Kavxery Skrevet 24. juni 2024 #1 Skrevet 24. juni 2024 Hei! Jeg har nettopp fullført vgs og blant andre valg har jeg søkt geologi bachelor på NTNU. Nå føler jeg at jeg angrer litt på valget, og tenker at jeg burde ha valgt ingenjørgeolog. Spørsmålet er da vel om noen vet om det er mulig å bytte internt til ingeniør etter ett år på geologi og starte på nytt der? Hvis ikke er det da mulig å søke ingenjørgeologi som masteren (vet det er en 5åring intergrert master) etter en fullført geologi bachelor? Hvis ikke det er mulig heller er andre forslag velkommen. Ps jeg vil også gjerne høre om forskjellene mellom de to stillingene siden jeg er fortsatt usikker på det- grunnen jeg vil bytte retning er pga ingeniør/STEM ønske Takk for hjelp
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #2 Skrevet 24. juni 2024 Med bachelor i geologi kan du søke master i geologi og fordype deg i ingeniørgeologi (teknisk geologi) på den måten. Du kan ikke "bytte internt" etter første år fra bachelorstudiet til det integrerte masterstudiet. Du må søke på nytt gjennom Samordna Opptak, men du kan undersøke om du får fritak fra enkelte fag. Med fritak i noen fag kan du supplere med andre fag fra høyere årskurs i den grad det går opp med timeplan og eksamensdatoer. Forskjellen mellom studiene er ganske betydelig. Ingeniørgeologistudiet er et siv.ing-studium, med alt det betyr av generelle realfag de første årene, og en sterkere fordypning i ingeniørgeologien de tre siste årene. En bachelor i generell geologi + master har flere generelle geofag og gir større geofaglig bredde, men ikke samme teknologiske og "harde" realfaglige fordypning. Jeg ville valgt ingeniørgeologistudiene, men jeg er absolutt ikke en nøytral dommer, siden jeg har gått det studiet selv. Riktignok for mange år siden, da studiene hadde en helt annen oppbygning, men likevel 😄 Anonymkode: f4abe...542 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå