Gå til innhold

Kroken på døra for tysk bilindustri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mens kineserne designet elbiler så, brukte tyske bilprodusenter tiden til å forfalske utslippstall. Nå er skipet gått og det lukter Nokia lang vei.. 

Anonymkode: cf1ea...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mens kineserne designet elbiler så, brukte tyske bilprodusenter tiden til å forfalske utslippstall. Nå er skipet gått og det lukter Nokia lang vei.. 

Anonymkode: cf1ea...c41

Merkelig påstand når de i 2023 eksporterte rekordmange biler. 

Anonymkode: 8049d...15a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å produsere biler er ikke det samme som å ta markedsandeler.

Det spiller ingen rolle hvor mange elbiler kineserne produserer. Hvis de ikke selges så tar de heller ikke markedsandeler. Og ingen kjøper kinesiske biler.

Så ingenting har forandret seg.

Anonymkode: 21be4...34a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU jobber jo med en tilsvarende toll på kinabilene ;) ! Det ordner seg.

Men selv kineserne tilbyr ikke en eneste elbil til 250k som klarer 400km på vinteren med varme på. 

Det er jo håpløst.

Anonymkode: a20b9...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for en forsamling av klovner? Tror jeg kjenner igjen alle ABer fra andre trolletråder allerede...

Anonymkode: d7785...652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/24/2024 at 4:38 PM, AnonymBruker said:

EU jobber jo med en tilsvarende toll på kinabilene ;) ! Det ordner seg.

Men selv kineserne tilbyr ikke en eneste elbil til 250k som klarer 400km på vinteren med varme på. 

Det er jo håpløst.

Anonymkode: a20b9...d1c

Er du her i denne tråden også? 
Hvorfor skal en ny bil koste 250k? Hvilke nye fossile biler koster 250k med et akseptabelt utstyrsnivå og komfort?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (13 timer siden):

Er du her i denne tråden også? 
Hvorfor skal en ny bil koste 250k? Hvilke nye fossile biler koster 250k med et akseptabelt utstyrsnivå og komfort?

Er det ikke lov å kommentere i hvilken tråd man vil, uten du skal være klysete?

Anonymkode: 6b408...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men den evinnelige masingen om 400km rekkevidde i området 20-80% av batteriet til maks 250k... 

Du får ingen bil med nesten 700km garantert rekkevidde vinterstid til den prisen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (9 timer siden):

Joda, men den evinnelige masingen om 400km rekkevidde i området 20-80% av batteriet til maks 250k... 

Du får ingen bil med nesten 700km garantert rekkevidde vinterstid til den prisen 

Og hvem driver og kjører 933km hele tiden på vinteren? For lader man opp en bil som klarer 400km på 20-80% helt før avgang og kjører ned til 20% klarer den 533km. Eneste grunnen til at den evt. skal klare 400km 20-80% er at man skal hurtiglade underveis siden det tar en del lengre tid å lade 80-100%. Med én hurtiglading til 80% er man da oppe i 533+400=933km før batteriet er nede på 20%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 time siden):

Og hvem driver og kjører 933km hele tiden på vinteren? For lader man opp en bil som klarer 400km på 20-80% helt før avgang og kjører ned til 20% klarer den 533km. Eneste grunnen til at den evt. skal klare 400km 20-80% er at man skal hurtiglade underveis siden det tar en del lengre tid å lade 80-100%. Med én hurtiglading til 80% er man da oppe i 533+400=933km før batteriet er nede på 20%.

Hva med varme som slås på? Tar ikke det også masse batteri som reduserer rekkevidde igjen?

Anonymkode: a20b9...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med varme som slås på? Tar ikke det også masse batteri som reduserer rekkevidde igjen?

Anonymkode: a20b9...d1c

Gamle elbiler brukte mye strøm i kulda ja. Gamle Leaf hadde f.eks ikke varmepumpe, og varmeapparatet var vannbasert med særdeles dårlig isolasjon. Nyere elbiler bruker vesentlig mindre energi til oppvarming.

Men her var det vel snakk om å kreve 667km rekkevidde vinterstid. Altså inkl. varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med varme som slås på? Tar ikke det også masse batteri som reduserer rekkevidde igjen?

Anonymkode: a20b9...d1c

Hvor mye varme tror du trengs for å varme opp en liten bilkupé? En helt vanlig bil bruker rundt 2kW effekt på å holde temperaturen på +21 i 15 minus. Et helt ordinært bilbatteri har kapasitet på 70+kWt, som tilsier at man har rundt 35 timer med varme på batteriet. Oppvarming står for kanskje 10% av forbruket, dersom man IKKE har varmepumpe på bilen. De fleste nye biler har det, så da halveres strømforbruket til oppvarming. Så da kan du sitte mandag-torsdag i bilen din uten å fryse 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 timer siden):

Hvor mye varme tror du trengs for å varme opp en liten bilkupé? En helt vanlig bil bruker rundt 2kW effekt på å holde temperaturen på +21 i 15 minus. Et helt ordinært bilbatteri har kapasitet på 70+kWt, som tilsier at man har rundt 35 timer med varme på batteriet. Oppvarming står for kanskje 10% av forbruket, dersom man IKKE har varmepumpe på bilen. De fleste nye biler har det, så da halveres strømforbruket til oppvarming. Så da kan du sitte mandag-torsdag i bilen din uten å fryse 

Nåvel, nå lyver du så det renner av deg! Fordi, sist vinter var det to ulykker på E6 litt nord for Minnesund. En i hver retning omtrent på samme sted(glaning som utløste nr.2) Det bilbergere hadde mest jobb med, var alle elbiler som var tomme for strøm! Hvorfor var de det? Var de omtrent tomme i det de måtte stoppe? Neppe. Og det var snakk om 3-4 timer de måtte stå og vente, før begge retninger var ryddet og trafikken kunne kjøre fritt. At det brukes så lite strøm som det hevdes, aldri i livet!

Anonymkode: 6b408...cff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nåvel, nå lyver du så det renner av deg! Fordi, sist vinter var det to ulykker på E6 litt nord for Minnesund. En i hver retning omtrent på samme sted(glaning som utløste nr.2) Det bilbergere hadde mest jobb med, var alle elbiler som var tomme for strøm! Hvorfor var de det? Var de omtrent tomme i det de måtte stoppe? Neppe. Og det var snakk om 3-4 timer de måtte stå og vente, før begge retninger var ryddet og trafikken kunne kjøre fritt. At det brukes så lite strøm som det hevdes, aldri i livet!

Anonymkode: 6b408...cff

Nå kan ikke jeg svare for alle med elbil, og jeg var ikke i den køen og jeg har ikke funnet noen artikler om påstanden din, men det kan jo være at noen hadde planlagt et ladestopp på Espa og ikke rakk frem i tide? Jeg veit ikke, vanskelig å diskutere ting jeg ikke har opplevd. 

Men at det var enorme mengder med elbiler som måtte reddes tviler jeg litt på. Men det kan sikkert ha vært en og annen Leaf med 30kWt batteri og lav batteriprosent. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (16 timer siden):

Nå kan ikke jeg svare for alle med elbil, og jeg var ikke i den køen og jeg har ikke funnet noen artikler om påstanden din, men det kan jo være at noen hadde planlagt et ladestopp på Espa og ikke rakk frem i tide? Jeg veit ikke, vanskelig å diskutere ting jeg ikke har opplevd. 

Men at det var enorme mengder med elbiler som måtte reddes tviler jeg litt på. Men det kan sikkert ha vært en og annen Leaf med 30kWt batteri og lav batteriprosent. 

Jeg sier ikke enorme mengder, det er det du som sier. Jeg sier alle, og det er ikke hverken mye eller lite. Men for all del, du velger selv å tro på eller ikke!

Anonymkode: 6b408...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 15.59):

Mens kineserne designet elbiler så, brukte tyske bilprodusenter tiden til å forfalske utslippstall. Nå er skipet gått og det lukter Nokia lang vei.. 

Anonymkode: cf1ea...c41

Dette har jo skjedd før? Vestlige produsenter opplevde at japanske biler solgte bra, men tok ikke over hele markedet? Japanske biler opplevde at koreanske biler kom på markedet, men de forsvant ikke. Ei heller de vestlige. Nå selger vel tyske produsenter mer biler i Kina enn i Europa, så problemstillingen er litt kunstig.
Bilkjøp handler i vårt samfunn heller om følelser og tilhørighet enn tall og fakta. Om ikke hadde jo alle kjørt Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 23.38):

Hva med varme som slås på? Tar ikke det også masse batteri som reduserer rekkevidde igjen?

Anonymkode: a20b9...d1c

Varmeapparatet er tatt med i regnestykket når man ser på rekkevidden om vinteren.

Det finnes biler som mister 50% av rekkevidden om vinteren, men andre merker mister knapt 10%. 20% er typisk.

Det er uansett bare noe man stort sett tenker på når man ikke har elbil. Man merker fort at 99% av all lading skjer hjemme og at man kan kjøre til jobb og hytte året rundt uten stress. 

Jeg skal være ærlig: Det som faktisk kan være litt stress er å dra på langtur på litt ukjente plasser. Da bør man ha en plan, særlig fordi ladestasjonene altfor ofte ikke fungerer. Med dieselbil trenger man ikke tenke i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående europeisk bilindustri så er det godt at politikerne våkner opp.

Kina selger billig fordi staten subsidierer bilene. De lar gjerne folket ha lav levestandard for å ta livet av industrien i Vesten. Derfor kommer det stadig "utrolig mye bil for pengene" derfra. Kina bryter handelsavtaler på dem måten. De er også flinke og langt fremme på batteriteknologi. Det skal de ha, men det er altså ikke en rettferdig konkurranse med Europa og USA.

Norge har ingen stor bilindustri*, så vi kan forsåvidt utnytte at Kina er "dumme" og selger biler med tap. Jeg klandrer ikke de som kjøper kinesisk bil. EU og USA bør ikke være så naive.

(Vi produserer en del bildeler som eksporteres, så den er ikke ubetydelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det ha seg at tyske produsenter har sletet så med å lage en fullverdig elbil-plattform, mens nye kina selskaper klarer det på 2 år og får 5 stjerner i N-CAP?

Audi, BMW, MERCEDES har stoppet å selge flere modeller her fordi det er ingen som vil ha dem lenger... Bra før, rot nå.

Det er 20-30 år siden tyske biler sto for innovasjon. 

Anonymkode: 01fec...a2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 12.38):

Nåvel, nå lyver du så det renner av deg! Fordi, sist vinter var det to ulykker på E6 litt nord for Minnesund. En i hver retning omtrent på samme sted(glaning som utløste nr.2) Det bilbergere hadde mest jobb med, var alle elbiler som var tomme for strøm! Hvorfor var de det? Var de omtrent tomme i det de måtte stoppe? Neppe. Og det var snakk om 3-4 timer de måtte stå og vente, før begge retninger var ryddet og trafikken kunne kjøre fritt. At det brukes så lite strøm som det hevdes, aldri i livet!

Anonymkode: 6b408...cff

Husker flere biler sto fast med oss i tunell etter at en lastebil punkterte og sperret vei. Det var vel ca -2 grader ute. Ingen fikk snu og ingen fikk ha bilen på tomgang. Da var det digg å kose seg i varm elbil 😂 Hjalp ikke broren min med dyr tysk "premium" bil da, kom å satt seg med oss! 🤣

Anonymkode: 01fec...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...