Gå til innhold

Jeg må flytte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må flytte. Problemet er at det er for dyrt der jeg bor nå og jeg eier. Jeg får ikke satt av noe ekstra penger da alt går til husleie og lån. Derfor vil jeg flytte til ett billigere sted men får å finne noe som er billigere så må man ha penger til megler avgift, fotograf og flyttebil og flyttehjelp. Må også bo ett sted i mellomtiden som også koster penger. Men jeg klarer ikke å spare opp penger til å flytte billigere? Da må jeg kjøpe oppussingsobjekt og mere utpå landet, har ikke noe valg da jeg ikke har råd. Må også ha ett flyttehotell med tinga mine i prosessen som sofa og seng osv kan være og esker. Har ingen familie eller venner så må gjøre alt selv men hva gjør dere andre? Tips da jeg er ganske desperat nå siden jeg ikke kan bo hos noen heller og jeg klarer ikke å bære alt selv.

Anonymkode: 22627...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om avdragsfrihet i banken for å gi deg et lite økonomisk pusterom og mulighet til å spare opp nok til å flytte og selge?

En prat med banken er nok uansett klokt nå. Å komme før ting virkelig skjærer seg er alltid lurt, så kan dere komme fram til løsninger.

 

Anonymkode: ad0d0...a19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rekkefølge er lurt ang flytting ?

Anonymkode: 22627...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til megler er vel det vanligste at det betales etter boligen er solgt. Beløpet trekkes fra i oppgjøret. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg må flytte. Problemet er at det er for dyrt der jeg bor nå og jeg eier. Jeg får ikke satt av noe ekstra penger da alt går til husleie og lån. Derfor vil jeg flytte til ett billigere sted men får å finne noe som er billigere så må man ha penger til megler avgift, fotograf og flyttebil og flyttehjelp. Må også bo ett sted i mellomtiden som også koster penger. Men jeg klarer ikke å spare opp penger til å flytte billigere? Da må jeg kjøpe oppussingsobjekt og mere utpå landet, har ikke noe valg da jeg ikke har råd. Må også ha ett flyttehotell med tinga mine i prosessen som sofa og seng osv kan være og esker. Har ingen familie eller venner så må gjøre alt selv men hva gjør dere andre? Tips da jeg er ganske desperat nå siden jeg ikke kan bo hos noen heller og jeg klarer ikke å bære alt selv.

Anonymkode: 22627...68c

Du trenger da ikke flytte før boligen er solgt og overtakelse skal finne sted? 
 

Megler betaler du når boligen er solgt. Du må ikke ha megler for å selge heller, vi solgte privat og brukte megler kun for papirarbeid og overføring av penger. 

Anonymkode: c0484...c44

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir trekk etter salg, og så bere du om litt lengre overtakelse periode. 2 måneder er ofte ok, kanskje til å med 3. Spør banken om avdragsfrihet.

Anonymkode: b8b91...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg må flytte. Problemet er at det er for dyrt der jeg bor nå og jeg eier. Jeg får ikke satt av noe ekstra penger da alt går til husleie og lån. Derfor vil jeg flytte til ett billigere sted men får å finne noe som er billigere så må man ha penger til megler avgift, fotograf og flyttebil og flyttehjelp. Må også bo ett sted i mellomtiden som også koster penger. Men jeg klarer ikke å spare opp penger til å flytte billigere? Da må jeg kjøpe oppussingsobjekt og mere utpå landet, har ikke noe valg da jeg ikke har råd. Må også ha ett flyttehotell med tinga mine i prosessen som sofa og seng osv kan være og esker. Har ingen familie eller venner så må gjøre alt selv men hva gjør dere andre? Tips da jeg er ganske desperat nå siden jeg ikke kan bo hos noen heller og jeg klarer ikke å bære alt selv.

Anonymkode: 22627...68c

De gangene jeg har solgt har alle utgifter blitt trukket fra selve salget. Jeg har derfor ikke måtte legge ut for noe. 

Jeg vet ikke hvor du bor, men ene gangen brukte vi et lager, og fikk anbefalt et av megler. Det fungerte helt ok, men må du ha det? Meglerne og de som styler er flinke til å skjule en del 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg må flytte. Problemet er at det er for dyrt der jeg bor nå og jeg eier. Jeg får ikke satt av noe ekstra penger da alt går til husleie og lån. Derfor vil jeg flytte til ett billigere sted men får å finne noe som er billigere så må man ha penger til megler avgift, fotograf og flyttebil og flyttehjelp. Må også bo ett sted i mellomtiden som også koster penger. Men jeg klarer ikke å spare opp penger til å flytte billigere? Da må jeg kjøpe oppussingsobjekt og mere utpå landet, har ikke noe valg da jeg ikke har råd. Må også ha ett flyttehotell med tinga mine i prosessen som sofa og seng osv kan være og esker. Har ingen familie eller venner så må gjøre alt selv men hva gjør dere andre? Tips da jeg er ganske desperat nå siden jeg ikke kan bo hos noen heller og jeg klarer ikke å bære alt selv.

Anonymkode: 22627...68c

Du trenger ikke å finne ett nytt sted før du er i gang med salg prosessen.

I dagens marked står mye helt stille, så med mindre du har en perfekt bolig, så er den ikke solgt på dagen.

Som andre sier: megler skal ikke ha betalt før du har solgt.

Jeg har flyttet helt alene mange Manger, alt er mulig.... Du må bare sette mindsettet dit. Aldri brukt penger på flyttebyrå og jeg har ett veldig lite nettverk jeg aldri har turt å plage angående flytting.

Anonymkode: 26ab6...aa0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye billigere hus eller leilighet lønner deg seg økonomisk? Er 500.000 mindre verdt det?

Anonymkode: 22627...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye billigere hus eller leilighet lønner deg seg økonomisk? Er 500.000 mindre verdt det?

Anonymkode: 22627...68c

Lurt å se på fellesutgiftene og avdrag. Kjøper du i borettslag slipper du dokumentavgift. 

Anonymkode: de7b0...72b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Lurt å se på fellesutgiftene og avdrag. Kjøper du i borettslag slipper du dokumentavgift. 

Anonymkode: de7b0...72b

Hva med selveier da? Lønner det seg da?

Anonymkode: 22627...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med selveier da? Lønner det seg da?

Anonymkode: 22627...68c

Nei. Du står for alle utgifter, vedlikehold etc.

Anonymkode: 26ab6...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å selge, og må betale for takstmann, fotograf og selgerforsikring. Megler trekker fra sitt honorar etter salget. Men jeg må uansett ut med ca 60 000kr ila juli, som også inkluderer depositum i boligen jeg flytter til. Så ja det koster. Glemte også flyttekostnader; antar at det blir ca 20 k der og😫Fyttigrisen, ja det ER dyrt å flytte😏

Anonymkode: f7b99...248

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor mye billigere hus eller leilighet lønner deg seg økonomisk? Er 500.000 mindre verdt det?

Anonymkode: 22627...68c

Da må du først si hva du har i utgifter og verdi i dag, og hva den potensielle boligen vil koste pr måned og hvilkem stand den er i...

Jeg kan kjøpe leilighet som har en total verdi på 500 000 mer enn dagens, og spare 3000,- pr måned. Eller jeg kan kjøpe en leilighet med totalverdi 700 000 lavere enn her, og ikke spare en krone pr måned.

Lavere kjøpepris betyr ikke automatisk lavere månedlige utgifter.

Start med å få verdivurdering på nåværende bolig, og sjekk hvilken finansiering du får hos banken. Rydd unna det som ryddes kan, lei ett lite lager og plasser unødvendig møbler og ting. Bestill takstmann. Bestem deg for megler, legg boligen ut for salg, se hva du får solgt den for og kjøp ny som blir billigere pr måned, avtal overtakelse så du kan flytte rett fra gammel til ny bolig.

Anonymkode: 76a49...ed8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor mye billigere hus eller leilighet lønner deg seg økonomisk? Er 500.000 mindre verdt det?

Anonymkode: 22627...68c

Hvis du mener at lånet ditt skal bli 500.000 lavere, så tviler jeg på at det er verdt det. Det vil koste deg så mye å selge og evt betale dokumentavgift for ny bolig at vinnings går opp i spinninga. Du må også regne på fellesutgifter, kommunale avgifter, vedlikehold og strøm på den nye boligen, kanskje blir de månedlige utgiftene blir større enn det du har nå.

Anonymkode: 14d18...d3c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

avtal overtakelse så du kan flytte rett fra gammel til ny bolig.

Hvordan gjør man det i praksis? Man må vel fortsatt ha mellomfinansiering?

Anonymkode: de7b0...72b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mange som bruker Propr nå, ingen megleravgift og virker enkelt og greit egentlig ☺️ man kan søke NAV om hjelp til flytting og evt utvask hvis inntekten er lav nok, har bistått mange av brukerne i jobben min med dette ☺️ 

Anonymkode: fee17...fb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om du kan flytte lånet? Feks om du er medlem i fagforbund og kan flytte det over i klp og få lavere rente? Jeg fikk flyttet over i klp ung for ikke så lenge siden og betaler nesten 5000kr mindre i måneden nå

Anonymkode: ccf08...46f

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 0.01):

 Du må bare sette mindsettet dit. Aldri brukt penger på flyttebyrå og jeg har ett veldig lite nettverk jeg aldri har turt å plage angående flytting.

Anonymkode: 26ab6...aa0

Det går jo faktisk ikke an, med mindre du sover på en madrass som kan bæres av èn person og du ikke har sofa, men bare stoler. Og at spisebordet ditt er et kjøkkenbord på 75*75 cm. Hvis du ikke brukte byrå og ikke spurte noen om hjelp, så kanskje du heller kan komme med helt konkrete tips på hvordan man flytter mutters alene. 

Anonymkode: e2c56...f62

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvordan gjør man det i praksis? Man må vel fortsatt ha mellomfinansiering?

Anonymkode: de7b0...72b

Jeg får ikke mellomfinansiering så hvordan finner jeg en bolig på kun kort tid? 

Anonymkode: 22627...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...