Gå til innhold

Arbeidsgiver overholder ikke søknadsfristen. Hva er straffen for dette?


Lindesnes

Anbefalte innlegg

Hei!

 Har søkt jobb i en kommune, men fikk avslag på søknaden før søknadsfristen ble utløpt. Jeg tror at stillingen var besatt på forhånd og jobbannonsen var bare publisert fordi de “må”. Jeg vet at det er “naturlig” at kommunale arbeidsplasser deles på slikt, men det er irriterende at de klarer ikke å forholde seg til reglene og hvertfall late på at de respekterer reglene. 

 Hvem som er klageinstans for slike saker? Eller må den anmeldes til politiet? 

 

   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig å ansette noen før søknadsfritsten gått ut. Har de funnet sin kandidat så stopper det opp der. 
 

tror neppe du kan anmelde. Kanskje fagforeningen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting ulovlig skjedd her. De kan ansette før søknadsfristen er gått ut, og de kan avslå din søknad før søknadsfristen er gått ut. 

Anonymkode: 65dbb...0bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke regler - eller lover, siden du trekker inn politianmeldelse (!) - ser du for deg at har blitt brutt? 

Anonymkode: 0a434...630

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en offentlig stilling med søknadsfrist kan kan ikke ansette noen før etter fristens utløp. Men man kan sende avslag fortløpende til de man ikke har tenkt å innkalle til intervju/videre prosess.

Du kan be om utvidet søkerliste og vurdere om du er blant de best kvalifiserte.  Hvis det er tilfelle, kan du klage på ansettelsen. Det I første omgang etaten selv som er klageinstans.

Anonymkode: 18319...73b

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingenting ulovlig skjedd her. De kan ansette før søknadsfristen er gått ut, og de kan avslå din søknad før søknadsfristen er gått ut. 

Anonymkode: 65dbb...0bf

Nei, de kan ikke ansette før fristen er gått ut. Alle søknader sendt innen fristen skal behandles.

Anonymkode: 18319...73b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterskog skrev (8 minutter siden):

Det er ikke uvanlig å ansette noen før søknadsfritsten gått ut. Har de funnet sin kandidat så stopper det opp der. 
 

tror neppe du kan anmelde. Kanskje fagforeningen?

En offentlig etat har plikt til å vurdere alle søknader som kommer før fristen. De kan sende avslag og kalle inn til intervju fortløpende, men ikke ansette noen før etter fristen.

Anonymkode: 18319...73b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilke regler - eller lover, siden du trekker inn politianmeldelse (!) - ser du for deg at har blitt brutt? 

Anonymkode: 0a434...630

Og mer konkret, hvilken paragraf i straffeloven, siden det er den politiet forholder seg til.

Anonymkode: 65ff5...ecf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har skjedd til meg også en gang. Var veldig pussig, en stilling jeg var overkvalifisert for. Jeg er utdannet bioingeniør og tror stillingen var noe slikt som kjøkken medarbeider på institusjon. Fikk avslag før fristen gikk ut, mens annonsen fortsatt var ute med teksten om at de ikke anså meg som riktig kandidat. Skikkelig slag i trynet, fikk meg til å føle meg komplett ubrukelig, som om det var noe galt med meg som kandidat. Når avslaget kom før de engang fjernet annonsen. Men altså betyr dette at stillingen er besatt? 

Anonymkode: 46162...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette har skjedd til meg også en gang. Var veldig pussig, en stilling jeg var overkvalifisert for. Jeg er utdannet bioingeniør og tror stillingen var noe slikt som kjøkken medarbeider på institusjon. Fikk avslag før fristen gikk ut, mens annonsen fortsatt var ute med teksten om at de ikke anså meg som riktig kandidat. Skikkelig slag i trynet, fikk meg til å føle meg komplett ubrukelig, som om det var noe galt med meg som kandidat. Når avslaget kom før de engang fjernet annonsen. Men altså betyr dette at stillingen er besatt? 

Anonymkode: 46162...607

Det er ikke sikkert, det kan hende de fortsatt leter etter riktig kandidat. Det er ikke sånn at de ansette en av søkerne, de kan like gjerne utlyse stillingen på nytt og ta en ny runde med intervjuer til de finner riktig person.

