Gå til innhold

Holder det med 1 time søvn dagtid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har barn på snart 2,5 år som sliter med innsovning om kvelden, kan fort gå en time å legge. Har også noen oppvåkninger, aldri sovet en natt igjennom.

Bør vi prøve å kutte ned dagsøvn til 1 time eller er barnet for lite til det? Går i barnehage. Sover ikke etter ca kl 13.00 eller litt over. Sover nå 1,5 t dagtid.

Anonymkode: bd2f3...207

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har barn på snart 2,5 år som sliter med innsovning om kvelden, kan fort gå en time å legge. Har også noen oppvåkninger, aldri sovet en natt igjennom.

Bør vi prøve å kutte ned dagsøvn til 1 time eller er barnet for lite til det? Går i barnehage. Sover ikke etter ca kl 13.00 eller litt over. Sover nå 1,5 t dagtid.

Kommer helt an på behovet til barnet. Her kutta vi dagsoving helt ved 2 års alder. Legger seg tidlig og sover mye bedre på natten. Søvn på dagen blir bare kluss her.. 

Når legger barnet seg om kvelden da? Står dere opp til fast tid hver dag?

Anonymkode: 6c94d...655

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kommer helt an på behovet til barnet. Her kutta vi dagsoving helt ved 2 års alder. Legger seg tidlig og sover mye bedre på natten. Søvn på dagen blir bare kluss her.. 

Når legger barnet seg om kvelden da? Står dere opp til fast tid hver dag?

Legger seg nærmere 19.00. står opp fast rundt kl. 06.00.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Legger seg nærmere 19.00. står opp fast rundt kl. 06.00.

Når la din seg og stod opp etter dere kutta luren?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ikke finnes noen fasit, og ville diskutert det med barnehagen. Du og faren kjenner barnet best, og de vet hvordan det har det i barnehagen. 

Flertallet av 2,5-åringene der jeg jobber har 1 times maksgrense på dagsovingen. Noen har også sluttet å sove. Det fungerer stort sett bra. Men det er enkelte som fortsatt er veldig trøtte etter en time, og som liksom ikke kommer seg helt ut av det igjen. Mannen og jeg valgte at vårt barn fikk sove til hun våknet (men ikke etter 14), og la 1-2 timer senere på kvelden det siste året hun sov i barnehagen, for hun var en av disse som var trøtt da hun ble vekket, virket sliten og gråt en del siste del av barnehagedagen i følge de ansatte i hennes barnehage. 

Anonymkode: a323a...dad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å prøve seg frem. Mange 2,5 åringer slutter med dagsøvn, og en del trenger den fortsatt. Felles for mine har vært at legging om kvelden tok lenger og lenger tid. På et tidspunkt ble det så sent at den totale mengden nattesøvn ble for lite og de var trøtte og uopplagt om morgenen. Da droppet vi dagsøvn helt og etter en overgangsperiode på en ukes tid begynte de å sovne til normal tid om kvelden og hele natta igjen. Men som sagt, bare å prøve seg litt frem. Se om det kan hjelpe å kutte litt ned på dagduppen i første omgang. 

Anonymkode: f03f6...acb

AnonymBruker
Skrevet

Alle barn har ulike behov. Her sluttet de med soving på dagtid når de fylte 2 år. 

Anonymkode: 61392...06c

AnonymBruker
Skrevet

Begge barna våre slutta å sove på dagtid rett før 2 års alderen. Hvis vår 2,5 åring nå sover bare 15 min på dagtid så sovner hun ikke før kl 22.

Anonymkode: b1271...152

AnonymBruker
Skrevet

Du kjenner ditt barn best. Prøv for å se om det hjelper. Mine barn slutter med dagsoving før de var to år

Anonymkode: c56f1...0bb

Gjest jegerrinne
Skrevet

Eldste sluttet å sove på dagen ved 2års alder sov da fra 18.30 til 06

Mange slutter med soving ved 2 års alder

AnonymBruker
Skrevet

Vi kuttet duppen i 2 årsalderen. Barnet sover nå fra 18.30 til 06.30.

Da vi hadde dagduppen, sov barnet fra 19.00 til 22.00. 22.30 til 01.00. 01.30 til 03.00. 03.00 til 05.00.

Barnet og vi foreldre fikk et bedre liv uten dupp på dagen. 

Anonymkode: 16da0...9ba

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når la din seg og stod opp etter dere kutta luren?

La seg 17.45, sov 18 - 6.30 ca 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mine har slutta med dagsoving rett etter fylte 2 år

Skrevet

Prøv :) vår sluttet med dagsoving på fridager rundt 2 år, men trengte 1 time i barnehagen frem til ca 3 år. Kortet ned til 1 time fordi vi brukte en evighet på å legge på kveldstid 

AnonymBruker
Skrevet

Ser her at de fleste slutta rundt to år med dagdupp, trodde de fleste slutta når de var rundt 3 år:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

min sluttet og sove som 18 mnd, men fra hn var 10 mnd til hn sluttet og sove, sov hn kun 1 time, lettere på kvelden for oss. synes vel en på 2,5 år bør slutte og sove nå

Anonymkode: e44ec...674

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 23.57):

Vi har kuttet ned til 45 minutter på 2,5-åringen nå for å enklere få han til å sovne om kvelden. Mange barn slutter å sove på dagtid når de er 2, så 1 time eller 45 minutter er mer enn nok for en 2,5-åring! 

Vi gikk fra 1,5 time til 1 time og 15 minutter, til 1 time, til 45 minutter siste halvåret  - alt etter hvordan det påvirket nattesøvnen.

Endret av lajlaj
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men det er enkelte som fortsatt er veldig trøtte etter en time, og som liksom ikke kommer seg helt ut av det igjen

1 time kan være problematisk fordi de går over i neste søvnsyklus. En søvnsyklus varer 40-45 minutter, så når de sover 1 time er de i ørska og midt i søvnsyklus nummer to. Disse ville jeg anbefalt 45 minutter til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 23.57):

Mine eldste barn sluttet å sove på dagtid når de fylte 2 år, både hjemme og i bhg. Mens det yngste barnet på 2,5 år mitt sover fortsatt i bhg, men ikke hjemme. 

Det er ganske vanlig å kutte eller redusere søvn på dagtid i den alderen. 

Anonymkode: 2bd5b...a2d

AnonymBruker
Skrevet

Vi kuttet duppen helt i den alderen ;) 

Anonymkode: 7ca48...3ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...