Gå til innhold

Fastlegekontoret mitt er vanskelig med timer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fastlegekontoret nekter å sette opp time. Legen min har fullt timekort til over nyttår. Det er kun mulig å få akuttime, men jeg vil helst ha en fast time. Det vil de ikke gjøre, og når jeg ber om akuttime passer det ikke og jeg må spørre på nytt en annen gang. Jeg har forsøkt å få time fast eller akutt flere ganger nå. Det er ikke mulig å bestille time på nett fram i tid på Helse Norge (full plan). En gang fikk jeg en time, men tidlig på morgenen hvor jeg er svært dårlig og trenger å vente til medisiner virker. Da jeg prøvde å forklare dette harselerte de kontoransatte over meg, og sa at det hadde ikke legen skrevet noe om i journalen min. Jeg gråter etter hver gang jeg ringer fastlegekontoret. Jeg har kronisk sykdom, men får ikke helsehjelp. Når jeg truer med å klage viser de til den tidlige timen jeg fikk, tross at jeg har forklart hvorfor jeg ikke fikk dette til. Jeg blir så sliten og fortvilet, jeg har vært dårlig lenge nå. Har jeg noen rettigheter her? 

Anonymkode: 872bb...eaf

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send e-konsultssjon til legen din på helsenorge da. Den går jo direkte til legen din og ikke de på forkontoret.

Anonymkode: bf2e0...7d4

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring når de åpner på morgenen og be om en Ø-hjelp time da? De i skranken har ingenting med hva du skal hos fastlegen din… 

Anonymkode: 75545...733

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Send e-konsultssjon til legen din på helsenorge da. Den går jo direkte til legen din og ikke de på forkontoret.

Anonymkode: bf2e0...7d4

Nei, den går innom kontoret mange steder. Jeg har ikke mulighet til å kontakte min lege direkte.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier du at fastlegen din, ikke har en eneste ledige time de neste 6 månedene 🤨 At alle timer i 6 måneder fremover allerede er tatt av andre pasienter 🤨

Om så er så … møt opp og be om hjelp 😅 ring legevakta og be om hjelp. Gå privat.

Anonymkode: d26c2...114

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ønsket / hatt mange flere legetimer enn strengt tatt nødvendig? 

 

Anonymkode: 690ad...7a8

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pidla skrev (45 minutter siden):

Nei, den går innom kontoret mange steder. Jeg har ikke mulighet til å kontakte min lege direkte.

Her går den rett til legen 

Anonymkode: ce6da...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt fastlege! Selv om det blir reisevei, få deg lege på et annet kontor. 

Anonymkode: bdd1e...65e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har de ikke lov til, rett og slett. Høres ut som fastlegen din har alt for mange pasienter på listen sin, eller noe.

Etter fastlegeforskriften skal du ha fått tilbud om vanlig time innen 5 virkedager, og øyeblikkelig hjelp skal du få samme dag. Men akuttime er for ting du ellers drar til legevakten for.

Om det ikke er mulig å få satt opp en vanlig legetime på over et halvt år engang….!!?

Da kan du klage inn legen din til Statsforvalter i ditt fylke (det som før ble kalt fylkesmann).

Legen har både forpliktelser etter fastlegeforskriften, og har krav på seg fra kommune/fylke som skal etterleves og måles på.

Som kroniker selv er det normale hos min lege at det settes opp jevnlige oppfølgingstimer, minimum noen ganger i året. For å følge med å fange opp ting før det blir forverringer, justere medisiner osv.

Du kan starte med å ringe Statsforvalter i ditt fylke og be om veiledning. Ikke la deg skremme av høytidlig tittel, det hele er nokså lavterskel og de trenger ikke mange linjene på en e-post for å evt gjøre en undersøkelse - og de hjelper deg om du vil. I hvert fall her jeg bor :)

Men i praksis er nok det mest effektive dessverre å forsøke å bytte fastlege. Selv om det mange steder ikke er en reel mulighet 😕 

 

Anonymkode: a69e7...879

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du ønsket / hatt mange flere legetimer enn strengt tatt nødvendig? 

 

Anonymkode: 690ad...7a8

Nei, jeg har aldri møtt legen etter å ha stått på lista et halvår og bedt om timer ca. 15 ganger. 

Anonymkode: 872bb...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sier du at fastlegen din, ikke har en eneste ledige time de neste 6 månedene 🤨 At alle timer i 6 måneder fremover allerede er tatt av andre pasienter 🤨

Om så er så … møt opp og be om hjelp 😅 ring legevakta og be om hjelp. Gå privat.

