Gå til innhold

15 åringen vil ingen steder i sommer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer med flere forslag men ingenting er godt nok, hun vet heller ikke hva hun selv vil. Råd?

Anonymkode: e7abc...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor la 15-åringen bestemme!! Det blir ikke bra for noen å kun være hjemme, så da bestemmer du hva dere skal som du vet 15-åringen ikke blir krakilsk av. 

Anonymkode: 005fa...de9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir med på det dere voksne bestemmer 😇 

Skal man bare være hjemme er dette tiden for å begynne med sommerjobb. 

Slik gjør vi det, barn på 12, 13 og 14 år:

I god tid (før jul) sier vi at vi har begynt å planlegge sommerferien. Har vi voksne bestemt destinasjon så sier vi det, hvis ikke gir vi frist på å komme med ønsker/innspill, og opplyser om rammer om det foreligger. Vi oppmuntrer barna til å søke litt selv for å bli kjent med landet/området vi skal til. 

I år må vi for eksempel på Norway cup pga eldste, og pappaen er trener. Da informerte vi om at 27. Juli kjører vi til oslo, det blir NC og hotell til torsdagen. Dere to som ikke skal spille i år, er det noe spesielt dere ønsker å gjøre? 

Vi har en uke før barna skal leveres til mor. Det blir tur til Sverige den uken, vi skal leige hytte. Hva vil dere få ut av en tur tio Sverige?

Det er ikke et valg å bli med på familieferie eller ikke, men de kan få bli med på å definere innholdet på ferien. Det er sunt å lære å planlegge, innrette seg og ikke minst bli møtt på NOE, men ikke alt man vil.

Er det en reell mulighet å bli hjemme synes jeg det skal innebære noen krav og forventninger. Som for eksempel sommerjobb.

Anonymkode: 14706...c48

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir med på det dere voksne bestemmer 😇 

Skal man bare være hjemme er dette tiden for å begynne med sommerjobb. 

Slik gjør vi det, barn på 12, 13 og 14 år:

I god tid (før jul) sier vi at vi har begynt å planlegge sommerferien. Har vi voksne bestemt destinasjon så sier vi det, hvis ikke gir vi frist på å komme med ønsker/innspill, og opplyser om rammer om det foreligger. Vi oppmuntrer barna til å søke litt selv for å bli kjent med landet/området vi skal til. 

I år må vi for eksempel på Norway cup pga eldste, og pappaen er trener. Da informerte vi om at 27. Juli kjører vi til oslo, det blir NC og hotell til torsdagen. Dere to som ikke skal spille i år, er det noe spesielt dere ønsker å gjøre? 

Vi har en uke før barna skal leveres til mor. Det blir tur til Sverige den uken, vi skal leige hytte. Hva vil dere få ut av en tur tio Sverige?

Det er ikke et valg å bli med på familieferie eller ikke, men de kan få bli med på å definere innholdet på ferien. Det er sunt å lære å planlegge, innrette seg og ikke minst bli møtt på NOE, men ikke alt man vil.

Er det en reell mulighet å bli hjemme synes jeg det skal innebære noen krav og forventninger. Som for eksempel sommerjobb.

Anonymkode: 14706...c48

Høres ut som et firma du driver.

Anonymkode: 9035d...983

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor la 15-åringen bestemme!! Det blir ikke bra for noen å kun være hjemme, så da bestemmer du hva dere skal som du vet 15-åringen ikke blir krakilsk av. 

Anonymkode: 005fa...de9

Det er da mange som må være hjemme pga økonomi, går hekt fint det

Anonymkode: 7e1ae...905

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som et firma du driver.

Anonymkode: 9035d...983

Enig

Anonymkode: 7e1ae...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke bra å være hjemme? Hvorfor må man finne på noe hele tiden? Her synes jeg kalenderen er tettpakket hele året rundt, med ting som gjøres og reiser som tas og ting på tapetet hele tiden. Sommeren, spesielt den tiden hvor vi foreldrene fortsatt jobber og de har tid for seg selv og egne venner er alltid den beste delen av sommeren for dem når vi spør dem.

Vi skal på en liten ferietur vi også i år, men jeg hadde ikke reist på tur om ikke ungene hadde lyst eller om de heller ønsket å være her hjemme å bare være til med sommer-skrubb på knærne, blåmerke på skuldra og jordbær under neglene.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en tur til København eller en annen by? litt shopping, kultur, tivoli god mat osv. Trenger ikke å være borte mer enn noen dager, det er luftforandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor la 15-åringen bestemme!! Det blir ikke bra for noen å kun være hjemme, så da bestemmer du hva dere skal som du vet 15-åringen ikke blir krakilsk av. 

