Gå til innhold

Hvem har ansvaret og skal betale?


Piperen

Anbefalte innlegg

Hei, for 2 uker siden omplasserte jeg en unghund til et ektepar som bor ca 2 timer unna. Dette var det beste for hunden og det var full klaff fra første stund.. De betalte bare en symbolsk sum, hunden var dagen før på helsesjekk hos dyrlege, fikk vaksine osv,, også rabis vaksine da jeg skulle vaksine med min egen.

Og hunden gikk igjennom uten anmerkninger, ingen feil, ikke noe med hjerte osv,, rett og slett en frisk ung hund.

Så kom de for å hente han, og det var som sagt full klaff og de var fornøyde. De betalte 2500 for han, dette er en hund som utgangspunktet ville ha kostet de langt mer selv om han var bare 9 mnd gammel- men samme det. 

Han var der på prøve  i 2 uker og så skulle han overføres på papiret til de i dag. Men i morges så ringte de og sa at de ville ha pengene tilbake fordi de hadde vært hos sin dyrlege og han mente at hunden slett ikke var frisk, den var visst syk både her og der, denne dyrlegen hadde tatt blodprøver, ultralyd osvvv, og prisen ble kr 7000, jeg ber om papirene fra dyrlegen og tok disse med til min dyrlege og han kjenner ikke igjen hunden ut fra hva de beskriver. Jeg kontakter de på nytt og sier at jeg kan ta hunden tilbake men jeg kan også finne en annen dyrlege og be om deres avgjørelse. Men de mener at jeg skal både betale for helsesjekken enda alt dette som de hadde gjort var gjort dagen før de kom å hentet han, og jeg sier at det er ikke aktuelt og at også kontrakten vi har viser at 2 ukers prøvetid og så anses hunden som deres og at chip skal overføres på dem.

Men  hvem skal egentlig betale  for dette, og hvilke rettigheter har de og jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo utspekulert svindel, jeg ville ikke godtatt dette og svart at jeg melder fra til politiet om svindelforsøket om dere ikke kan komme til en minnelig løsning - de får tilbake sine penger som de har betalt deg og du får tilbake hunden. 

Anonymkode: 5fbb9...169

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tilbake hunden, og overfør 2500,-

Helsesjekken må de stå for selv.

Har tidligere iår overtatt en hund på samme måte. Vi betalte ingenting før prøvetiden var over, og vi ga vårt endelige ja. Oppdretter hadde tatt helsesjekk, men vi tok vår egen for det, den betalte vi selvfølgelig selv. 

Anonymkode: 43236...607

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ligner veldig på en form for svindel.

Anonymkode: bbb84...388

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med dyrlegen de benyttet og spørr om de har vært der. Er du sikker på at papirene gjelder din hund,

Anonymkode: 0bf47...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ta kontakt med dyrlegen de benyttet og spørr om de har vært der. Er du sikker på at papirene gjelder din hund,

Anonymkode: 0bf47...6b0

jaja det er gjort og det stemmer med chip, rase og alder, men antar eller mistenker at de har bedt om langt flere prøver enn nødvendig, siden han tross alt er nylig sjekket. 

Men jeg har sendt de sms om at jeg velger å ta hunden tilbake, og at de får de 2500 som betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Piperen skrev (17 minutter siden):

jaja det er gjort og det stemmer med chip, rase og alder, men antar eller mistenker at de har bedt om langt flere prøver enn nødvendig, siden han tross alt er nylig sjekket. 

Men jeg har sendt de sms om at jeg velger å ta hunden tilbake, og at de får de 2500 som betalt.

Om de setter seg på bakbena kan du forklare at de ikke kan pålegge deg en slik kostnad uten at det er avtalt på forhånd 

Anonymkode: 0bf47...6b0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du hadde den jo nettopp til vet. Og så tar de ham til vet på ny. Det er deres valg. Og hvis det er slik at du lovmessig fremdeles var eier, ja så måtte de spurt deg om det var iorden at de tok den til ny vet.

Anonymkode: bc445...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vil oppdatere, jeg har nå nettopp snakket med den dyrlegen de brukte og sa at det var feil måte det ble gjort , at hunden var nylig godkjent hos dyrlege, og at den faktisk står chipet under mitt eierskap og at det ikke var klargjort eller avtalt med meg, og jeg har også sendt noen for å hente valpen etter avtale med de, og at den ikke kommer tilbake til de, de har forstått .

Takk for alle svar og tanker

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du tar tilbake hunden og ikke lar den være hos slike folk 🤩

Anonymkode: 43236...607

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...