Gå til innhold

Banning til barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Er det innafor å banne til sine barn?

Du må jo for faen….eller….Ta den helvetes…
Da i forbindelse med kjefting eller grensesetting. 
 

 

Anonymkode: 446e6...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit og greit.. At det kan skje i hestens øyeblikk - jo ja det har skjedd.. Men syns jo selv at det ikke er bra.

Banning og grensesetting/kjefting/irettesetting har ingenting til felles og gjør ikke saken bedre for noen av partene, det forsterker ei heller budskapet man prøver å få frem. 

Banning er en måte å uttrykke sterke følelser på, og jeg gjør mitt beste for å uttrykke meg på andre måter enn i form av banning, men det skjer.. 

Anonymkode: f392d...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke situasjonen. Hjelper kanskje deg å få ut frustrasjon, men det kan du gjøre etter du har snakket med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geografiske forskjeller. Ord kan ha helt forskjellig mening.

Anonymkode: 857ec...25d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig få som tar til seg hva en person sier hvis hen kjefter, med eller uten banning. Det gjelder både voksne og barn. 

Endret av Meowmere
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 
 

Er det innafor å banne til sine barn?

Du må jo for faen….eller….Ta den helvetes…
Da i forbindelse med kjefting eller grensesetting. 
 

 

Anonymkode: 446e6...28d

Selvfølgelig ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 
 

Er det innafor å banne til sine barn?

Du må jo for faen….eller….Ta den helvetes…
Da i forbindelse med kjefting eller grensesetting. 
 

 

Anonymkode: 446e6...28d

«Du må for faen skjønne at det er farlig med rusmidler»!!

»Du kan for helvette ikke slå noen som er mye yngre og svakere enn deg bare fordi du ble sint»!

- Kommer helt an på kontekst. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg banner samme om det er barn eller voksne rundt meg. Livet er såpass kjipt av jeg må få ut noe frustrasjon og da blir det litt satan og helvete! 

Anonymkode: f3105...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (32 minutter siden):

«Du må for faen skjønne at det er farlig med rusmidler»!!

»Du kan for helvette ikke slå noen som er mye yngre og svakere enn deg bare fordi du ble sint»!

- Kommer helt an på kontekst. 

Selv om kontekst kan forklare eller mildne, så er det likevel ikke greit. 
Banning er en uting, og spesielt mot barn, som allerede er i en underordnet posisjon i forhold til de voksne. 
Går fint an å få fram budskapet uten å ty til banning, altså.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke til barn i sinne og affekt er vel det mye større problemet.

Det kan gjøre skade det!

Et par velvalgte gloser derimot, er stort sett en helt naturlig del av livet her nordpå. 

Anonymkode: 4e6b3...82d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~white lady~ skrev (30 minutter siden):

Selv om kontekst kan forklare eller mildne, så er det likevel ikke greit. 
Banning er en uting, og spesielt mot barn, som allerede er i en underordnet posisjon i forhold til de voksne. 
Går fint an å få fram budskapet uten å ty til banning, altså.

 

Det er også ugreit å ta hardt i arma til et barn. Men løper barnet på rødt lys mot en lastebil; så tar du hardt i den arma! 
 

Om du vil å ha en slags «fasit» på hva som er «greit» og «ugreit» når det gjelder barneoppdragelse, er det viktig å heller se på de store linjene; og akseptere at det utover dem: er masse gråsoner! Banning er kulturelt; hos enkelte er det en del av daglig tale. Da reagerer neppe barna særlig voldsomt på det. Vi kan enes om at det ikke er særlig pent, men er det nødvendigvis «galt».. - nei.
 

Noen som aldri banner, men krenker barnet med å håne, latterliggjøre eller undergrave, er langt mer destruktivt, enn eksempelvis en foreldre som bruker banningen til å understreke at «det var JÆVLIG BRA» gjort av deg! Eller : «du er faen meg helt RÅ» ….. osv.

så nei; har ikke tenkt å hive meg med på «beserwisser toget» å «shame» foreldre som har bannet enten til eller foran barna sine. Kontekst, kontekst kontekst! 

Gråsoner.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom ut på toalettrommet som ikke hadde sluk eller fuktsperre til vann flytende over hele gulvet og en sjuåring som lekte i vasken.

- Hvorfor er hele gulvet vått? (Lettere irritert.)

- Jeg lekte med vann.

- Men du må jo stoppe når gulvet blir vått og be om hjelp til å tørke opp! (Temmelig irritert.)

- Men jeg så ikke at det var vann på gulvet...

- (Dypt sukk.) Men for i helvete unge, du kjenner da når du står til anklene i vann... (Meget oppgitt.) Ut! Så jeg får tørke opp! (Meget bestemt.)

