Gå til innhold

Hvor mye støtte til bleieslutt kan man forvente fra barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først: Jeg vet at det ofte er travelt i barnehagen, de har begrenset med voksne og mange barn med ulike behov. 

Barnet mitt går på småbarnsavdeling. Hun har starta prosessen med å slutte med bleier, det gikk ganske fint hjemme i langhelga med kanskje 2-3 uhell og ingen på søndagen. Jeg skjønner at hun ikke er ferdig pottetrent, men føler vi er godt på vei. Hjemme har hun jo mulighet til å gå på potta når det passer henne, samt at jeg ikke lar det gå så mange timer uten potteforsøk før jeg insisterer.

I barnehagen derimot, går jo ikke det med fri tilgang. Da hun var i barnehagen i dag så hadde hun holdt seg lenge men takket nei når de spurte om hun ville på potta. Til slutt tisset hun på seg da.

Tenker at kanskje hun har behov for å bli tatt med på do alene nå i starten, kanskje sitte noen minutter i fred på potta. Hvis det er det hun trenger for å slappe av og få det til? Kanskje litt sjenert mtp. å si ifra at hun må. Hun er stort sett i barnehagen kun i kjernetiden så det er ikke sånn at det er en situasjon med én voksen alene med 10 barn.

Forventer jeg for mye? Er det vanlig at ungene bruker bleier i barnehagen helt til de er helt pålitelige?

Anonymkode: 19c95...185

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ungen sier nei når de minner henne på å gå på potte må dere vel øve mer hjemme da, både på å gå på potte og at man skal høre på de voksne…

Anonymkode: 48a21...1e7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Det er vanlig å se fireåringer i bleie, men det betyr ikke at det er bra…

Du kan forvente at de setter henne på potte til faste tider, f.eks før måltider eller utetid. Spesielt nå i oppstarten. De bør være bestemte, «nå skal vi på do», fordi barn generelt takker nei om man gir dem valget. Og selvsagt ta henne dit om hun sier hun må. Når hun er mer vant til å gå uten bleie, kan de heller gi gradvis mer ansvar over til henne. Utover det tenker jeg ikke du kan forvente så mye.

Endret av Marimma
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis ungen sier nei når de minner henne på å gå på potte må dere vel øve mer hjemme da, både på å gå på potte og at man skal høre på de voksne…

Anonymkode: 48a21...1e7

Men hun gjør det jo når jeg oppfordrer hjemme. Jeg skjønner ikke helt hvordan vi kan øve på det hjemme når det er i barnehagen hun ikke er trygg på det🤔 

• Liker 2
Skrevet

I min bhg så var det ikke valgfritt å gå på do når vi sa at de måtte under bleie slutt. Vi samlet alle som drev å sluttet, og gikk sammen ca 1 gang i timen. Vi hadde en "er på do parkering" for leker og sykler. Siden mange barn kvier seg for å gå på do, da de er redd for å miste leken de holdt på med til noen andre. Alle viste da at lekene parkert der var opptatt, og hvorfor. Noe som funket kjempe bra 😊

Denne tiden på året er jo supert å bruke for å slutte, og bhg bør strekke seg langt. Men har de mange uhell selv med jevne besøk på do (man må sitte noen minutter), så er de ikke klarer. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hun gjør det jo når jeg oppfordrer hjemme. Jeg skjønner ikke helt hvordan vi kan øve på det hjemme når det er i barnehagen hun ikke er trygg på det🤔 

Det er helt normalt at de er vanskeligere i barnehagen. Det er derfor de ansatte må være tydelige, det er ikke et valg å gå på do, det er en forventning. Akkurat som de ikke gir et valg om å spise ved bordet eller å gå ut med resten av gruppa. Det er bare store barn (4+) man kan forvente at det holder med påminnelser, frem til det må man ta medansvar. Man kan ikke forvente at små barn som er nylig pottetrente håndterer alt selv. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt vanlig at det er annerledes å gå på potte i barnehagen enn hjemme og at en del vegrer seg i starten. Så her trengs gjerne litt voksenstøtte og det bør barnehagen trå til med nå som dere er i gang hjemme. Det sagt så er det jo straks ferietid for mange, så jeg hadde ikke stresset på dette i barnehagen nå. Mest sannsynlig får dere henne helt bleiefri hjemme i sommerferien. 

Anonymkode: 28cc0...3b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kam du ikke bare ta srn slutten i sommerferien ?

Anonymkode: 1acdc...4ba

AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (7 minutter siden):

Det er helt normalt at de er vanskeligere i barnehagen. Det er derfor de ansatte må være tydelige, det er ikke et valg å gå på do, det er en forventning. Akkurat som de ikke gir et valg om å spise ved bordet eller å gå ut med resten av gruppa. Det er bare store barn (4+) man kan forvente at det holder med påminnelser, frem til det må man ta medansvar. Man kan ikke forvente at små barn som er nylig pottetrente håndterer alt selv. 

Akkurat. Jeg får spørre litt i morgen hva de tenker. Vi må jo øve oss på å bruke ulike doer rundt omkring på farten, men barnehagen er liksom location nr.2 hun må bruke i hverdagen da. Jeg må ha henne i bhg denne uka pga. ulike avtaler hun ikke kan være med på men hvis det blir veldig vanskelig å følge opp i barnehagen så kanskje hun må ta tidlig ferie neste uke.

Jeg er bare så glad for at hun er motivert for å slutte selv og vil ikke ødelegge for henne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kam du ikke bare ta srn slutten i sommerferien ?

