Gå til innhold

Hva har vært deres erfaringer med parterapi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker som man tenker at bare man tar det steget, løser alt seg. Men det er jo ikke nødvendigvis sånn.

Hvordan hjalp/ikke hjalp det for dere?

Hva gjorde dere på hjemmebane for å (prøve å) få det bedre sammen?

Anonymkode: 71fd9...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og min eksmann var til parterapi hos fvk i to forskjellige omganger. Hjalp ikke en dritt for eksmannen hadde det fint og så ikke problemet før jeg faktisk flyttet ut.. Da ville han i terapi men jeg var ferdig. 

Terapi hjelper ikke om ikke begge er villige å jobbe med problemene.

Anonymkode: b7ecc...cdc

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg og min eksmann var til parterapi hos fvk i to forskjellige omganger. Hjalp ikke en dritt for eksmannen hadde det fint og så ikke problemet før jeg faktisk flyttet ut.. Da ville han i terapi men jeg var ferdig. 

Terapi hjelper ikke om ikke begge er villige å jobbe med problemene.

Anonymkode: b7ecc...cdc

Noen menn tror at ytterste konsekvens er mas og misnøye. Det overrasker meg stadig at de er villige til å leve med det. At ytterste konsekvens er brudd virker det ikke som de skjønner.

Anonymkode: b47e0...106

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg og min eksmann var til parterapi hos fvk i to forskjellige omganger. Hjalp ikke en dritt for eksmannen hadde det fint og så ikke problemet før jeg faktisk flyttet ut.. Da ville han i terapi men jeg var ferdig. 

Terapi hjelper ikke om ikke begge er villige å jobbe med problemene.

Anonymkode: b7ecc...cdc

Her er det egentlig samme greia. Han har det stort sett fint. Jatter mest med i terapitimene, og det skjer lite i mellom timene - annet enn at han i perioder er litt bedre på de praktiske tingene, før det sklir ut igjen.

Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å få det bra sammen.. jeg har hatt det dårlig lenge i forholdet, og er egentlig ganske følelsesmessig ferdig med forholdet. 

Ts

Anonymkode: 71fd9...47d

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er det egentlig samme greia. Han har det stort sett fint. Jatter mest med i terapitimene, og det skjer lite i mellom timene - annet enn at han i perioder er litt bedre på de praktiske tingene, før det sklir ut igjen.

Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å få det bra sammen.. jeg har hatt det dårlig lenge i forholdet, og er egentlig ganske følelsesmessig ferdig med forholdet. 

Ts

Anonymkode: 71fd9...47d

Og du er perfekt, ts?

Anonymkode: 1156d...c9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er parterapeut, og jeg har vært i parterapi selv, og det endte med ett fint brudd..

Så.. Parterapi hjelper lite om begge ikke er villig til å jobbe…

Det første jeg avklarer er : Vil begge to faktisk være i terapi, er begge villige til å jobbe for å for å fortsette forholdet?  Er en eller begge gentlig ferdige? Osv,osv..
Jeg er ganske maktesløs og får gjort lite om en av partene eller begge eventlig ikke er interessert..Noen ganger bruker jeg også ganske lang tid på å få ett tydelig svar, enten fra begge eller fra en av partene om hva de ønsker jeg skal bidra med.. 
Og jeg synes det er uetisk av meg, å prøve å ha terapi med en som ikke kan gi meg ett tydelig ja, på om de vil være der.. 

Noen ganger så kommer det frem at en av dem eller begge egentlig ønsker å få ‘’hjelp’’ til å gå fra hverandre ❤️ 

Du sier han jatter med når dere er der, er det noe du har sagt til terapeuten? Og ikke minst; Har ikke terapeuten plukket det opp og sagt noe om det? 😬

Jeg pleier å si noe om det hvert fall om det ikke blir utrykt av paret.. 

Det kan også bare være dere har feil terapeut eller terapiform for dere… 🤷‍♀️

 

Anonymkode: 1e0bb...293

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjalp ikke. Han var voldelig og utro, og det med volden fikk jeg ikke lov å nevne og det med utroskapen mente han ikke var sant, siden han definerte utroskap annerledes enn meg, sånn plutselig. 

