Gå til innhold

Kroken på døra for tysk bilindustri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husker flere biler sto fast med oss i tunell etter at en lastebil punkterte og sperret vei. Det var vel ca -2 grader ute. Ingen fikk snu og ingen fikk ha bilen på tomgang. Da var det digg å kose seg i varm elbil 😂 Hjalp ikke broren min med dyr tysk "premium" bil da, kom å satt seg med oss! 🤣

Anonymkode: 01fec...a2c

Samme i fergekø på sommeren langs Helgelandskysten. 29 grader og stekende sol, vi satt i bilen med AC på og hadde det behagelig mens alle dieselbilene sto med alle vinduer oppe og en haug svette folk ventet i skyggen bak servicebygget ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husker flere biler sto fast med oss i tunell etter at en lastebil punkterte og sperret vei. Det var vel ca -2 grader ute. Ingen fikk snu og ingen fikk ha bilen på tomgang. Da var det digg å kose seg i varm elbil 😂 Hjalp ikke broren min med dyr tysk "premium" bil da, kom å satt seg med oss! 🤣

Anonymkode: 01fec...a2c

Hva var poenget ditt her? Bare for å bekrefte at du hadde nok strøm på batteriet for holde varmen på? Ikke alle som har det vet du!

Anonymkode: 6b408...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS følger ikke godt med, når en ikke har fått med seg at det er lenge siden de satset på el-biler, tyskerne.

De har også de beste.

At folk gidder å kjøre stiv Tesla, viser bare at de ikke har prøvd noe bedre.

Anonymkode: 59d68...aca

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (På 27.6.2024 den 8.52):

Hvor mye varme tror du trengs for å varme opp en liten bilkupé? En helt vanlig bil bruker rundt 2kW effekt på å holde temperaturen på +21 i 15 minus. Et helt ordinært bilbatteri har kapasitet på 70+kWt, som tilsier at man har rundt 35 timer med varme på batteriet. Oppvarming står for kanskje 10% av forbruket, dersom man IKKE har varmepumpe på bilen. De fleste nye biler har det, så da halveres strømforbruket til oppvarming. Så da kan du sitte mandag-torsdag i bilen din uten å fryse 

Vi fikk leiebil da det var - 29 grader her vi bor. Skulle kjøre en strekning på 57 km 1 vei. Skulle da tur/retur.  Ditt jeg skulle hadde ikke lademuligheter ut fra kjøre lengde skulle den bilen vi hadde en vw id 5 klare å kjøre t/r uten lading med god margin. Hadde vel 40 min igjen å kjøre da bilen begynte å ul om at varme måtte settes ned, så ule fordi det var 22% lading. Da ringte jeg ei jeg kjenner om jeg kunne stoppe hos dem så jeg fikk ladet litt , siden det ikke var noen ladestasjoner der jeg hadde kjørt. 

Snakket med de vi hadde leiebil via og de sa rett ut, ja du mister nok over 60% av strømmen pga kulda

Anonymkode: b5442...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS følger ikke godt med, når en ikke har fått med seg at det er lenge siden de satset på el-biler, tyskerne.

De har også de beste.

At folk gidder å kjøre stiv Tesla, viser bare at de ikke har prøvd noe bedre.

Anonymkode: 59d68...aca

Ja, Model 3 (før facelift) og Model Y er to ukomfortable modeller.

Anonymkode: 8abd2...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fjompen skrev (På 29.6.2024 den 23.02):

Dette har jo skjedd før? Vestlige produsenter opplevde at japanske biler solgte bra, men tok ikke over hele markedet? Japanske biler opplevde at koreanske biler kom på markedet, men de forsvant ikke. Ei heller de vestlige. Nå selger vel tyske produsenter mer biler i Kina enn i Europa, så problemstillingen er litt kunstig.
Bilkjøp handler i vårt samfunn heller om følelser og tilhørighet enn tall og fakta. Om ikke hadde jo alle kjørt Toyota.

Det er ikke helt det samme. Japanerne og koreanerne lager bare bedre biler enn tyskerne. Men her snakker vi om et teknologiskifte. Tysk bilindustri har så å si satset på hest mens resten av verden går automobil. Det er skivebom, enkelt og greit.

Anonymkode: d7785...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 15.38):

Ja, Model 3 (før facelift) og Model Y er to ukomfortable modeller.

Anonymkode: 8abd2...dd2

Model Y ble vesentlig mykere i understellet fra 2023-modellen. Jeg har en 24-modell og den er i hvert fall ikke for stiv. Men så liker jeg ikke myke biler heller da, orker ikke all krengingen. Smak og behag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 14.21):

TS følger ikke godt med, når en ikke har fått med seg at det er lenge siden de satset på el-biler, tyskerne.

De har også de beste.

At folk gidder å kjøre stiv Tesla, viser bare at de ikke har prøvd noe bedre.

Anonymkode: 59d68...aca

Hele poenget er jo at det er en sportsligere bil. Ingen vil vel ha en sportslig bil som ikke er stivere satt opp 😂 Du på biltur, ikke båttur! Da ender du bare opp med det dritet Volvo har nå i XC60 og XC90. Så myke at en blir sjøsyk. 

Anonymkode: 01fec...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hele poenget er jo at det er en sportsligere bil. Ingen vil vel ha en sportslig bil som ikke er stivere satt opp 😂 Du på biltur, ikke båttur! Da ender du bare opp med det dritet Volvo har nå i XC60 og XC90. Så myke at en blir sjøsyk. 

Anonymkode: 01fec...a2c

Sportslig bil. Haha.

Anonymkode: 8abd2...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sportslig bil. Haha.

Anonymkode: 8abd2...dd2

Vil du virkelig ikke si at Teslaene er mer sportlige enn andre i samme segment i måten de oppleves og er bygd? Tenk deg en så spiss og kjapp bil med mykt understell og dempere 😂 

Bilene er veldig gøy å kjøre. 

Anonymkode: 01fec...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...