Gå til innhold

Kontakt med tantebarn når broren min ikke har kontakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ! Broren min har et barn han ikke har kontakt med. Det er egentlig av hans eget ønske,  da han ikke ønsker et liv med barn og sier han har nok med seg selv. Moren er ganske ordentlig,  og er gift på nytt og har fått barn med mannen sin. Barnet har også skiftet etternavn slik at alle heter det samme.. Han var litt sammen med barnet de første årene. Nå tror jeg ikke han har snakket / hatt noe kontakt med barnet sitt, eller moren, på sikkert 5.år. Hver gang jeg spør skifter han samtaleemne. Jeg har nå fått et barn og ønsker jo å ha kontakt med tantebarnet mitt, og vil at barnet mitt skal kjenne fetteren sin. Jeg har ikke tatt kontakt før,  fordi jeg er usikker på om det er ønskelig og har ikke villet blande meg. Tantebarnet mitt er forresten 13 år nå. 

Er det frekt å ta kontakt med mor ? Jeg synes jo broren min er en stor dust og er svært umoden, så jeg tar ikke kontakt for å forsvare han. Hvordan burde jeg eventuelt ta kontakt?

Er det andre som har kontakt med et barn til bror/søster som ikke ønsker noe med barnet sitt å gjøre ?

Anonymkode: 2422b...b91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke frekt om du tar kontakt med moren til gutten. Pent og respektfullt. Så kan det nok hende hun sier nei, og at du må vente til gutten er voksen. Tretten er en sårbar alder.

Anonymkode: 3ce08...aac

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns helt klart du bør ta kontakt. Ballen ligger jo hos deg som voksen, hvis du vil ha kontakt. 

Anonymkode: c6151...c41

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har kontakt med tanta si selv om han ikke har kontakt med faren. Nå er det ikke så lite kontakt som i deres tilfelle da, de ses i familieselskap. Far har ny familie og har ikke tid til sønnen fra før. Men sønnen min er noen helger i året på besøk hos min eks svigerinne og barna hennes utenom dette og de har hverandre på snap. Jeg har ny mann som heldigvis har tatt til seg gutten som om han skulle vært sin egen 😊

Anonymkode: ba6fb...851

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte jo helt å skrive at jeg synes bare det var fint når tanta tok kontakt og ønsket mer kontakt med nevøen på tross av at broren er en forbanna idiot. Det skader ikke å spørre. 

Anonymkode: ba6fb...851

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kontakt moren. Legg frem ønsket ditt. Vær tydelig på at det er du som ønsker kontakt, og ikke broren din gjennom deg. 

Anonymkode: 5c77b...966

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En av mine venninner har god kontakt med sitt tantebarn under omtrentlig samme forutsetninger, men hva med besteforeldrene, kan de være et lim i dette? 

Anonymkode: 0ec29...326

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei ! Broren min har et barn han ikke har kontakt med. Det er egentlig av hans eget ønske,  da han ikke ønsker et liv med barn og sier han har nok med seg selv. Moren er ganske ordentlig,  og er gift på nytt og har fått barn med mannen sin. Barnet har også skiftet etternavn slik at alle heter det samme.. Han var litt sammen med barnet de første årene. Nå tror jeg ikke han har snakket / hatt noe kontakt med barnet sitt, eller moren, på sikkert 5.år. Hver gang jeg spør skifter han samtaleemne. Jeg har nå fått et barn og ønsker jo å ha kontakt med tantebarnet mitt, og vil at barnet mitt skal kjenne fetteren sin. Jeg har ikke tatt kontakt før,  fordi jeg er usikker på om det er ønskelig og har ikke villet blande meg. Tantebarnet mitt er forresten 13 år nå. 

Er det frekt å ta kontakt med mor ? Jeg synes jo broren min er en stor dust og er svært umoden, så jeg tar ikke kontakt for å forsvare han. Hvordan burde jeg eventuelt ta kontakt?

Er det andre som har kontakt med et barn til bror/søster som ikke ønsker noe med barnet sitt å gjøre ?

