Gå til innhold

Hvorfor er det forventet at man flytter for jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det må da være mulig å få en jobb i nærheten av der du bor? Min datter har to jobber, både i butikk, i restaurant, og nettopp fylt 20, og er student. Min bror mistet jobben i vinter. Var lærer på privatskole. Har nå jobb i parkvesenet og klipper gress. Det er jobber som gir inntekter.

Jeg tror det er jobb å få for alle, bare man er villig til å ta det man blir tilbudt, og ikke sier nei til en jobb bare fordi det ikke virker interessant, eller fordi det ikke helt passer utdanningen.

Hvis du er arbeidsledig, må du bare ta det du kan få. Når du har en jobb, har du inntekt, og tid til å finne en bedre jobb, om du vil. I tillegg er det mye lettere å få jobb, om du har bred erfaring og ikke har gått arbeidsledig i årevis.

Anonymkode: 7acb8...c2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har vært på dagpenger de siste årene og jeg har aldri opplevd at de lokale NAV-veiledere noen gang har foreslått jobber for meg utenfor egen kommune. Det kunne til og med vært plausibelt at de hadde forslått jobber i nabokommunen men de forslagene jeg har fått har alltid vært innenfor egen kommune, og jobber i nabokommuner har jeg frivillig søkt på selv.  At det står som krav for å være jobbsøker betyr ikke det gjennomføres i praksis, tror de fleste veiledere har litt vett i hodet og skjønner at det er ganske sprøtt og be noen flytte 300 km for en 50% stilling i 3 mnd. De bedriftene som tar kontakt med NAV direkte og etterspør arbeidskraft, tilbyr som oftest ikke heltidsstillinger eller spesielt lenge arbeidsforhold.

Anonymkode: 8984c...c88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har vært på dagpenger de siste årene og jeg har aldri opplevd at de lokale NAV-veiledere noen gang har foreslått jobber for meg utenfor egen kommune. Det kunne til og med vært plausibelt at de hadde forslått jobber i nabokommunen men de forslagene jeg har fått har alltid vært innenfor egen kommune, og jobber i nabokommuner har jeg frivillig søkt på selv.  At det står som krav for å være jobbsøker betyr ikke det gjennomføres i praksis, tror de fleste veiledere har litt vett i hodet og skjønner at det er ganske sprøtt og be noen flytte 300 km for en 50% stilling i 3 mnd. De bedriftene som tar kontakt med NAV direkte og etterspør arbeidskraft, tilbyr som oftest ikke heltidsstillinger eller spesielt lenge arbeidsforhold.

Mister du arbeidsforhold kontinuerlig?

Eller snakker du ikke sant?

Man kan få dagpenger i inntil to år, men du har hatt det "de siste årene"?

Anonymkode: 472eb...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mister du arbeidsforhold kontinuerlig?

Eller snakker du ikke sant?

Man kan få dagpenger i inntil to år, men du har hatt det "de siste årene"?

Anonymkode: 472eb...1de

Ja, det stemmer, jeg er på mitt fjerde midlertidige vikariat! og har i perioder vært på dagpenger siden 2020, men en del måneders jobb i mellom. Første vikariat på 10 mnd var for noen som var i mammapermisjon i en bedrift med 3 heltidsansatte, så jeg visste det var ingen mulighet der for å få noe når permisjonen var ferdig. Var bare på dagpenger i 3 mnd, fikk ny jobb raskt. Vikariat nr. 2 i 10 mnd, når jeg fikk tilbud om forlengelse takket jeg nei pga. dårlig arbeidsmiljø, mistrivdes veldig.  Hadde en lenger periode med dagpenger da, men jobbet bittelitt som vikar noen få timer i mellom på skole, men ikke nok til å miste dagpengene. Tredje vikariat i 9 mnd, måtte søke om midlertidig stilling videre, siden det ikke var vikar for fravær og en annen stillingshjemmel, og jeg ble danket ut av en søker som var bedre kvalifisert. Etter 3 måneder ringte de og spurte om jeg ville komme tilbake, hun som fikk vikariatet hadde fått fast stilling og de kunne gi meg resten av vikariatet siden jeg var innstilt som nr. 2. Sa ja siden jeg ikke hadde funnet annet jobb enda, selv om det veldig kjipt å bli danket ut. 