Anonymkode: 005fa...de9

Og for oss som ikke har råd, kommer oss noe sted? Det er ikke bra for oss.

Anonymkode: fee35...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som et firma du driver.

Anonymkode: 9035d...983

Helt riktig, vi driver firmaet Familien AS, der vår viktigste oppgave er oppdragelse. Så det har du helt rett i. 

Vi unngår syting, klaging, spetakkel, nekting og ødelagte ferier pga barn og ungdom som skaper seg. De lærer å planlegge, ta ansvar, være delaktig, holde tidsfrister, dele, respekt for andre, og ikke minst finne glede i noe de selv ikke har bestemt. 

Vi har ikke 300k stående på bok slik vi kan booke ferien to uker før vi reiser midt i fellesferien. Så her i gården må vi planlegge et halvt år i forveien. 

Alle tre barna driver med idrett som de gjør det ganske bra i, slik at det ervsnakk om NM og andre greier de deltar på. Ergo, ferien må planlegges om det skal bli noe av. 

Kan også nevne at alle tre barna får (har fått) utelukkende gode tilbakemeldinger fra bhg/skole/idrett på evne til planlegging/fokus/ansvar/selvstendighet/empati/raushet. De sitter i elevråd, er trenere, jobber frivillig, og de to eldste har småjobber og tjener litt egne penger. 

Vår viktigste jobb er å oppdra kidsa til å bli trygge, glade ressurssterke voksne 🙂 Jeg angrer ikke på det iallefall 😇

 

Anonymkode: 14706...c48

  • Liker 6
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke med foreldre på ferie selv etter jeg var 14. Vi hadde landsted vi var sammen på hele sommeren ellers, men å reise bort med dem på den alderen "gav meg ingenting". Jeg ønsket å styre dagene mine, være med venner og nyte fri. Fikk lov til det da jeg aldri hadde gjort noe som skulle bety at jeg fant på noe tull, pluss jeg hadde familie rundt som fulgte med litt på trygg avstand :) Gikk helt fint. 

Hva er det du vil ha henne med på, og er dere flere i familien?

Anonymkode: 5d7a4...337

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kommer med flere forslag men ingenting er godt nok, hun vet heller ikke hva hun selv vil. Råd?

Anonymkode: e7abc...ad7

Dersom det du foreslår er Hunderfossen sammen med småsøsken eller telttur i nabobygda så skjønner jeg at hun ikke har lyst. Hun har garantert lyst på f eks en langweekend i London eller København, men det tør hun sikkert ikke å foreslå da hun vet det er dyrt.

Anonymkode: 5d363...021

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (21 minutter siden):

Hvorfor er det ikke bra å være hjemme? Hvorfor må man finne på noe hele tiden? Her synes jeg kalenderen er tettpakket hele året rundt, med ting som gjøres og reiser som tas og ting på tapetet hele tiden. Sommeren, spesielt den tiden hvor vi foreldrene fortsatt jobber og de har tid for seg selv og egne venner er alltid den beste delen av sommeren for dem når vi spør dem.

Vi skal på en liten ferietur vi også i år, men jeg hadde ikke reist på tur om ikke ungene hadde lyst eller om de heller ønsket å være her hjemme å bare være til med sommer-skrubb på knærne, blåmerke på skuldra og jordbær under neglene.  

Ungene har 8 ukers ferie. det er sunt å komme seg ut av huset. 

Anonymkode: 005fa...de9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Helt riktig, vi driver firmaet Familien AS, der vår viktigste oppgave er oppdragelse. Så det har du helt rett i. 

Vi unngår syting, klaging, spetakkel, nekting og ødelagte ferier pga barn og ungdom som skaper seg. De lærer å planlegge, ta ansvar, være delaktig, holde tidsfrister, dele, respekt for andre, og ikke minst finne glede i noe de selv ikke har bestemt. 

Vi har ikke 300k stående på bok slik vi kan booke ferien to uker før vi reiser midt i fellesferien. Så her i gården må vi planlegge et halvt år i forveien. 

Alle tre barna driver med idrett som de gjør det ganske bra i, slik at det ervsnakk om NM og andre greier de deltar på. Ergo, ferien må planlegges om det skal bli noe av. 

