Gå til innhold

To valper fra samme kull


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har to valper fra samme kull eller kjenner noen som faktisk har hatt det? Hvordan var det? Hvordan gikk det?

Ønsker kun svar fra de som har erfaring selv

Anonymkode: eb9c3...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange oppdrettere beholder 2 eller fler fra kullene sine, hva lurer du på. Det spørs jo hva man skal bruke dem til og hvor mye erfaring man har.

Anonymkode: e82e2...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 valper fra samme kull. Ingenting spesielt med det.. 

Anonymkode: cd603...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står bare så mye fordommer mot det så lurte på om det stemte.

Anonymkode: eb9c3...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les deg opp på littermate syndrome. Det er ikke anbefalt å ha kullsøsken med mindre man har en god plan til hvordan man skal tilrettelegge treningen med de mye separat, og er bevisst på det med samkjønnaggressjon som det er større sannsynlighet for med to av samme kjønn i lik alder.

Anonymkode: 0d762...377

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til erfarne hundefolk ,er det ikke noe problem. De vet at så fort de blir 2 ,så blir de en flokk på godt og vondt. Jeg har hatt 15 på det meste. 3 meter høye gjerder. Drevet med hundekjøring 

Anonymkode: 5f1cd...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ikke 2 fra samme kull. Men da oppdretter fikk kreft skulle jeg avlaste i et årstid så hadde da 2 hanner fra samme kullet. 
De har alltid gått fint sammen, men det kunne fort ha endret seg om nr 2 hadde plutslig funnet ut at han ønsket og være sjefen i flokken. 
Men skal si Saluki er ganske lett og holde i flokk. 
 

Anonymkode: 1f1cb...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at jeg glemte og legge til at det 1året ble desverre til en permanent løsning da kreften desverre vant. De bodde sammen fra 1,5års alder også levde til de var 11 og 12. 

Anonymkode: 1f1cb...3f9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt to elghunder fra samme kull (ikke planen, oppdretter ble akutt syk). Gikk strålende det. Viktig å ikke se dem som en enhet, men som to individuelle bikkjer. 

Anonymkode: 023dc...b9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være utfordrende, ikke nødvendigvis fordi det er samme kul men fordi de er valper samtidig. Har to venniner som har prøvd å ha to valper samtidig. Den ene hadde fra forskjeøige kul, der var det mye slåssing i et års tid før de roet ned og ble venner. Hun andre hadde to brødre som slås i årevis, før hun måtte gi vek den enne. Bege brødrene ser roligere og lykkeligere ut nå når de lever allene, og er mye lettere å ha med å gjøre. Så mitt intryk er at en valp av gangen gjør live mye lettere!

Anonymkode: d6f91...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt utfordrende, og det er viktig at du som hundeeier har en gjennomtenkt plan for trening og sosialisering så valpene får maks utbytte. Èn valp pleier å være slitsomt nok for "vanlige folk", så da kan du bare doble det opp med to! 

Dette med littermate syndrome har jeg aldri skjønt. Jeg kjenner MANGE (flest oppdrettere) som beholder 2 valper per kull nettopp for at de skal vokse opp sammen med lek, språk osv. og det har aldri vært et problem for dem. Ikke skiller de dem av heller underveis i oppveksten. Min oppdretter beholder alltid to valper til de er minst 8 mnd, fordi vedkommende ser så mange fordeler av det. 

PS: Jeg har to kullsøstre som har vokst opp sammen hos oppdretter, og de er verken samkjønnsaggressive eller lider av separasjonsangst. De elsker hverandre, men kan fint være fra hverandre. Og de var ALDRI fra hverandre de første 12 månedene i deres liv. 

Anonymkode: e89ed...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^Mitt innlegg over...

Bare så det er sagt, jeg anbefaler ikke folk å få to valper, rett og slett fordi de færreste er erfarne nok til å oppdra to valper samtidig uten at det kan gå skeis. 

Anonymkode: e89ed...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er definitivt utfordrende, og det er viktig at du som hundeeier har en gjennomtenkt plan for trening og sosialisering så valpene får maks utbytte. Èn valp pleier å være slitsomt nok for "vanlige folk", så da kan du bare doble det opp med to! 

Dette med littermate syndrome har jeg aldri skjønt. Jeg kjenner MANGE (flest oppdrettere) som beholder 2 valper per kull nettopp for at de skal vokse opp sammen med lek, språk osv. og det har aldri vært et problem for dem. Ikke skiller de dem av heller underveis i oppveksten. Min oppdretter beholder alltid to valper til de er minst 8 mnd, fordi vedkommende ser så mange fordeler av det. 

PS: Jeg har to kullsøstre som har vokst opp sammen hos oppdretter, og de er verken samkjønnsaggressive eller lider av separasjonsangst. De elsker hverandre, men kan fint være fra hverandre. Og de var ALDRI fra hverandre de første 12 månedene i deres liv. 

Anonymkode: e89ed...42e

Oppdrettere har som oftest andre voksne hunder i hjemmet.

Littermate syndrom kan skje når to valper som det ikke er mer enn 6-9mnd imellom (de trenger ikke være kullsøsken), vokser opp sammen og blir avhengige av hverandre. Problemet er at de blir så avhengige av hverandre at de ikke klarer å være ifra hverandre. De tar cues fra hverandre istedenfor eieren. De ser til hverandre istedenfor eieren. Derfor kan de være vanskelige å trene også. Hyppig slosskamper kan også prege hverdagen, og noen ganger kan disse være dødelige. 

Om det er andre voksne hunder i hus, vil valpene ha andre å se til og knytte bånd med.

Littermate syndrome trenger ikke å utvikle seg, men det er en sjanse for at man ender opp med hunder som ikke klarer å være fra hverandre, samtidig som de ikke kommer overens. 

Også er det det at man får mindre tid og mulighet til å knytte bånd med hver enkelt, mindre tid og energi på å trene hver av de osv. 

Anonymkode: 9676b...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere voksne hunder fra før av og har masse ledig tid så det er ikke noe problem 

Anonymkode: eb9c3...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...