Føler det blir feil å utsette det når hun selv er så klar og motivert akkurat nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er lurt at hun kan si i fra i litt tid så en rekker å komme seg til do, i tillegg til å bli fulgt på do til noen faste tider. F.eks før soving, ifbm. de rutinemessige bleieskiftene og før de går ut. Og i de tilfellene tenker jeg at de må insistere.

Men jeg tenker at de kan ikke tvinge barnet på do. Og de kan ikke gjøre så mye om hun sitter på do uten at det kommer noe. De har sannsynligvis ikke kapasitet til å følge på do ofte. Eller å prøve mange ganger tett etter hverandre hvis det ikke kom noe første og andre gangen de fulgte på do. Jeg tenker altså det er nødvendig å til en viss grad kunne si i fra selv. 

Min ene nektet å gå på do når en insisterte i bleiesluttfasen. Hun gikk kun på eget initiativ. Det vil si, hun satt på do når jeg ba henne om det noen ganger, men det kom sjelden noe, samme hvor sikker jeg er på at hun egentlig måtte. Og i de tilfellene kom det ofte i buksen en stund senere. Til tider måtte jeg ha brettet henne sammen og tvunget i sittende stilling ned på do om jeg skulle fått henne dit, og det gjorde jeg ikke. Ikke hadde jeg ønsket at barnehagen skulle gjøre det heller. Så vi tok bleieslutt i sommerferien. Det tok mer enn en langhelg, men hun var helt tørr på dag og natt da ferieukene var over. 

Anonymkode: 7ed45...397

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Først: Jeg vet at det ofte er travelt i barnehagen, de har begrenset med voksne og mange barn med ulike behov. 

Barnet mitt går på småbarnsavdeling. Hun har starta prosessen med å slutte med bleier, det gikk ganske fint hjemme i langhelga med kanskje 2-3 uhell og ingen på søndagen. Jeg skjønner at hun ikke er ferdig pottetrent, men føler vi er godt på vei. Hjemme har hun jo mulighet til å gå på potta når det passer henne, samt at jeg ikke lar det gå så mange timer uten potteforsøk før jeg insisterer.

I barnehagen derimot, går jo ikke det med fri tilgang. Da hun var i barnehagen i dag så hadde hun holdt seg lenge men takket nei når de spurte om hun ville på potta. Til slutt tisset hun på seg da.

Tenker at kanskje hun har behov for å bli tatt med på do alene nå i starten, kanskje sitte noen minutter i fred på potta. Hvis det er det hun trenger for å slappe av og få det til? Kanskje litt sjenert mtp. å si ifra at hun må. Hun er stort sett i barnehagen kun i kjernetiden så det er ikke sånn at det er en situasjon med én voksen alene med 10 barn.

Forventer jeg for mye? Er det vanlig at ungene bruker bleier i barnehagen helt til de er helt pålitelige?

Varierer fra barnehage til barnehage. 

Bhg her setter alle barna på potte samtidig i forbindelse med bleieskift etter lunsj og etter soving. 

Snakk med din barnehage. Så nært ferien ville jeg drevet pottetrening hjemme og avventet med å drive pottetrening i bhg til høsten. 

Anonymkode: 63c33...560

• Liker 1
Skrevet

Har hun ikke prøvd doen i bhg før, og føler seg usikker der? Hva med at du følger henne på do i bhg ved levering? Da får dere en rolig stund der, hun kan sitte så lenge hun trenger og får øvd seg på doen der. Så leverer du henne til bhg-personalet etter håndvasken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler det blir feil å utsette det når hun selv er så klar og motivert akkurat nå. 

Hun er åpenbart ikke klar i bhg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen fungerer det nok best med faste tider. Hun lærer til slutt at hvis hun må på do så skjer det feks før måltider eller når de skal ut. Minn på at hun hun også må si i fra til de ansatte hvis hun må på do og at de vet dere øver på det hjemme. Det har jo ikke akkurat gått mange dagene. Sørg for å ha litt ekstra skift. Ellers finnes det vel truser som fungerer mer som bleie. Bare ikke si det er bleie. Men da unngår dere våte klær kanskje. 

Men jeg er forsåvidt enig i at de ikke bør spørre og bare si at nå skal vi på do. Et barn som leker sier gjerne hen ikke må tisse fordi hen ikke kjenner etter eller vil pause leken.

Anonymkode: 2e2a1...23c

• Liker 1
Skrevet

Ta det i sommerferien i stedet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi følger opp etter sommerferien/ lengre friperiode hvor barnet har fått øvd over en lengre periode hjemme. Følger ikke opp etter kun en langhelg, da blir i prinsippet bleieslutt overlatt til oss i barnehagen. Og det er det ikke kapasitet til.

Anonymkode: 4ed50...dce

AnonymBruker
Skrevet

Dette varierer veldig barnehage til barnehage. I vår så har de tre ulike grupper på småbarn: med bleie, bleiefrie inne, og helt bleiefrie. Selv gruppa som bruker bleier får gå i små grupper til de faste skiftene + rundt måltider, etter dupp og sånt, og sitter da på potte mens de venter på sin tur. Uten forventning til at det skal skje noe på potta, men det gjør det jo før eller senere. Så når de fikser det får de prøve uten bleie inne og til slutt ute også, da med faste men hyppigere potterutiner. Med stor forståelse for uhell, og oppfordrer til å gjøre det samme hjemme. Så godt som alle blir ferdig med bleier på småbarn. 

Det funker veldig bra fordi rutinene et godt innarbeidet og de samme for alle. Det tar mye tid, men det er noe de har bestemt seg for å satse på, også fordi det gjør det på mange vis enklere enn individuell oppfølging til 15 barn på ulike stadier. Jeg setter i alle fall utrolig stor pris på det som forelder! 😅

Anonymkode: 12992...954

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...