Gå til innhold

Barn i bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere, før min samboer fridde til meg, ville jeg ikke ha brudepiker/svenner, siden jeg følte at de ville ta oppmerksomheten fra meg på den store dagen.

Men så fridde han, og vi ble enige om at vi ikke ville ha barn i selskapet. Siden han har to nieser og en nevø, og jeg en liten søster, så fant jeg ut at vi da kunne bruke de som brudepiker og svenn, slik at de i det minste fikk lov å være med litt...

Etterhvert som tiden nærmet seg, oppdaget moren hans at barnebarna hennes ikke ville bli invitert, og satte seg totalt på bakbena.

Hun er ganske streng, og jeg har litt problemer med å sette meg opp mot henne.

Min samboer var til å begynne med enig med meg, men så snudde han om, og fant ut at det var værre å skuffe dem enn å skuffe oss/meg.

Så etter mye om og men fant jeg ut at de får være med på middagen, men ikke etterpå.

For barn og alkohol hører ikke sammen, i tillegg til at jeg synes foreldrene (inkludert min far og stemor) fortjener en fridag.

Lurer på om det bare er meg som føler det slik??

Er det mange som skal ha barn/ikke ha barn med i sitt bryllup??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en sønn på er fem år når vi gifter oss.

Han skal være med i kirken og til fotografen, så skal han til en barnevakt. Ellers har jeg tre nevøer som vil være 8, 12 og 15. Jeg har ikke lyst til å ha barn i bryllupet, han på 8 er skikkelig hyper og klarer ikke å sitte stille i det hele tatt.

Jeg har tenkt å ta de med på Tusenfryd etter bryllupet, som et "plaster på såret" hvis de gjerne ville ha vært i bryllupet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Vi har to barn selv,1 og 3 år, de skal være brudepike og svenn, de skal også være med på middagen, men så er det natta. Vi har i tillegg bedt barna til broren min, mest for at våre barn da har noen å leke med. Mange av de vi har bedt har også barn, men de har vi ikke bedt.

Tina

Gjest KristinK
Skrevet

Vi skal ha barn i vårt bryllupp, selvom det ikke blir så mange. Våre nieser og nevøer skal selvsgat komme. Dessuten har jeg en kusine som er en selvskreven gjest. Hun minste er 15 måneder, mens de andre er mellom 8 og 10 år. Det blir kjempekoselig å ha dem der!12

Skrevet

Vi ønsket i utgangspunktet ikke et "familieselskap" med barn. Vi skal ha niesene og hans barn som brudepiker og de skal få være med under middagen eller deler av den.Deretter skal de til barnevakt. Vi har ikke hjerte til å utelate dem helt. Vi vurderte en stund å ikke ha de med under middagen og heller la de være med på kake-skjæring og litt etterpå. Men vi fant ut at det blir veldig tungvint.

MEn jeg synes jo at dette burde være opp til dere. Har inntrykk av at det er veldig vanlig at man ikke vil ha barn i selskapet. Og som du sier det blir fort en laaaaang middag og en del alkohol. Jeg synes ikke grunn det er litt dårlig gjort å ikke respektere deres ønsker på deres dag av egne egoistiske hensyn.

Skrevet

Vi skal selvfølgelig invitere barna til bryllupet. De er 8 stykker, fra 1 - 9 år. Dette er våre barn, brudgommens nieser og hans yngre søsken. Om de blir med på festen ut over kvelden synes jeg er opp til foreldrene å bestemme. Våre barn skal selvfølgelig få være med på festen, så lenge de orker.

Jeg er av den oppfatning at så lenge voksne har et naturlig forhold til alkohol, har ikke barn noe vondt av å se at det drikkes. Våre barn kan se mamma eller pappa ta seg et glass rødvin eller øl uten at de tror vi er alkoholikere av den grunn. Og hvem blir full av et - to glass?

For oss er det veldig unaturlig å ikke involvere barna i bryllupet. De er helt klart en viktig del av oss - selv om vi ikke har barna sammen. Å holde de utenfor på¨en så viktig dag er uaktuelt.

Skrevet

Vi tar med alle barna i familien, og også de som tilhörer venner. Derimot kutter vi klokken 21.00 cirka, og de minste drar til sommerhuset med barnevakt. Det ville värt utenkelig for oss å ikke inkludere dem på dagen, men når det når et visst tidspunkt, og sterkere saker kommer på bordet, synes jeg festen har vart lenge nok for dem. I vår familie hörer ikke barn og alkohol sammen, og dette har vi også informert våre venner om. Ingen reagerer på dette, og barna må jo legge seg på et tidspunkt uansett?

Synes vi har funnet en grei middelvei, og den fungerer ihvertfall i vårt tilfelle.

Angelina

Gjest Anonymous
Skrevet

Er du redd for at noen barn skal ta fra deg oppmerksomheten? Ærlig talt - da kan en jo spør seg om en er voksen til å inngå ekteskap. Barn er ett naturlig midtpunkt. Jeg skal ikke ha brudepike eller brudessvenn, men vi har invitert barn til bryllupet. Dersom jeg hadde hatt noen barn rundt oss som var gamle nok hadde jeg nok gått for det. Men er det ikke litt smålig å være sjalu på barn da ?????

Venter meg nesten ei real skyllebøtte her - men pytt pytt.12

Skrevet

Vi har en datter som er 1 år når vi gifter oss. Hun skal være med i kirken og til fotograf, men deretter til barnevakt. Men våre nieser/nevøer skal selvfølgelig komme (den yngste er 5 år). Og så har vi sagt ifra til vennene våre at de som har barn under 1 år er en selvfølge at er med (jeg vet selv at jeg ikke ville dratt vekk fra min datter når hun var så liten), men at de som er litt eldre kanskje blir igjen hjemme..... Jeg bør kanskje legge til at vi skal gifte oss på Sunnmøre og alle gjestene fra min side bor på østlandet.

Men det er da absolutt smak og behag. Skjønner godt at det kan være slitsomt med barn som bråker osv under middagen, men da bør jo foreldrene passe på at dette ikke skjer. Regner ikke med at det blir noe problem icon_smile.gif

12

Skrevet

Til April 2002

I mitt tilfelle er det alle eller ingen. Og det har seg slik at min yngste nevø er veldig hyper, nesten på kanten til hyperaktiv. Han hører ikke på noen g gjør som han vil. Finner på de utroligste ting. Og han irriterer meg til de GRADER! Hadde ikke hatt problem med å ha han på festen hadde han vært " normal".

Men jeg tror ærlig talt ikke vår sønn på fem har glede av å være med på festen. 3-4 timer ved bordet, vel jeg vet ikke jeg. Kanskje jeg tenker helt feil.

Skrevet

Vi skal ha barn med i bryllupet og tar hensyn til at de også skal ha det kjekt samtidig som vi har det kjekt. Det blir våre barn samt våre nevøer og nieser, tilsammen 10 barn under 12 år og 4 voksne barn over 16 år. Vi velger å ha "familiefest" da jeg egentlig føler litt på at bryllupet liksom spleiser 2 familier.

Jeg forstår allikevel at noen ikke ønsker det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Brud 2003 - les hun er redd for at barna skal ta vekk oppmerskomheten fra henne på den store dagen.

Jeg sier ikke at en trenger å invitere barn, men det blir snevert å bli sjalu på dem.12

Skrevet

Vi skal invitere flere små søskenbarn til middagen og synes det er kjempehyggelig å ha de med der. Vi rigger opp TV og tegnefilmer i et lite rom ved siden av spisesalen hvor de kan være når talene blir for mange og ting begynner å bli litt kjedelig.

Men vi gir klar beskjed til foreldrene at det ikke er noe barneselskap. Synes IKKE at barn bør være med etter middagen når alkoholen kommer frem. Har svært dårlige minner selv fra jeg var barn på dette området...

Gjest KristinK
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt det med at noen er redd for at barna skal ta vekk oppmerskomheten fra bruden. Jeg synes det er hyggelig at vi kan ha barn i bryllupet vårt og tanken med at de kan ta fra meg oppmerksomheten har ikke streifet meg i det hele tatt. Synes iallfall det er et for dårlig og lite voksent argument til å ikke be barn i bryllupet! De argumentene med at barn og alkohol ikke hører sammene kan jeg skjønne. Også det med at barn vil kjede seg i et bryllup, men at en brud bekymrer seg for at barna skal stjele hennes oppmerksomhet...det synes jeg er for drøyt!12

Skrevet

Jeg har kanskje ordlagt meg litt feil....

Jeg er veldig glad i både min søster og i min kommende manns onkel-unger, men de kan til tider være ganske vanskelige å ha med å gjøre...

At jeg mener at de stjeler oppmerksomheten fra oss, ser jeg ikke på som hverken barnslig eller sneversynt!!! Jeg er faktisk 26 år, og har et realistisk syn på det aller meste. Voksen nok til å ha tatt vare på meg selv siden jeg var 17 år.....

Og til deg som skrev at dersom man har et normalt alkohol inntak, vil ikke barna ta skade av det... Det er greit nok med foreldrene, de drikker nok med måte når barna er der, men hva med resten av selskapet? Forventer du at alle de andre bare skal ta et glass vin eller to???

Det vil alltid være noen som skeier ut, og jeg synes det blir feil å gi beskjed til alle sammen at nå må dere ikke drikke så mye... jeg er ikke moren dems!!

Helt til slutt, så vil jeg si at det tross alt er vår dag, og jeg synes også at man skal ta hensyn til foreldrene. Fortjener kanskje ikke de å ta seg noen pils, og slippe å springe etter barna hele tiden??

Ellers vil jeg takke for alle svarene, enige eller uenige (c;12

Skrevet

Vi skal ha 15 barn under 10 år i bryllupet. i tillegg er det flere i alderen 10-15 år også.

Vi kommer til å legge forholdene til rette for de under middagen med bla. litt annen meny og selvfølgelig muligheter for å gå ut og leke under middagen.

Jeg ville aldri ha valgt et bryllup uten bar, synes de også skal få ta del i gleden. Dessuten blir det mindre formelt og stivt -noe vi er veldig glade for. I mitt bryllup skal alle få komme som de er, være den de er, si det de ønsker og oppføre seg naturlig. Orker ikke å "konstruere" en stemning gjennom restriksoner...

Skrevet

Ja, dem om det!

Babita, du trenger absolutt ikke å legge selskapet opp for barna. Var selv i et bryllup da jeg var 6 år. Vielsen var vel litt spennende. Så var det en dødskjedelig middag. Vi orket ikke å sitte stille så lenge, så vi løp rundt i naborom og til og fra mamma. Måtte være svært slitsom for foreldrene våre. Vi ble hentet av barnevakt rett etter middagen.

Selv har vi ikke tenkt til å ha sønnen vår til stede annet enn ved vielsen. Det samme gjelder kusinen. (De er 2 og 3). En litan fetter vil være 6 mnd. Og han må de bare ta med. Men jeg vet vi ikke klarer å slappe av om sønnen vår skal fly rundt. Nå skal vi voksne kose oss.

Skrevet

diddi:

godt å lese at noen er enige med meg. Det er jo selvsagt opp til hver enkelt, men begynte nesten å føle på den nå, at vi ikke skal ha med barn.

Skrevet

Er mye uenighet hvorvidt barna skal få lov til/har rett til å delta. Hvorvidt de stjeler oppmerksomheten eller ikke.

Det er vel ikke egentlig det som er poenget her. Det er jo opp til hvert enkelt par hva slags selskap de ønsker. Noen synes det er helt naturlig med familieselskap, med medlemmer i alle aldre. Mens andre igjen vil ha voksenselskap. Selv hadde vi bestemt oss først for voksenselskap, men har ombestemt oss og vil ha med barna. Dette er noe vi kom frem til selv.

Hva som er riktig eller ikke er opp til brudeparet og ingen annen!!! Poenget er vel at de i utgangspunktet ikke ønsket barn, men føler seg presset til å ha de med. Er det riktig da? Og hva ville dere som ønsker å ha med barn følt dersom dere ble presset til å ikke ha de med? Poenget mitt er at jeg synes det er helt opp til paret som gifter seg. Vi har jo alle en ide om hva slags selskap/feiring vi vil ha og ingen ønsker jo å bli presset på noe annet enn det. Men man kan jo alltids stoppe opp og tenke seg grundig om. Vil dere virkelig ikke ha med barna?? I så tilfelle så stå for det! Snakk med forloveden din og krev en ærlig mening fra ham hva HAN har aller mest lyst til. Er han enig med deg synes jeg dere skal gjøre som dere vil. Er han ikke så bør dere snakke om det og kanskje kompromisere litt. Men betaler foreldrene hans mye for bryllupet? Hvis ikke burde jo ikke de føle at de har noen rett til å bestemme selskapet. Og det er faktisk en forskjell på selskapet med eller uten barn.

Lykke til icon_smile.gif

Skrevet

Min søster var en gang barnepike under et bryllup, for barna til brudeparet. Hun hadde ansvaret for barna både i kirken og under middagen og festen. Da det ble leggetid tok hun med seg barna hjem og var der om natten med dem. Altså, hun aktiviserte dem når middagen ble kjedelig, passet på at alt var bra, foreldrene kunne slappe av og barna fikk være med på bryllupet. Den perfekte løsningen spør du meg. Som regel er det leggetid for barna før festen kommer skikkelig igang, så jeg skjønner ikke helt problemet med alkohol heller.12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...