Gå til innhold

Rødt, hovent utslett. Hva kan det være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har fått et rødt, hovent utslett på et kne. Sirkelformet, og 6 cm i diameter. Har tegnet ring rundt i går for å følge med på utviklingen. I dag har utslettet spredd seg utenfor sirkelen på den ene siden. Har vært hos lege og tatt blodprøve for å sjekke borrelia og crp. Glemte å høre hva crpen viste, men de hadde vel sagt det hvis den var høy. 

Legen mente det ikke lignet på flåttbitt. Skulle følge med på utviklingen og ta kontakt igjen hvis det ble verre. 

Er litt slapp og uvel i dag. Det «dunker» og verker der utslettet er. Området er også hardt, hovent og varmt. Jeg lurer på hva dette kan være hvis det ikke er flåttbitt.

Noen som har vært borti lignende?

Anonymkode: aebb9...887

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Myggstikk. Jeg har plutselig fått reaksjoner på mygg, utslett, svære kuler etc. Prøv Zyrtec, allergimedisin. 

AnonymBruker
Skrevet

Sa ikke legen noe som helst?
Har det klødd noe? Jeg får av og til kraftige reaksjoner på myggstikk. På størrelse med ett halvt egg som hovner opp, blir rødt og sårt. Kan få det av fuglelopper også.

Ringorm gir også ett tydelig rundt utslett, men hadde tenkt legen hadde sagt fra dersom det minnet mer om det. 

Anonymkode: 2aaba...177

AnonymBruker
Skrevet

Det klør ikke, slik myggstikk gjør. Jeg kan reagere på myggstikk, men det blir aldri så stort og vondt som dette. 

Legen sa lite.. jeg spurte sikkert lite også.

legen sa: ja det er definitivt noe på gang her.. ellers sa han lite hva det kunne være hvis det ikke var flåttbitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synest du skal kontakte lege igjen i morgen, evt. ringe til legevakten og forklare symptomene dine i kveld . Synest det høres ut som et dårlig tegn at du føler deg uvel, det dunker og verker og du er hoven/varm, i tillegg til at utslettet blir større. Og 6 cm når du tegnet sirkel rundt, det er jo stort.  Infeksjoner kan spre seg raskt og du fikk beskjed om å ta kontakt ijgen. Har det fortsatt å spre seg mye?

Jeg har også fått noen merkelige stikk/utslett selv de siste dagene, men utviklingen har gått mye bedre enn deg og det ser ut som utslettet er på retrett nå.

Jeg satt og googlet litt på nettet hva utslett man kan få i Norge som evt. kan gi infeksjoner. Hadde du vært i utlandet kunne man kanskje tenkt på edderkoppbitt, de har noen brune som kan gi voldsomme infeksjoner, men de finnes ikke i Norge.

Noe som kan gi voldsomme utslett er  horsefly/kjempeklegg. De kan også gi infeksjoner fordi kleggen kan dra med seg bakterier inn i stikket. Google dette, kan det ligne på utslettet du har?

Anonymkode: 8ab59...631

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å skjønne hva du mener med utslett. Er det små blemmer? Tørr hud? Sår? Eller er det bare rødt og hovent?

Men jeg får store smertefulle hevelser ved ulike typer insektsbitt. Med mange insektsbitt, og spesielt flått, så vil man vanligvis se bitt-stedet. Har du vært i områder med mye flått? På

Anonymkode: bcb83...3b8

AnonymBruker
Skrevet

Til deg over her: det er ikke småblemmer, men et stort rundt område som er rødt og hovent. Ikke sår.

Ligner ikke på kleggbitt, har googlet litt.

Det ligner på det på bildet jeg har lagt ved, som er hentet fra Fhi sin side om flåttbitt.

Det som har skjedd de siste timene nå er at det har dukket opp en hvit liten prikk i midten av det runde merket. 

Jeg har vondt i kneet, ikke kun i hudlaget der merket er, men innover i kneet, på en måte. Gjør vondt når jeg går.

IMG_9335.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Til deg over her: det er ikke småblemmer, men et stort rundt område som er rødt og hovent. Ikke sår.

Det ligner på det på bildet jeg har lagt ved, som er hentet fra Fhi sin side om flåttbitt.

Det som har skjedd de siste timene nå er at det har dukket opp en hvit liten prikk i midten av det runde merket. 

Jeg har vondt i kneet, ikke kun i hudlaget der merket er, men innover i kneet, på en måte. Gjør vondt når jeg går.

IMG_9335.jpeg

Jeg synest du skal ta en telefon til legevakten jeg. Bare tenker at om det er en infeksjon som sprer seg så høres det ikke så veldig bra ut at du har vondt inn i benet på en måte.

Hvit prikk i midten, kan jo ligne litt på Flåttbitt da, men gjør flåttbitt så vondt? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

IMG_9335.jpeg

Googlet du horsefly rash også?

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min reagerte slik på et humlestikk.

Anonymkode: 59f32...c6a

AnonymBruker
Skrevet

kleggbitt

Anonymkode: 576e2...53a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også flått. Trenger ikke være ring rundt i hele tatt. Utslett som utvider seg SKAL behandles med antibiotika. Bare å kreve det med det samme. Ta bilder! Jeg har selv borreliose,og det vil du ikke ha!

Anonymkode: f8971...f93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...