Gå til innhold

Humanistisk vielse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med det? Jeg har ikke lyst til å gifte meg på rådhuset fordi jeg liker at noen holder tale under vielsen og gjerne vil ha et kreativt innslag. Vil også at det skal være flere gjester enn det er plass til på det lokale rådhuset. Men samtidig vil jeg ikke at det skal være kristelig fordi jeg ikke tror på Jesus. 

Hvordan foregår en humanistisk vielse?

Anonymkode: ae3e6...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i en humanistisk vielse. Det var en helt grei vielse. Lokalet var litt kjedelig, hvitt/sterilt og kaldt, så ville brukt litt tid på å finne et fint lokale. Men vielsen var grei nok den. Det var jo litt prat/taler av seremonileder og så leste noen dikt og noen sang noen sanger. Den var kanskje litt langtekkelig, men jeg tror dere kan legge  opp en slik type seremoni i stor grad slik dere ønsker selv. De jeg var på bryllup hos, var veldig ordentlige folk, der sånne ting skal foregå på en skikkelig, ordentlig og litt «streng» måte. 

Anonymkode: 6098f...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan dra med seg vigsler omtrent dit man vil og er villig til å betale for (innen norsk lov, da). Ut over det formelle kan man dra igang det man har lyst (fortsat innen norsk lov da..) 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha humanistisk vielse 😊 Skal spikre innholdet nå denne uka faktisk, men du ser forslag til forskjellige program på hjemmesiden deres.

Vigsleren kommer hjem til oss  i slutten av uka for å skravle og bli kjent, og vi har skaffet cellist som kulturelt innslag. Vigsler har spurt mye spørsmål om oss, hvem er hvem i forholdet, hvordan møttes vi, hva falt vi for i hverandre. Lurte på om vi ville ha en romantisk vielse, en morsom en, en kort vielse, en lengre en etc. Mye er altså opp til oss. Vi kan avgi løfter vi skriver selv, eller repetere de løftene de har som forslag. Han kan holde sin tale hemmelig og overraske oss på dagen, eller vi kan lese gjennom på forhånd og gjøre justeringer. Han har spurt om kleskoden i bryllupet, slik at han skal kle seg passende selv.

Vigsler er helt vidunderlig, og opplegget føles veldig riktig for oss. 

Anonymkode: cdaa9...316

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo nekte folk å holde taler under vielsen.

Anonymkode: ceba5...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha det og har fått beskjed om at vi går sy sammen det meste selv. Vigsleren kommer på besøk for å bli kjent i forkant, som nevnt over her. Vi skal ha vielsen samme sted som festen skal være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde humanistisk vielse for en mnd siden. Gifta oss utendørs på ei strand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde humanistisk vielse. Vigsleren kom til oss i forkant og «intervjuet» oss for å bli kjent og skrive en tale til oss. Vi fylte også inn personlige svar på noen spørsmål hver for oss som hun kunne bruke. Vi fikk tilsendt talen i forkant så vi kunne lese gjennom og godkjenne innholdet. 

Selve vielsen foregikk utendørs på et nydelig sted og vi hadde en veldig fin og høytidelig seremoni (som var et bryllup verdt) med både innslag av diktlesning, musikkinnslag og en egen del der vi utvekslet ringer og sa ja 🥰 Deretter var det utmarsj og konfetti. Føltes helt likt som et kristelig bryllup bortsett fra at jesus og gud aldri ble nevnt. Med andre ord tror jeg ikke det var veldig annerledes for oss eller gjestene. Kun fokus på kjærlighet og samhold. Vielsen varte i ca. 40 minutter. 

Anonymkode: c9f8a...1b4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...