aishaaa Skrevet 24. juni 2024 #1 Skrevet 24. juni 2024 Hei! Har vært plaget med acne siden tidlig ungdomsalder, og har prøvd det meste. Dyre hudpleieprodukter anbefalt av hudlege/kosm.sykepleier (nada effekt), antibiotika (effekt der og da), isotretinoin (måtte slutte pga. bivirkninger), p-piller osvosv. Nå jeg gikk gravid var huden forholdsvis fin, det samme gjaldt mens jeg ammet mye. Nå har jeg kuttet drastisk i ammingen, og huden har klikket fullstendig. Typisk hormonell acne. Går ikke på noen form for prevensjon, men undres på om det er eneste løsning for å kunne fortsette litt med ammingen. Noen som har gode erfaringer med p-piller (feks yasminelle) for voksen hormonell hud?
aishaaa Skrevet 24. juni 2024 Forfatter #2 Skrevet 24. juni 2024 aishaaa skrev (Akkurat nå): Hei! Har vært plaget med acne siden tidlig ungdomsalder, og har prøvd det meste. Dyre hudpleieprodukter anbefalt av hudlege/kosm.sykepleier (nada effekt), antibiotika (effekt der og da), isotretinoin (måtte slutte pga. bivirkninger), p-piller osvosv. Nå jeg gikk gravid var huden forholdsvis fin, det samme gjaldt mens jeg ammet mye. Nå har jeg kuttet drastisk i ammingen, og huden har klikket fullstendig. Typisk hormonell acne. Går ikke på noen form for prevensjon, men undres på om det er eneste løsning for å kunne fortsette litt med ammingen. Noen som har gode erfaringer med p-piller (feks yasminelle) for voksen hormonell hud? Eller noe annet som kan være til hjelp? Vurderer å ta en ny runde hos hudlege, men føler det er lite hjelp:(
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #3 Skrevet 24. juni 2024 Er i samme båt. Huden min var såååå fin under graviditeten og fullammingen. Jeg syns pyriseptvann funker litt. Det er jo gjerne bakterier som skaper kviser. I tillegg passer jeg på å smøre med ansiktskrem så huden ikke blir tørr, men samtidig skraper jeg bort overflødig hud og hudkrem med neglene når jeg dusjer (på en slik måte at jeg ikke får sår og rifter altså). Det viktigste er å få bort det som blokkerer porer og talgkjertler og å holde huden hydrert, for huden vil kompensere for tørrhet ved å danne mer talg. Jeg eksfolierer også jevnlig med AHA/BHA-syre, men det skal ikke gravide og ammende bruke, så det må du vente litt med. Jeg bruker også leiremaske jevnlig. Jeg har ikke perfekt hud, men den blir mye verre om jeg slurver med de overnevnte tingene, så det er tydelig at de fungerer. Jeg har så å si ikke kviser hvis jeg ikke slurver, men sliter en del med white heads, men de er også veldig redusert i perioder. Anonymkode: 3faf8...536
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #4 Skrevet 24. juni 2024 Har du testet Tetraforce? Diane p-piller? Anonymkode: 60ede...7cb
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #5 Skrevet 25. juni 2024 Hei, har du prøvd fuktighetskremen La Roche Posay duo? Den gjør huden matt, og er svært god mot kviser. Etter at jeg sluttet på pillen, fikk jeg mye kviser. Og denne ansiktkremen ble redningen for meg. Fåes kjøpt på apotek. Anonymkode: 230eb...9b7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #6 Skrevet 25. juni 2024 Hvis det er hormonell akne, og huden ble bedre under graviditet, så virker det jo som om p-piller med høyere østrogen nivå kan være en mulighet for deg. Jeg har gått på Yasmin fra jeg var 25-35, og det funket veldig bra for meg! Gikk fra mange store cyster i fjeset konstant, til helt fin og ren hud. Nå har jeg hatt en to års pause i forbindelse med graviditet og amming, men hvis kvisene kommer tilbake så kommer jeg til å starte opp igjen. Husk bare at slike p-piller øker blodpropprisikoen betraktelig, så det er noe som bør med i vurderingen. Særlig jo eldre man blir. Anonymkode: 5b2cc...786
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #7 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis det er hormonell akne, og huden ble bedre under graviditet, så virker det jo som om p-piller med høyere østrogen nivå kan være en mulighet for deg. Jeg har gått på Yasmin fra jeg var 25-35, og det funket veldig bra for meg! Gikk fra mange store cyster i fjeset konstant, til helt fin og ren hud. Nå har jeg hatt en to års pause i forbindelse med graviditet og amming, men hvis kvisene kommer tilbake så kommer jeg til å starte opp igjen. Husk bare at slike p-piller øker blodpropprisikoen betraktelig, så det er noe som bør med i vurderingen. Særlig jo eldre man blir. Anonymkode: 5b2cc...786 Glemte å skrive at du ikke kan bruke det mens du ammer. Anonymkode: 5b2cc...786
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå