Gå til innhold

Kan en blastocyst bli tvillinger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Den kan vel det? 

Jeg har ikke tenkt på dette før, jeg har tenkt at det blir jo ikke tvillinger for det blir bare satt inn ett egg. Men egget kan vel likevel dele seg og bli eneggede tvillinger? Eller vet man at det ikke har delt seg på en slik måte når man har monitorert i laboratoriet frem til blastocyststadiet? 

Jeg kom plutselig til å tenke på det nå. Jeg har mer enn hjerteformet livmor, over i uterus bicornis, men der den ene siden er større enn den andre. Jeg har plass i livmoren til å gro frem ett barn, men ikke to. 

Anonymkode: dcee2...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja en 5 dagers blastocyste kan fremdeles dele seg. 

Det er mest vanlig at egget deler seg mellom dag 3 og dag 8 - da får tvillingene som regel hver sin forsterhinne og morkake - skjer det senere enn dag 8 deler tvillingene fosterhinne og morkake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da ingen som har plass til det i utgangspunktet. Livmoren vokser og presses ut av barnet/barna, uansett form den i utgangspunktet har. 

Jeg hadde definitivt hellet ikke plass til 2x2,5 kg baby, dobbel morkaken, dobbelt med fostervann før det gikk seg til. 😉

Anonymkode: ccda2...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene90 skrev (13 minutter siden):

Ja en 5 dagers blastocyste kan fremdeles dele seg. 

Det er mest vanlig at egget deler seg mellom dag 3 og dag 8 - da får tvillingene som regel hver sin forsterhinne og morkake - skjer det senere enn dag 8 deler tvillingene fosterhinne og morkake. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er da ingen som har plass til det i utgangspunktet. Livmoren vokser og presses ut av barnet/barna, uansett form den i utgangspunktet har. 

Jeg hadde definitivt hellet ikke plass til 2x2,5 kg baby, dobbel morkaken, dobbelt med fostervann før det gikk seg til. 😉

Anonymkode: ccda2...158

Takk for svar begge to 😊 Jeg regner med at det er veldig liten sjanse for dette, og eg er egentlig ikke bekymret, men jeg kom plutselig til å tenke på det. 

I utgangspunktet kunne jeg egentlig litt tenke meg tvillinger, min man har et tvillingpar i familien, men jeg tror det er litt arv fra den inngifte siden av slekta. Men jeg har uansett fått beskjed av to ulike leger om at den spissen som går ned i livmoren når du har bicornis uterus, avdeler livmoren såpass mye at det er uforenelig med mer enn ett liv som kan gro frem

Anonymkode: dcee2...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...