Gå til innhold

Noen som har gått på antidepressiva og sluttet ved graviditet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid, og før det gikk jeg på cipralex 10 mg. Stått på det i halvannet år, først pga depresjon sammen med terapi, men fortsatte grunnet angst. Har hatt et utrolig godt liv med dette, og skjønner hvor mye angsten har stjelt av meg de siste 15 årene.

Uansett; er ikke deprimert lenger og i samråd med lege og jordmor sluttet jeg. Det var helt opp til meg, men jeg ønsker å prøve uten så langt det lar seg gjør. Jeg trappet ned til 5 mg forrige mandag, da var jeg 4+0, og brukte det frem til og med torsdag. 

Det jeg lurer på er at jeg er så dårlig. Jeg er mye svimmel, og har nesten som en kilende feberfølelse (kun kilende følelse, ikke musklesmerter/verk) og kan ikke gå noe fort før jeg må skjerpe meg for å hente meg inn. Har vært gravid før og svimmel, men det var noe helt annet og ikke så tidlig. Har tenkt det var svangerskapsplager, men siden det er så tidlig googlet jeg symptomer på å slutte på ssri, og det ligner veldig det jeg har. Samtidig er det vanskelig å vurdere om det faktisk er det, eller svangerskapet? Og det er jo ikke så viktig å vite om det er det ene eller det andre som forårsaker det, men dersom det kun er svangerskapet, burde jeg jo kanskje ta det mer med ro, fremfor hvis det er på grunn av at jeg sluttet på Cipralexen. Noen andre som har gått gjennom dette?

Anonymkode: 22064...839

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på 20 mg cipralex da jeg ble gravid. Begynte å trappe ned med en gang jeg fant ut av det, uke 4-5. men klarte ikke å slutte helt før uke 20 nettopp pga bivirkningene man får av å slutte. Jeg har gått på cipralex i to perioder i livet, og det var like jævlig å slutte begge ganger. Svimmel og kvalm på en slik måte at det bl.a. ikke føltes greit å skulle kjøre bil.

Det hjalp å trappe ned såpass sakte som jeg gjorde nå, altså over 15 uker. For hver gang jeg reduserte dosen, så kuttet jeg ut en halv pille annenhver dag. Altså typ at jeg tok en halv pille ene dagen og en hel pille den andre dagen over en periode til jeg var sikker på at plagene var over for nå.

Den første gangen gikk jeg fra 20 mg til 0 fra en dag til en annen, det var som om kroppen hadde abstinenser. Husker ikke hvor lenge det varte da det er lenge siden, men vil gjette et par uker, før det gradvis ble helt bra.

Jeg synes det høres ut som at du har disse plagene nå, og ikke (bare) vanlige svangerskapsplager. Men det kan jo være du har en god kombinasjon også.

Når du nå først har sluttet, så ville jeg nok bare stått i det frem til symptomene gir seg. Forhåpentligvis er det snart mye bedre! 

Lykke til, du gjør en god jobb!💪

(og hvis noen gravide som må fortsette på medisin hele svangerskapet leser dette, dere gjør også en god jobb!💪 Noen ganger er det det beste for både mor og baby!)

Anonymkode: a81a2...9f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det. Jeg trappet ned gradvis iløpet av første trimester og andre trimester og sluttet vel i starten eller midten av andre trimester (er anbefalt å ikke slutte i tredje trimester leste jeg meg frem til). Det var i samråd med lege men de anbefalte meg egentlig å ikke slutte.. Men det var kun med tanke på min mentale helse at de var redd jeg da ville få fødselsdepresjon feks. Ingen oppfølging på det etter fødsel da, da var jeg glemt 🙃

Jeg hadde ikke noe særlig bivirkninger av å slutte. Men jeg har sluttet 2 ganger før og den ene gangen fikk jeg mange bivirkninger likt mye av det du sier. Andre gangen ikke noe særlig. Cluet er jo å trappe ned veldig gradvis men selv da kan man få bivirkninger. Du bør snakke med legen, det kan hende du må gå opp igjen i dose... 

Man blir jo også dårlig i graviditeten. Jeg ble kjempesvimmel men jeg tror det var pga lav blodprosent. Jeg var også veldig kvalm og sliten.

Anonymkode: 18010...f6b

AnonymBruker
Skrevet

Å slutte på cipralex er det verste jeg har gjort i hele mitt liv. Hadde gradvis nedtrapping gjennom halve første og halve andre trimester. Det var helt ubeskrivelig, men likt det du sier! Dette selv om jeg trappet ned til 5 mg hver tredje dag i henhold til plan fra legen, før jeg sluttet helt. Gikk 2-3 uker, så var det over. Hold ut, det blir bedre. 

Anonymkode: 360d7...0dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk på lamictal, wellbutrin og quetiapin når jeg ble gravid. Noe nedtrapping men langt ifra hvor sakte jeg skulle, især lamictal. Hadde ingen seponeringssymptomer som jeg kan huske (utenom svangerskapsdepresjonen som etterhvert kom på plass).

Har dog sluttet på cipralex uten å være gravid, og det er det jævligste medikamentet jeg har seponert -enda jeg den gang gjorde det i tråd med legens anbefaling. Hadde nattesvette i en evighet, svimmel, skjelvinger, elektriske hodestøt og kvalme. Aldri igjen! 

Anonymkode: 9b764...d85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...