Gå til innhold

Språknivået faller hos nordmenn


Surpomp

Anbefalte innlegg

Lava Anne skrev (16 minutter siden):

Det er jo dritmorsomt. Og alle skjønner hva som egentlig menes.

Morsomheter er ikke hovedpoenget i denne tråden.
At dagens skribenter gir f*** i reglene og produserer på barneskolenivå, er langt mer alvorlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Surpomp skrev (4 minutter siden):

Morsomheter er ikke hovedpoenget i denne tråden.
At dagens skribenter gir f*** i reglene og produserer på barneskolenivå, er langt mer alvorlig.

Jeg synes ikke det er alvorlig. Alvorlig er det hvis de ikke evner å ta tak i det vesentlige og stille gode spørsmål.

Det er greit at du ikke liker det, men det er ingen vits i å overdrive.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (10 minutter siden):

Jeg synes ikke det er alvorlig. Alvorlig er det hvis de ikke evner å ta tak i det vesentlige og stille gode spørsmål.

Det er greit at du ikke liker det, men det er ingen vits i å overdrive.

Kommunikasjon er viktig mange områder og da er det essensielt at språket ikke forfaller.
Misforståelser, ukorrekte poenger og mangelfull informasjon har gjennom tidene fått store konsekvenser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Håper kunstig intelligens blir bedre på elementær rettskriving, så er det i alle fall en fordel med det😊

Anonymkode: 520ba...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (8 minutter siden):

Kommunikasjon er viktig mange områder og da er det essensielt at språket ikke forfaller.
Misforståelser, ukorrekte poenger og mangelfull informasjon har gjennom tidene fått store konsekvenser.

Jeg vurderer saker hver for seg. Har enn så lenge ikke sett noe samtidsskrift som har hatt katastrofale konsekvenser på grunn av særskriving- eller kommafeil. Misforståelser og uriktige påstander er det overalt, men det handler som oftest ikke om feil bruk av tegnsetting eller at man ikke har klart å skrive en setning riktig.

Ellers kan man jo anbefale folk å lese bøker. Jeg mener det er sunt for folkehelsa, men jeg er litt usikker på hvor gode argumentene mine er. Tålmodighet kan man oppøve seg på andre måter. Og jeg kjenner nok rasshøl som leser bøker. Selv leser jeg mye bøker, og det finnes fremdeles mange lite beleste folk som er bedre mennesker enn meg.

Men det var en digresjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket utvikler seg til stadighet, så jeg blir ikke provosert. Det var da mer enn nok av analfabeter før i tiden også, og frykten for at språket vårt ødelegges har vært der så og si hele tiden. George Orwell var svært opptatt av dette en eller annen gang på 40-tallet han også. 

Anonymkode: 0fa3b...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet du at det faller? Jeg er over 60 år og jeg tror ikke folk flest var noe flinkere i rettskriving da jeg vokste opp. Forskjellen fra da til nå er at nå ser vi hvor gode/dårlige folk er fordi alle publiserer noe på nettet. Jeg kan nesten ikke huske at jeg så noe som mine klassekamerater hadde skrevet i alle de årene jeg gikk på skolen/studerte, men jeg vet jo at mange fikk dårlige karakterer i norsk rettskriving. 

Anonymkode: 9d78b...782

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ord som flere skriver feil. «Dem, dems og demmes.» Dem brukes ofte istedenfor de. 

jeg blir ikke provosert, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er opp til en hver å velge i hvor liten grad man ønsker å gjøre seg forstått😄

Anonymkode: a7d63...98f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (2 timer siden):

Jeg vurderer saker hver for seg. Har enn så lenge ikke sett noe samtidsskrift som har hatt katastrofale konsekvenser på grunn av særskriving- eller kommafeil. Misforståelser og uriktige påstander er det overalt, men det handler som oftest ikke om feil bruk av tegnsetting eller at man ikke har klart å skrive en setning riktig.

Ellers kan man jo anbefale folk å lese bøker. Jeg mener det er sunt for folkehelsa, men jeg er litt usikker på hvor gode argumentene mine er. Tålmodighet kan man oppøve seg på andre måter. Og jeg kjenner nok rasshøl som leser bøker. Selv leser jeg mye bøker, og det finnes fremdeles mange lite beleste folk som er bedre mennesker enn meg.

Men det var en digresjon.

Aldri hørt om juridiske avtaler, lovtekster, møtereferater, forhandlinger, bruksanvisninger, oppskrifter, tinglyste salgskontrakter osv ?

Der er det ikke rom for tant og fjas…….

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Sky skrev (3 timer siden):

Helt enig, og mange kjenner ikke til ordtak eller uttrykk som er vanlige i norsk. Mange dekker elendige norskkunnskaper bak å skrive på dialekt også. Egentlig er nivået ofte sjokkerende elendig både blant den gemene hop og blant de som lever av å skrive. 

Ting må nok læres bort på en annen måte i dag og hele tiden tilpasses. Er massevis av norske uttrykk som bare er rare og ingen lengre bruker - det er jo ikke akkurat rart. Skal alle lære språkutviklingen på alle stadier, liksom? Rettskriving er en annen ting.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ha ha. Du mener nok: blir lettere irritert NÅR ….

(dengang da, hver gang når).

Anonymkode: 8fd88...9b6

Og dessuten «når» om fremtid.

Her er det mange som synder og tror at svensk og norsk kan brukes om hverandre…..

Endret av Surpomp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (5 timer siden):

Deltar i diverse diskusjonsforaer og liker å holde meg oppdatert,  men reagerer stadig på et elendig norsknivå.
Hva mener egentlig forfatteren og hvor klønete er det mulig å skrive ?
Lærer man ikke lenger om rettskriving, reglene for OG og Å, kommaplassering, subjekt, verb, objekt  o.l.?
En mengde ord er feilstavet,  «smittet» av engelsk, eller er forkortet på «snap-vis».
Til og med journalister i de større avisene har begynt å slurve med norsken.

Snart er det vel bare velutdannede nyhetsopplesere på NRK som klarer å uttrykke seg på en akseptabel måte.

Jeg har lett for å irritere meg, særlig over dem som klager over andres språk. Jeg irriterer meg også over språkendringen hvor flere intetkjønn nå får er-ending i ubestemt form flertall.

Så derfor; et forum, flere fora.

Anonymkode: a4d39...99b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Surpomp skrev (1 time siden):

Aldri hørt om juridiske avtaler, lovtekster, møtereferater, forhandlinger, bruksanvisninger, oppskrifter, tinglyste salgskontrakter osv ?

Der er det ikke rom for tant og fjas…….

Jada. At man trenger riktig kompetanse til å lage forståelige lover i rettssystemet og veilede korrekt om hvordan man tar medisiner, er viktig. Det er forskjell på det og at Hans (53) ikke vet forskjell på 'da' og 'når' i et kommentarfelt. Eller at Trine spør "hvem hunderase er det??" i et hundeforum på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (På 24.6.2024 den 14.24):

Jada. At man trenger riktig kompetanse til å lage forståelige lover i rettssystemet og veilede korrekt om hvordan man tar medisiner, er viktig. Det er forskjell på det og at Hans (53) ikke vet forskjell på 'da' og 'når' i et kommentarfelt. Eller at Trine spør "hvem hunderase er det??" i et hundeforum på Facebook.

Da ender man fort opp med et A og B-lag hvor de uten norskkunnskaper ikke henger med ….

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 9.46):

Blir litt lettere irritert da folk skriver: «hvem farge er best på veggen» 

«hvem bok leste du sist» 

«hvem hunderase burde jeg velge» 

 

Hvem??? Hvilken heter det 🙄🤓

Anonymkode: 16081...232

De samme menneskene som skriver "statestikk", "intrisert", "ahvertil" og "t-skje" :D 

Anonymkode: 5c17a...c4e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (På 24.6.2024 den 14.24):

Jada. At man trenger riktig kompetanse til å lage forståelige lover i rettssystemet og veilede korrekt om hvordan man tar medisiner, er viktig. Det er forskjell på det og at Hans (53) ikke vet forskjell på 'da' og 'når' i et kommentarfelt. Eller at Trine spør "hvem hunderase er det??" i et hundeforum på Facebook.

Man skal ikke ta det så langt engang før rettskriving betyr noe. Mange arbeidsgivere kaster automatisk dårlig skrevne søknader. Søkeren fremstår som useriøs og inkompetent hvis han eller hun ikke behersker grunnleggende rettskrivingsregler. 

Anonymkode: 5c17a...c4e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man skal ikke ta det så langt engang før rettskriving betyr noe. Mange arbeidsgivere kaster automatisk dårlig skrevne søknader. Søkeren fremstår som useriøs og inkompetent hvis han eller hun ikke behersker grunnleggende rettskrivingsregler. 

Anonymkode: 5c17a...c4e

Joda. Men da er det snakk om veldig dårlige skrevne søknader, og det handler ofte mer om latskap, lite motivasjon, at personen er ung og/eller uerfaren i søknadsskriving, dysleksi eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt på nrk radio i dag: " Ja, de TVINGTE han til å gjøre det".  Det heter TVANG! 

voksne folk som snakker som 5-åringer.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...