Gå til innhold

Hvor i Oslo for ungdommelige folk rundt 40?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et par på +/- 40 år, men som føler oss som, tror vi er og lever som om vi er 30 år gamle. Vi jobber i kreative yrker, vi står sent opp, vi har ingen barn (og grøsser ved tanken på å få noen), vi har en pusekatt som er superviktig for oss, vi kaster opp av tanken på sovepose ute i naturen, vi digger å dra på festivaler, være på konserter, standup and what not. Vi er litt sære og vil ikke bli skikkelig voksne, og vi trives veldig godt med det. Vi bor nå langt i fra Oslo, men har bestemt oss for å flytte til Oslo om en stund, primært fordi det vil gi oss mer spennende oppdrag i jobben vår (vi er selvstendig næringsdrivende), men det er en skikkelig bonus at klimaet er mye, mye, mye (!) bedre! Vi gleder oss til mye mer bading, shorts og T-skjorte! 

Kreative yrker er jo aldri råbra betalt, så vi tenker et budsjett på rundt 16.000 kr i mnd for leilighet med ett soverom og litt ekstra plass til et par små pulter å jobber fra. Vi har vært en del i Oslo oppigjennom årene. Syntes f.eks Nesodden virker litt digg, pga man kan bo både nært byen, men samtidig et stykke fra - men skal vi først flytte, så har vi jo lyst til å bruke byen på kveldene, så det er kanskje utelukket. Området rundt Lysaker/Sandvika virker også fint, men igjen - kanskje litt langt unna? Har vært mye på Skøyen, og det er kanskje et område som passer bra. Drømmen ville jo vært havutsikt, aker brygge, balkong - inkludert litt grønt til pusekatten - men det lar seg så klart ikke gjøre! 

Er det noen som har orket å lese hele teksten, som kan komme med noen anbefalinger hvor man skal bo, når man ønsker litt av alt - ja takk begge deler. Skjønner så klart at det ikke lar seg gjøre, men hva kan være et godt kompromiss? Om jeg skal si en ting som jeg tror er et sterkt ønske er det terasse/balkong. Jeg vil ikke flytte til et mye bedre klima, også være stuck innendørs i fint vær. 

Anonymkode: 5e627...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn umiddelbart tenker jeg Grünerløkka, Grønland, Tøyen eller Kampen. Østkanten er best og der er det flest kreative. Mange ungdommelige folk rundt 40. Mange fine parker og uteområder på Tøyen, Grünerløkka og Kampen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn kriteriene deres på bolig til leie på Finn, fot Oslo, Bærum og Nesodden. Fikk 4 treff, den største var på 37 m2

Anonymkode: 1366e...bfb

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vet ikke om det finnes noe annet enn bøttekott for 16k i Oslo.

https://www.vg.no/nyheter/i/nywnon/leieprisene-til-vaers-rammer-studentene-veldig-hardt

 

Anonymkode: d18bc...6a1

Joda, men det så dårlig ut på vestkanten. Kan være litt fleksibel på pris også. 

Anonymkode: 5e627...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frogner, Skøyen, Grunerløkka, Ullevål hageby 🌸 IKKE øst iaf. 

Anonymkode: c0ec0...3bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungdommelige, kule og kreative, men drømmer om Aker brygge? Der falt jeg litt av. 😅

Anonymkode: 7bd4f...266

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 16k begrenser det seg selv. Ville lagret et søk på Finn med kriteriene (pris etc), og så se hva som kommer opp og deretter utforsket nærmere resultatene derfra. Nå er det veldig rift om utleieleiligheter i Oslo, så ikke lett å få tak i noe.

Anonymkode: 69e05...215

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puben panikk 

(Finnes ikke, men burde finnes for de som er i 40 års krise og påstår de er ungdommelige)

Anonymkode: c62ea...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er komiske og tror dere liker løkka, men der har dere ikke råd til å bo.. men kan jo vanke der, dere ungdommelige 40-åringer i 30

Anonymkode: 6b3f5...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Neverland" 

Anonymkode: c62ea...a08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror der er vanskelig å finne en fin leilighet for to og kat, med plass til hjemmekontor i oslo til den prisen desvere. Så jeg tenker kansje det ville være lurt å vurdere Nesoden på ny, eller et annet tettsted ret ved siden av Oslo. Da vil dere får mer for pengene med en gang! Så er kollektivtilbudet mye bedre her en det dere (samsynligvis) er vant til, så det vill fremdeles være lett å dra in til Oslo på kvelden. Det tar bare 15 minutter med tåg fra Lillestrøm til Oslo s og båten til Nesoden går helle tiden! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Frogner, Skøyen, Grunerløkka, Ullevål hageby 🌸 IKKE øst iaf. 

