Gå til innhold

Økonomi i starten av et forhold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De første par årene i et forhold, når man bor hver for seg, hvordan gjør dere det med betaling av det som er felles opplevelser og restauranter o.l? Vi har vært sammen i et halvt års tid, og pleier bare betale omtrentlig hver vår gang. Jeg liker at sånt er nogenlunde likt, men det er vanskelig å vite om det faktisk blir ganske likt eller ei, da vi ikke har helt kontroll. Føler derfor det ofte blir til at jeg drar kortet, fordi jeg ikke vil føle at jeg skylder han noe, men i praksis betyr nok det at jeg betaler generelt mer enn han, selv om han har mye bedre råd. Han virker ikke å tenke over sånt i det hele tatt. Hvordan gjør dere sånt i nye forhold? 

Anonymkode: a0917...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har kjæresten mye bedre råd enn meg. Han vil egentlig betale det meste, men vi har funnet en mellomting.

Han betaler for dyre opplevelser som han tar initiativ til fordi jeg ikke kan ta meg råd til det.

Jeg betaler for mat når han og barna er her, kjøper smågaver og oppmerksomheter til dem etc. 

Helt i starten ville jeg Vippse, men han sa nei. Han ville Vippse, men jeg sa nei. Vi ble enig om at småbeløp henger vi oss ikke opp i.

Etter det falt det naturlig som overnevnte.

 

Anonymkode: bc5f9...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å bli enige om hvordan dere vil gjøre det.

Anonymkode: b0937...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tveegget sverd..å ta opp økonomi for å sikre seg ved et brudd , midt i et nyforelsket forhold..samtidig er man dum hvis man ikke gjør det.. skjevdeling , hvem skal betale hvor mye og for hvem sine tidligere barn ...ta det ved roten, FØR man flytter sammen. Så slipper man å bli kjent med hverandre etter at man har etablert seg.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her opplever jeg som oftest at han betaler når vi er på butikken og ute å spiser. Han er også veldig flink på å stjele min bil når han drar på butikken alene, for å så fylle full tank. 
 

Er det ferier og turer som inkluderer barna betaler jeg, selv om han gjerne vil betale for hele hurven. 

Anonymkode: 92695...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har betalt mest, kanskje du skal slappe av litt og la ham dra kortet litt oftere?

Anonymkode: 41492...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du har betalt mest, kanskje du skal slappe av litt og la ham dra kortet litt oftere?

Anonymkode: 41492...bcf

Ja kanskje det. Helt i starten var jeg veldig nøye på å vippse min del av alt han betalte, men når jeg dro kortet, vippset ikke han meg. Jeg tror han er ganske relaxed på det hele, men samtidig sa han aldri at jeg ikke skulle vippse når jeg gjorde det. Vanskelig å ta opp temaet, er jo et kjipt tema. Også er jeg oppdratt til å ikke skylde noen, alltid betale min del, og heller spandere litt. Liker at det er sånn, men har ikke råd til å betale så mye mer enn han. 

Anonymkode: a0917...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her opplever jeg som oftest at han betaler når vi er på butikken og ute å spiser. Han er også veldig flink på å stjele min bil når han drar på butikken alene, for å så fylle full tank. 
 

Er det ferier og turer som inkluderer barna betaler jeg, selv om han gjerne vil betale for hele hurven. 

Anonymkode: 92695...c5e

Så snill han er da😊 Hender det du sier du skal vippse hvis han legger ut for restaurant osv?

Anonymkode: a0917...346

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden nå, og vi møttes som fattige studenter.

Vi tok det ca annenhver gang, tror det jevnt over var veldig likt.

I helgene var jeg ofte hos han, og han bodde med en annen. Jeg pleide å kjøpe inn litt mat, eller snop. Mest på grunn av strøm. For jeg fikk jo ikke redusert kostnader ellers av å være der. 

Så gikk han ut i arbeidslivet, og jeg fikk bo gratis, og også få mye annet dekket, da han ønsket å oppjustere livsstilen litt, og ha meg med på det. 

Vi har egentlig fortsatt slik siden, selv etter 15 år som gift og det vi anser som felles økonomi så drar jeg kortet der,og han der, uten at vi noen gang regner på hvem som egentlig bruker mest. 

Anonymkode: 40159...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 16 år, og som gifte så har vi fortsatt ikke noen orden. Betaler i kryss og tvers. 

Jeg er litt umoderne mann, så har trang å alltid betale på restaurant og slikt. Men når vi var nye som par så tok hun som er kona min plutselig med seg sine stebarn og storhandlet tøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener mest, og betaler mest. Aner ikke hvordan det jevner seg ut i prosent. Tenker det egentlig ikke spiller noen rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man føler man skal betale sin del - jeg vil ikke føle meg som en snylter eller at jeg bruker kjæresten som sugar-daddy 😅

Og ikke gøy å ta opp. Men hvis økonomien er sånn vanlig trang kan man jo si at «Jeg har ikke råd til å spise ute denne måneden, kan vi bli hjemme i stedet?» Ingen skam i det, når det gjøres FØR penga er brukt. Så enten tilbyr han seg, ellers blir det en hyggelig hjemme-middag 😊

Og vil han ta deg med ut og betale, ta for all del i mot, det kan jo gi ham stor glede å spandere nå og da. 

Anonymkode: 41492...bcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Par årene? Vi ble samboere før vi ble offisielt kjærester. :ler:

Vi prøvde med slik Vipps-gruppe, men vi gav opp etter en måned og bare samlet økonomien. Vi har vært sammen i 2 1/2 år nå, gifter oss snart, og har hatt felles økonomi omtrent like lenge som vi har vært sammen. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alltid lurt å ta en prat om økonomi, selv før man blir samboere. Skjønner at det kan være ubehagelig, men det er ikke akkurat behagelig å gå rundt med den usikkerheten du kjenner på nå heller. Økonomi er ofte en stor årsak til brudd, så det å kunne snakke sammen om det er viktig dersom forholdet skal overleve. 

Vi hadde langdistanse forhold og måtte reise med fly til hverandre. Vi ble enige om at den som reiste bodde gratis hos den andre. Når jeg reiste til han, betalte han maten og motsatt. Da reiste vi ca. annenhver gang til hverandre. Det tror jeg ble ganske likt. 

Anonymkode: c9923...dfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler hver for oss

Anonymkode: eb801...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Betaler hver for oss

Anonymkode: eb801...3c8

Hvordan fungerer det i praksis. 

Jeg handlet inn til helg, da var det jo også noen varer der jeg vil ha, som han ikke spiste av (typisk sjokolade). Finregnet dere på det?

Hvordan beregnet dere kost når dere var på besøk hos hverandre, strøm og slik? 

Jeg lånte hans bil en del. Fylte på tanken her og der. Burde han krevd kjøregodtgjørelse i tillegg?

Vi reiser på ferie. Han tenker at et hotellrom er bare for å sove i, jeg vil ha litt komfort og service. Skal han da betale halvparten av hva et rimelig sted ville kostet, og så tar jeg resten opp til standarden jeg vil ha? 

Anonymkode: 40159...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan fungerer det i praksis. 

Jeg handlet inn til helg, da var det jo også noen varer der jeg vil ha, som han ikke spiste av (typisk sjokolade). Finregnet dere på det?

Hvordan beregnet dere kost når dere var på besøk hos hverandre, strøm og slik? 

Jeg lånte hans bil en del. Fylte på tanken her og der. Burde han krevd kjøregodtgjørelse i tillegg?

Vi reiser på ferie. Han tenker at et hotellrom er bare for å sove i, jeg vil ha litt komfort og service. Skal han da betale halvparten av hva et rimelig sted ville kostet, og så tar jeg resten opp til standarden jeg vil ha? 

Anonymkode: 40159...a0ar

Samme som når man er med venner. Betaler hver for seg på restaurant. Deler kostnader til bensin, et rimelig hotell etc. Tenker ikke på strøm når vi er hos hverandre. Spleiser på mat hjemme. 

Anonymkode: eb801...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Samme som når man er med venner. Betaler hver for seg på restaurant. Deler kostnader til bensin, et rimelig hotell etc. Tenker ikke på strøm når vi er hos hverandre. Spleiser på mat hjemme. 

Anonymkode: eb801...3c8

Med nære venninner og familie tar vi det også annenhver gang, og litt tilfeldig. 

Det synes litt trist å være milimeterrettferdig i nære relasjoner? 

Hvordan gjør man det i fortsettelsen, når man bor sammen, mulig får barn, eier alt sammen? Det blir en veldig brå overgang. 

Anonymkode: 40159...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med nære venninner og familie tar vi det også annenhver gang, og litt tilfeldig. 

Det synes litt trist å være milimeterrettferdig i nære relasjoner? 

Hvordan gjør man det i fortsettelsen, når man bor sammen, mulig får barn, eier alt sammen? Det blir en veldig brå overgang. 

Anonymkode: 40159...a0a

Synes ikke det er trist, vet ikke om særlig mange i Norge som betaler annenhver gang på restaurant. 

Som sagt, ser ikke poenget i å ta betalt for strøm selv om han er nesten hos meg. Er ikke snakk om millimeter.

Bor man sammen har man kanskje felles betalingskonto til regninger eller slikt. Med ekser pleide vi å sette inn en fast sum på en slik konto hver måned (halvparten av faste regninger pluss minimum det strømmen vil koste) pluss ha en felles sparekonto til ferie,  møbler osv. 

Anonymkode: eb801...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var sammen ett år, nylig slutt.

Han betalte alltid når vi spiste ute, jeg betalte det meste når vi spiste hjemme.

Opplevelser varierte, noen ganger betalte vi hver for oss, andre ganger var det den som inviterte som spanderte. Når vi var ute på byen, så byttet vi på hvem som betalte.

Anonymkode: 0d69b...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...