AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #1 Skrevet 24. juni 2024 Jeg har helseangst og har i samråd med psykologen kommet frem til at jeg kan ha en bekymringstid i døgnet. Og for hver uke så skal jeg trappe ned. Jeg sjekker spesielt føflekker. Og må jo ta stilling til kroppen utenom bekymringstiden der jeg kan analysere kroppen så mye jeg vil og bekymre meg i 10 min hver dag. Men utenom denne tiden, så skal jeg jo dusje, skifte, og kommer i situasjoner der jeg ser på kroppen min hvor tankene kommer. Jeg vet at jeg da ikke skal gi tankene oppmerksomhet. Nå er det sommer og man har mindre klær på. Slik som armen min, så kan jeg se på føflekkene mine og se om noe er unormalt. Men jeg prøver å ikke gå i katastrofetanker og ikke gi tankene noe næring. Jeg bare ønsker å kunne se på kroppen uten at disse automatiske tankene kommer. For da kan jeg fort bruke par sekunder på å sjekke, men jeg klarer noen ganger å legge det bort. Det er så lett tilgjengelig når jeg går i bare t-skjorte og shorts. Men jeg jobber med å ikke gi tankene noe næring selvom jeg får den tvangen av å sjekke. Så kanskje derfor jeg klarer å bare bruke noen sekunder på det og legge det bort. Men jeg skulle ønske at jeg ikke fikk disse ubehagelige tankene, er dette noe som vil avta etterhvert? Jeg må jo kunne se på kroppen min uten at jeg skal tenke om det kanskje er noe unormalt. Anonymkode: 9f75c...c35
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #2 Skrevet 24. juni 2024 Det tar tid for hjernen å få bort disse automatiske grubletankene, så man må bruke mye tid på å være klar over tankene og å finne noe annet å tenke på i stedet. Man må være tålmodig i denne prosessen. Anonymkode: e0c2d...ae2 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #3 Skrevet 24. juni 2024 Hva med å finne en terapeut som kan jobbe med årsaken til disse tankene? Det du gjør nå er jo bare å symptomdempe. Mange terapeuter som jobber helhetlig har helt andre typer strategier og løser faktisk årsaken snarere enn symptomene Anonymkode: 3be90...9db 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #4 Skrevet 24. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva med å finne en terapeut som kan jobbe med årsaken til disse tankene? Det du gjør nå er jo bare å symptomdempe. Mange terapeuter som jobber helhetlig har helt andre typer strategier og løser faktisk årsaken snarere enn symptomene Anonymkode: 3be90...9db Du kan nok trygt anta at de driver med mer i timene enn kun dette... Man bruker ikke flere timer på å lære om bekymringstime, det tar maks 10 minutter. Dette vil bli bedre og bedre med tida TS. Det tar tid å lage nye vaner, bare fortsett å øve og jobbe på. Jeg sjekker sjekker aldri føflekker aktivt. Jeg vet at jeg eller samboer kommer til å legge merke til det automatisk hvis noe på kroppen forandrer seg såpass at det er fare på ferde. Anonymkode: 249e9...1e8 1 1
Stoltskeiv Skrevet 27. juni 2024 #5 Skrevet 27. juni 2024 Tenker det er helt normalt. Synes du gjør stor fremskritt bare av å vær bevisst på det så kjapt. Du bruker ikke flere minutter på sjekkinga ved skifte osv, noe jeg tolker du gjorde før. Men nå så stopper du relativt kjapt. Gamle vaner er vanskelig å endre. Men du gjør fremskritt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå