Gå til innhold

Fullmakt fra far for å reise på ferie med barn


Rypa1

Anbefalte innlegg

Jeg drar til Montenegro i juli, med tre barn, 14, 17 og 19 år. Vi er skilt, men har felles foreldreansvar. Trenger jeg noen form for skriftlig fullmakt fra han for å komme inn i Montenegro, og hjem igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sjekket med konsulatet deres. Enkelte land krever det, Albania gjorde det tidligere i alle fall.

Eventuelt får du bare en fullmakt fra far for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Holder det da med en enkel "fullmakt" fra far, der han skriver at det er greit at jeg drar med barna alene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rypa1 skrev (På 25.6.2024 den 11.18):

Tusen takk for svar. Holder det da med en enkel "fullmakt" fra far, der han skriver at det er greit at jeg drar med barna alene? 

Ja. Men få gjerne med en kopi av passet hans også, så er du helt sikker.
Kos dere i Monte Negro - det er et fint ferieland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stoppet på tur inn til England med min sønn. Vi hadde ikke samme etternavn sa de og ga meg ett ark med info. Klarte prate meg ut av det og viste til at han hadde mitt etternavn som mellomnavn. I ettertid leste jeg info om dette på nett. 

Anonymkode: e7614...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene har dobbelt etternavn, både mitt og fars, og de er så store at jeg neppe hadde fått de med meg mot deres vilje.....Har imidlertid vært i kontakt med norsk ambassade i Serbia, som sier at montenegrisk grenespoliti går ut ifra at folk overholder bestemmelser fra eget hjemland, så de kommer ikke til å sjekke oss av den grunn. Tror likevel jeg får med en bekreftelse fra far, for sikkerhets skyld. Akter ikke å risikere noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev en bekreftelse samt sendte med kopi av mitt pass da min samboer tok med seg vårt felles barn til Italia uten meg. Barnet har mitt etternavn, men vi foreldre bor altså sammen og har felles foreldreansvar.

Barnet ble spurt i en pass/grensekontroll, hvem barnet reiste med og hvor jeg var. Far hadde bekreftelsen klar, og de så faktisk på den.

Ville ikke reist uten det, selv om barna er såpass store og kan forklare selv. Det kan potensielt spare dere for en del mas hvis dere skulle bli stoppet. 19-åringen bestemmer forøvrig selv da, så det holder jo med å presisere de som ikke er myndige.

Anonymkode: 1108d...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å ha med bekreftelse og kopi av pass.

Med det sagt har jeg ikke en eneste gang som mor blitt spurt og har reist masse med barnet i Europa og utenfor i korte og lange perioder, mens far blir spurt 3/4 ganger.

Anonymkode: 2c67a...0ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist med barnet fra det var 1år, har farens etternavn i passet (mitt er mellomnavn), aldri hatt med noe fullmakt fra far (for å være ærlig så har jeg aldri tenkt på dette som noe sak). Har reist til mange land i Europa, aldri blitt stoppet/spurt. 
 

Barnet ble med onkelen (på farens side) og søskenbarna til Spania i fjor sommer, da sendte vi med fullmakt. Ble aldri behov for å vise det frem. Her skal det sies at barnet mitt da har samme etternavn som onkelen i passet, samme som faren, mens søskenbarna har morens etternavn. (Alle under 18år, men ingen ble spurt/stoppet pga bekreftelse eller noe).

Anonymkode: b71a0...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...