Gå til innhold

Hvilken mat bør jeg unngå i syden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal til Syden med barnebarn i Juli. Har vært i Syden en gang for 30 år siden men endte med matforgiftning 😅 Denne gangen skal jeg gjøre alt for å unngå en reprise av det.

Hvilken mat bør jeg styre unna? Noen tiltak jeg kan gjøre? 

Anonymkode: e12e7...894

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i syden nå. Jeg og småen begynte med Idoform noen dager før vi reiste og har tatt det hver dag her til mat (tyggetbl fra 3år). Vi spiser kun mat som er gjennomstekt. Tar faktisk ikke sjanse på noe sjømat (mulig jeg er litt hysterisk der). Spiser ingen frukt eller grønnsaker da jeg regner med at det blir skylt i spring-vann. Unngå isbiter da det gjerne lages av spring-vann. 

God tur 😄

Anonymkode: d4914...f2d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå skalldyr, salater og krem (også iskrem fra isbar).

Ting som er skrelt eller kokt/gjennomstekt samt innpakket is bør gå greit.

Anonymkode: e6d6e...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngå softis, og unngår drikke vann utenom flaskevann. Mer enn det gjør jeg ikke.

Men reiser til land hvor drikkevannskvaliteten er bra, og hvor de fleste restauranter bruker isbiter fra poser.

Anonymkode: 8cc5d...9f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser egentlig sjeldent annet enn fisk/skalldyr og salater...

Anonymkode: 8cc5d...9f3

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i egypt to ganger i året og har slutta å bruke idoform  det går like bra uten. Men må være nøye på maten. Jeg spiser havregrøt kokt på vannkoker jeg har fra vann i drikkeflasker. Spiser mat som er laget her hjemme som er godt kokt og stekt. Drikker ikke melk. Tok med ost fra Norge.  Spise ute er jeg forsiktig med med mindre det er Mc Donalds, ikke salat, ikke is, ikke isbiter i brus etc. .. og har med det berget meg. Ellers lurt å ha med loperamid hvis en skulle få diare så en får stoppet det.  Nøye med å vaske hendene med såpe gjennom dagen. Det har funka for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Syden vært eneste år, aldri opplevd matforgiftning. Drikker vann fra springen og spiser all mat jeg kommer over (er så og si alltid på all inclusive)

Anonymkode: e1ea3...64d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "syden" er i et europeisk land, er det meste helt trygt altså. Men man kan jo være litt påpasselig med hvor man spiser. Jeg spiser på restauranter med gode ratinger og har aldri fått matforgiftning. Spiser salat, sjømat og alt som er egentlig. 

Anonymkode: 180ea...501

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på Mallorca i 7 år på rad og aldri blitt matforgiftet. Spist all slags mat, brus med isbiter etc. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal dere reise? Syden kan jo være så mangt og det er stor forskjell på hvilke hensyn det anbefales å ta 🤷‍♀️ Jeg har vært i mange «syden-land» og det varierer veldig hvilke hensyn jeg tar. Alt fra å bestille drikke uten isbiter til å spise/drikke alt 🤷‍♀️

Anonymkode: a0fbc...395

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp på Kreta og spiste både fisk, reker, blåskjell og blekksprut, og til og med et bløtkokt egg (kan vel egentlig ikke anbefales). Det eneste som ga meg problemer, var at jeg undervurderte væskebehovet i 40+, så mitt hovedråd er å drikke nok vann og få i seg salt.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i Syden vært eneste år, aldri opplevd matforgiftning. Drikker vann fra springen og spiser all mat jeg kommer over (er så og si alltid på all inclusive)

Anonymkode: e1ea3...64d

Hvorfor drikke vann fra springen i sydenland når man er på all inclusive? 

Anonymkode: 0a5da...1d1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er årlig i Syden og eneste jeg gjør er å drikke flaskevann. I løpet av et langt liv har jeg blitt matforgiftet en gang og det var av importert laks fra Norge. Lokal mat har jeg aldri blitt dårlig av i Europa.

Det lønner seg å spise steder det er en del folk slik at maten ikke er gammel. Spiser også gatemat uten at det har vært et problem for meg.

Jeg reiser ikke på ferie for å leve på en streng diet. Jeg nyter alt fra salater til sjømat og iskrem.

I deler av Asia ville jeg tatt noen flere forholdsregler.

Anonymkode: 6a834...442

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser som hjemme i de fleste land jeg besøker. Også rå eggeplomme og tartar - med mindre det går mot landets offisielle kostholdsråd. 

For meg er kvaliteten på stedet det viktigste kriteriet.. På en bedre restaurant med gode ratinger vil jeg spise alt de serverer. På en pub ved stranden ville jeg aldri spist ting som grønn salat (versting på smitte) verken i Norge eller i utlandet. 

Anonymkode: 082ef...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjøpte barneburger til sønnen min som ikke var gjennomstekt. Den leverte jeg tilbake. Pass på at alt er helt gjennomstekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er "Syden"? 

Det er rimelig stor forskjell på å kjøpe mat fra en salgsbod på en overfylt strand i f.eks. Tyrkia eller Bulgaria, og å spise på en vanlig god restaurant i f.eks. Nice eller Barcelona. 

 

 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolce skrev (8 minutter siden):

Hvor er "Syden"? 

Det er rimelig stor forskjell på å kjøpe mat fra en salgsbod på en overfylt strand i f.eks. Tyrkia eller Bulgaria, og å spise på en vanlig god restaurant i f.eks. Nice eller Barcelona. 

 

 

 

Syden er de typiske charterdestinansjonene. Nice og Barcelona er ikke Syden. 

Anonymkode: 04841...e53

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist veldig mye i Sør-Europa og har blitt matforgiftet et par ganger. Den ene gangen da jeg kjøpte smultboller fra en bod (så sikkert manglende hygiene), den andre gangen spiste jeg risotto veldig sent på kvelden, og der tipper jeg at den halvkokte risen hadde stått på benken altfor lenge. Jeg spiser lite stekte biffer, gelato, salater, skalldyr og alt annet man blir advart mot, og det har gått helt fint.

Du kan ikke sikre deg 100% mot matforgiftning, men sjansen for å bli det er svært liten, så alt man gjør med å overtenke på dette er å begrense ferien sin. Du får en svært begrenset og kjedelig diett.

Ta med imodium e.l., for bakteriefloraen er noe annerledes dit du skal, så man kan få litt magetrøbbel uten at det er forgiftning. Husk å selv være nøye med håndhygienen, det er mye bakterier på penger, mobilen osv. Drikk nok vann og husk å spise litt spekemat/potetgull/andre salte ting (eventuelt får man kjøpt poser med elektrolytter på apoteket) - man svetter mer enn man tror/ser, og dehydrering er mer ubehagelig enn matforgiftning.

Dere får nok en fin reise :)

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...