Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå blitt gravid, svært etterlengtet etter lang tids prøving. Utfordringen er at jeg dessverre er overvektig (bmi 30). Og jeg skammer meg så mye for vekten og har et veldig anstrengt forhold til kropp, vekt og mat. Da jeg var yngre (under 30 år) klarte jeg å slanke meg og hadde en grei kontroll på vekten, men de siste årene føler jeg at jeg ikke gjør annet enn å forsøke å slanke meg, uten at jeg har lykkes med dette. Jeg vet at overvekt i svangerskap er farlig, og jeg skal selvsagt spise sunt og bevege meg. 

Problemet er at jeg gruer meg veldig til oppfølging av helsevesenet. Vekten blir alltid tematiserer nesten uansett hva jeg går til lege med, og det føles så kjipt og skamfullt. Andre overvektige gravide her som vil dele sin erfaring med hvor mye vekten ble tematisert? Særlig foran partner syns jeg det er veldig vondt. 

Anonymkode: 2e1fb...509

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har nå blitt gravid, svært etterlengtet etter lang tids prøving. Utfordringen er at jeg dessverre er overvektig (bmi 30). Og jeg skammer meg så mye for vekten og har et veldig anstrengt forhold til kropp, vekt og mat. Da jeg var yngre (under 30 år) klarte jeg å slanke meg og hadde en grei kontroll på vekten, men de siste årene føler jeg at jeg ikke gjør annet enn å forsøke å slanke meg, uten at jeg har lykkes med dette. Jeg vet at overvekt i svangerskap er farlig, og jeg skal selvsagt spise sunt og bevege meg. 

Problemet er at jeg gruer meg veldig til oppfølging av helsevesenet. Vekten blir alltid tematiserer nesten uansett hva jeg går til lege med, og det føles så kjipt og skamfullt. Andre overvektige gravide her som vil dele sin erfaring med hvor mye vekten ble tematisert? Særlig foran partner syns jeg det er veldig vondt. 

Anonymkode: 2e1fb...509

Vekt blir ikke nødvendigvis mer fokusert på enn hva du selv ønsker. Du kan selv si du vet du har høyere vekt enn anbefalt, og at du ikke ønsker særlig fokus på dette. 

Ble spurt om startvekt ved første Svangerskapskontroll. Fastlege som følger meg opp vet om min vekt historikk og det er ikke fokus på vekt i det hele. Jeg kunne velge om jeg vil veie meg hjemme eller hos lege etc. Veid meg 2 ganger så langt, er i uke 35. 

Man velger selv om man vil følges opp av fastlege eller jordmor på helsestasjon. Jeg går til Fastlege pga reisevei til nærmeste helsestasjon med jordmor er lang. 

Anonymkode: 9f98d...fd7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble uplanlagt gravid, og var ganske så overvektig. Jeg klarte ikke tanken på abort, og jeg var åpen fra start til jordmor om at jeg var klar over de problemene overvekten kunne føre med seg. Jeg hadde et veldig stort fokus på sunn mat gjennom graviditeten, slet aldri med noe av de «problemene» overvektige kan ha, fødselen gikk som en drøm og både jeg og babyen hadde det kjempefint i ettertid. Jeg følte aldri på «skam» rundt vekt på kontroller, det var i grunnaldri noe tema bortsett fra de første samtalene jeg hadde med jordmor hvor vi snakket om kosthold. 
du trenger ikke å se på vekten om du ikke ønsker, jordmor/lege kan notere den uten å si noe om du ønsker det. 

Anonymkode: 762a3...56a

AnonymBruker
Skrevet

Var overvektig i mine to siste svangerskap. Var ikke noe stort tema, da alle verdier på prøver var fine. Eneste gangen jeg kan huske det ble kommentert Var i siste svangerskap hvor jeg la på meg lite (ca 7 kg). Fikk da beskjed av jordmor at dette ikke gjorde noe da kroppen hadde nok å tære på. Dette er nå noen år siden og jeg var 25 år ved siste svangerskap. Vet ikke om det er mer oppfølging på grunn av overvekt ved høyere alder. 

Anonymkode: f741a...98f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vel også BMI rundt 30 sist jeg ble gravid, sliter med kroppsbilde og mat jeg og. Opplevde likevel ikke at vekt var et tema i det hele tatt. Jeg uttrykte ubehag over å gå på vekta og se hva jeg veide en gang, men da sa jordmor som fulgte meg opp at hun ikke fokuserte noe særlig på vekta sånn sett, hun vil bare følge med på at den ikke steg voldsomt på kort tid, siden det kan være tegn på svangerskapsforgiftning. Jeg kunne også veie meg selv hjemme om jeg ville. Jeg var ellers frisk og rask, da.

Anonymkode: 47865...653

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre barn og er overvektig og vekt (eller kosthold) ble aldri nevnt noen gang, verken av leger eller jordmødre. Jeg la på meg lite i alle svangerskap og det ble heller ikke kommentert. Ellers hadde jeg normale og fine svangerskap og ukompliserte fødsler. :) 

Anonymkode: d4c61...7e4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 23 snart og hadde bmi på 33 når jeg ble gravid. Har aldri vært noe tema angående vekt i dette eller forrige (bmi 31 da).

Anonymkode: 9a4d6...220

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde BMI over 30, og det var aldri et problem eller noe som ble tatt opp på kontroller hos jordmor eller på sykehuset, annet enn at jeg fikk ekstra kontroller mot slutten.

Jeg har hatt spiseforstyrrelser tidligere og fortalte jordmor at jeg gjerne ikke vil vite hva jeg selv veier, men at hun gjerne måtte veie meg for å monitorere hvordan det stod til. Jeg fikk aldri konkret tall på hva jeg veier, men fikk tilbakemelding på om det hadde gått opp eller ned :)

Anonymkode: feff4...b91

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruet meg veldig til dette selv pga bmi på 35. Har blitt veid hos jordmor, men aldri blitt kommentert på. Førstegangsfødende med bmi over 30 får ekstra ultralyd i uke 24 og 32 hvertfall, muligens en til. 

Anonymkode: 17b76...6d6

AnonymBruker
Skrevet

Bmi er bare en pekepinn. Selv har jeg ganske stor byste og rumpe, men i god form. 

Anonymkode: d9b22...ee2

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...