Kan også nevne at alle tre barna får (har fått) utelukkende gode tilbakemeldinger fra bhg/skole/idrett på evne til planlegging/fokus/ansvar/selvstendighet/empati/raushet. De sitter i elevråd, er trenere, jobber frivillig, og de to eldste har småjobber og tjener litt egne penger. 

Vår viktigste jobb er å oppdra kidsa til å bli trygge, glade ressurssterke voksne 🙂 Jeg angrer ikke på det iallefall 😇

 

Anonymkode: 14706...c48

Klarere du å skryte litt mer i en tror som handler om noe snnet enn dine barn

Anonymkode: 7e1ae...905

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Granskudd skrev (24 minutter siden):

Hvorfor er det ikke bra å være hjemme? Hvorfor må man finne på noe hele tiden? Her synes jeg kalenderen er tettpakket hele året rundt, med ting som gjøres og reiser som tas og ting på tapetet hele tiden. Sommeren, spesielt den tiden hvor vi foreldrene fortsatt jobber og de har tid for seg selv og egne venner er alltid den beste delen av sommeren for dem når vi spør dem.

Vi skal på en liten ferietur vi også i år, men jeg hadde ikke reist på tur om ikke ungene hadde lyst eller om de heller ønsket å være her hjemme å bare være til med sommer-skrubb på knærne, blåmerke på skuldra og jordbær under neglene.  

Som oftest har de som har tettpakket program også program i ferien fordi de velger å planlegge. De som gjør lite i året ser også ut til å gjøre lite i ferier.  

Sønnen var 15 i fjor og få jobbet, men nesten alle kompisene var bortreist så ekstremt usunt å være hjemme og kjede seg og spille til langt på natt…   En fin sommer hjemme forutsetter gjerne en sommer med venner.  

Anonymkode: 005fa...de9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Klarere du å skryte litt mer i en tror som handler om noe snnet enn dine barn

Anonymkode: 7e1ae...905

Hva er galt med litt skryt når man er stolt?

Jeg har flere venner som har forsøkt denne måten å planlegge på og involvere barna, spesielt overgangen til tenårene. Og får utelukkende gode tilbakemeldinger på hvor stor game changer dette er for å redusere stress, suring og styr.

Da deler jeg gjerne her også 🙂

Anonymkode: 14706...c48

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ungene har 8 ukers ferie. det er sunt å komme seg ut av huset. 

Anonymkode: 005fa...de9

Jeg er enig i at barn har godt å komme seg ut av huset, men er det ensbetydende med at man skal på ferie, eller holder det at de er ute å henger med venner, bader, sykler og bare generelt koser seg? 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som oftest har de som har tettpakket program også program i ferien fordi de velger å planlegge. De som gjør lite i året ser også ut til å gjøre lite i ferier.  

Sønnen var 15 i fjor og få jobbet, men nesten alle kompisene var bortreist så ekstremt usunt å være hjemme og kjede seg og spille til langt på natt…   En fin sommer hjemme forutsetter gjerne en sommer med venner.  

Anonymkode: 005fa...de9

Jeg er enig med deg i at om alternativet er en ensom sommer alene på rommet er det ikke heldig, men det betyr vel ikke at man må reise vekk eller finne på noe som er så innmari stort om ikke barna selv vil? Holder det ikke med koselige dager og kvelder hjemme, på stranda, i byen - generelt bare være hjemme å gjøre ting i fra hjemmebasen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags forslag er det du kommer med? 
Hva er det i forslagene som bør trekke 15 åringen til å bli med? 

 

Våre tenåringer får presentert 3-4 forskjellige forslag, og så får de komme med innspill om hvilke de liker best og dårligst, og hvorfor. 
Da ender vi gjerne med en tur der alle får litt av det de ønsker mest, og alle får påvirke en del av hva vi skal der vi er. 

15-åringen vil f.eks. for all del unngå badeferie, fordi en 15-åring er en ungdom som er ukomfortabel med egen kropp. Altså unngår vi feriesteder med badefokus. 

Stort sett virker det som om det som er spennende er å besøke en fornøyelsespark, spise på spennende spisesteder, se nye steder, og shoppe klær i butikker vi ikke har over alt. 
Så for oss blir det mye byferie. Men om det er i Paris, London, Køln, Madrid, Praha eller Gøteborg betyr lite for ungdommen. 
Så lenge vi finner aktiviteter de er noe interessert i. (Og litt privatliv underveis.) 

Anonymkode: fd55d...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...