapet dø ut av seg selv. Fordi hun er så negativ til alt. Forteller du at du har det tøft/vanskelig, da har hun det verre. Liker du ikke det samme som henne er du rar eller sær. Hu har flere ganger gjort narr av min smak på menn feks.

Jeg kjøpte hus i år, og hun fikk ikke vite det før alle andre fikk vite det. Noe hun ikke likte i det hele tatt.  Jeg skal pusse opp, og hun er ikke blitt spurt om å hjelpe. Det har heller aldri vært planen at hun skal hjelpe til med oppussingen. Selv om hun har fortalt felles venner at hun skal det. Dette fordi hun har vært negativ til kjøpet siden hu fikk vite om det . Flere av mine andre venninner har reagert på hvor negativ hun har vært til huset.

Så oppsto det en situasjon for noen uker siden. I ettertid har jeg blitt kalt dum, ufyselig, dårlig venninne, egoistisk og barnslig. Vi var en gjeng på 4/5 venninner. Jeg kvitta meg med hele gjengen, og det føles helt nydelig. Det var hun som var min hovedvenninne, de andre var mer bekjente. Gjengen har reagert på at jeg har slettet dem fra både snap og face, bedt meg vokse opp. Men hvorfor skal jeg ha folk i livet mitt som går til angrep når de ikke er enig i valget jeg tok. Som ikke klarer å oppføre seg som voksne mennesker og ha en produktiv samtale rundt hva som skjedde.

En av dem laget ett innlegg på ett forum vi er på, hvor deres side ble lagt frem, jeg ble fremstilt som skikkelig bitch og gjort narr av. Hu fikk masse støtte. Jeg måtte virkelig slite med meg selv siden jeg tok det valget jeg tok, jeg hørtes ut som en skikkelig trist kjerring osv osv. Innlegget ble kun laget for at jeg skulle se det. Jeg tok kontakt med hun som skrev innleggett privat. Hu ba meg stå for mine handlinger, vokse opp og blokka meg på både insta og face.

De er 4 stk som er helt låst på sin versjon av hendelsen, som nekter å se utover boksen sin. De ber meg finne selvinnsikten min og gå inn i meg selv. De nekter å høre på hva som faktisk skjedde. Selv om de er blitt forklart samme versjon flere ganger, av både meg og ei annen venninne som var til stede. Vi er en god del fler som synes de er veldig barnslige, at de overreagerer. De ga sin versjon av hendelsen for å få sympati, mine venninner har blitt fortalt alt. Vi er alle enige i at dette er skikkelig dårlige venninner og at å kvitte seg med dem var ett smart valg. Jeg er i midten av 30 åra, di fire andre er fra 40-50 år. Så dette er voksne damer. 

Så poenget med dette lange innlegget: Ikke la deg presse og bli tråkket på. Stå opp for deg selv og kutt dårlige venner. Ja det er skummelt hvis du har en liten krets. Heldigvis for meg, har jeg flere andre veldig gode venninner. Jeg mista 1 i min innerste krets, det går helt fint. For trenger man virkelig folk rundt seg som tråkker på deg og får deg til å tvile på egne valg og avgjørelser? Nei

Endret av Diana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken situasjon oppstod for noen uker siden ? Her føler jeg det er flere sider av en sak ;) Ingen er perfekt og det er nok ikke du heller kan jeg tenke meg TS. Men du må jo bare kutte ut folk du ikke kommer over ens med. Livet er for kort. 

Anonymkode: 1245d...7ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvilken situasjon oppstod for noen uker siden ? Her føler jeg det er flere sider av en sak ;) Ingen er perfekt og det er nok ikke du heller kan jeg tenke meg TS. Men du må jo bare kutte ut folk du ikke kommer over ens med. Livet er for kort. 

Anonymkode: 1245d...7ce

Det er alltid to sider + sannheten av en sak. Det er rett. Nei har ikke sagt jeg er perfekt.

Jeg var invitert i en bursdag. Så åpnet ei venninne seg om hvordan hun har det og at hun trengte en rolig jentekveld hjemme for å rydde opp i hode og få snakket ut om div. Jeg valgte da å være der for henne istedenfor å reise i bursdagen. Jeg la ut på story om noen kjørte fordi jeg selv skulle ta noen glass rundt stue bordet hjemme og da ikke ville risikere lappen. Jeg ble da preppret med hvor egoistisk og dårlig venninne jeg er for å droppe en bursdag for å feste med ei annen venninne. Kort fortalt. Ja, jeg kan skjønne de synes det er kjipt. Men jeg har sagt unnskyld, jeg har forklart hvorfor. De velger å ikke høre og henge seg opp i at jeg dro på "fest" aka rolig kveld rundt stuebordet

Endret av Diana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker litt like god som de andre. Sorry altså. 

Anonymkode: 1245d...7ce

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du virker litt like god som de andre. Sorry altså. 

Anonymkode: 1245d...7ce

Kan jeg leve med. Forklar gjerne hvorfor 😊 jeg ble ikke ufin og forholdt meg saklig der de gikk til angrep 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diana skrev (5 minutter siden):

Kan jeg leve med. Forklar gjerne hvorfor 😊 jeg ble ikke ufin og forholdt meg saklig der de gikk til angrep 

Vet ikke om jeg forstår det riktig, men du dropet en vennine sin bursdag for å drikke med en annen vennine. Så la du ut på sosiale medier at du skule drikke og trengte sjåfør (uten å forklare vennina de hvorfor) som derfor ble såret. Når venninen din sa i fra at hun ble såret, beklaget du, men valgte så og slette henne og andre venniner fordi de ikke aksepterte unnskyldningen fort nok? Har jeg forståt hendelse forløpet riktig? 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er årsaken til at jeg har veldig få venner generelt!