Synes det er noe usmakelig av deg å vente å ta opp kontakten til nå som du har behov for det; at ditt barn skal kjenne sin fetter. Her synes jeg rett og slett selvsentrert atferd og du virker å ha lite fokus på hvordan dette oppleves for 13 åringen. Men for all del, jeg støtter at fu tar kontakt. Men det burde du gjort for lenge siden med tanke på 13 åringen og hans behov for å ha kontakt med familie. Ikke dine egne behov nå lenge etterpå

Anonymkode: 887f7...8c2

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har i alle år hatt kontakt med to tantebarn der min bror var totalt uegnet som far og hadde i tillegg kontaktforbud med dem (alvorlig sak). Men jeg bygget en god relasjon og gav dem følelsen av å ha slekt som var glad i dem og trygghet. Broren min levde sitt eget liv og vi snakket ikke om min relasjon til barna hans. Jeg spurte heller ikke ham om det var ok, og hadde kontakt med hans eks jevnlig. Jeg trengte meg ikke på, men sendte gaver til dem i oppveksten og hadde dem på besøk etterhvert som tilliten ble gjenoppbygget og de skjønte at ikke alle i slekta vår var ustabile og voldelige. 

Anonymkode: eceaa...cb8

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Bedre sent enn aldri. Men jeg synes du har ventet svært lenge med å ta opp kontakten. Men du får ikke gjort noe med fortiden. Bare ikke drøy noe mer. Det verste som kan skje er at mor ikke ønsker kontakt og da er du i akkurat samme situasjon som du uansett er i nå.

Ungdommer er som oftest ikke så veldig interessert i voksen familie og små barn. De er ofte mest opptatt av venner og allerede etablerte familie forhold de har knyttet god kontakt med i barndommen.

Jeg hadde i alle fall tatt kontakt. Og viss barnet allerede er 13 og godt etablert i sin nye kjerne familie så hadde jeg ikke ventet noe lenger med å bygge en relasjon. Slikt tar tid.

Anonymkode: 5462f...574

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På høy tid at du tar kontakt. Har barnet kontakt med dine foreldre?

Anonymkode: b944b...0eb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er hyggelig hvis du tar kontakt med moren. Skjønner godt at du gjør det nå - ikke hør på dem som klager på at du ikke har gjort det før. Ærlig talt. 

Anonymkode: 5add8...59a

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at enten kan du gå for en veldig spontan Hei. Jesper har fått en fetter/kusine. Har han lyst å hilse på? Ellers kan du skrive litt mer utdypende om at du angrer og ønsker kontakt. Dersom du gjør det synes jeg du skal være sikker på at du kommer til å opprettholde kontakten, selv om du oppdager at gutten er kjedelig, uhøflig eller at det rett og slett ikke blir en så god match som du tror. 

Anonymkode: 8cc52...c0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes det er noe usmakelig av deg å vente å ta opp kontakten til nå som du har behov for det; at ditt barn skal kjenne sin fetter. Her synes jeg rett og slett selvsentrert atferd og du virker å ha lite fokus på hvordan dette oppleves for 13 åringen. Men for all del, jeg støtter at fu tar kontakt. Men det burde du gjort for lenge siden med tanke på 13 åringen og hans behov for å ha kontakt med familie. Ikke dine egne behov nå lenge etterpå

Anonymkode: 887f7...8c2

Må si meg litt enig i dette. 

TS har hatt et tantebarn i 13 år og først når hun, og hennes barn, har behov for kontakt er det interessant. Som mor hadde jeg ikke nektet kontakt, men hadde opplevd fremstøtet som ganske frekt og utidig. 

Anonymkode: 0e7bc...163

• Liker 5
Skrevet

Synes det er merkelig at du har ventet i 13 år med å ta kontakt, men bedre sent en aldri kansje. Men tar du kontakt så må du vøre 100% sikker på at du ønsker å være til stede i guttens liv! Du kan ikke ta kontakt for så og svikte du også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du skal forvente at gutt 13 år syns det er veldig interessant med baby.

Anonymkode: fe6fd...55c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hmm det er litt vanskelig nå pga barnet er så stort og moren kan også være litt lei seg pga ingen tok kontakt.  Men bare ta kontakt du direkte med moren, si som det er. De fleste vil at barnet skal godt nettverk rundt seg og vil gjerne inkludere greie folk. Samtidig er det litt rart å ta kontakt etter 13 år ..  oser ikke akkurat interesse. 

Anonymkode: 4f2c0...14e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...