Gå til innhold

Kan Cerazette virkelig føre til vektøkning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på Cerazette i ca. 14 år, med unntak av en kort periode uten før jeg startet igjen. Jeg vurderer nå å slutte for å se om jeg går ned i vekt.

Etter at jeg bikket 30 år så har kiloene rast på. 

Jeg hadde et voldsomt bykst året året jeg fylte 30 i, gikk fra 66 kg til 78 kg i løpet av et 1 år fra 2020 - 2021.

Noe skyldes nok kosthold og mindre bevegelse, men de få gangene jeg har prøvd å spise i underskudd så rikker ikke vekta seg noe særlig, med det som jeg tidligere hadde hatt stor suksees med. I midten av 20-åra klarte jeg å gå fra 73 kg til 67-66 kg i løpet av noen måneder.

Da jeg var 79 kg i 2022 prøvde jeg å gå ned ved strengt kosthold og litt trening, klarte å komme meg til 78-77 kg før det stoppet helt opp, følte meg konstant sulten så orket ikke mer.  Klarte å holde det stabilt i noen måneder på 77-78 kg. 2 år senere, altså januar i år veide jeg 82,5 kg. Så vektoppgangen har ikke vært så bratt som tidligere, men fra januar til nå har jeg gått opp til 86 kg!! som er det tyngste jeg noen gang har veid. Det skal sies at jeg har gikk på Prednisolon i 8 uker i vår, og fikk økt apetitt en periode. 

Har ikke drevet med kaloritelling i denne omgang, men jeg føler vekta spretter opp hver gang jeg spiser noe litt usunt. I hverdagen spiser jeg en del magert, knekkebrød, cottage cheese osv., men føler ikke det har noe effekt for føler hver gang jeg spiser noe usunt så hopper vekta opp med en gang. 

Etter at jeg har bikka 30 har jeg også begynt å svette mye, noe jeg knapt gjorde tidligere. Jeg føler det er noe hormonkluss i kroppen. 

Stoffskitet sjekker jeg jevnlig og det er normalt.... Moren min har Hoshimotos og jeg har en annen autoimmun sykdom så jeg venter bare at jeg skal få det jeg også, men enn så lenge tror jeg ikke vekten skyldes stoffskifteproblem da det er normalt.

Det jeg lurer er om Cerazette kan klusse sånn med hormonene at man opplever vektøkning om det derfor kan hjelpe å slutte. Jeg orker ikke å sulte meg i hel for å gå ned i vekt, virker som jeg for at i det hele tatt ikke kan skeie noe ut om jeg skal klare å gå ned noe som helst, og det orker jeg ikke, men det er ikke bra at vekten fortsetter å øke og øke.

Det jeg stusser på når jeg leser om hormoner er at det ofte er for mye Østrogen som skaper vektøkning osv., og Cerazette inneholder ikke det. Tvert i mot inneholder det Progesteron som er viktig for å holde Østrogen-nivåene i balanse. Dermed får jo man ekstra? Progesteron når man tar Cerazette, som jo burde hjelpe for å holde Østrogen-nivåene nede.  Eller gjør man det? Kan tilføringen av Progesteron gjennom pillene gjøre til at den forstyrrer kroppens naturlige produksjon av Progesteron og dermed så produserer man faktisk mindre når man går på pillen? 

Jeg leser jo også at jo kroppen produserer mer Østrogen når man er overvektig, så virker som man kommer inn i en dårlig sirkel som gjør vektnedgang vanskelig.

Jeg er litt redd for å slutte på Cerazette i tilfelle det bare gjør alt verre. Dersom den faktisk hjelper kroppen med å produsere mindre Østrogen gjennom ekstra Progesteron, så vil pilleslutt evt. kunne føre til enda større hormonubalanse.

Det er mye som tyder at jeg i utgangspunktet har vært litt i ubalanse fra før av, jeg begynte på pillene for å slippe mensenssmerter og mistet mensen helt. Så det har jo vært helt fantastisk. Sist gang jeg sluttet på pillene så var mensensmertene verre enn jeg noen gang husker når mensen kom tilbake (som tok noen måneder), så derfor begynte jeg raskt på igjen. Jeg hadde før korte, men voldsomme menstruasjoner på 2-3 dager. Veldig mye mensensmerter første dagen og mye blod, dag to litt bedre og dag 3 som regel bare spotting/rester. Jeg har i ettertid skjønt at dette kan være tegn på hormonubalanse.

Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette med å slutte. hjalp det eller gjorde det ting verre? 

Hadde det ikke vært for vektøkningen så hadde jeg nok uten tvil fortsatt på pillene for å slippe mensensmertene og mensen. Dersom jeg kan gå ned i vekt med å slutte, så får jeg bare prøve å overleve mensenperiodene.

Anonymkode: c605c...6e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det skyldes nok ikke Cerazette. Det er minipiler, og beviset for vektøkning er lite når det kommer til bruk av disse. Sannsynligheten for at du rett og slett bare har spist mye mer enn du har forbrent, er langt større. 

Anonymkode: a7256...343

AnonymBruker
Skrevet

Nei, sannsynligvis er ikke det årsaken. Metabolismen endrer seg etterhvert som man blir eldre og derfor må man spise enda mindre enn før for å gå ned i vekt. Ser du har slanket seg i 20-årene også, så da bør du heller se på hva det er med kostholdet ditt og hvordan du tenker om mat som gjør at du er overvektig. 