Anonymkode: 51502...3e6

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette har skjedd til meg også en gang. Var veldig pussig, en stilling jeg var overkvalifisert for. Jeg er utdannet bioingeniør og tror stillingen var noe slikt som kjøkken medarbeider på institusjon. Fikk avslag før fristen gikk ut, mens annonsen fortsatt var ute med teksten om at de ikke anså meg som riktig kandidat. Skikkelig slag i trynet, fikk meg til å føle meg komplett ubrukelig, som om det var noe galt med meg som kandidat. Når avslaget kom før de engang fjernet annonsen. Men altså betyr dette at stillingen er besatt? 

Anonymkode: 46162...607

Hvorfor i alle dager tror du at du var kvalifisert til en stilling som kjøkkenassistent som bioingeniør ? :klo: 

Selv om stillingen ikke krevde utdannelse er det jo åpenbart at en bioingeniør vil ønske seg en annen, bedre betalt, jobb og vil søke seg videre. Ergo er man sjelden foretrukket kandidat som overkvalifisert. 

Anonymkode: f3de9...3c9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men altså betyr dette at stillingen er besatt? 

 Ja, det sto i avslaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre det praktisk talt utgjør en forskjell (at du faktisk er en reell, kvalifisert kandidat) får ikke kommunen en straff, de får bare litt formell kjeft. Men det vil jo skape litt merarbeid for dem hvis du klager til Sivilombudsmannen. 

Anonymkode: 0c3e4...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har skjedd til meg også en gang. Var veldig pussig, en stilling jeg var overkvalifisert for. Jeg er utdannet bioingeniør og tror stillingen var noe slikt som kjøkken medarbeider på institusjon. Fikk avslag før fristen gikk ut, mens annonsen fortsatt var ute med teksten om at de ikke anså meg som riktig kandidat. Skikkelig slag i trynet, fikk meg til å føle meg komplett ubrukelig, som om det var noe galt med meg som kandidat. Når avslaget kom før de engang fjernet annonsen. Men altså betyr dette at stillingen er besatt? 

Anonymkode: 46162...607

Nei det betyr det ikke, det betyr kun at du er ikke aktuell for dem.

Det kan være mange grunner, det ene er at en er utdannet opp etter øra så lenge det ikke har noe med det en søker på. Da er du ikke overkvalifisert, men underkvalifisert til den stillingen. En annen ting er at en utdannet bioingeniør, spesielt nyutdannet, er ikke noe man ser for seg bli lenge en en slik stilling, Jeg hadde selv følt at dette kun var midlertidig på leten etter en stilling innen sitt felt. Ingen ønsker å lære opp en ansatt for at den skal forsvinne etter noen måneder, når det er mange andre kvalifiserte.

Anonymkode: a9ce8...d6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har skjedd til meg også en gang. Var veldig pussig, en stilling jeg var overkvalifisert for. Jeg er utdannet bioingeniør og tror stillingen var noe slikt som kjøkken medarbeider på institusjon. Fikk avslag før fristen gikk ut, mens annonsen fortsatt var ute med teksten om at de ikke anså meg som riktig kandidat. Skikkelig slag i trynet, fikk meg til å føle meg komplett ubrukelig, som om det var noe galt med meg som kandidat. Når avslaget kom før de engang fjernet annonsen. Men altså betyr dette at stillingen er besatt? 

Anonymkode: 46162...607

Men da fikk du gjerne avslag fordi du ikke er kvalifisert (og fordi de opplagt skjønte at du ville søke deg bort så fort en stilling du faktisk er kvalifisert for blir utlyst). 

Som bioingeniør er du like kvalifisert som en ufaglært. En servitør, kokk, bartender, renholder, kafemedarbeider  o.l. vil være bedre kvalifisert enn det du var. Og sannsynligvis var det mange av de som søkte. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindesnes skrev (9 timer siden):

Hei!

 Har søkt jobb i en kommune, men fikk avslag på søknaden før søknadsfristen ble utløpt. Jeg tror at stillingen var besatt på forhånd og jobbannonsen var bare publisert fordi de “må”. Jeg vet at det er “naturlig” at kommunale arbeidsplasser deles på slikt, men det er irriterende at de klarer ikke å forholde seg til reglene og hvertfall late på at de respekterer reglene. 