Anonymkode: c0ec0...3bb

Grünerløkka er øst. 

Anonymkode: 0db48...d95

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er også et par i 40-årene uten barn som liker å bo der ting skjer. Ikke kunstnere, men jurister. Vi leier nå på Grunerløkka. Betaler 23 700 for 50 kvm alt inkludert.
Nesodden er fint og med kunstmiljø, men større tiltak å komme seg til sentrum. For 16 000 kr får dere nok ikke leid noe greit nær fergen, så må dere bruke buss i tillegg. Som flere skriver, så må dere nok ut i øst til den prisen. F.eks Groruddalen. Det hadde ikke fungert for meg. Hadde heller tatt en ekstrajobb da...

Anonymkode: 3356c...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 000 kr i mnd i sentrale strøk med soverom og du det du ber om, er urealistisk. Dere kan selvsagt være heldige, men særlig realistisk er det ikke. I hvertfall ikke på denne tiden av året. Må dere bo midt i smørja og hipt for å leve slik dere vil da?

Områdene du etterspør vil være Grunerløkka, Gamlebyen, Tøyen, Kampen, o.l, her er det dyrt. Dere kan fint bo på f.eks Tveita og ha mindre boutgifter, og ta t-banen til det yrende livet. Men vil dere ha gangavstand til alt, så må dere enten bo mindre, eller betale mer. 

Anonymkode: 26745...c81

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonym28 skrev (14 timer siden):

Sånn umiddelbart tenker jeg Grünerløkka, Grønland, Tøyen eller Kampen. Østkanten er best og der er det flest kreative. Mange ungdommelige folk rundt 40. Mange fine parker og uteområder på Tøyen, Grünerløkka og Kampen. 

Kjenner folk som bor på Løkka og på Tøyen, og de digger i alle fall å bo der. Takk for gode tips! Grønland har vel sin del av utfordringer om dagen? 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg la inn kriteriene deres på bolig til leie på Finn, fot Oslo, Bærum og Nesodden. Fikk 4 treff, den største var på 37 m2

Anonymkode: 1366e...bfb

Sikkert fordi du la inn husdyr, det er det ikke så mange som gjør i utgangspunktet. Men leier selv ut to enheter pr nå, og det er stor forskjell på hva folk ønsker å ta med seg - en stor bråkete hund eller en katt er to veldig forskjellige ting for oss, så for mange vil nok en katt være greit, selv om kjæledyr i seg selv ikke er det. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ungdommelige, kule og kreative, men drømmer om Aker brygge? Der falt jeg litt av. 😅

Anonymkode: 7bd4f...266

Tenker nå at de fleste ville bodd på Tjuvholmen eller i det området om de hadde økonomi til det. Kort til det meste, vannkant og havutsikt. Har også flere oppdragsgivere i det området, så ville vært en fordel sånn sett også. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Puben panikk 

(Finnes ikke, men burde finnes for de som er i 40 års krise og påstår de er ungdommelige)

Anonymkode: c62ea...a08

Puben panikk? Google det, ingen treff. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere er komiske og tror dere liker løkka, men der har dere ikke råd til å bo.. men kan jo vanke der, dere ungdommelige 40-åringer i 30

Anonymkode: 6b3f5...8d3

Det kommer litt an på hva vi tar oss råd til, hvor mye annet vi skal kvitte oss med, og hvordan vi gjør det med utleie av dagens bolig. Men takk for tips om Løkka. 

Pippi Lotta skrev (7 timer siden):

Tror der er vanskelig å finne en fin leilighet for to og kat, med plass til hjemmekontor i oslo til den prisen desvere. Så jeg tenker kansje det ville være lurt å vurdere Nesoden på ny, eller et annet tettsted ret ved siden av Oslo. Da vil dere får mer for pengene med en gang! Så er kollektivtilbudet mye bedre her en det dere (samsynligvis) er vant til, så det vill fremdeles være lett å dra in til Oslo på kvelden. Det tar bare 15 minutter med tåg fra Lillestrøm til Oslo s og båten til Nesoden går helle tiden! 

