Gå til innhold

Hjelp! Flytte utenlands som gravid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt uplanlagt gravid med min kjæreste i Frankrike. Han ønsker å bo i hjemlandet sitt, og jeg har alltid vært åpen for å flytte dit. Jeg har heltidsjobb her i Norge som jeg selvsagt må slutte i, jeg vil jo at barnet mitt skal få vokse opp med pappaen sin.. har noen her vært i lignede situasjon som kan gi meg tips? 

Hvem skal jeg kontakte? Hvordan går jeg fram med dette? Har man noen rettigheter her? Første gang gravid.. alt dette er ukjent for meg og jeg aner ikke hva/hvor jeg skal henvende meg for å få informasjon 

j25

Anonymkode: 6f68c...2d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha noen som helst rettigheter må du beholde medlemsskapet i folketrygden. Les på navs sider: "svangerskapspenger og urland" og ikke si opp jobben eller flytt før ting er i orden. Kjærestens ønske om bosted må ikke være bestemmende akkurat nå, dere bør bruke litt tid på å etablere dere. 

Anonymkode: c9c9e...e49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det mest fornuftige er vel å stå i jobben frem til du skal ut i permisjon. Siden du ikke bor med barnefar vil du få hans kvote og.

Da får du et år betalt permisjon og du kan heller tilbringe tid i utlandet med han da.

Anonymkode: 60d18...36e

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det mest fornuftige er vel å stå i jobben frem til du skal ut i permisjon. Siden du ikke bor med barnefar vil du få hans kvote og.

Da får du et år betalt permisjon og du kan heller tilbringe tid i utlandet med han da.

Anonymkode: 60d18...36e

Enig! 

Pass på rettighetene dine. Plutselig skjer det noe uforutsett, og da er det viktig å være i stand til å ta vare på seg selv. 

Jeg hadde jobbet frem til permisjon, og gjort grep for å beholde folketrygden gjennom permisjonen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er begge norske riktignok, men da jeg var gravid med nr to fikk mannen jobbtilbud i et annet land. Det var et godt tilbud, og vi vurderte det nøye. Hvis jeg var deg ville jeg på ingen måte sagt opp jobben, men jobbet fram til permisjonen og tatt den i Frankrike. Født i Norge, kommet meg litt etter fødsel, og så dratt. Og sett om jeg likte det rett og slett. 

Du må være i Norge en del for å beholde medlemskapet i folketrygden, og det er jo alltid en fordel. Bruk i så fall permisjonstiden godt til å se på hvordan helsesystemet fungerer i Frankrike, skolesystemet/barnehage, jobbmuligheter for deg osv. 

Anonymkode: 7156a...02c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg godt om. Hvis ikke forholdet funker så er du bundet til Frankrike for alltid, du kan ikke flytte tilbake til Norge med barnet hvis han sier nei. Enig at det er lurt å føde i Norge, så dra på besøk. Ikke flytt dit før du er helt sikker

Anonymkode: ebbfa...f2d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...