Gå til innhold

Avhengig av, usunn mat, godteri og sukker, hvordan løse det? Kutte det helt ut, eller spise en dag i uka eller litt hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har innsett at jeg nok har blitt avhengig av godteri og sukker og alt annet usunt. Dette gjelder da alt usunt, alt fra sjokolade, potetgull, lakris, brus, kaker, burger fra Mcdonalds osv.

Før hadde jeg bedre kontroll og kunne klare å spise godteri bare på lørdager, men nå har det dessverre tatt helt av og på det værste så kan jeg spise usunt hver eneste dag. Og jeg sliter også med å bare spise litt. Har jeg f.eks en hel sjokolade plate spiser jeg hele på kanskje en halvtime, samme med andre ting som potetgull og smågodt og alt annet. 

Dette har dessverre gjort at jeg har lagt mye på meg og jeg veier nå 87 kg og er bare 160 cm. Så jeg MÅ jo få snudd dette snart. Og derfor lurer jeg på hva som er best taktikk? Man hører jo så mange forskjellige metoder på hvordan løse dette. Alt fra å enten kutte ut alt usunt helt alltid, spise bare en gang i uka eller faktisk litt hver eneste dag. Dere som har slitt med det samme eller lignende hva er deres erfaring med hva som er den beste løsningen?

Anonymkode: 09c7d...67d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg forteller deg at den beste løsningen er å kutte ut alt, klarer du det da? 

Anonymkode: 6c413...402

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starter ganske enkelt med å skaffe deg kunnskap. Ikke kutt ut noe som helst, gå på biblioteket og lån bøkene til Chris Van Tulleken (Ultraprosessert), Marit Kolby, Susann Stave og Maja Skogstad. 

Følg de tre sistnevnte på sosiale medier. 

Så leser du og lærer til du aldri har lyst til å spise junk eller godteri ever again. 🤷🏼‍♀️

 

Dette er den mest effektive metoden. Hvis du har traumebasert overspising bør du kombinere med terapi for å ta tak i årsaken. ❤️

 

Tar gjerne en oppdatering om 6 mnd når du er godt igang! 😊

Anonymkode: 5bb38...638

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spørs det nok litt, er ikke nødvendigvis et fasitsvar. Jeg er en alt eller ingenting person, så for meg hjalp det mest å kutte ut alt, men lot meg selv spise kake på feks bursdager. Fordi det er sjeldent og sammen med andre. Så sluttet helt med godteri, potetgull, is osv. 

Anonymkode: dc75f...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne ut hva som fungerer for akkurat deg!

Folk er jo helt forskjellige mentalt og selvom jeg er tykk selv (89kg 164cm) høres den mengden sjokolade helt sjukt ut! Men om du så min pastatallerken hadde du sikkert sagt det samme😂 Jeg har jobbet knallhardt med det mentale de siste tre månedene. Skrevet journal/dagbok om hva som trigger meg til overspising/kosespising og prøvd å være min egen "terapeut". Jeg har gått ned 16 kg i skrivende stund, og har jo ganske mye mer igjen. Men jeg har funnet en oppskrift på hva som funker og hva jeg kan stå i lenge! 
 

Kommer du til å tenke på alt det "forbudte" og ende opp med å sprekke totalt å hive nedpå bøttevis med snop?

Kommer du til å klare å holde deg til tilmålt mengde hver dag? Eller blir det en sånn belønning som også overskygger alt annet? 
 

Kan du prøve deg på en hybrid variant og kutte helt ut med godis i én måned for deretter å gradvis introdusere deg til din kommende resten-av-livet-godismengde?

Bare du kjenner deg selv best! Men jobb med de underliggende årsakene til denne type spising, for det er de som i enden kommer til å avgjøre om du lykkes eller ei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer over tre uker av så avtar suget. Kanskje du klarer å spise en liten posjon hver lørdag etter det? 
Litt verre å kutte det helt ut for alltid, antagelig. Men her er vi forskjellige.

Jeg spiser en eller to biter veldig mørk sjokolade hvis jeg får suget midt i uka. 
Jo mindre jeg rører på meg, jo mere lyst på dritt får jeg, så bevegelse er bra! 

Anonymkode: e685d...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du starter ganske enkelt med å skaffe deg kunnskap. Ikke kutt ut noe som helst, gå på biblioteket og lån bøkene til Chris Van Tulleken (Ultraprosessert), Marit Kolby, Susann Stave og Maja Skogstad. 

Følg de tre sistnevnte på sosiale medier. 

Så leser du og lærer til du aldri har lyst til å spise junk eller godteri ever again. 🤷🏼‍♀️

 

Dette er den mest effektive metoden. Hvis du har traumebasert overspising bør du kombinere med terapi for å ta tak i årsaken. ❤️

 

Tar gjerne en oppdatering om 6 mnd når du er godt igang! 😊

Anonymkode: 5bb38...638

Enig i denne! 
Og jo mer skikkelig næring kroppen din får jo mindre lyst på crap får du. Så kanskje du skal fokusere på hva du skal begynne med før du tenker på hva du skal slutte med?

START med sunn næringsrik ekte mat, så går resten mye lettere!

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutta helt ut, gått snart 6mnd med kun næringsrik mat. Livet er fantastisk nå!! :) De første ukene var harde, men når uke 3-4 kom...gikk det overraskende lettere. Tenk så mye penger man sparer på dette også.

Din mentale styrke som avgjør dette, når du kjenner suget...da skal du stå imot. Kjenne på det, gjerne i butikken når du ser dritten du vil kjøpe. Dette handler om følelser, du kjenner igjen dette...hvor deilig det er å spise en sjokolade. Men etterpå kan man føle seg tom, hva var poenget. Du jager etter belønningen din.

Kuttet også koffeinen, ser hvor mye bedre det er uten. Det er jo et rusmiddel, ikke så mange som tenker på det.  https://no.wikipedia.org/wiki/Koffein

Anonymkode: 78034...18e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror for min del at jeg må kutte det helt ut, og så vil jeg KANSKJE prøve å innføre en dag i uka der jeg kan spise sånt igjen etter hvert.

Men jeg må se det an. Hver gang jeg har prøvd det tidligere har jeg falt helt utpå og ender med å spise store mengder hver dag igjen. 

Anonymkode: ce311...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd mye forskjellig: litt hver dag, bare en dag i uken, bare når jeg virkelig skulle "belønne" megselv. Første fungerte ikke i det hele tatt fordi "litt" alltid trigget lyst på mer. En dag i uken begynte med at jeg var flink på mandag, så ga jeg opp på tirsdag, men da hadde jeg jo brukt opp kvoten og når helgen kom måtte jeg likevel ha mer. Å belønne seg selv var det også alltid en anledning til. 

Måtte kutte alt. Det var det vanskeligste i starten. Intense cravings de første ukene. Men etter en måned ble det mye bedre, og etter to måneder så hadde jeg ikke lenger lyst på junk. Frigjørende, rett og slett. Har gått ned 18 kg selv om jeg spiser meg mett på god, sunn mat. 

Anonymkode: f5fd0...71f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funket en dag i uken. 

Anonymkode: 69294...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 13.39):

Jeg har innsett at jeg nok har blitt avhengig av godteri og sukker og alt annet usunt. Dette gjelder da alt usunt, alt fra sjokolade, potetgull, lakris, brus, kaker, burger fra Mcdonalds osv.

Før hadde jeg bedre kontroll og kunne klare å spise godteri bare på lørdager, men nå har det dessverre tatt helt av og på det værste så kan jeg spise usunt hver eneste dag. Og jeg sliter også med å bare spise litt. Har jeg f.eks en hel sjokolade plate spiser jeg hele på kanskje en halvtime, samme med andre ting som potetgull og smågodt og alt annet. 

Dette har dessverre gjort at jeg har lagt mye på meg og jeg veier nå 87 kg og er bare 160 cm. Så jeg MÅ jo få snudd dette snart. Og derfor lurer jeg på hva som er best taktikk? Man hører jo så mange forskjellige metoder på hvordan løse dette. Alt fra å enten kutte ut alt usunt helt alltid, spise bare en gang i uka eller faktisk litt hver eneste dag. Dere som har slitt med det samme eller lignende hva er deres erfaring med hva som er den beste løsningen?

Anonymkode: 09c7d...67d

Kutte ut helt i noen måneder. Du blir og mindre sulten og om du unngår raske svingninger i blodsukkeret.  