Så mye drama, skittkasting og plunder hadde jeg ikke orket å forholde meg til - fra begges side. Hvorfor straffet du venninnen din med å ikke la henne hjelpe til for eksempel. Her er det litt "jenter er som jenter verst" opplegg ute å går. Og mye passivt aggressivt. De burde hørt på deg da du sa unnskyld og la det være med det, men her høres det ut som det skjer mye i mellom linjene. Det er bra at du tok et standpunkt, men siden du legger ut historien her, er det i mine øyne bare for å få ut av systemet at du egentlig ble såra, at du har vært hederlig og at du hadde rett og de tok feil. Her er det mange kokker og mye søl.

Du har helt rett i at vi velger venner selv, og det er bra at du kutter ut ting og relasjoner som blir negative 🙂 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du skapte denne situasjonen, fordi du ikke kommuniserer  ordentlig med folk rundt deg.

 

Anonymkode: 1063e...f1b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du virker litt like god som de andre. Sorry altså. 

Anonymkode: 1245d...7ce

Skulle til å skrive det samme 👍🏻

Anonymkode: 880a4...f19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (39 minutter siden):

Vet ikke om jeg forstår det riktig, men du dropet en vennine sin bursdag for å drikke med en annen vennine. Så la du ut på sosiale medier at du skule drikke og trengte sjåfør (uten å forklare vennina de hvorfor) som derfor ble såret. Når venninen din sa i fra at hun ble såret, beklaget du, men valgte så og slette henne og andre venniner fordi de ikke aksepterte unnskyldningen fort nok? Har jeg forståt hendelse forløpet riktig? 

Ja men nei. Jeg droppa en bursdag for å stille opp for venninna mi. Det ble laget div drinker mens vi satt rundt bordet, men det var ikke en fest og ingen ble fulle.

Nei, jeg slettet dem fordi de ble ufine og gikk til angrep. De har forøvrig aldri akseptert unnskyldning. Den er oversett og jeg blir kalt løgner fordi de ikke tror på hva som skjedde. Jeg tåler både å bli snakket til og innrømme at jeg har tatt feil. Null stress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (42 minutter siden):

Og dette er årsaken til at jeg har veldig få venner generelt!

Så mye drama, skittkasting og plunder hadde jeg ikke orket å forholde meg til - fra begges side. Hvorfor straffet du venninnen din med å ikke la henne hjelpe til for eksempel. Her er det litt "jenter er som jenter verst" opplegg ute å går. Og mye passivt aggressivt. De burde hørt på deg da du sa unnskyld og la det være med det, men her høres det ut som det skjer mye i mellom linjene. Det er bra at du tok et standpunkt, men siden du legger ut historien her, er det i mine øyne bare for å få ut av systemet at du egentlig ble såra, at du har vært hederlig og at du hadde rett og de tok feil. Her er det mange kokker og mye søl.

Du har helt rett i at vi velger venner selv, og det er bra at du kutter ut ting og relasjoner som blir negative 🙂 

 Nei skjønner hva du mener. Er jækla allergisk mot drama, og detta gikk helt over styr. Hvordan straffer (tidligere) venninna mi? 

Ja jeg måtte få det ut av systemet. Men såra ble jeg ikke. Hvem som har rett eller feil kommer nok an på øyet som ser. Kan godt hende jeg håndtere ting feil, kan godt hende de overreagerte. Begge kan være sann samtidig 🤔 Det er uansett unødvendig å gå til angrep. Men joda, i deres øyne er jeg bitcha som ødelagt 4 vennskap. Og det kjenner jeg går helt fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du hiver deg på dramaet? Og lager tråd her inne? Så du virker jo som en av disse dramakvinnene du og?

Så mye styr for lite.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diana skrev (1 time siden):

Kan jeg leve med. Forklar gjerne hvorfor 😊 jeg ble ikke ufin og forholdt meg saklig der de gikk til angrep 

Virker som litt mye drama fra begge sider. 

Anonymkode: 1245d...7ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som disse du dumpet aldri forlot 14 års alderen. 

Du burde ringt drosje istedenfor å spørre om noen kunne kjøre, evt latt vær å drikke alkohol. Var det nødvendig med alkohol på hjemmekvelden med hun som trengte noen å snakke med?

De var vel sure alle sammen for at du holdt det med huset for deg selv, men jeg støtter valgene du tok med det og denne kvelden med venninnen som trengte deg. Hvis de andre blir så sure for noe slikt, ja da var de ikke venner i utgangspunktet.

 

Anonymkode: 5ede1...3aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dårlig gjort å droppe en avtale du har sagt ja til for å gjøre noe annet. Kunne du ikke heller møtt den andre venninna neste dag? 

Anonymkode: e5f34...b24

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

… og du er jo akkurat som dem😂 Du har jo akkurat kokkelert sammen ett innlegg på et offentlig forum der du kaster dritt om ex-venninnene dine. Du finnes jo ikke bedre sel . Begynner å tro at denne saken har veldig mange sider og du representerer kun én av dem

Anonymkode: 8d941...96a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...