Så da snakket vi mest om alt som var feil med meg. Og det hørte jeg jo egentlig uansett hele tiden hjemme. Men mannen var fornøyd da. 

Anonymkode: e2c6c...eb2

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det virker som man tenker at bare man tar det steget, løser alt seg. Men det er jo ikke nødvendigvis sånn.

Hvordan hjalp/ikke hjalp det for dere?

Hva gjorde dere på hjemmebane for å (prøve å) få det bedre sammen?

Anonymkode: 71fd9...47d

Det som hjalp oss var hver vår psykolog. 

Anonymkode: 16cf9...682

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og du er perfekt, ts?

Anonymkode: 1156d...c9a

På ingen måte, men faktum er at jeg er mye mer ulykkelig enn han.
 

Ts

Anonymkode: 71fd9...47d

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en vanskelig periode for ca 10 år siden, og vi ble bare pushet til å ta et standpunkt: "dere er her i veikrysset, vil dere ta det neste steget sammen eller hver for dere?" Og det var det.

Det fine var at vi felles synes hele situasjonen var så absurd og terapauten så statlig lønnet og elendig at vi endelig fikk noe felles å prate om utenom alt som var vanskelig at vi fant en felles plattform for å fortsette forholdet. Det var ikke terapeutens fortjeneste for å si det sånn. 

Blir privat om det kommer en neste gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er parterapeut, og jeg har vært i parterapi selv, og det endte med ett fint brudd..

Så.. Parterapi hjelper lite om begge ikke er villig til å jobbe…

Det første jeg avklarer er : Vil begge to faktisk være i terapi, er begge villige til å jobbe for å for å fortsette forholdet?  Er en eller begge gentlig ferdige? Osv,osv..
Jeg er ganske maktesløs og får gjort lite om en av partene eller begge eventlig ikke er interessert..Noen ganger bruker jeg også ganske lang tid på å få ett tydelig svar, enten fra begge eller fra en av partene om hva de ønsker jeg skal bidra med.. 
Og jeg synes det er uetisk av meg, å prøve å ha terapi med en som ikke kan gi meg ett tydelig ja, på om de vil være der.. 

Noen ganger så kommer det frem at en av dem eller begge egentlig ønsker å få ‘’hjelp’’ til å gå fra hverandre ❤️ 

Du sier han jatter med når dere er der, er det noe du har sagt til terapeuten? Og ikke minst; Har ikke terapeuten plukket det opp og sagt noe om det? 😬

Jeg pleier å si noe om det hvert fall om det ikke blir utrykt av paret.. 

Det kan også bare være dere har feil terapeut eller terapiform for dere… 🤷‍♀️

 

Anonymkode: 1e0bb...293

Takk for svar :) 

Parterapeuten har ikke kommentert at han «jatter med», men jeg opplever det. Han svarer vagt (ofte at han ikke vet, at terapeuten spør vanskelig, at han ikke har tenkt over det, osv når terapeuten stiller spørsmål), og jeg opplever at han i timene sier at «det bare er å gjøre sånn og sånn», men så blir det mest bare tomme ord.

Vi prater ingenting om ting mellom timene, og jeg merker at jeg trenger å konkret vite hva jeg/vi må gjøre for å «jobbe for forholdet». Hva legges egentlig i «jobbe for forholdet»?

Ts

Anonymkode: 71fd9...47d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parterapi var bortkastede penger. Eksen var alt for opptatt av fasade, og jeg av å ikke sette henne i dårlig lys. 

Men tror generelt at man på norsk bruker ordet terapi og ikke rådgivning er uheldig. Skaper falske forventninger hos alle parter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

På ingen måte, men faktum er at jeg er mye mer ulykkelig enn han.
 

Ts

Anonymkode: 71fd9...47d

Hvordan skal han fikse det? 

Hva er er problemet/problemene? Har du kommet med forslag til løsning av problemet/problemene?

Hva er ditt bidrag vs hanses til problemet/problemene?

Gjelder det å du eller han ikke vil ha sex, gjelder det ubalanse i deltakelse av det 3. skift og husarbeid. gjelder det hvordan dere kommuniserer eller noe annet? Er du villig til innse å du også kan være et rasshhøl og kanskje ikke enkel for han å forholde seg til?

Hvis du mener du har prøvet alt og ønsker å bruke parterapi som en unskyldning til å gjøre det slutt - da må du ta ansvar for det og gjøre det slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min erfaring for oss som par var at det er fullstendig bortkastet tid, energi og innsats dersom ikke den andre parten er velvillig innstilt til at dette skal man jobbe med sammen, villig til å eie sin del av greiene og å jobbe for å få det bedre. Min erfaring som person er at jeg fikk god hjelp til å bearbeide, finne verktøy for min egen del og å akseptere at ikke alle problemer kan løses, noen ganger må man gjøre som hunden "pisse på det og gå videre" 

:P 

Anonymkode: 4f6be...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærleiksbjørn skrev (8 minutter siden):

Hvordan skal han fikse det? 

Hva er er problemet/problemene? Har du kommet med forslag til løsning av problemet/problemene?

Hva er ditt bidrag vs hanses til problemet/problemene?

Gjelder det å du eller han ikke vil ha sex, gjelder det ubalanse i deltakelse av det 3. skift og husarbeid. gjelder det hvordan dere kommuniserer eller noe annet? Er du villig til innse å du også kan være et rasshhøl og kanskje ikke enkel for han å forholde seg til?

Hvis du mener du har prøvet alt og ønsker å bruke parterapi som en unskyldning til å gjøre det slutt - da må du ta ansvar for det og gjøre det slutt.

Wow… her var det mye oppgulp.

Anonymkode: 118c0...330

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her er det egentlig samme greia. Han har det stort sett fint. Jatter mest med i terapitimene, og det skjer lite i mellom timene - annet enn at han i perioder er litt bedre på de praktiske tingene, før det sklir ut igjen.

Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å få det bra sammen.. jeg har hatt det dårlig lenge i forholdet, og er egentlig ganske følelsesmessig ferdig med forholdet. 

Ts

Anonymkode: 71fd9...47d

Hvis han har lyst til å gjøre en endring, så vil du se at han jobber for det. Dette er ikke noe han har lyst til, så dette er resultatet. 

Anonymkode: 16cf9...682

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Søsteren min og mannen gikk til terapeut for å løse en diskusjon som de bare ikke kom i mål med. Et spørsmål og en avgjørelse som man ikke kan inngå kompromiss på, det er enten eller. De hadde hatt diskusjonen gående i typ 1 år, av og på, og begynte å bli slitne av å ikke få landet den. Så de fikk hjelp til å sortere og faktisk til å grave litt i bakgrunnen for hvorfor den diskusjonen ble så vanskelig. 

Anonymkode: d8d1c...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del hjalp det veldig, men vi begge var også veldig innstilt på at vi ville få det til å fungere. Var i parterapi hos fvk. Vi var dårlige til å snakke sammen uten at han ble oppfyrt og jeg begynte å gråte, så vi fikk aldri snakket ordentlig ut om ting. Hos fvk hadde vi en tredjepart som hjalp oss å sette ord på problemer og og hva vi følte, jeg visste jo egentlig ikke hvordan han hadde det og motsatt. Etter dette har ting gått veldig fint, vi er flinke til å fortelle om det er noe som plager oss og vi snakker sammen på en ordentlig måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det virker som man tenker at bare man tar det steget, løser alt seg. Men det er jo ikke nødvendigvis sånn.

Hvordan hjalp/ikke hjalp det for dere?

Hva gjorde dere på hjemmebane for å (prøve å) få det bedre sammen?

Anonymkode: 71fd9...47d

Veldig hyggelig og fin greie.

Endret av Blåmonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kunne funket om vi gikk tidligere. De timene vi var på hjalp meg å forstå at mye av det som hadde vokst seg stort av problemene våre bunnet i dårlig kommunikasjon. 

Nå gikk ikke vi i parterapi før eksen hadde funnet seg en ny, så det var litt for sent. Vi hadde hver vår time alene, timen etterpå fikk vi beskjed om at det ikke var vits å gå noe videre når ikke begge ønsket å jobbe for å beholde forholdet. 

Så det kan nok funke om man ikke begynner for sent, og om begge vil

Anonymkode: 3252b...e32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...