Gå til innhold

Finansieringsrådgiver nekter meg å kjøpe dødsbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan finansieringsrådgiver nekte med å kjøpe dødsbo etter å ha gitt meg lån? Hun mener at det er for mye som skal pusses opp og ønsker ikke at jeg skal kjøpe den. Men jeg har ikke råd til noe annet..

Anonymkode: 24cd4...a13

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke nekte deg og kjøpe. Men de trenger ikke stille med finansieringen til kjøpe.

 

Anonymkode: 40e42...f84

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan finansieringsrådgiver nekte med å kjøpe dødsbo etter å ha gitt meg lån? Hun mener at det er for mye som skal pusses opp og ønsker ikke at jeg skal kjøpe den. Men jeg har ikke råd til noe annet..

Anonymkode: 24cd4...a13

Hvordan skal du ha råd til å bo der da?

Anonymkode: 8f693...fef

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har fått finansieringsbevis fra banken med en sum du fritt kan bruke til kjøp av bolig, rådgiveren kan ikke trekke tilbake det uten at din økonomiske situasjon endres vesentlig. 
Men, hvordan skal du finansiere oppussing? 

Anonymkode: 29911...54e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har fått finansieringsbevis og boligen er innenfor det så kan de ikke trekke tilbake finansieringen. 
Men de kan fraråde deg på det sterkeste å kjøpe den aktuelle boligen. 

Hvis det er større feil med boligen som er nødvendig utbedre og som er kostbare, så vil banken ha plikt til å fraråde deg kjøpet hvis de anser at du ikke har økonomi til å gjøre nødvendig utbedring. 

Anonymkode: 78d9c...0d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan banken nekte deg å kjøpe en rønne som de mener ikke dekker sikkerhetskravet deres.

En bolig med stort oppussingsbehov som de regner med at du ikke vil greie å pusse opp vil jo ende med å tape seg i verdi og de vil ikke lenger ha sikkerhet for lånet.

Anonymkode: 2372d...a8e

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Kan finansieringsrådgiver nekte med å kjøpe dødsbo etter å ha gitt meg lån? Hun mener at det er for mye som skal pusses opp og ønsker ikke at jeg skal kjøpe den. Men jeg har ikke råd til noe annet..

Anonymkode: 24cd4...a13

Da har du ikke råd til å eie bolig. Normalt vedlikehold er dyrt, oppussing er dyrt, og renovering er svinedyrt (vi snakker millioner om dette er en enebolig i virkelig dårlig stand)

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Kan finansieringsrådgiver nekte med å kjøpe dødsbo etter å ha gitt meg lån? Hun mener at det er for mye som skal pusses opp og ønsker ikke at jeg skal kjøpe den. Men jeg har ikke råd til noe annet..

Anonymkode: 24cd4...a13

Hvordan skal du vedlikeholde dødsboet? Er det noe galt med det, eller er det bare å flytte rett inn uten særlig med oppgraderingsbehov? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de kan nekte. Men det er nok i spesielle tilfeller.

Anonymkode: 0fb3b...bd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan finansieringsrådgiver nekte med å kjøpe dødsbo etter å ha gitt meg lån? Hun mener at det er for mye som skal pusses opp og ønsker ikke at jeg skal kjøpe den. Men jeg har ikke råd til noe annet..

Anonymkode: 24cd4...a13


Da høres det dessverre ut som om du ikke har råd til bolig ❤️

Hvordan skal du finansiere oppussingen?

Er det de typisk store som må gjøres - bad, kjøkken, el-anlegg og rør/avløp…? Bare der vil det jo fort gå en million eller to.

Må du bytte vinduer, fikse tak, bytte bordkledning, legge ny drenering….? Ai, ai, ai…… Da ruller tusenlappene fort, især om du må leie inn folk til å gjøre jobben. Går fort et par millioner til.

Å eie bolig koster mye mer enn bare kjøpesummen.

Se på hvor mange tusen det pleier å være i fellesutgifter hver måned i borettslag? Det meste av de pengene går til vedlikehold av eiendommen. En huseier bør sette av tilsvarende.

 

Anonymkode: 6008e...56b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se hva "dødsbo" har med saken å gjøre. Hovedproblemet må vel være at det er et rehabprosjekt? Et nytt hus kan jo være dødsbo, uten andre nødvendige tiltak enn å bytte klistremerke på postkassa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel heller at du ikke får finansiering for å pusse opp pga sikkerhet.

Anonymkode: 9e42b...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes en masse dårlige eneboliger til salgs på bygda, men de er ofte i elendig tilstand og om du ikke har penger eller kan pusse opp selv er det ikke mulig å bo der.

Anonymkode: 0fb3b...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...