Det går fint an å banne uten å være sint, høylytt eller på annen måte skremme ungene.

Anonymkode: 1bcaf...39f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! 
 

Er det innafor å banne til sine barn?

Du må jo for faen….eller….Ta den helvetes…
Da i forbindelse med kjefting eller grensesetting. 
 

 

Anonymkode: 446e6...28d

 

Nei! Banning er helt unødvendig å lære bort til barna. Her bør foreldrene gå foran med et godt eksempel og passe på at ungene aldri hører et banneord fra mor eller far. Foreldrene bør også si ifra om de hører barna banner, om at det ikke er greit å si. Men det vil aldri fungere å si at man ikke skal banne, om foreldrene selv banner.

Jeg tror både voksne og barn som ikke banner, vil oppleve å få mer respekt fra andre folk, både på skole og i jobb, enn de som lirer av seg stygge, kvalme og vulgære gloser i tide og utide.

Anonymkode: 16f6f...030

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kom ut på toalettrommet som ikke hadde sluk eller fuktsperre til vann flytende over hele gulvet og en sjuåring som lekte i vasken.

- Hvorfor er hele gulvet vått? (Lettere irritert.)

- Jeg lekte med vann.

- Men du må jo stoppe når gulvet blir vått og be om hjelp til å tørke opp! (Temmelig irritert.)

- Men jeg så ikke at det var vann på gulvet...

- (Dypt sukk.) Men for i helvete unge, du kjenner da når du står til anklene i vann... (Meget oppgitt.) Ut! Så jeg får tørke opp! (Meget bestemt.)

Det går fint an å banne uten å være sint, høylytt eller på annen måte skremme ungene.

Anonymkode: 1bcaf...39f

 

Ja, men hvorfor i all verden skal du i det hele tatt banne? Det er helt unødvendige ord å bruke. Banning er ikke mindre stygt om det sies uten en sint stemme. På samme måte går det godt an å uttrykke sinne uten å bruke banneord.

Anonymkode: 16f6f...030

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Raven.Writingdesk skrev (12 minutter siden):

Det er også ugreit å ta hardt i arma til et barn. Men løper barnet på rødt lys mot en lastebil; så tar du hardt i den arma! 
 

Om du vil å ha en slags «fasit» på hva som er «greit» og «ugreit» når det gjelder barneoppdragelse, er det viktig å heller se på de store linjene; og akseptere at det utover dem: er masse gråsoner! Banning er kulturelt; hos enkelte er det en del av daglig tale. Da reagerer neppe barna særlig voldsomt på det. Vi kan enes om at det ikke er særlig pent, men er det nødvendigvis «galt».. - nei.
 

Noen som aldri banner, men krenker barnet med å håne, latterliggjøre eller undergrave, er langt mer destruktivt, enn eksempelvis en foreldre som bruker banningen til å understreke at «det var JÆVLIG BRA» gjort av deg! Eller : «du er faen meg helt RÅ» ….. osv.

så nei; har ikke tenkt å hive meg med på «beserwisser toget» å «shame» foreldre som har bannet enten til eller foran barna sine. Kontekst, kontekst kontekst! 

Gråsoner.

Hvordan får du til at banning er et alternativ til å latterliggjøre, håne og undergrave? Disse tingene er helt uavhengig av hverandre, og begge deler er stygt å gjøre og dermed skal man ikke gjøre noen av delene.

At banning er "dagligtale" er et elendig argument. Det er ikke greit å banne selv om man alltid gjør det.

Slutt å banne!!

Anonymkode: 16f6f...030

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kom ut på toalettrommet som ikke hadde sluk eller fuktsperre til vann flytende over hele gulvet og en sjuåring som lekte i vasken.

- Hvorfor er hele gulvet vått? (Lettere irritert.)

- Jeg lekte med vann.

- Men du må jo stoppe når gulvet blir vått og be om hjelp til å tørke opp! (Temmelig irritert.)

- Men jeg så ikke at det var vann på gulvet...

- (Dypt sukk.) Men for i helvete unge, du kjenner da når du står til anklene i vann... (Meget oppgitt.) Ut! Så jeg får tørke opp! (Meget bestemt.)

Det går fint an å banne uten å være sint, høylytt eller på annen måte skremme ungene.

Anonymkode: 1bcaf...39f

Og hva tenker du ungen lærte av den situasjonen? Det riktige hadde vært å beholde roen og si at du forstår at slikt kan skje når man er opphengt i leken. Deretter forklare at det kan oppstå skader ved slik lek og at man må være følge bedre med neste gang. Og tørke opp sammen.

Anonymkode: f9549...d13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...