AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #21 Del Skrevet 25. juni 2024 Et godt tips er å sjekke anmeldelser på hotell (buffet/all inclusive) og restauranter man spiser på. Buffet er ofte det verste, men på hotell med høy standard er nok hygienen bedre. Men på en buffet vil jo gjester med dårlig hygiene spille en rolle også. Jeg spiser sjømat, fisk og medium biff. Drikker ikke melk, men spiser yoghurt og oster. Men jeg unngår å spise "spesialmat" som ikke hører hjemme med restaurantens konsept/mat. Et eksempel er salat med reker og sjømat på en standard pizzarestaurant. På en slikrestsurant vil stort sett pizza selges og det øker sjansen på at annen mat ikke har samme hygiene/holdbarhet/erfaring med riktig tilberedning. Jeg har aldri blitt matforgiftet i utlandet. Ha god håndhygiene. Ikke alt skyldes mat, noe skyldes smitte på andre måter. Spis gjennomstekt kjøtt og hardkokte egg hvis du er bekymret. Velg kokte eller stekte grønnsaker i stedet for salat. Unngå mat som er rått som carpaccio, sushi, spekemat. Anonymkode: 0d6af...568 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #22 Del Skrevet 26. juni 2024 Drikk vann fra flaske, og ikke springvann, og ellers unngå mat som har ligget fremme i varmen. Ville unngått buffe også. Anonymkode: c40ba...0d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #23 Del Skrevet 26. juni 2024 Har vært på mange greske øyer i mitt liv, og blitt matforgiftet én gang på Samos i 1992 Bortsett fra det har det alltid gått bra. Jeg har spist både fisk, kylling, omeletter, ulike baguetter og mye salater. Drikker ikke vann fra springen, mest pga smaken - mange steder kan det drikkes.... Kjøper kuleis på restauranter og innesteder, men ikke fra vogner/boder (gjelder fløteis altså, saftis kan fint spises). Har egentlig vært veldig avslappet i mange, mange år. Var i Thailand også uten problemer, spiste det jeg hadde lyst på. Uheldig kan man være i Norge også. Synes du skal kose deg, men litt fornuft i bakhodet er sikkert lurt! Anonymkode: c554a...9fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #24 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 22.19): Skal til Syden med barnebarn i Juli. Har vært i Syden en gang for 30 år siden men endte med matforgiftning 😅 Denne gangen skal jeg gjøre alt for å unngå en reprise av det. Hvilken mat bør jeg styre unna? Noen tiltak jeg kan gjøre? Anonymkode: e12e7...894 Unngå buffet uansett hvor fristende det er. Salat, isbiter i drikke, vær nøye med håndhygiene ta med imodium. Kan være godt å ha gempulver klart også 😅 mest trolig blir dere ikke matforgiftet 😃 Anonymkode: 327b4...a1e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #25 Del Skrevet 26. juni 2024 Rotemor skrev (På 24.6.2024 den 22.39): Syden er ikke et land. Ingen har skrevet at det er et land Anonymkode: 07a0e...6a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #26 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 8.24): Syden er de typiske charterdestinansjonene. Nice og Barcelona er ikke Syden. Anonymkode: 04841...e53 Barcelona er i syden, det er jo spanskekysten Anonymkode: 07a0e...6a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #27 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 8.24): Syden er de typiske charterdestinansjonene. Nice og Barcelona er ikke Syden. Anonymkode: 04841...e53 Albaniakysten er ikke typisk charter, men det er likevel syden Anonymkode: 07a0e...6a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #28 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barcelona er i syden, det er jo spanskekysten Anonymkode: 07a0e...6a5 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Albaniakysten er ikke typisk charter, men det er likevel syden Anonymkode: 07a0e...6a5 Har enda ikke hørt non som klarer å definere Syden. Hvorfor ikke bare si Marbella, Antalya, Rhodos, Palma... Så er det faktisk mulig å svare på alt mulig rart det spørres om. Anonymkode: 082ef...1d9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. juni 2024 #29 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ingen har skrevet at det er et land Anonymkode: 07a0e...6a5 Man kan Ikke sammenligne Egypt og Spania for å ta enkle eksempler. Det er selvsagt poenget. Det skjønte du nok. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. juni 2024 #30 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 8.24): Syden er de typiske charterdestinansjonene. Nice og Barcelona er ikke Syden. Anonymkode: 04841...e53 Hvem er du til å definere dette? Hvilken kriterier legges til grunn? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 26. juni 2024 #31 Del Skrevet 26. juni 2024 Spiser "hva som helst" når jeg er på ferie, men kjøper vann på flaske. Har blitt matforgiftet kun en gang, og da hadde jeg kjøpt mat fra en gatebod i Vietnam. Ellers har jeg aldri blitt dårlig i magen av noe. Jeg spiser salat, kjøtt, fisk, skalldyr, kebab og drikker kalde drikker med isbiter. Har vært på ferieturer i over 40 år, både i Europa, Asia og Midt- Østen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #32 Del Skrevet 26. juni 2024 Eneste gangen jeg har blitt matforgiftning var i Oslo. Det kan skje over alt. Å spise god mat er en stor del av reiseopplevelsen for meg. Høres stusselig ut å ikke spise sjømat eller salat når man er i sydlige strøk. Mitt råd er å holde seg unna turiststedene, og heller spise på litt finere restauranter der de lokale spiser. Anonymkode: 5842b...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeffe Skrevet 26. juni 2024 #33 Del Skrevet 26. juni 2024 Rotemor skrev (3 timer siden): Man kan Ikke sammenligne Egypt og Spania for å ta enkle eksempler. Det er selvsagt poenget. Det skjønte du nok. Egypt er ikke syden. Eller er litt usikker, det er vel østen. Sør-østen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #34 Del Skrevet 26. juni 2024 Dersom vannet er «trygt», så føler jeg mye er gjort. Med trygt mener jeg at det egentlig kan drikkes (men allikvel ikke gjøres uten filter pga smak). Har de siste årene vært på All Inclusive på 4+ eller 5 stjerners hotell, og stoler da på at buffeten er trygg og at de kan å oppbevare maten. Tar så klart å sjekker at kylling, svin og egg er gjennomstekt. Unngår skalldyr, jeg er ikke så begeistret og da kan jeg spre meg risikoen. Men bortsett fra skalldyr så spiser jeg alt. Anonymkode: a87e8...1a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #35 Del Skrevet 26. juni 2024 Det finnes en definisjon på «syden» https://no.wikipedia.org/wiki/Syden Anonymkode: e6997...445 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. juni 2024 #36 Del Skrevet 26. juni 2024 (endret) Jeffe skrev (41 minutter siden): Egypt er ikke syden. Eller er litt usikker, det er vel østen. Sør-østen. Definer uttrykket «syden» da. Jeg er rimelig sikker på at mange nordmenn anser ethvert land som er varmt hele, eller store deler av året for syden. Hvis man vil ha råd om hva man skal unngå, så må man i det minste oppgi verdensdel. Endret 26. juni 2024 av Rotemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #37 Del Skrevet 26. juni 2024 On 6/25/2024 at 12:28 AM, AnonymBruker said: Hvorfor drikke vann fra springen i sydenland når man er på all inclusive? Anonymkode: 0a5da...1d1 Omg kan jeg ikke ta ett glass fra springen ved behov selv om jeg har drukket opp de 2 flaskene med vann jeg får av hotellet???? Jeeeez Anonymkode: e1ea3...64d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 27. juni 2024 #38 Del Skrevet 27. juni 2024 Jeffe skrev (14 timer siden): Egypt er ikke syden. Eller er litt usikker, det er vel østen. Sør-østen. Tuller du nå? Egypt er et land i Nord Afrika og sees mer eller mindre på som en del av Midtøsten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #39 Del Skrevet 27. juni 2024 Hehe.. Sånn var det da jeg reiste som barn, vi fikk ikke spise salat eller rå grønnsaker eller egg eller is fra disk, alt måtte være gjennomstekt og innpakket. Som voksen ser jeg an stedet, handler uansett ikke på skitne steder, og spiser det jeg vil. Kjøper flaskevann grunnet smaken, men pusser tenner i vann fra springen. Handler gjerne i boder på torg og hos gateselgere, litt avhengig av hva det er, men noe av det beste jeg har spist har vært fra gateselgere med vogn eller bod. Eneste gangen jeg har vært matforgiftet i utlandet var som barn 🤭 Hvis dere reiser i Europa på typiske feriesteder skal det godt gjøres å bli matforgiftet 😊 Anonymkode: 9eba8...285 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #40 Del Skrevet 27. juni 2024 Jeffe skrev (14 timer siden): Egypt er ikke syden. Eller er litt usikker, det er vel østen. Sør-østen. Hurghada er det mest syden-aktige jeg har vært. Bygget kun for charterturister. Ingen sjarm. Anonymkode: 082ef...1d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå