AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #1 Skrevet 24. juni 2024 Dere andre som har fatigue og hjernetåke på grunn av kroniske sykdommer, hvordan klarer dere å motivere dere selv? Det er utrolig slitsomt å måtte piske seg selv til å komme seg på jobb, vaske hus, lage middag, trene etc når kroppen skriker etter søvn/hvile. Noen gode tips? Anonymkode: bd4ea...b65 1
Millinea Skrevet 24. juni 2024 #2 Skrevet 24. juni 2024 Føles bedre når jeg klarer å ikke tenke på det og klarer å fokusere på andre ting. Holde tankene opptatt. Finner jeg et lite prosjekt for dagen hjemme eller på jobb så føler jeg meg "frisk" en liten stund. Alt blir veldig mye værre hos meg når jeg kjenner etter. Så eneste tipset jeg har er å avlede deg selv hvis du klarer.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #3 Skrevet 24. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dere andre som har fatigue og hjernetåke på grunn av kroniske sykdommer, hvordan klarer dere å motivere dere selv? Det er utrolig slitsomt å måtte piske seg selv til å komme seg på jobb, vaske hus, lage middag, trene etc når kroppen skriker etter søvn/hvile. Noen gode tips? Anonymkode: bd4ea...b65 Veksler mellom hvile og aktiviteter. Planlegger inn hvile og pauser i oppgaver. Slik at jeg ikke blir så rammet. Og har totalt blitt bedre. Også planlegger jeg ikke mer enn den nye energien tilater. Heller øker på når jeg tåler mer. Så plan a kan feks være å vaske gulv. Har jeg mer å gå på kan jeg gjøre litt til som plan b etter jeg har hvilt. Hvis du skjønner hva jeg mener. Mam har lett for å planlegge alt man skal. Men glemmer å planlegge hvile pauser. Så når jeg vasker feks gulv. Tar jeg først kjøkkengulvet og 15 minutter pause før jeg tar gangen osv. Deler opp i soner med 15 min pauser før neste sone Anonymkode: 60acf...650
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #4 Skrevet 24. juni 2024 Skaff deg hjelp til det du kan få hjelp til, og etabler enkle løsninger for alt annet. Du kan ha rett på hjemmehjelp selv om du står i jobb f.eks. Krefter spart er krefter du kan bruke på andre ting, trening eller sosialt. Ha noen veldig enkle retter, som du kan lage uten å tenke eller bruke mye tid. Hold rent heller enn å gjøre rent. Har pakker med engangs kluter liggende framme på badet og kjøkkenet f.eks. Å raskt tørke over mens du pusser tenner eller venter på kaffe, tar mye mindre krefter enn å måtte skrubbe rent inngrodd skitt. En kjapp swiffer på kjøkkengulvet mer eller mindre daglig mens potetene koker gjør at du slipper å dra fram støvsuger og vaskebøtta. Anonymkode: d5638...edb 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #5 Skrevet 24. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere andre som har fatigue og hjernetåke på grunn av kroniske sykdommer, hvordan klarer dere å motivere dere selv? Det er utrolig slitsomt å måtte piske seg selv til å komme seg på jobb, vaske hus, lage middag, trene etc når kroppen skriker etter søvn/hvile. Noen gode tips? Anonymkode: bd4ea...b65 Er du sikker på at det er fatigue du har? Man blir jo bare verre hvis man presser seg når man har fatigue Anonymkode: 4a1cb...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #6 Skrevet 24. juni 2024 Millinea skrev (2 timer siden): Føles bedre når jeg klarer å ikke tenke på det og klarer å fokusere på andre ting. Holde tankene opptatt. Finner jeg et lite prosjekt for dagen hjemme eller på jobb så føler jeg meg "frisk" en liten stund. Alt blir veldig mye værre hos meg når jeg kjenner etter. Så eneste tipset jeg har er å avlede deg selv hvis du klarer. Er man dårlig nok kjenner man det uansett om man ligger rett ut eller gjør noe. Anonymkode: 4a1cb...8cb
Millinea Skrevet 24. juni 2024 #7 Skrevet 24. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er man dårlig nok kjenner man det uansett om man ligger rett ut eller gjør noe. Anonymkode: 4a1cb...8cb Trist det er slik for deg. Må være ille når man aldri får fri fra sykdommen på noen måte.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #8 Skrevet 24. juni 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Er du sikker på at det er fatigue du har? Man blir jo bare verre hvis man presser seg når man har fatigue Anonymkode: 4a1cb...8cb Det er iallefall vanlig ved den kroniske sykdommen jeg har, og ting stemmer med beskrivelsen på fatigue. (Hvis det er noe annet blir jeg veldig glad, for da kan jeg kanskje bli bedre.) Anonymkode: bd4ea...b65
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #9 Skrevet 26. juni 2024 Jeg har måttet slutte å spise og å lage mat. Har gått over på fullverdig næringsdrikk. Det har hjulpet meg fordi etter jeg begynte med det har jeg blitt litt bedre. Pluss at jeg sparer masse energi. Helt riktig inntak av vitaminer, mineraler, protein, karbo og fett. Etter jeg begynte med dette innså jeg hvor dårlig jeg spiste enda jeg var kokk og næringsmiddeltekniker før jeg ble sjuk. Anonymkode: 2e648...c0f
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #10 Skrevet 26. juni 2024 Ikke tren i allefall. Man kan ikke trene seg til mer energi, når man ikke har noen energi å ta av. Trening hadde vært det siste jeg hadde tenkt på. Prøv heller pusteøvelser, meditasjon. Anonymkode: 63ab7...a82
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #11 Skrevet 26. juni 2024 Er midt i dette selv. Jeg klarer å stå i jobb, men ingenting annet. Jeg må prioritere hvile/søvn over alt annet. Så for meg har jeg innsett at jeg må legge listen så lavt som mulig. Før orket jeg alt mulig, hadde alltid rent og ryddig hjem, var supersosial osv. Alt dette er nedprioritert. Så får det heller være litt rot her og der. Siden jeg sjelden orker å møte venner, prioriterer jeg heller lengre samtaler på telefon for å holde kontakten. Har måttet jobbe mye med dårlig samvittighet for at jeg ikke orker noen ting. Barna er heldigvis ungdommer nå og klarer mye selv og forstår hvorfor det er sånn nå. Når jeg skal gjøre noe jeg vet krever mye energi, så må jeg legge inn hviledager uten noen plan i etterkant. Gjør heller ikke avtaler jeg allikevel vet jeg må avlyse. Har egentlig ikke noen gode råd utover å senke forventninger og prioritere hvilen. Men fy f.. så dritt livet har blitt når man ikke orker noe som helst... Anonymkode: a5129...4bf 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #12 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke tren i allefall. Man kan ikke trene seg til mer energi, når man ikke har noen energi å ta av. Trening hadde vært det siste jeg hadde tenkt på. Prøv heller pusteøvelser, meditasjon. Anonymkode: 63ab7...a82 Trening er noe som tidligere gav meg mye glede, så vil gjerne holde på det. Det er også noe som blir anbefalt både av revmatolog og NRF, så må nesten prøve om det er noe i det.... Anonymkode: bd4ea...b65
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #13 Skrevet 26. juni 2024 Jeg har MS og har hatt besøk av kommunal ergoterapeut de siste månedene . Det finnes et regnskap man kan regne ut om man gjør for mye eller for lite. I mitt tilfelle så jobber jeg for mye( 50%) og burde heller bruke energi på gå på trening og gjære ting for å fylle opp batteriet. Familien og stort hus tar en god del jafs av daglig forbruk. Finnes også de som hviler FOR mye sa ergoterapeuten. Anonymkode: a2165...470
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #14 Skrevet 26. juni 2024 Jeg har ikke noen gode tips. Jeg vil bare si at jeg er enig. Det er så utrolig slitsomt å ha fatigue! 💔 Nå finnes det jo så utrolig mange tilstander og sykdommer der fatigue er et følgesyptom så det er nok forskjellig ut fra hva det kommer av hva som fungerer. Men en ting som jeg har gjort er å identifisere hva som er en nøkkel. F.eks er trening en nøkkel for meg. Joda, etter at jeg har trent så er jeg utslått hele dagen/noen dager, men på sikt har kroppen blitt sterkere og tåleevnen større. Og det var ikke slik at hvis jeg ikke trente så fikk jeg gjort særlig mye annet. Anonymkode: bc83a...206
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #15 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 14.11): Det er iallefall vanlig ved den kroniske sykdommen jeg har, og ting stemmer med beskrivelsen på fatigue. (Hvis det er noe annet blir jeg veldig glad, for da kan jeg kanskje bli bedre.) Anonymkode: bd4ea...b65 Jeg har fatigue pga nevrologisk sykdom, og når jeg er utmattet «virker ikke» kroppen. Så jeg er da sengeliggende. Får ikke sove, men jeg er så sliten at ingenting fungerer. Er en anstrengelse å løfte hånden for å strekke meg etter vannet, kjenner ut som det ligger tunge vekter over kroppen. Fatigue handler om fysisk og/eller psykisk utmattelse som ikke står i stil til kraftanstrengelsen, og som ikke bedres av hvile. Anonymkode: bb5ab...fec
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #16 Skrevet 26. juni 2024 For å svare på det jeg da gjør, så er det å trøste meg selv, forsikre meg selv at jeg ikke er lat, spise det jeg klarer, booke barnevakt, la huset bare flyte, velge kun det aller mest nødvendige av spise/do/snakke med barn. Nøye på dagslys gjennom vindu på dagtid, våkne om morgenen og åpne gardinen osv, for at jeg skal kjenne forskjell på dag og natt. Prøver veldig veldig hardt å gå ut i sola et kvarter, fordi jeg vet det er bra for meg. Å piske meg til ting fungerer ikke, da blir jeg bare verre, det er jo det som er det vanskelige med fatigue, at man ikke kan styre det slik. Anonymkode: bb5ab...fec
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #17 Skrevet 26. juni 2024 Hører på kroppen og hviler når jeg trenger det, og også når jeg ikke føler jeg trenger det. Prøver å få inn hvile hver dag, uten tv, musikk, podcast eller noe sånt, bare hvile. Det hjelper mye. Prøver også å få nok søvn om nettene. Planlegger hviledager før og etter jeg skal noe som krever for mye energi. Drikker mye vann, spiser mye frukt og grønt, trener og beveger meg når det ikke bare gjør meg verre. Prøver å gjøre ting som gjør humøret bedre og ha ting å se fram til. Fokuserer på det jeg klarer og ikke alt jeg ikke kan gjøre. Lærer meg nye ting for å stimulere hjernen og bedre hjernetåken. Anonymkode: 8fb3f...600
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #19 Skrevet 26. juni 2024 Mitt beste tips er å få hjelp til å finne riktig balanse for deg. Jeg har fatigue etter cellegiftbehandling, og slet med å finne balansen mellom aktivitet og hvile i mange år. Jeg var vant til å mestre jobb, være sosial og holde huset i orden, og etter sykdommen klarte jeg ikke det. Jeg hadde alltid dårlig samvittighet og tenkte på alt jeg burde gjøre. Etter et par rehabiliteringsopphold klarte jeg å tenke annerledes på min situasjon. Jeg trappet ned på jobb, senket kravene mine og lærte meg å akseptere min nye hverdag. Det å hvile før jeg går tom er nok mitt heteste tips. Hvis jeg går tom, så må jeg bruke lang tid på å komme til hektene igjen. Ikke vær så streng med deg selv, og lykke til😊 Anonymkode: 4b405...3a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå