Gå til innhold

Pcos hvordan ble du gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne som sliter med å bli gravid er 27 år gammel hatt Pcos lenge og uregelmessig mens,eneste legen sier er at hun må ned i vekt. Det er vannskelig hun er ikke overvektig. Noen som har råd?

Anonymkode: c9232...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan bli gravid selv om hun er overvektige...men om hun ligger på høyeste skala i forhold til farlig fedme etc kan det vært lurt å gå ned i vekt først ...

Men .. dessverre er dette ofte de fleste leger kommer med..gå ned i vekt..med pcos er dette vanskelig og ikke alltid det hjelper.

Pcos har ofte ikke eggløsning og det trengs jo for å bli gravid.

Be henne gå til gynekolog og be om provera...dette er medisin for å få en "falsk" mens ..og så letzerol for å kansje få eggløsning.

Om hun går letzerol be henne gå ultralyd dag 13 og 18 for å se om egget vokser.

Har selv pcos og veide 80 kg ved første forsøk. Jeg gikk 9 mnd på letzerol før jeg måtte ta iui. Da ble jeg gravid.

Med nr 2 veide jeg 60 kg og måtte forsatt 8 mnd på letzerol før jeg ble gravid 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 1 gikk jeg på pergotime. Med nr 2 gikk jeg på en kombinasjon av letrozol, metformin og myo-inositol. 

Anonymkode: 5660a...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Pergotime i flere sykluser. Prøvde også metformin. Endte opp med IVF, ble gravid på tredje forsøket.

Anonymkode: a7608...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letrozol. Har alltid vært normalvektig tross min PCOS. Brukte vel letrozol i 8 mnd, ble gravid etter 4 mnd, men mistet første gang. Nå er jeg gravid i uke 12. 

Ser noen skriver at man må ta ultralyd for å se om egget vokser med letrozol, men det er ikke nødvendig hvis man sjekker progesteronnivå en uke etter forventet eggløsning for å bekrefte eggløsning. 

Anonymkode: 9ca20...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Letrozol. Har alltid vært normalvektig tross min PCOS. Brukte vel letrozol i 8 mnd, ble gravid etter 4 mnd, men mistet første gang. Nå er jeg gravid i uke 12. 

Ser noen skriver at man må ta ultralyd for å se om egget vokser med letrozol, men det er ikke nødvendig hvis man sjekker progesteronnivå en uke etter forventet eggløsning for å bekrefte eggløsning. 

Anonymkode: 9ca20...746

Helt sant det med 7 dager etter eggløsning..mem da må du vite når du hadde eggløsning. Med pcos kan du ofte ikke bruke eggløsning tester da vi ofte vil få falsk positiv. Pluss en test vil bare vise at du kan få eggløsning... ikke at det vil skje. Derfor jeg skriver ultralyd...for jeg holdt på med dette i 8 mnd og testet nesten hverdag...fikk mange positive tester...men siden jeg også fikk ultralyd fikk jeg jo se at egget ikke var stort nok...at jeg ikke hadde eggløsning.

Derfor er det best å ta ultralyd dag 14 og 18(rundt der) for da ser man fort om letzerol virker eller ikke.

De gangene jeg fikk ultralyd og egget var ca 20 mm fikk jeg satt eggløsning sprøyte så jeg ville få eggløsning om 1-2 dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (20 minutter siden):

Helt sant det med 7 dager etter eggløsning..mem da må du vite når du hadde eggløsning. Med pcos kan du ofte ikke bruke eggløsning tester da vi ofte vil få falsk positiv. Pluss en test vil bare vise at du kan få eggløsning... ikke at det vil skje. Derfor jeg skriver ultralyd...for jeg holdt på med dette i 8 mnd og testet nesten hverdag...fikk mange positive tester...men siden jeg også fikk ultralyd fikk jeg jo se at egget ikke var stort nok...at jeg ikke hadde eggløsning.

Derfor er det best å ta ultralyd dag 14 og 18(rundt der) for da ser man fort om letzerol virker eller ikke.

De gangene jeg fikk ultralyd og egget var ca 20 mm fikk jeg satt eggløsning sprøyte så jeg ville få eggløsning om 1-2 dager

Jeg brukte eggløsningstester og monitor uten problemer, og hadde også så tydelig EL-slim og EL-smerter på letrozol at det var ingen tvil om eksakt dag :) Jeg trengte ingen EL-sprøyte da egget løsnet selv.

Her er et eksempel på testene ved en av letrozol-syklusene mine: 

Screenshot_20240415_205406_Premom.thumb.jpg.93524d3c98d6354d790afde41a179374.jpg

Anonymkode: 9ca20...746

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg brukte eggløsningstester og monitor uten problemer, og hadde også så tydelig EL-slim og EL-smerter på letrozol at det var ingen tvil om eksakt dag :) Jeg trengte ingen EL-sprøyte da egget løsnet selv.

Her er et eksempel på testene ved en av letrozol-syklusene mine: 

Screenshot_20240415_205406_Premom.thumb.jpg.93524d3c98d6354d790afde41a179374.jpg

Anonymkode: 9ca20...746

Da er du en av de heldige som kan bruke dette:) men derfor jeg skriver da er det er mange som bruker eggløsning tester ..de blir positivt og 15 dager etter får de ikke mens eller gravid.  Og med letzerol kan du få eggløsning alt fra dag 10-25 etter siste tablett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 timer siden):

Da er du en av de heldige som kan bruke dette:) men derfor jeg skriver da er det er mange som bruker eggløsning tester ..de blir positivt og 15 dager etter får de ikke mens eller gravid.  Og med letzerol kan du få eggløsning alt fra dag 10-25 etter siste tablett 

Det er derfor man også tar progesteronblodprøve som jeg har skrevet tidligere ;) Så da får man bekreftet eggløsning. Jeg har også brukt dette i 8 mnd som du ser, så jeg er ikke helt kunnskapsløs på dette.. 

Anonymkode: 9ca20...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergotime med barn nr. 1, barn nr. 2 kom til «av seg selv». En kollega med pcos har brukt ivf på begge barna. 

Anonymkode: 0abde...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metformin. Har hele livet hatt kun 2-3 menstruasjon og kanskje 1-2 eggløsninger i løpet av året, men etter 5 måneder på metformin hadde jeg stabil syklus på 30 dager og ble gravid på andre eggløsning

Anonymkode: e0df0...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er derfor man også tar progesteronblodprøve som jeg har skrevet tidligere ;) Så da får man bekreftet eggløsning. Jeg har også brukt dette i 8 mnd som du ser, så jeg er ikke helt kunnskapsløs på dette.. 

Anonymkode: 9ca20...746

Ja jeg skjønner det he he. Men om man bruker tester som ikke funker ( for andre så vil jo en blodprøve være negativt uansett. Derfor jeg sier at ultralyd er det beste..for da vet man om man faktisk har sjansen å få eggløsning eller om på dag 19 er egget 6 mm...da vet man at sjansen er veldig liten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivf her etter flere år med merformin,letrozol og en eggløsningssprøyte. 

Gravid med nr 2 (ivf)

Anonymkode: 227ea...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble uplanlagt gravid ved helt vanlig samleie. Har hatt stabil syklus hele livet, helt til covidvaksinen klusset til det meste. Iherdig jobbing med å unngå gluten og melk, og syklusen returnerte etterhvert til normal lengde. Vekten har ikke rikket seg. 

Slurver jeg med for mye melk i kosten blir det rot igjen. El kommer seint og syklusen blir lengre enn normalt. 

Anonymkode: a25ac...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hun er normalvektig så kan det være mye å hente på å legge om kost og livsstil til mer insulinvennlig :)

Anonymkode: 20731...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/24/2024 at 7:28 PM, AnonymBruker said:

Har en venninne som sliter med å bli gravid er 27 år gammel hatt Pcos lenge og uregelmessig mens,eneste legen sier er at hun må ned i vekt. Det er vannskelig hun er ikke overvektig. Noen som har råd?

Anonymkode: c9232...c6f

Det er vanskelig å si fordi PCOS har forskjellige alvorlighetsstadier. Hvis det er mildt, kan det hende at kvinnen ikke opplever nesten noen problemer med å bli gravid, selvfølgelig hvis hannen er svært fertil. Men hvis PCOS er dårlig, vil det kreve kirurgisk prosedyre å fikse. Imidlertid kan det også øke sjansen for flere fødsler som tvillinger eller trillinger eller enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøvde metformin og pergotime først, men måtte ha ivf. Var overvektig og måtte gå ned en del for å få hjelp, men selv etter å ha gått ned til normalvekt fikk jeg ikke eggløsning med pergotime.

Anonymkode: 8dc09...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnBanan skrev (9 timer siden):

Det er vanskelig å si fordi PCOS har forskjellige alvorlighetsstadier. Hvis det er mildt, kan det hende at kvinnen ikke opplever nesten noen problemer med å bli gravid, selvfølgelig hvis hannen er svært fertil. Men hvis PCOS er dårlig, vil det kreve kirurgisk prosedyre å fikse. Imidlertid kan det også øke sjansen for flere fødsler som tvillinger eller trillinger eller enda mer.

Du kan ikke operere bort pcos. Dette er hormoner.  Pcos har ikke syktre sjanse for trillinger etc 

Eller tenker du ivf etc?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, mommyaka said:

Du kan ikke operere bort pcos. Dette er hormoner.  Pcos har ikke syktre sjanse for trillinger etc 

Eller tenker du ivf etc?

Jo, det er en operasjon med laser for PCOS, men det gjøres bare for mer alvorlige tilfeller. Hvis PCOS er mild, kan graviditet skje naturlig uten mye problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble henvis til gynekolog . Hun oppmuntret meg til å gå ned ned i vekt, ble vel ca 10 kg totalt. Så satte hun opp en time der vi satte opp plan og begynte på hormoner . Tok hormoner for å få eggløsning ettersom det var null eggløsning . Med 1 barnet hjalp ikke dette, så vi ble henvist til Porsgrunn for videre oppfølging og ivf . Vi hadde en time der og fikk beskjed om at vi kunne begynne på hormoner når jeg fikk mensen. Så kom aldri mensen fordi jeg  tydligvis hadde blitt gravid rett før  timen, ettersom hormoner enda var i kroppen. Hormoner for å starte eggløsning hadde da hjulpet likevel. Fikk velskapte tvillinger. 5 år etterpå gikk vi tilbake til gyn siden ingen søsken kom. Da startet jeg igjen på hormoner for eggløsning , gikk å målte egg og tok eggløsning sprøyte . Satt på 1 forsøk og fikk velskapt barn i 15 . Så det går an å bli gravid , man må bare få rett hjelp og god oppfølging . Anbefaler veldig å bli henvist til en gyn . 

Anonymkode: 2e2ca...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...