Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen her som har opplevd depresjon under svangerskap, hva gjorde dere med det isåfall? Er i 5. mnd med et uplanlagt, men veldig ønsket barn. Eller, jeg følte det i starten ihvertfall.. Føler at alt bare blir mer og mer håpløst, føler meg så alene og tenker til tider at alt hadde vært bedre om jeg aldri ble gravid, om jeg tok abort eller om jeg bare kunne få slippe alt. Bor nå alene, og pusser opp hus så har mye stress, samt har barnefar vært utro og tatt dårlige valg, samtidig som jeg ikke klarer å avslutte forholdet både fordi jeg som oftest føler han angrer på at han var utro, men og fordi jeg er livredd for å være alene. Spesielt når jeg føler det som jeg gjør allerede under graviditeten.. Hvordan skal jeg da kunne ha et barn alene? Er livredd for å si noe om følelsene/tankene mine til lege eller jordmor, fordi jeg føler meg som verdens verste og mest uegnet mor, hva om de også tenker jeg ikke egner meg som mor? Håper noen andre kan dele sine erfaringer🥺

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jordmor har nok vært borti langt verre :) Prøv å ta det opp, det kan være godt å lufte dem med noen. 

Du bør ikke ha seksuell kontakt med han mtp. fare for sykdommer som kan være farlig for babyen, men det vet du sikkert. 

Anonymkode: 4babf...490

AnonymBruker
Skrevet

Oi, skjønner at dette er mye å tenke på.

Jeg har aldri vært i din situasjon, men jeg har hatt depressive perioder. Mitt beste råd er å ta tak og få råd før det kanskje blir verre.

Det er aldri galt å støtte seg på andre mennesker, og jeg tenker det er fint å ta ansvar for egen helse. Jeg tror jordmødre ol ville tenkt det var et sunnhetstegn at du tok kontakt på et tidlig tidspunkt.

Og jeg skjønner frykten din veldig godt. I mine tyngste øyeblikk har jeg lurt på om jeg burde bli mor, når jeg til tider ikke klarer å ta godt vare på meg selv. Men hvis du virkelig føler at ting blir mørkt, så er det desto viktigere å slippe andre inn, slik at du ikke surrer i egne mørke tanker. Da blir det fort verre!

Med alt det du skriver her, så er det ikke rart at du føler som du føler. Uplanlagt gravid, usikkerhet rundt forholdet og oppussing? Stress, usikkerhet og mangel på kontroll påvirker alle!

Lykke til ❤️

Anonymkode: c34e4...4b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet i helsesektoren, og hadde svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon med første, og kjenner meg igjen, til tross for at vi som er fagpersoner vet at det ikke sier noe om oss mennesker som forelder bare fordi man opplever depresjon. Tror det bare er helt menneskelig. Jeg brukte for lang tid før jeg sa ifra, som de fleste kan kjenne seg igjen i. Men nå som jeg har gått gjennom det har jeg bedt om hjelp før jeg skal få nestemann, slik at vi er i forkant og at jeg blir godt fulgt opp mtp ny potensiel depresjon. I og med at jeg har gått gjennom det vet jeg hvor hjelpsomt det er å åpne opp om det, forstår det faglig men som privatperson er det ikke like lett. Det er ingen som tenker noe stygt om deg, og jo mer du sier ifra, jo sterkere kommende mor er du! Det er bedre å si i fra, enn å ikke si ifra (rent faglig, men også personlig sagt). Lykke til ❤️

Anonymkode: a6b95...f33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...