Utenom at jeg takket nei den ene gangen til forlengelse, har jeg ikke mistet arbeidsforhold av eget ønske. Det er vanskelig å få fast stilling. Og jo flere midlertidige stillinger man har, jo mer rart ser det sikkert ut på CVen... så da blir det vel selvforsterkende.

Man kan få dagpenger lenger enn i 2 år. Har man opphold under 1 år mellom så søker man bare gjenopptak i stedet for ny periode. Derfor har perioden min vart så lenge siden jeg hatt opphold på 9 og 10 måneder om gangen. Det er ikke fra dato til dato som teller, men antall uker i perioden. Når antall uker er brukt opp så kan man få ny periode om man har hatt nok arbeidskvalifiserende inntekt i løpet av perioden man har gått på dagpenger, er vel noe sånt som 2G i en periode for å få 104 uker, og 1,5G for 52 uker. Med flere arbeidsforhold i full stilling på rett under 1 år, så kvalifiserer jeg selvfølgelig til ny periode om jeg trenger det. 

Men nå har jeg heldigvis fått forlenga kontrakten ut året, og det kanskje blir lyst ut fast stilling før nyttår, så håper jeg at det er lenge til jeg trenger å bli arbeidssøker igjen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet mange titalls mil for både å gå på skole og senere på nytt igjen for jobb. Og jeg hadde både mann og barn på slep..

Tenker at dette er det helt naturlig at vi voksne mennesker gjør. Vi må ta ansvar for å forsørge oss selv og våre familier økonomisk i størst mulig grad selv.

Var heldig å fikk flyttet til hjemstedet sist vi flyttet for jobb. Peilet oss inn dit over tid, og tok muligheten når den dukket opp.

Endret av Nonstop1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom nav ikke krever at en flytter for å få jobb, kan en legge til grunn at man ikke er spesielt attraktiv på arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har ikke noe med å " gidde" , det er mange hensyn å ta. Nettverk , familie osv.Handler om å ha et liv.  Som jeg sier; man skal være kynisk for å tvinge slik gjennom. 

Anonymkode: 0536e...122

Du høres ut som enkelte av barndomsvenninnene mine som knapt har klipt navlestrengen, og det mest eksotiske de gjør er å dra til nærmeste storby og spise på Egon en gang i blant. 

Selvfølgelig har alle godt av å flytte litt på seg. Nettverk kan man bygge overalt. Her har til og med jeg og mannen pendlet mellom to land for å få erfaring. Og med på kjøpet fikk vi mange, gode venner vi fortsatt har, med helt annet perspektiv på livet enn de som har sittet i samme bygd hele livet. 

Det er å leve, ikke bare ha et liv. 

Anonymkode: 8fb5b...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du høres ut som enkelte av barndomsvenninnene mine som knapt har klipt navlestrengen, og det mest eksotiske de gjør er å dra til nærmeste storby og spise på Egon en gang i blant. 

Selvfølgelig har alle godt av å flytte litt på seg. Nettverk kan man bygge overalt. Her har til og med jeg og mannen pendlet mellom to land for å få erfaring. Og med på kjøpet fikk vi mange, gode venner vi fortsatt har, med helt annet perspektiv på livet enn de som har sittet i samme bygd hele livet. 

Det er å leve, ikke bare ha et liv. 

Anonymkode: 8fb5b...74b

Hva " alle har godt av" finns det ikke fasit på, det er det ingen andre som bestemmer. Jeg har alltid hatt det best når jeg er i nærheten av familien og i det miljøet jeg trivs. Det er DET som er å leve for meg.

Jeg har vært arbeidsledig i flere perioder i livet og aldri blitt oppfordret til å ta en jobb noe annet sted enn der jeg bodde. 

Anonymkode: 0536e...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...