Vi bor i dag midt i sentrum i en sånn topp 10-ish største byer i norge, og slipper sånn sett kollektivtransport her ☺️ Men jeg jobber mye i Oslo allerede, så jeg er god kjent med kollektivtransporten der, den funker jo veldig bra. Vi kan gå opp en del på prisen om vi ønsker, men siden vi er selvstendig næringsdrivende som skal bytte lokasjon, så er det jo også greit å starte litt forsiktig, frem til ting får satt seg mtp innkommende oppdrag. Jeg vakler litt på det å flytte litt utenfor Oslo. På ene siden vil jeg ikke være helt fremmed for det. På den andre siden så tenker jeg at når man først skal flytte til Oslo, så skal man dykke inn i de tilbudene som finns der. Det er jo ofte sånn at folk som flytter litt utenfor byen og tenker det er null stress å reise inn til det som skjer, de ender jo oftest opp med å reise inn mye mye mindre enn de tenkte i utgangspunktet. Men som jeg har sagt, vi kan gå opp i pris, men siden vi flytter jobben vår, så har vi også lyst til å ikke satse for hardt fra start heller. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er også et par i 40-årene uten barn som liker å bo der ting skjer. Ikke kunstnere, men jurister. Vi leier nå på Grunerløkka. Betaler 23 700 for 50 kvm alt inkludert.
Nesodden er fint og med kunstmiljø, men større tiltak å komme seg til sentrum. For 16 000 kr får dere nok ikke leid noe greit nær fergen, så må dere bruke buss i tillegg. Som flere skriver, så må dere nok ut i øst til den prisen. F.eks Groruddalen. Det hadde ikke fungert for meg. Hadde heller tatt en ekstrajobb da...

Anonymkode: 3356c...d30

23700 kommer kanskje med en over snittet standard da, eller? Men ellers så beskriver du mye av det jeg selv tenker, om man bor utenfor byen, vel da bor man utenfor byen. Man blir kanskje ikke så bra på å være sosial, skaffe seg nettverk, delta på sosial aktiviteter - og det er viktig også for meg. 

Vi er forresten ikke kunstnere, men jobber i kreative yrker :) 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

16 000 kr i mnd i sentrale strøk med soverom og du det du ber om, er urealistisk. Dere kan selvsagt være heldige, men særlig realistisk er det ikke. I hvertfall ikke på denne tiden av året. Må dere bo midt i smørja og hipt for å leve slik dere vil da?

Områdene du etterspør vil være Grunerløkka, Gamlebyen, Tøyen, Kampen, o.l, her er det dyrt. Dere kan fint bo på f.eks Tveita og ha mindre boutgifter, og ta t-banen til det yrende livet. Men vil dere ha gangavstand til alt, så må dere enten bo mindre, eller betale mer. 

Anonymkode: 26745...c81

Kan godt betale 18.000, det vil være helt fint det også - så vi kan godt gå litt opp i pris. Vi er i en alder hvor alle rundt oss har barn og er i småbarnlivet, der vi overhodet ikke finner oss til rette. Så vi tenker nok det at dersom vi skal flytte til Oslo, så er det for å kunne finne likesinnede, så vi har sikkert lyst til å bo litt i smørja da kanskje. Har ikke lyst til å flytte inn til Oslo og havne i småbarnmiljøet, som vi egentlig vil bort i fra. 

Anonymkode: 5e627...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville sjekket ut Nydalen. 
aner ikke pris, men fint område med mye tilbud rett i nærmiljøet, og enkelt å komme seg rundt. 

Anonymkode: f0bb6...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror dere må litt ut av de mest sentrumsnære områdene. Men hva med noe sånn som dette? Veldig nært sjøen og bare er kvarters sykkeltur unna byen: https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=358704747

Anonymkode: 6ebf0...1d2

Det kunne helt sikkert ha funket. Er det såpass nært sentrum at om noen samles for et par øl, så er det sånn at man uten problemer tar turen inn til byen da? 

Anonymkode: 5e627...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Frogner, Skøyen, Grunerløkka, Ullevål hageby 🌸 IKKE øst iaf. 

Anonymkode: c0ec0...3bb

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Sorry, men

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: f3bb5...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...