 Hvem som er klageinstans for slike saker? Eller må den anmeldes til politiet? 

 

   

 

Det er fullt lovlig å avslå uaktuelle kandidater før fristen, hva du tror har ingen betydning. 

Anonymkode: 26e81...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindesnes skrev (9 timer siden):

Hei!

 Har søkt jobb i en kommune, men fikk avslag på søknaden før søknadsfristen ble utløpt. Jeg tror at stillingen var besatt på forhånd og jobbannonsen var bare publisert fordi de “må”. Jeg vet at det er “naturlig” at kommunale arbeidsplasser deles på slikt, men det er irriterende at de klarer ikke å forholde seg til reglene og hvertfall late på at de respekterer reglene. 

 Hvem som er klageinstans for slike saker? Eller må den anmeldes til politiet? 

 

   

 

Du tror altså at stillingen allerede er lovet bort og besatt, fordi de ga deg beskjed så raskt de kunne om at du ikke var riktig kandidat. 

Altså, det er fullt mulig at de har en kandidat de ønsker i stillingen, og at alle eksterne søkere kjemper mot denne. Men dersom de får inn en kandidat som er bedre kvalifisert, så tviler jeg på at noen ledere er dumme nok til å ikke ansette den best kvalifiserte. 

At du har fått avslag betyr jo bare at de har alternativer de mener er bedre enn deg. 
Ønsker du virkelig at selv om de vet det lenge før søknadsfristen, så skal de vente på søknadsfristen for å gi deg beskjed om det? Er ikke det bare å kaste bort din tid og gi deg håp om at du er aktuell? 

I første omgang kan du be om innsyn i søkerliste, for å se om du fortsatt mener du er den beste kandidaten. Om du fortsatt mener du er det,  kan du ta opp med kommunen at du opplever å ha blitt forbigått. 

Du kan jo lage masse styr ut av dette, men hva godt kommer av det? 

1. Du får ikke jobben. De har allerede valgt deg vekk av en grunn. 
2. Om du hadde klart å krangle deg til jobben, ville du jobbet for en arbeidsgiver du vet egentlig ikke ønsket deg i stillingen? 
3. Om du lager masse bråk om dette, hvor aktuell tror du at du er for jobb i denne kommunen, eller hos noen de lederne du krangler med, på et senere tidspunkt? 

La det gå. 
Ikke vær frustrert over det, og fokuser på neste mulighet. 

Er det noe du kan gjøre med søknad eller CV som gjør deg mer attraktiv neste gang? 

Anonymkode: 05351...7a1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har skjedd til meg også en gang. Var veldig pussig, en stilling jeg var overkvalifisert for. Jeg er utdannet bioingeniør og tror stillingen var noe slikt som kjøkken medarbeider på institusjon. Fikk avslag før fristen gikk ut, mens annonsen fortsatt var ute med teksten om at de ikke anså meg som riktig kandidat. Skikkelig slag i trynet, fikk meg til å føle meg komplett ubrukelig, som om det var noe galt med meg som kandidat. Når avslaget kom før de engang fjernet annonsen. Men altså betyr dette at stillingen er besatt? 

Anonymkode: 46162...607

De ønsket en person som ville bli der, og som ikke kom til å hoppe videre så fort de kunne. 
Skulle du vært kvalifisert for den jobben, måtte du forklart hvorfor du ikke lenger ønsket å jobbe som bioingeniør, og hvorfor denne jobben var drømmejobben din fremfor det. 

Svaret var vel at det helt tydelig (for dem) fremsto som om du bare så etter en jobb hos dem frem til du fikk noe bedre. 

Jeg har også vært der. Jeg søkte på jobb på IKEA som nyutdannet ingeniør. Og fikk raskt avslag. De ønsket ikke intervju engang. 
Og de hadde nok også rett. Jeg ønsket jo å jobbe som ingeniør, men jeg tenkte jeg kunne jobbe på IKEA frem til jeg fikk en ingeniørjobb. 
Heldigvis tok det ikke lange tiden etterpå før jeg fikk ingeniørjobben, på tross av raskt avslag fra IKEA. 

Anonymkode: 05351...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...