Gå til innhold

Personlig utvikling og bli den beste versjonen av seg selv? Hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå 30 år og jeg føler egentlig at de siste 10 årene av livet mitt bare har vært ‘bortkastet tid’ og ett sort hull i hukommelsen fordi jeg har vært så psykisk syk at tiden min bare har blitt brukt på å klare å holde hodet over vannet, brannslukking og bare holde ut til ting blir bedre. Jeg har hatt schizofreni og er bipolar nå så har slitt en del med både depresjon og psykose og har vært mye innlagt eller bare hjemme og isolert. Der jeg har brukt så og si all tid i sengen og stirret ut i ingenting eller sett på serier og filmer hvis jeg har vært bra nok til det. Har så klart ikke vært kjempedårlig hele tiden og har heldigvis hatt bedre perioder også som har gitt meg pustepauser men stort sett har jeg hatt det dårlig.

Dette har gjort at jeg har mistet kontakt med venner og føler/følte sånn ellers at livet har vært meningsløst. MEN nå siste året har mye heldigvis blitt bedre for meg og fallt mye på plass. Jeg har fått innvilget uføretrygd som har gjort at jeg har fått en mer stabil og høyere inntekt, jeg har kjøpt min første bolig og fått en fast deltidsjobb og funnet tilbake til favoritt hobbyen min og også faktisk fått litt kontakt med en bekjent som jeg tenker kan utvikle seg til ett vennskap etter hvert. Livet er endelig noe jeg gleder meg til, altså jeg gleder meg til å stå opp nesten hver dag nå og jeg har stadig ting jeg gleder meg til i uka som kommer. Jeg har mer troen på meg selv og at jeg endelig kanskje kan være frisk nok til å leve det A4-livet jeg alltid har ønsket meg med mer jobb, hobbyer, samboer, barn, hus med hage osv.

MEN en ting jeg gjerne også skulle ønske at jeg kunne endre på var å bli en bedre versjon av meg selv. Jeg skulle ønske jeg var bedre på relasjoner og å snakke med andre mennesker, fikk lettere venner. Og jeg har tenkt på at jeg ønsker å gjøre ting som å bli frivillig innen noe, at jeg ønsker å lære meg mindfullness og være mer tilstede her og nå, at jeg ønsker mindre rot i hjemmet (har lånt Marie Konodos bøker), endre kles garderobe til det som kalles ‘capsule wardrobe’, at jeg kunne kanskje lære meg flere nye hobbyer, nytt språk og litt sånt. Sette pris på det jeg HAR og ikke stadig ønske å kjøpe nye ting. Også ikke minst bare bli en bedre versjon av meg selv og ta godt vare på den kroppen jeg har ved å spise sunt og trene. Se mer av Norge og andre land i verden, reise mer til utlandet og bare andre fine turer, roadtrips og fjellturer.

Men hvordan får jeg til å bli en bedre versjon av meg selv? Hvor begynner man og hvordan er prossessen? Noen som har erfaring som kan dele sin erfaring med meg?

Anonymkode: 16038...1fa

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør og har bipolar sykdom. Jeg gjør dette. 

Yoga rett etter jeg har stått opp. 

Deretter styrke på senter. 

Duolingo spansk når jeg hviler. 

Meditasjon til kvelds. 

Så leser jeg bøker med mening i og hører på podcast med mening i. 

Slik får jeg tatt vare på hjerne og kropp. 

Anonymkode: c520e...c00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er ufør og har bipolar sykdom. Jeg gjør dette. 

Yoga rett etter jeg har stått opp. 

Deretter styrke på senter. 

Duolingo spansk når jeg hviler. 

Meditasjon til kvelds. 

Så leser jeg bøker med mening i og hører på podcast med mening i. 

Slik får jeg tatt vare på hjerne og kropp. 

Tusen takk for gode tips! Har du noen tips til bøker og podcast med mening i? Hadde satt veldig pris på tips.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tusen takk for gode tips! Har du noen tips til bøker og podcast med mening i? Hadde satt veldig pris på tips.

Spørs hva du liker? Og hvor erfaren du er? Liker du lette bøker eller litt tyngre? Leser du engelsk?

Selv hører jeg mye på podcast i NRK-appen. Der ligger det mye spennende. Om samfunn, politikk, kunst og litteratur, historie, musikk og historier fra virkeligheten. 

Så har jeg podme. Her hører Avhørt og Krimpodden. Det er jo mest for underholdning da, men jeg unngår rene skravlepodcaster. 

Bøker med mening i finner jeg i utstillingene på biblioteket. I mitt bibliotek er det utstillinger for ny skjønnlitteratur, ny faglitteratur og lettlest. På nettbrettet leser jeg sci-fi for underholdning. 

NRK kommer med boktips hver uke. Disse har jeg varsel på. Her får du gode anmeldelser fra alle sjangre. 

Jeg er utdannet bibliotekar, så jeg tror jeg skal klare å anbefale noe til deg om du forteller meg litt om hva du liker? 

Å lese og lytte er selvutvikling. Du lærer mye om deg selv. Og så får du også mer å prate om når du treffe nye mennesker. 

Men ett tips har jeg. 

I NRK sin app ligger det en hel episode om bipolar sykdom. Det er Trygdekontoret som har den, og Tomas Seltzer intervjuer en voksen mann med bipolar 2. Det er lett og ledig om et alvorlig tema. 

AnonymBruker
Skrevet

Om appene jeg bruker: 

Jeg bruker Down Dog for yoga. Den er genial og jeg har brukt den siden pandemien. Den er enkel å stille inn slik at du får den tiden og det nivået du vil ha på øktene. Jeg betaler 260,- i året for den. 

Og så bruker jeg Headspace for meditasjon. Den er litt dyr men for meg har det vært verdt det. 139,- koster den, i måneden. 

AnonymBruker
Skrevet

Fokuser på hva som får deg til å føle deg bra som også er bra for deg. Det vil si; det er godt å skeie ut og spise mye godter, men på sikt er det jo ikke bra for deg og føles nok ikke godt etterpå. Lær av andre, lær av deg selv, reflekter og behandle deg selv bra. 

Det er alt som skal til. Denne trenden med selvutvikling der man ser på seg selv som et stort oppussingsporsjekt er en stor uting, spesielt fordi man gaper over alt for mye på kort tid. Stress ned, ta vare på deg selv så kommer du kjempe langt. 

Anonymkode: 768b6...5c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så skal det sies at det å endre personlighet vil sannsynligvis ikke fungere. Du er den du er. Du kan gå utenfor komfortsoner her og der, men kjernen i oss kan vi aldri endre. Jeg er ikke glad i store folkemengder og det tar tid før jeg blir komfortabel sosialt. Sånn er jeg bare. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg lærte mye av å lese psykolog med sovepose. Naturen er fin å komme i kontakt med igjen hvis man har mista seg selv litt.

AnonymBruker
Skrevet

Å jage «en bedre versjon av seg selv» er ikke bra. Man kan alltid bli bedre, man kan aldri bli bra nok. Aksepter den du er, og det du liker, det gir lykke. 

Anonymkode: 5f753...9a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så skal det sies at det å endre personlighet vil sannsynligvis ikke fungere. Du er den du er. Du kan gå utenfor komfortsoner her og der, men kjernen i oss kan vi aldri endre. Jeg er ikke glad i store folkemengder og det tar tid før jeg blir komfortabel sosialt. Sånn er jeg bare. 

Jeg er den bipolare bibliotekaren over. 

Det går helt fint å endre personlighet. Og særlig vi som er bipolare har stor nytte av det. 

Vi må f.eks stoppe opp når vi er gira og roe ned, og gire opp når vi er deppa. 

Da er det greit å lære seg å kjenne, godt, og slik sørge for å ikke utløse verken mani eller depresjon. 

Mennesket er dynamisk og vi kan utvikle oss i hele tiden. Du vet, tankene er fysiske. En krets med tanker kan låse seg helt. Det er jo det psykologer driver med - knekker opp i fastlåse tankemønstre. 

Så hvis du sitter der da å tenker, jeg er en dritt, jeg er en dritt, jeg er en dritt tusen ganger om dagen, kan du f.eks lese ei bok om fugler og du kan tenke mindre på at du tror du er en dritt, men mer om kjøttmeis. 

Skjønner? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er den bipolare bibliotekaren over. 

Det går helt fint å endre personlighet. Og særlig vi som er bipolare har stor nytte av det. 

Vi må f.eks stoppe opp når vi er gira og roe ned, og gire opp når vi er deppa. 

Da er det greit å lære seg å kjenne, godt, og slik sørge for å ikke utløse verken mani eller depresjon. 

Mennesket er dynamisk og vi kan utvikle oss i hele tiden. Du vet, tankene er fysiske. En krets med tanker kan låse seg helt. Det er jo det psykologer driver med - knekker opp i fastlåse tankemønstre. 

Så hvis du sitter der da å tenker, jeg er en dritt, jeg er en dritt, jeg er en dritt tusen ganger om dagen, kan du f.eks lese ei bok om fugler og du kan tenke mindre på at du tror du er en dritt, men mer om kjøttmeis. 

Skjønner? 

Men det er ikke å endre personlighet. At du roer deg ned når du er gira handler ikke om at du endrer personlighet. Gire opp når du er deppa handler ikke om å endre personlighet, for personligheten din er ikke å være deppa, oppgira osv. En følelse er ikke en personlighet. 

Det er å ha kontroll på følelser. Noe alle burde ha. Men det er ikke å endre personlighet. Jeg er en hissigpropp av dimensjoner, og for en del år siden hadde jeg ofte store utbrudd foran andre. Det har jeg ikke lenger. Jeg har lært meg å roe meg når jeg er rundt folk. Men det klikker fortsatt ofte og er jeg alene så buser jeg ut med hva det enn måtte være. 

Det å være hissig er en del av personligheten min, men jeg har lært å moderere det. Det er ikke å endre meg, men å takle meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er ikke å endre personlighet. At du roer deg ned når du er gira handler ikke om at du endrer personlighet. Gire opp når du er deppa handler ikke om å endre personlighet, for personligheten din er ikke å være deppa, oppgira osv. En følelse er ikke en personlighet. 

Det er å ha kontroll på følelser. Noe alle burde ha. Men det er ikke å endre personlighet. Jeg er en hissigpropp av dimensjoner, og for en del år siden hadde jeg ofte store utbrudd foran andre. Det har jeg ikke lenger. Jeg har lært meg å roe meg når jeg er rundt folk. Men det klikker fortsatt ofte og er jeg alene så buser jeg ut med hva det enn måtte være. 

Det å være hissig er en del av personligheten min, men jeg har lært å moderere det. Det er ikke å endre meg, men å takle meg. 

Ok. Jeg gidder ikke å være med på avsporinga. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok. Jeg gidder ikke å være med på avsporinga. 

.... hæ? 

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Først og fremst vil jeg si jeg ble imponert av å lese det du skriver. Jeg har selv vært psykisk syk siden vgs (sikkert lenger også), vært utenfor samfunnet i 10+ år, og er i tidlig 30-åra nå. Jeg strever fremdeles. Og når jeg da leser at du har litt lignende erfaringer som meg, og nå har et så (tilsynelatende) positivt blikk på livet ditt gjør meg både imponert og motivert. Jeg får tro på at jeg selv kan få til mer i eget liv. Jeg vet jo veldig lite om hvordan du har hatt det, men bare fra det jeg leser her, er jeg virkelig imponert! ❤️ Selv strever jeg veldig med å ha troa på livet. 

Når det gjelder hvordan en kan drive selvutvikling tror jeg at jeg har noen ideer. Hva med å jobbe målrettet med dem. Ikke forsøke å endre seg selv først, med å lese mye bøker, men nettopp ta de tingene du sier at "dette vil jeg bli bedre på" og lage de til mål, og dele opp i delmål, og deretter lage en handlingsplan? 

Jeg har lest enorme mengder selvhjelpsbøker, og for meg ble det en slags flukt, en slags utsettelse av å faktisk leve livet. Nå driver jeg mer med måloppnåelse. 

For å bruke et av dine forslag som eksempel: 

Hovedmål: Reise mer, se mer av Norge og verden

Delmål: Reise til utlandet
Delmål: Reise på en dagstur
Delmål: Reise på en overnattingstur i Norge

Handlingsplan: 
Ting jeg kan gjøre umiddelbart for å komme nærmere målet:
--> Gå en spasertur i nærområdet
--> Ta bussen til et nytt sted og gå hjem
--> Besøke en ny restaurant i byen jeg bor i 

Ting jeg kan gjøre den neste måneden for å komme nærmere målet: 
--> Kjøre til nabotettstedet, ha med niste og spise det et pent sted

Ting jeg kan gjøre det neste året for å komme nærmere målet: 
--> Bestille overnatting i nærmeste større by
--> Reise på biltur til Sverige

Du skjønner tegninga! 

Og hvis la oss si de første trinnene også er "for store" så gjelder det bare å dele de også opp i mindre handlingsplaner. Finn dine utfordringer, og finn praktiske løsninger. 

For meg handlet det om å starte med å gjøre ikke bare tenke og planlegge rundt ting. Just do it. 

Å lese bøker om selvutvikling er på en måte en ventestasjon, fordi du kommer egentlig ikke nærmere livet du ønsker deg da. Hvis det du ønsker er en kapselgarderobe, se en YouTube-video om det og ta alle klærne ut av skapet og begynn å dele opp. Om du ønsker deg å trene sett på en 10 minutters styrkevideo og følg den, og i morgen bestiller du medlemskap på senter. Hva enn som må til for deg. Men gjør det heller enn planlegge det

Hører gjerne hvordan det går. ❤️ 

Anonymkode: 407b2...286

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...