Men uansett  hva du gjør så krever det en innsats, noen magisk løsning finnes ikke. 

Anonymkode: 6f10a...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville starter med bedre alternativer av maten du allerede spiser. Gradevis byttet ut ting og gjort velkjent mat sunnere. Laget alternativ kos. Kjøpt dyr raw sjokolade ellet annen mørk kvalitets sjokolade som selges i mye mindre pakninger. Sjokolade i seg selv er ikke usunt det er ingridiensene i sjokoladen og mengden som gjør dette usunt.

I tillegg ville jeg sett på faste. alt fra 14 til 16 timer uten mat også normal mengde mat innenfor de timene mann kan spise. Dette er også noe som gjøres gradvis og ikke er verdens undergang viss det er dager mann ikke får det til.

Jeg tror ikke på veldig strenge dietter men en gradvis bevisstgjøring og omlegging av kosthold. Viss du spiser mye potetgull hva med å heller ha litt nøtter tilgjengelig. Du søker tydeligvis mat med mye salt og mye sukker. Finn alternativer som er bedre for kroppen. Nå på sommeren smaker pakistansk mango og moreller tusen ganger bedre enn smågodt. Men det krever at du har slikt lett tilgjengelig.

Anonymkode: c4b9e...cd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt 2 uker uten usunn mat, som en slags avvenning. Deretter ville jeg ha hatt en dag i uka som kosedag. Men det betyr ikke at man skal ta helt av, men finne passe mengder med kosemat. Dette skal tross alt være noe du skal leve med. For meg fungerer ikke superstrenge regimer med null sukker osv, men kan jo hende det fungerer for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan høre mange råd og historier fra andre, men til syvende og sist er det bare du som kjenner deg selv om hva som må til for å nå målene.

Jeg har brukt ca. 20 år på å finne ut av ting (være jojo-slanker). Men jeg nådde et bunnpunkt for 1 1/2 år siden, der jeg var der du er nå i forhold til hva man putter i kroppen sin. Alt det du beskriver, og enda mer til. Jeg skjønte jo at det måtte snu! Men for meg så var det ikke aktuelt å kutte ut alt. Det hadde jeg forsøkt så mange ganger før, og det holdt bare en viss periode. Så tilbake til gamle vaner, og kanskje enda mer inn enn før, fordi trangen hadde vokst seg så stor. Så jeg måtte finne nye verktøy. Lære meg å leve med å bare ta litt, og være fornøyd med det. Det er ikke enkelt i starten, men det er absolutt mulig.

Nå 1 1/2 år senere er jeg der at det kan ligge sjokolade og annet i skapet uten at jeg åpne og spise det . Det var utenkelig før. Jeg vil anbefale deg å begynne å gå kveldsturer og høre på podcasten Ditt beste deg samtidig.
En ting er i alle fall sikkert: alt som er forbudt er mer fristende. Så det kan være greit å ikke forby alt man syns er godt for seg selv. Ingenting er forbudt for meg, så jeg har automatisk mindre lyst på det. Vet jeg kan gå på butikken nå å kjøpe en sjokolade hvis jeg vil. Men jeg velger å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er helt avhengig ville jeg kuttet det fullstendig ut en periode. Deretter innført det en gang i uken eller noe etter en periode. 

Avhengigheten må bort. 

Anonymkode: 1557d...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

J eg spiser godteri når jeg har lyst på det - ofte hver dag! Noen ganger spiser jeg godteri i stedet for et måltid. Samtidig spiser jeg fem om dagen og trener flere ganger i uken, som oftest hver dag. Livet er ikke svart/hvitt 🙂 

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut intuitive eating: https://www.intuitiveeating.org/10-principles-of-intuitive-eating/ Kort sagt handler det om:

1. Å avvise diett-mentaliteten
2. Å oppfylle sultbehovet
3. Å slutte fred med mat
4. Å utfordre mat-politiet
5. Å oppdage tilfredsstillelsen ved mat som smaker godt
6. Å føle på mettheten
7. Å håndtere følelsene dine med godhet 
8. Å respektere kroppen din
9. Fysisk aktivitet - kjenn forskjellen
10. Å hylle helsen din - skånsom ernæring

Å forsøke å leve etter dette, i tillegg til de offisielle kostrådene, har ført til et mye bedre liv for meg 🙂

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...