Anonymkode: d26c2...114

Ja, legekontoret sliter med rekruttering, legen jobber deltid og vi har (heldigvis) fått økt folketallet pga. innvandring. Men det legger press på legekontoret, og alle legene har like liten kapasitet. Dessuten finnes ikke en lege med ledige kapasitet. 

Anonymkode: 872bb...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Send e-konsultssjon til legen din på helse Norge da. Den går jo direkte til legen din og ikke de på forkontoret.

Anonymkode: bf2e0...7d4

Det er ikke ledige timer å velge på Helse Norge, og skriver jeg beskjeder harselerer forkontoret med at jeg sikkert ikke er så syk. De leser detaljer i meldingene til legen, og kommer med krenkende kommentarer om helsen min på telefon.  Jeg har helt ordinære, kroniske somatiske lidelser som ikke er spesielt "stigmatiserende" - men de greier å latterliggjøre dem likevel. Eller de sier at legen mener sånn og sånn, uten at jeg noen gang har sett ham skrive noe sånt selv.

Anonymkode: 872bb...eaf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette har de ikke lov til, rett og slett. Høres ut som fastlegen din har alt for mange pasienter på listen sin, eller noe.

Etter fastlegeforskriften skal du ha fått tilbud om vanlig time innen 5 virkedager, og øyeblikkelig hjelp skal du få samme dag. Men akuttime er for ting du ellers drar til legevakten for.

Om det ikke er mulig å få satt opp en vanlig legetime på over et halvt år engang….!!?

Da kan du klage inn legen din til Statsforvalter i ditt fylke (det som før ble kalt fylkesmann).

Legen har både forpliktelser etter fastlegeforskriften, og har krav på seg fra kommune/fylke som skal etterleves og måles på.

Som kroniker selv er det normale hos min lege at det settes opp jevnlige oppfølgingstimer, minimum noen ganger i året. For å følge med å fange opp ting før det blir forverringer, justere medisiner osv.

Du kan starte med å ringe Statsforvalter i ditt fylke og be om veiledning. Ikke la deg skremme av høytidlig tittel, det hele er nokså lavterskel og de trenger ikke mange linjene på en e-post for å evt gjøre en undersøkelse - og de hjelper deg om du vil. I hvert fall her jeg bor :)

Men i praksis er nok det mest effektive dessverre å forsøke å bytte fastlege. Selv om det mange steder ikke er en reel mulighet 😕 

 

Anonymkode: a69e7...879

Takk, det skal jeg prøve. Jeg har en gang holdt på å dø av blodforgiftning og merker at dette gjør meg usikker på om jeg har noen reell helsehjelp. Det er helt uforståelig at forkontoret opptrer som portvoktere til legen på denne måten. Det finnes ingen med ledig plass innen en halvtimes radius. 

Anonymkode: 872bb...eaf

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk, det skal jeg prøve. Jeg har en gang holdt på å dø av blodforgiftning og merker at dette gjør meg usikker på om jeg har noen reell helsehjelp. Det er helt uforståelig at forkontoret opptrer som portvoktere til legen på denne måten. Det finnes ingen med ledig plass innen en halvtimes radius. 

Anonymkode: 872bb...eaf

En slags portvaktene må de jo være, men dette høres ekstremt ut. Og det er helt uakseptabelt og i strid med deres yrke som helsepersonell at de latterliggjør lidelsene dine.

Anonymkode: 109ed...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk, det skal jeg prøve. Jeg har en gang holdt på å dø av blodforgiftning og merker at dette gjør meg usikker på om jeg har noen reell helsehjelp. Det er helt uforståelig at forkontoret opptrer som portvoktere til legen på denne måten. Det finnes ingen med ledig plass innen en halvtimes radius. 

Anonymkode: 872bb...eaf

Det høres veldig rart ut, det skal ikke være sånn. Ser du skriver ingen ledige leger innen en halvtimes radius. Det var veldig liten radius. Har du forsøkt med 60-90 min reisevei? 

Anonymkode: 2810c...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres veldig rart ut, det skal ikke være sånn. Ser du skriver ingen ledige leger innen en halvtimes radius. Det var veldig liten radius. Har du forsøkt med 60-90 min reisevei? 

Anonymkode: 2810c...d6c

Har tenkt på det, men det finnes heller ikke legevakt her og jeg har en lidelse hvor jeg har problemer med å komme meg til legen med egen hjelp når jeg plutselig blir dårlig. Skal likevel sjekke om det finnes ledige plasser litt lengre unna

Anonymkode: 872bb...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette i Moss? Høres ut som legen min. Prøver å finne time via nett, men fullt ut året. Helt håpløst…

Anonymkode: 6513b...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...