Anonymkode: f1ec1...104

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp mye da jeg gikk på cerazette, og gikk ned igjen da jeg sluttet. Var da tenåring. Var ganske ustabil på dem med humøret også. Og tror ikke det er sunnt for kroppen å gå uten å ha mensen. Den lurer kroppen til å tro du er gravid, å kanskje jeg er ei som går opp mye av å være det? 

Har ikke vært gravid før så vet ikke.

Men har også gått opp i vekt siste året før fylte 30 uten prevansjon, har tenkt det kan være alderen. Men har også tilfeldigvis endret kosthold fra vegan til vegetar, å meieri og flere fristelser gjør jo sitt. Er nå peceterianer og ser om det å spise mer næringsrikt og ikke så mye meieri og tull hele tiden kan endre noe. Å være mer aktiv selvsagt. Håper ikke det er alderen.

Anonymkode: 3b8ac...23e

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg gikk opp både på cerazette og hormonspiral. Ble ustabil i humøret også. Slutta på dem.

Har funnet ut i ettertid at jeg har ADHD og PMDD da, så har gått over til Yasmin i stedet. Mer stabil i hodet og i vekt. Kommer nok ikke til å miste all vekta igjen, men det var ikke noe gøy å bli over 80kg.. Er nå rundt 70kg. Har litt ekstra, men ganske fornøyd.

Anonymkode: e61c0...93e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalderen begynner så smått allerede i 30-årene, så vil heller skylde på alder enn pillene. 

Anonymkode: e84f4...c2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg gikk opp mye da jeg gikk på cerazette, og gikk ned igjen da jeg sluttet. Var da tenåring. Var ganske ustabil på dem med humøret også. Og tror ikke det er sunnt for kroppen å gå uten å ha mensen. Den lurer kroppen til å tro du er gravid, å kanskje jeg er ei som går opp mye av å være det? 

Har ikke vært gravid før så vet ikke.

Men har også gått opp i vekt siste året før fylte 30 uten prevansjon, har tenkt det kan være alderen. Men har også tilfeldigvis endret kosthold fra vegan til vegetar, å meieri og flere fristelser gjør jo sitt. Er nå peceterianer og ser om det å spise mer næringsrikt og ikke så mye meieri og tull hele tiden kan endre noe. Å være mer aktiv selvsagt. Håper ikke det er alderen.

Anonymkode: 3b8ac...23e

Det er ikke sunt for kroppen å ha menstruasjon hver måned hele livet. Det naturlige er at man har mange svangerskap gjennom livet og at man derfor ikke har så hyppige menstruasjoner som mange har i dag. Så hyppige menstruasjoner og så mange er ikke bra mtp f.eks endometriose. Så da er det bedre å bruke hormonprevensjon og ikke ha menstruasjon så ofte.

Anonymkode: f1ec1...104

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg, og flere jeg har snakket med erfarte med cerazette, er at det holder vanvittig på vann. Jeg trodde jeg var blubbete og dvask, så jeg trente og slanket meg masse. Gikk ned litt, men blubbeheten var der. Så kutta jeg ut cerazette og i kid you not, jeg tissa ut omtrent 10kg i løpet av 2 dager, og var drit tynn under vannvekta, jeg måtte faktisk spise meg opp igjen for jeg visste ikke hvor tynn jeg var pga vannet. 

Så jo, cerazette kan gi vektøkning i form av hevelse og ødem. Og det har skjedd mange andre jeg har snakket med også. 

Anonymkode: 0869f...46f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trener du? Begynn å løft vekter. Mirakler skjer. Spis mat med proteiner og tren. 

Anonymkode: 0acb9...7ab

AnonymBruker
Skrevet

Progesteron gir søtsug her. Men ingen vektøkning jeg kan skylde på pillene, det er maten.

Knekkebrød er ikke kalorifattig om du kjøper de ekstra tykke som ser hjemmelaget ut f.eks. Rugsprø er fint :) Cottage cheese er sunt, men du trenger jo ikke en hel boks, pluss det spiller inn hva du blander den med?

For å holde vekten spiser jeg bare magre meieriprodukter, kun magert kjøtt, har alltid halve tallerken grønnsaker til middagen, men gidder ikke leve lavkarbo. Unner meg pasta, ris og brød, begrenser bare mengden. Kutter ikke søtt helt, men vet når på døgnet jeg får det mest over meg. Har en melkerull som jeg tar et par biter av med en kaffe i 9-10 tiden, også unner jeg meg det samme eller f.eks en kokosbolle til kaffe etter middag. Da klarer jeg stå imot økningen det gir i appetitt/ søtsug :)

Nå på sommeren er jo også norske jordbær med litt sukker eller sukkerfri vaniljesaus på nydelig :)

Økt svetting i tillegg til tregere forbrenning kan tyde på litt kluss med hormoner ja, og hvis du begynner på perimenopause såpass tidlig har du svært mange fordeler og beskytter deg mot mange sykdommer med hormonbehandling. Ville tatt en time hos gynekolog uansett, siden du også synes pillene virker annerledes på kroppen enn før. 

Anonymkode: b3542...d3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...