Gå til innhold

Alternativ skole i Bergen for ungdom med sammensatte vansker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en ungdom på 14 som sliter med mye. Både det teoretiske, det praktiske og det sosiale er vanskelig. Han er ikke utviklingshemmet, men har likevel store vansker som gjør at han ikke trives på skolen. Han har mye faktakunnskap og er flink til å huske det han hører. Ellers er han en rolig og forsiktig gutt. Finnes det en passende skole for han i Bergen?  

Anonymkode: 41bc8...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dytter.

Anonymkode: 41bc8...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan bli vanskelig uten diagnose. 

Min sønn var ikke sikret å få plass med diagnose, men dette var i Bærum da.

Anonymkode: 6b150...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det kan bli vanskelig uten diagnose. 

Min sønn var ikke sikret å få plass med diagnose, men dette var i Bærum da.

Anonymkode: 6b150...719

Han har diagnose, bare skrev den ikke her.

HI

Anonymkode: 41bc8...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har diagnose, bare skrev den ikke her.

HI

Anonymkode: 41bc8...3e6

Hva slags skole går din sønn på? 

Anonymkode: 41bc8...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 12.11):

Jeg har en ungdom på 14 som sliter med mye. Både det teoretiske, det praktiske og det sosiale er vanskelig. Han er ikke utviklingshemmet, men har likevel store vansker som gjør at han ikke trives på skolen. Han har mye faktakunnskap og er flink til å huske det han hører. Ellers er han en rolig og forsiktig gutt. Finnes det en passende skole for han i Bergen?  

Anonymkode: 41bc8...3e6

Sandgotna? De har forsterket avdeling. 

Anonymkode: 7ef93...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuba skrev (Akkurat nå):

Har dere tenkt på Montessori eller Steinerskolen?

Ja. Vi vurderte vanlig Steinerskole før overgang til ungdomsskolen. Gutten selv var med på et møte med et par av lærerne, men bestemte seg for å ikke begynne der.  På mange måter tror jeg det var riktig valg siden han sliter med og har liten glede av praktisk/estetiske fag som det blir lagt stor vekt på i Steinerskolen. Før dette igjen søkte vi Montessori, men fikk ikke plass. Det går selvfølgelig an å søke på nytt, men jeg er usikker på om de klarer å gi han god nok oppfølging. Da får han også lengre reisevei og må ta buss/bybane, noe som også har vært en utfordring. 

Han har en veldig bra kontaktlærer på nærskolen, men problemet er at han får ingen ressurser og ventetiden i PPT er evig lang. Han hadde vedtak de første årene på barneskolen, men så ble det avsluttet uten at vi foreldre ble informert. De siste årene har jeg kjempet og kjempet for bedre oppfølging, men føler jeg ikke kommer noen vei. Nå står han som sagt i kø hos PPT samtidig som han gruer seg til neste skoleår. 

Anonymkode: 41bc8...3e6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sandgotna? De har forsterket avdeling. 

Anonymkode: 7ef93...4d5

Men hvilke elever er det? Finnes det grupper av elever som er rolige og tilsynelatende fungerer godt, men har en eller flere litt skjulte utfordringer?

Anonymkode: 41bc8...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Vi vurderte vanlig Steinerskole før overgang til ungdomsskolen. Gutten selv var med på et møte med et par av lærerne, men bestemte seg for å ikke begynne der.  På mange måter tror jeg det var riktig valg siden han sliter med og har liten glede av praktisk/estetiske fag som det blir lagt stor vekt på i Steinerskolen. Før dette igjen søkte vi Montessori, men fikk ikke plass. Det går selvfølgelig an å søke på nytt, men jeg er usikker på om de klarer å gi han god nok oppfølging. Da får han også lengre reisevei og må ta buss/bybane, noe som også har vært en utfordring. 

Han har en veldig bra kontaktlærer på nærskolen, men problemet er at han får ingen ressurser og ventetiden i PPT er evig lang. Han hadde vedtak de første årene på barneskolen, men så ble det avsluttet uten at vi foreldre ble informert. De siste årene har jeg kjempet og kjempet for bedre oppfølging, men føler jeg ikke kommer noen vei. Nå står han som sagt i kø hos PPT samtidig som han gruer seg til neste skoleår. 

Anonymkode: 41bc8...3e6

Fortvilende at han ikke får den hjelpen han trenger. Min erfaring er at en god kontaktlærer er det aller viktigste så kanskje det er bedre å ikke flytte men vente på hjelp fra PPT. Kanskje det hjelper å mase nok en gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men hvilke elever er det? Finnes det grupper av elever som er rolige og tilsynelatende fungerer godt, men har en eller flere litt skjulte utfordringer?

Anonymkode: 41bc8...3e6

Det er ikke bare Sandgotna som har forsterket avdeling. Flere ungdomsskoler har det, bl.a Ytrebygda og Hop. 
 

Anonymkode: a1755...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...