AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #1 Del Skrevet 24. juni 2024 Jeg har aldri vært den som trener styrke. Til vanlig jobber jeg turnus, så når jeg har hatt fri på dagtid så har jeg gjerne gått litt fjellturer/tur i ulendt terreng når ungene har vært på skole. Nå er det sommerferie og mannen er bortreist på jobb i 5 uker. Prøver jo å få med ungene på litt fjellturer, men vanskelig å få gått i ett litt bra tempo og kjenne man blir sliten. Så tenkte jeg kunne prøve meg på litt styrketrening på kveldstid når dem er lagt. Men, jeg aner ikke hvor jeg skal starte eller hva slags utstyr jeg trenger. Prøver å Google, men er jo så mye at det blir overveldende. Jeg er plaget med ryggen, så gjerne no som styrker muskulaturen. Merker at fjellturer har hjulpet mye på ryggen, men nå etter 2 uker uten fjellturer merker jeg at ryggen allerede er stiv og støl. Anonymkode: f6545...f33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #2 Del Skrevet 24. juni 2024 En god matte, og noen vannflasker kommer du ett stykke med. Jeg har matte, strikk, stepkasse og ett sett med manualer. Så bruker jeg youtube og instagram. Jeg bruker mye Marie Steffen og Caroline Girvan på youtube. Hvis du søker etter "dumbell workout" så får du opp mange forslag hvor det kun brukes dumbells/manualer, og spesielt i starten kan du fint bruke vannflasker som alternativer. For å lage mine egne økter, så bruker jeg instagram, madeleinenilssons, runningfervor, infinitehealthteam, mobility_for_girls, og move.with.margie f.eks. Anonymkode: 65e06...4cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #3 Del Skrevet 24. juni 2024 Hvis du laster ned CGX appen (Caroline Girvan på YouTube) så har hun et ultimate beginner program på cirka 6 uker. Det er en fin intro til styrketrening. Er du usikker på om du ønsker betale for abonnement så er det 2 ukers gratis prøve. Caroline Girvan har helt fantastiske program så kan varmt anbefale henne. Anonymkode: e69d9...fa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #4 Del Skrevet 24. juni 2024 Pamela Reif på Instagram/YouTube 🙌🏻 hun lager også treningsuken for deg ved å sette sammen ulike videoer 😊 Anonymkode: 780fb...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helga89 Skrevet 25. juni 2024 #5 Del Skrevet 25. juni 2024 Det som er med trening er at man bare må komme igang, og gradvis tilpasse til sitt behov. Du har fått gode tips allerede, men prøver meg på et par jeg og. Jeg tenker at å begynne smått og enkelt er lurt. Få med deg øvelser som dekker bryst, skuldre, lår og kjerne, og fortsett med turene dine. Disse muskelgruppene dekker du greit med push ups (bryst-skuldre), utfall/knebøy (lår, og rumpe), og situps og rygghev. Disse øvelsene er enkle å lære og utføre, og vanskelig å gjøre feil. Eneste du trenger av utstyr er kanskje en matte så du ligger bedre. På turene kan du vurdere tyngde i sekk (GOD sekk så du ikke ødelegger skuldre og rygg), evt vektvest. Etterhvert kan du kjøpe kettle bells og/eller manualer (hantlere). De har helt ok kettlebells og manualsett på Sport Outlet, Rusta, Jula, osv, og det er en HAUG på finn. Disse kan du bruke for å trene armer, men også resten av kroppen! Holder du like tungt i begge armene får du mer effekt ut av utfallene feks. Kettlebell kan du også holde ved situps og knebøy. Man kan også begynne med å fylle opp 1,5 liters flasker med vann (1L vann blir 1kg), og eventuelt fylle opp plastposer/bærenett med vannflasker for mer vekt. Det er egentlig ikke så stor forskjell fra utstyr man kjøper, men utstyr man kjøper ser og føles proffere, også er det enklere å pakke bort og gjøre klart til trening. Til slutt, armer er jo greit å få med i rutinene, og jo før jo bedre, men for å komme igang så er de fire øvelsene fine. Det du vil oppnå er rutine, føle deg trygg i øvelsene, og fostå hvorfor du gjør de forskjellige øvelsene. Når du er klar for å legge til armer kan du se etter biceps og triceps øvelser. Begynn med tre sett med så mange repetisjoner du klarer av pushup, situp, rygghev og knebøy. Og kanskje 30 sekunder med utfall. Du kan også legge det opp slik: knebøy-pushup-situp-rygghev-utfall, pause omtrent like lenge som det tok å utføre den kombinasjonen øvelser. Også gjør du det tre ganger. Legger du til trening av biceps og triceps så tenk at du skal klare 3 x 8-12 repetisjoner. Og tanken da er at hvis du klarer 12 lett, da må du legge på mer vekt. Hvis du ikke klarer 8, må du fjerne vekt. Og husk, gjør det enkelt til å begynne med for å komme igang, og deretter tilpass ❤️ Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #6 Del Skrevet 25. juni 2024 For totalt nybegynner kan jeg anbefalle å starte med treningsvideoer på Youtube. Det er som en gruppetime, og du slipper å tenke så mye selv underveis, bare følge med på øvelsene på skjermen. Det er gratis, og du kan velge ut de videoene som passer deg i forhold til tidsbruk og utstyret du har tilgjengelig. For nybegynnere synes jeg at kanalen Grow with Jo har mye fint. For den som er mer øvet elsker jeg Caroline Girvan, men det er definitivt ganske tøff trening. Jeg begynte med hjemmetrening under pandemien. Total nybegynner, aldri likt gymmet, og hadde vel egentlig ikke store forventninger heller, men det har virkelig funket fjell og gitt meg fantastiske resultater. Anonymkode: 715fb...7f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå